Více

    Sledujte nás na Instagrame

    Analytici varujú módne značky pred tým, že do roku 2030 budú musieť zásadne zmeniť svoje návyky. V súčasnosti totiž nestíhajú splniť ciele regulácií týkajúcich sa materiálov s nízkym dopadom na životné prostredie. Ak do svojich kolekcií nezapojú napríklad viac regeneratívnej bavlny alebo recyklovaného polyesteru, začnú čeliť vysokým pokutám. Stratiť môžu aj prístup na niektoré trhy.

    Hoci je udržateľnosť čoraz silnejšie buzzword módneho sveta, niektoré návyky značiek sa naďalej nemenia. Jedným z nich sú napríklad nedostatočné zásoby materiálov s nízkym dopadom na životné prostredie. Spoločnosti totiž naďalej nakupujú skôr lacnejšie suroviny, ktoré sú ale pre prírodu oveľa nebezpečnejšie. Na rozdiel poukázali reporty analytických firiem BCG, Textile Exchange a Quantis.

    Ich výsledky ukázali, že módne firmy budú musieť nedostatočné zásoby napraviť do roku 2030. Vtedy totiž začnú platiť po celom svete rôzne regulácie spojené s udržateľnými materiálmi a záväzkami k dekarbonizácii. V súčasnosti však módny priemysel čelí nedostatku vo výške 133 miliónov ton udržateľného materiálu. Znamená to, že značky budú musieť oveľa viac investovať napríklad do regeneratívnej bavlny alebo recyklovaného polyesteru.

    Do roku 2027 má potom presne po celom svete začať platiť na 35 rôznych zákonov spojených s udržateľnosťou. Ovplyvňovať majú napríklad to, ako bude oblečenie produkované, navrhnuté, propagované, ale tiež likvidované. V prípade, že značky regulácie nedodržia, budú musieť platiť vysoké pokuty. Niektoré štáty im ale tiež môžu zakázať vstup na svoj trh. Zároveň by tým módne spoločnosti mohli riskovať značné poškodenie svojej povesti.

    Problém spočíva v záväzku firiem. S udržateľnými investíciami sa spájajú aj vysoké riziká

    Dopyt po udržateľných materiáloch zo strany zákazníkov pritom podľa analýz firiem Textile Exchange a BCG problém nie je. Orech je skôr záväzok samotných spoločností. Do zmeny svojho systému by totiž predovšetkým zo začiatku museli investovať nemalé financie. Súčasný trh je však orientovaný na krátkodobé ciele, rýchly predaj a lacné materiály. Zmena smerom k inej organizačnej štruktúre so sebou navyše nesie značné riziká.

    Preto sa tiež veľké množstvo značiek naďalej orientuje na syntetické materiály, vyrábané za pomoci fosílnych palív. Napríklad platforma Vinted, predávajúca použité oblečenie, sa ale snaží reflektovať túžbu po udržateľnej móde. V súčasnosti totiž uvažuje o tom, že by začala predávať svoje akcie v hodnote viac než 200 miliónov eur, teda takmer päť miliárd korún. Litovský startup o tejto možnosti v súčasnosti komunikuje s firmou Morgan Stanley.

    Zdroje: Business of Fashion, Financial Times, CBC, Instagram, YouTube

    Módny svet nestíha. Hrozí mu zásadný nedostatok udržateľných materiálov

    Dámsky sprievodca sukňami. Vyčarujte z obyčajného kúsku módny zážitok

    O sukniach sa v poslednej dobe hovorí skôr v pánskom prevedení, nemôžeme ale zabudnúť ani na tie dámske. Pýtate sa v čom je rozdiel? Samozrejme zastávame názor, že každý môže nosiť, čo chce. Hlavná rozdiel však spočíva v strihoch. Zatiaľ čo u mužov sa stretávame skôr s tradičným "áčkovým" strihom, dámska ponuka širší výber tvarov, materiálov a dĺžok.

    Odhrňte oponu módneho priemyslu. Objavte dokumenty odhaľujúce jeho skrytú stránku

    Pri objavovaní módneho sveta je potrebné nezabúdať na to, že existujú aj jeho tienisté stránky. Odporúčame preto z času na čas si pozrieť niektorý z vynikajúcich dokumentárnych filmov, ktoré odhaľujú tajomstvá tohto veľmi obľúbeného odvetvia. Môžete sa dozvedieť viac napríklad o dopadoch fast fashion, ale aj farbení oblečenia alebo násilia na zvieratách. Poučiť sa môžete aj o minimalistickom životnom štýle.

    NYFW pod drobnohľadom. Objavte kolekcie dizajnérov, o ktorých sa v Európe veľmi nehovorí

    New York v predchádzajúcich dňoch ovládol týždeň módy. Trendy sa stali predovšetkým veľké mená, napríklad Carolina Herrera, Thom Browne alebo Tommy Hilfiger. Ich prehliadky sa ako vždy dostali na titulky magazínov, útokom vzali aj sociálne siete. Avšak spomínané prehliadky sú len hŕstkou toho, čo nám NYFW môže ponúknuť. Spoznajte módne domy, ktoré si zaslúžia rovnakú pozornosť.

    Topánky ako investícia: ktoré modely Saint Laurent stoja za to?

    Estetika francúzskeho domu Saint Laurent je synonymom zvodnej, sebavedomej a štýlovej ženy. Jeho topánky preto nie sú výnimkou. Mnohé z nich rozhodne už na prvý pohľad stoja za hriech. Pozrieme sa však na to, či naozaj stoja aj za vaše peniaze.