Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    V čase, keď klub Studio 54 diktoval nočný rytmus a cigareta v ruke symbolizovala štíhlosť, vznikol fenomén, ktorý dnes pôsobí ako z groteskného sna. Magazín Vogue priniesol „crash diétu“. Režim, sľubujúci eleganciu a telo ako z ateliéru Richarda Avedona. Luxusné zúfalstvo zabalené do lesklých stránok. Štýl mal váhu dogmy a káva s vajíčkami bola viac než raňajky, bola to viera.

    Sedemdesiate roky prepísali pravidlá krásy s nebývalou odvahou i bezohľadnosťou. Móda tela sa menila rovnako rýchlo ako rytmus na tanečnom parkete. Magazín Vogue vtedy diktoval, čo znamená byť „fit for fashion“ a jeho verzia disciplíny znela skôr ako mučenícky rituál než výživa. Takzvaná crash diéta sa stala symbolom vtedajšej éry, keď extravagancia pohltila zdravý rozum a estetika víťazila nad fyziológiou.

    Vajce, víno a káva. Diéta podľa retro Vogue vytvárala dobový ideál

    V roku 1977 publikoval americký Vogue článok, ktorý dnes patrí do múzea kultúrnych zvláštností. Na troch stranách sa čitatelia dozvedeli, ako počas troch dní „získať telo pre couture“. Recept bol kryštalicky jednoduchý. Vajce, víno, čierna káva a maximum pevnej vôle. Každý deň začínal vareným vajíčkom a pohárom bieleho. Obed pokračoval vajíčkom a pol fľašou vína. Večer vás čakalo to isté, doplnené steakom na útechu.

    Zdroj: Pexels

    Tento zvláštny mix asketizmu a hedonizmu presne odrážal ducha vtedajšej doby. Telo sa stávalo samostatným módnym doplnkom, vôľa zase jedinečnou estetickou kvalitou. Zdravie bolo vedľajšia téma, dôležité bolo svetlo reflektorov. Všetko voňalo slobodou, aj keď išlo o vyššie popísaný starostlivo riadený chaos. Magazín Vogue v tej dobe stelesňoval kultúru, ktorá vedela predávať hlad ako štýl života.

    Zdroj: Pexels

    Keď sa na crash diétu pozrieme dnešnou optikou, pôsobí ako performatívny akt. Extrém, ktorý mal predovšetkým estetický účel. Ako by išlo o konceptuálne umenie, nie o odporúčanie pre všednú realitu smrteľníkov. Žena 70. rokov minulého storočia chcela byť éterická, ľahká a nedotknuteľná. Jedlo bolo prekážkou, víno spojencom. Vogue k tomu pridal sebe vlastnú poetiku elegancie a svet tlieskal.

    Crash diéta pripomína múzejnú vitrínku. Zastarané chudnutie viedlo k sebadeštrukcii

    Súčasná výživa číta spomínané recepty skôr ako ironickú notu dejín. Crash diéta zostáva fascinujúcim svedectvom doby, keď sa hranice medzi módou a sebadeštrukciou rozplývala rovnako hladko ako Chardonnay vedľa hladu. Napriek tomu mala zvláštnu charizmu. Nie kvôli výsledku, ale vďaka svojej estetickej odvahe. Dodnes diétu ako experiment niektorí ľudia skúšajú. Výsledok je ale naozaj klamlivý.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by @sexyjoked

    Magazín Vogue vtedy vytváral realitu, nielen reflektoval trendy. Tvaroval predstavu o tele, ktoré malo byť umeleckým dielom, nie organizmom. Posadnutosť kontrolou sa neskôr premenila na kult fitnes, detoxu a bio estetiky, ale korene stále zostali v dekadentnej disciplíne.

    Dnes pôsobí crash diéta ako šperkovnica absurdity. Lesklá, príťažlivá, a nebezpečne krásna. Pripomína, ako hlboko dokáže zájsť túžba po dokonalosti, keď má za spojenca časopis s mocou božstva. Sedemdesiate roky skončili, ale ich odtlačok zostal, poruchy príjmu potravy sú stále rozoberaná téma, negatívne ovplyvňujúca celú spoločnosť. Preto je nutné na crash diétu nahliadať ako na retro bizár, hodný vitrínky v múzeu.

    Zdroje: Living 360, NEWS 18, The Economic Times, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Bizarná diéta podľa Vogue. Sedemdesiate roky sa s poruchami príjmu naozaj nemaznali

    ― Reklama ―

    V čase, keď klub Studio 54 diktoval nočný rytmus a cigareta v ruke symbolizovala štíhlosť, vznikol fenomén, ktorý dnes pôsobí ako z groteskného sna. Magazín Vogue priniesol „crash diétu“. Režim, sľubujúci eleganciu a telo ako z ateliéru Richarda Avedona. Luxusné zúfalstvo zabalené do lesklých stránok. Štýl mal váhu dogmy a káva s vajíčkami bola viac než raňajky, bola to viera.

    Sedemdesiate roky prepísali pravidlá krásy s nebývalou odvahou i bezohľadnosťou. Móda tela sa menila rovnako rýchlo ako rytmus na tanečnom parkete. Magazín Vogue vtedy diktoval, čo znamená byť „fit for fashion“ a jeho verzia disciplíny znela skôr ako mučenícky rituál než výživa. Takzvaná crash diéta sa stala symbolom vtedajšej éry, keď extravagancia pohltila zdravý rozum a estetika víťazila nad fyziológiou.

    Vajce, víno a káva. Diéta podľa retro Vogue vytvárala dobový ideál

    V roku 1977 publikoval americký Vogue článok, ktorý dnes patrí do múzea kultúrnych zvláštností. Na troch stranách sa čitatelia dozvedeli, ako počas troch dní „získať telo pre couture“. Recept bol kryštalicky jednoduchý. Vajce, víno, čierna káva a maximum pevnej vôle. Každý deň začínal vareným vajíčkom a pohárom bieleho. Obed pokračoval vajíčkom a pol fľašou vína. Večer vás čakalo to isté, doplnené steakom na útechu.

    Zdroj: Pexels

    Tento zvláštny mix asketizmu a hedonizmu presne odrážal ducha vtedajšej doby. Telo sa stávalo samostatným módnym doplnkom, vôľa zase jedinečnou estetickou kvalitou. Zdravie bolo vedľajšia téma, dôležité bolo svetlo reflektorov. Všetko voňalo slobodou, aj keď išlo o vyššie popísaný starostlivo riadený chaos. Magazín Vogue v tej dobe stelesňoval kultúru, ktorá vedela predávať hlad ako štýl života.

    Zdroj: Pexels

    Keď sa na crash diétu pozrieme dnešnou optikou, pôsobí ako performatívny akt. Extrém, ktorý mal predovšetkým estetický účel. Ako by išlo o konceptuálne umenie, nie o odporúčanie pre všednú realitu smrteľníkov. Žena 70. rokov minulého storočia chcela byť éterická, ľahká a nedotknuteľná. Jedlo bolo prekážkou, víno spojencom. Vogue k tomu pridal sebe vlastnú poetiku elegancie a svet tlieskal.

    Crash diéta pripomína múzejnú vitrínku. Zastarané chudnutie viedlo k sebadeštrukcii

    Súčasná výživa číta spomínané recepty skôr ako ironickú notu dejín. Crash diéta zostáva fascinujúcim svedectvom doby, keď sa hranice medzi módou a sebadeštrukciou rozplývala rovnako hladko ako Chardonnay vedľa hladu. Napriek tomu mala zvláštnu charizmu. Nie kvôli výsledku, ale vďaka svojej estetickej odvahe. Dodnes diétu ako experiment niektorí ľudia skúšajú. Výsledok je ale naozaj klamlivý.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by @sexyjoked

    Magazín Vogue vtedy vytváral realitu, nielen reflektoval trendy. Tvaroval predstavu o tele, ktoré malo byť umeleckým dielom, nie organizmom. Posadnutosť kontrolou sa neskôr premenila na kult fitnes, detoxu a bio estetiky, ale korene stále zostali v dekadentnej disciplíne.

    Dnes pôsobí crash diéta ako šperkovnica absurdity. Lesklá, príťažlivá, a nebezpečne krásna. Pripomína, ako hlboko dokáže zájsť túžba po dokonalosti, keď má za spojenca časopis s mocou božstva. Sedemdesiate roky skončili, ale ich odtlačok zostal, poruchy príjmu potravy sú stále rozoberaná téma, negatívne ovplyvňujúca celú spoločnosť. Preto je nutné na crash diétu nahliadať ako na retro bizár, hodný vitrínky v múzeu.

    Zdroje: Living 360, NEWS 18, The Economic Times, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Hútiovia po takmer piatich rokoch prepustili modelku. Porušovať mala „morálne kódy“

    Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po takmer piatich rokoch opäť na slobode. Cez víkend o tom reportovala agentúra AFP. Dvadsaťpäťročná žena bola uväznená v roku 2021 vojenskou skupinou Hútiovia, ktorá od roku 2015 vládne časti krajiny. Ako dôvod pre jej zatknutie vtedy uviedla "porušovanie lokálnych morálnych kódov", čo ľudskoprávne organizácie označujú za nepodložené.

    Po stopách ikon: Ann Demeulemeester prináša poetickú temnotu

    Ann Demeulemeester patrí medzi najtajomnejšie a zároveň najvplyvnejšie postavy belgickej avantgardy. Jej meno sa stalo synonymom čiernej, svetla a poézie v odevnej forme. Od debutu v 80. rokoch kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxne ide o avantgardný minimalizmus, ktorý dýcha hlbokou emóciou. Vytvára šaty, pohybujúce sa medzi mäkkosťou a autoritou, medzi kožou a hodvábom, medzi Leonardom Cohenom a punkom. Každá kolekcia je skôr pomyselným žalospevom než módnym vyhlásením.

    CFDA udelila svoje ocenenia. Tentoraz oslavujú Ralph Lauren aj Thom Browne

    New York v pondelok večer privítal jednu z najdôležitejších udalostí roka. Ceny CFDA sú obdobou módnych Oscarov a slúžia ako významné ocenenie amerických dizajnérov. Tentoraz si ocenenie prevzali návrhári ako Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace a sestry Olsenové. Ocenenie módnej ikony zase od Anny Wintour prevzal rapper A$AP Rocky.

    Nevesty jesene 2026 majú jasno. Svadobné šaty sa chvejú v rytme ikon

    Nedávny týždeň svadobnej módy v New Yorku prehovoril. Vyhlásil trendy na jeseň 2026 a potvrdil to, čo mnohí očakávali. Svadobné šaty budúcej sezóny čerpajú z minulých a ešte len budúcich svadieb slávnych ikon. Značky reflektujú šaty Seleny Gomez, Charli XCX a hádajú, čo bude mať na sebe Taylor Swift. To všetko dopĺňa záplava čipiek a volánov v štýle Márie Antoinetty.

    Maison Margiela otvára brány Dubaja. V metropole ponúka exkluzívne rezidencie

    Legendárna francúzska značka pokračuje v prekračovaní módnych hraníc. Maison Margiela tentokrát svoju jedinečnú estetiku neaplikoval na dychberúce návrhy, ale luxusné apartmány. Módny dom odhalil prvé exkluzívne rezidencie, ktoré vybudoval na ostrove Palm Jumeirah v Dubaji. Pridal sa tak ku skupine značiek, ktoré redefinujú podobu súčasného luxusného priemyslu.

    Stella McCartney dosiahla ďalší míľnik. Predstavila prvé plant-based perie

    Nedávny Parížsky týždeň módy zažil dôležitý debut. Na tamojšie prehliadkové móla dorazili prvé návrhy z plant-based peria. Na svedomí ho má britská návrhárka Stella McCartney, preslávená svojim udržateľným a ekologickým prístupom. Inovatívny materiál FEVVERS pritom nemá slúžiť ako presná napodobenina peria, jeho cieľom je vytvoriť podobnú, avšak jedinečnú estetiku.

    Balmain oslavuje 80. narodeniny. Jeho módnu stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z najvýznamnejších značiek módnej histórie oslavuje významný míľnik. Módny dom Balmain tento rok oslávi svoje 80. narodeniny. Na oslavu si nadelil nielen špeciálnu výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale aj špeciálny dokument. Postaral sa oň uznávaný režisér Loïc Prigent, ktorý vyniesol na povrch archívne záznamy, ktoré verejnosť ešte nikdy nevidela.

    Julian Klausner sa činí. Rozvíja populárne pánske tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy obliekal svet do poézie textilných kontrastov. Keď ale na konci svojej kariéry predstavil nízke semišové tenisky, pridal k svojmu odkazu nečakanú kapitolu. Precíznu, civilnú a úplne súčasnú podobu pánskych topánok. Tie sa stali jeho tichým podpisom, ktorý rezonoval aj po jeho odchode. Tento príbeh teraz pokračuje pod vedením návrhára Juliana Klausnera.

    Z dievčaťa od vedľa je showgirl. Taylor Swift sa novými outfitmi stavia medzi legendy

    Už dávno vieme, že značka menom Taylor Swift obsahuje oveľa viac než len pesničky s chytľavými refrénmi a inteligentnými textami. Nový album The Life of a Showgirl ukazuje umelkyňu šťastne zamilovanú a pevne usadenú vo svete šoubiznisu. Populárna speváčka si skrze neho nielen hudobným, ale predovšetkým módnym jazykom a za pomoci premyslenej štylizácie hovorí o pozícii medzi ozajstnými legendami.

    Prada odštartovala vianočný zhon. Vydala tohtoročnú sviatočnú kampaň

    S postupujúcou jeseňou sa nezadržateľne blíži aj tohtoročné sviatočné obdobie. Vianočný zhon odštartovala medzi svetovými módnymi domami spoločnosť Prada. Koncom októbra vydala kampaň oslavujúcu sviatky s názvom A Winter’s Tale. V jej strede stoja ambasádori značky, ale aj klasický zimný archetyp predstavujúci cestu domov zasneženými vrcholmi dychberúcich hôr.

    Rozhovor: Ak nevybočíš, nikto si ťa nezapamätá, myslí si návrhár Jeremiáš Fürst

    Začínajúci návrhár Jeremiáš Fürst stojí za kolekciou Dressed To Dream, ktorú tento rok predstavil na Budapeštianskom fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomedzí klasického pánskeho krajčírstva a jemného snívania. Skúma, ako môže muž vyzerať, keď odloží zbroj a dovolí si byť jemný, pokojný a prirodzený. V rozhovore hovorí dizajnér o novej mužskej identite, rivalite na českej scéne i o tom, prečo je návratnosť v móde často len ilúziou.

    Film Die, My Love láka na surovosť. Jennifer Lawrence popúšťa uzdu emócií

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson iskrí v novom trileri. Film Die, My Love, ktorý debutoval na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes, napätím priamo prekypuje. Film sleduje dej založený na knihe z pera Ariany Harwicz, v jeho srdci stojí výbušná, energetická a čím ďalej viac stratená Grace. Rozpráva príbeh ženy, ktorá sa naplno poddá svojej surovosti.

    Móda v kocke: Ugg spája sily so Sacai a Swarovski spolupracuje s Loop

    Svet módy ponúka nové partnerstvá. Po šiestich rokoch vytvorila slávna značka topánok Ugg špeciálnu kolekciu s japonskou spoločnosťou Sacai. Spoločnosť Swarovski pre zmenu spolupracuje s výrobcom štupľov do uší Loop. Dior oslavuje 10. výročie projektu Dior Lady Art a Pandora spustila vlnu vianočných kampaní. Taliansko privíta prvú výstavu oslavujúcu návrhy značiek Alaïa a Balenciaga.

    Viete, kto stojí za vznikom Dior opätkov? Roger Vivier vdýchol značke inováciu

    Roger Vivier patrí medzi najvýraznejšie mená francúzskej módy 20. storočia. Obuvník, ktorý sa stal kľúčovým partnerom Christiana Diora, dokázal preniesť haute couture až k samotnej špičke topánky. Jeho práca pre Dior premenila obuv na neoddeliteľnú súčasť módneho príbehu. Po rokoch spolupráce si Roger Vivier vybudoval aj vlastnú značku, ktorá dodnes stelesňuje parížsky luxus s archívnou estetikou a rukopisom svojho zakladateľa.

    Najluxusnejší vlak Európy má upgrade. Putuje z Paríža až k pobrežiu Amalfi

    So šampanským v ruke opustíte ruch veľkomesta a rušné ulice Paríža a vydáte sa na vytúženú dovolenku. Vychutnáte si nielen malebnú trasu najluxusnejšieho vlaku v Európe, ale aj úchvatnú krásu slnečného talianskeho pobrežia Amalfi. Presne tak vyzerá najnovšia ponuka benátskeho Simplon-Orient-Expressu, ktorá odštartuje začiatkom budúceho mája.

    Front row zážitok z pohodlia gauča. Je Apple Vision Pro budúcnosťou módy?

    Predstavte si, že sedíte v prvom rade na módnej prehliadke, bez toho, aby ste opustili svoju obývačku. Táto fantázia sa teraz stáva skutočnosťou, a to vďaka zariadeniu Apple Vision Pro, ktoré stiera hranice medzi realitou a digitálnym svetom. Nie je teda prekvapením, že módny priemysel si rýchlo všimol jeho potenciál. Značky ako Gucci, Balenciaga či Rimowa už experimentujú s vlastnými aplikáciami a my sme sa rozhodli niektoré z nich vyskúšať.

    ― Reklama ―