Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svet módy opustila významná návrhárska ikona, dizajnérka Marina Yee. Zomrela 1. novembra po boji s rakovinou vo veku 67 rokov. Bola známa najmä ako členka slávnej Antverpskej šestky, skupiny, ktorá koncom 80. rokov 20. storočia prepísala pravidlá módy. Väčšinu svojej kariéry však strávila mimo pozornosti módneho sveta, ako učiteľka na renomovaných univerzitách.

    Antverpská šestka stratila jednu zo svojich členiek. V sobotu 1. novembra zomrela Marina Yee, jedna z najvplyvnejších návrhárok módnej histórie, a to vo veku 67 rokov po boji s rakovinou. Oznámenie o jej smrti ako prvý zverejnilo múzeum v Antverpách MoMu. Dizajnérka bola súčasťou vplyvnej belgickej skupiny, ktorá v druhej polovici 80. rokov 20. storočia pomohla prepísať pravidlá módy a dostať Belgicko do centra pozornosti.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by WWD (@wwd)

    „Bola výnimočným autentickým hlasom na poli belgickej módy. Jej práca bola radikálne úprimná, poetická a vždy zakorenená v rešpekte ako voči ľuďom, tak materiálom,“ opísala dizajnérku podľa servera WWD riaditeľka MoMu Kaat Debo. „Naučila nás, že móda môže presahovať trendy, znamenať reflexiu, starostlivosť a prepojenie,“ dodala. Marina Yee odštartovala svoju kariéru na Royal Academy of Fine Arts v Antverpách.

    Zdroj: MoMu

    Práve na jednej z najprestížnejších módnych škôl sa zoznámila s ostatnými dizajnérmi Antverpskej šestky, teda Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene a Dirk Bikkembergs. Návrhári pokorili módny svet, keď sa v roku 1986 zúčastnili British Designer Show v Londýne a vyrazili všetkým dych svojimi netradičnými a avantgardnými návrhmi. Práve vtedy si vyslúžili aj svoju prezývku.

    Marina Yee pôsobila za oponou. Učila módu na renomovaných univerzitách

    Marina Yee po dokončení školy v roku 1981 pracovala pre významné belgické značky, ako je Gruno & Chardin a Bassetti. V prelomovom roku 1986 však uviedla svoju vlastnú značku menom Marie. Viedla ju až do roku 1990, kedy sa rozhodla ustúpiť zo svetiel módnych reflektorov. Chcela sa venovať ďalším záujmom, ako bola tvorba divadelných kostýmov alebo interiérový dizajn. Neskôr pracovala tiež ako učiteľka.

    Pôsobila na renomovaných univerzitách, ako sú École Supérieure des Arts Saint-Luc de Tournai, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten a Kráľovská akadémia umenia v Haagu. V roku 2018 oslávila úspešný návrat, keď v japonskom butiku Laila uviedla na trh svoju novú značku M.Y. Collection. Potom, ešte pred jej smrťou, naplánovalo antverpské múzeum MoMu v roku 2016 výstavu pri príležitosti 40. výročia založenia Antverpskej šestky.

    Zdroje: Fashion Network, WWD, The Business of Fashion, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Zomrela Marina Yee. Ako členka Antverpskej šestky prepísala pravidlá módy

    ― Reklama ―

    Svet módy opustila významná návrhárska ikona, dizajnérka Marina Yee. Zomrela 1. novembra po boji s rakovinou vo veku 67 rokov. Bola známa najmä ako členka slávnej Antverpskej šestky, skupiny, ktorá koncom 80. rokov 20. storočia prepísala pravidlá módy. Väčšinu svojej kariéry však strávila mimo pozornosti módneho sveta, ako učiteľka na renomovaných univerzitách.

    Antverpská šestka stratila jednu zo svojich členiek. V sobotu 1. novembra zomrela Marina Yee, jedna z najvplyvnejších návrhárok módnej histórie, a to vo veku 67 rokov po boji s rakovinou. Oznámenie o jej smrti ako prvý zverejnilo múzeum v Antverpách MoMu. Dizajnérka bola súčasťou vplyvnej belgickej skupiny, ktorá v druhej polovici 80. rokov 20. storočia pomohla prepísať pravidlá módy a dostať Belgicko do centra pozornosti.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by WWD (@wwd)

    „Bola výnimočným autentickým hlasom na poli belgickej módy. Jej práca bola radikálne úprimná, poetická a vždy zakorenená v rešpekte ako voči ľuďom, tak materiálom,“ opísala dizajnérku podľa servera WWD riaditeľka MoMu Kaat Debo. „Naučila nás, že móda môže presahovať trendy, znamenať reflexiu, starostlivosť a prepojenie,“ dodala. Marina Yee odštartovala svoju kariéru na Royal Academy of Fine Arts v Antverpách.

    Zdroj: MoMu

    Práve na jednej z najprestížnejších módnych škôl sa zoznámila s ostatnými dizajnérmi Antverpskej šestky, teda Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene a Dirk Bikkembergs. Návrhári pokorili módny svet, keď sa v roku 1986 zúčastnili British Designer Show v Londýne a vyrazili všetkým dych svojimi netradičnými a avantgardnými návrhmi. Práve vtedy si vyslúžili aj svoju prezývku.

    Marina Yee pôsobila za oponou. Učila módu na renomovaných univerzitách

    Marina Yee po dokončení školy v roku 1981 pracovala pre významné belgické značky, ako je Gruno & Chardin a Bassetti. V prelomovom roku 1986 však uviedla svoju vlastnú značku menom Marie. Viedla ju až do roku 1990, kedy sa rozhodla ustúpiť zo svetiel módnych reflektorov. Chcela sa venovať ďalším záujmom, ako bola tvorba divadelných kostýmov alebo interiérový dizajn. Neskôr pracovala tiež ako učiteľka.

    Pôsobila na renomovaných univerzitách, ako sú École Supérieure des Arts Saint-Luc de Tournai, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten a Kráľovská akadémia umenia v Haagu. V roku 2018 oslávila úspešný návrat, keď v japonskom butiku Laila uviedla na trh svoju novú značku M.Y. Collection. Potom, ešte pred jej smrťou, naplánovalo antverpské múzeum MoMu v roku 2016 výstavu pri príležitosti 40. výročia založenia Antverpskej šestky.

    Zdroje: Fashion Network, WWD, The Business of Fashion, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Prada mení diváka. Inštalácia „The Audience“ na Frieze Week mení úlohu diváka

    Prada sa tradične zúčastňuje jedného z najvýznamnejších umeleckých a kultúrnych týždňov. Frieze Week je udalosť konajúca sa v Londýne, na ktorej sa prezentujú nové diela, inštalácie a performance svetovo uznávanými umelcami, galeristami a dizajnérmi. Inštalácia patriaca Prade sa stáva každý rok stratégiou, ako prepojiť módu so svetom umenia. A každý rok značka žne na Frieze Week úspech. Tento rok nebude výnimkou.

    Kozmetická taštička je už pasé. Na jej miesto nastupujú beauty charms

    Tohtoročná lavína trendy príveskov naberá na obrátkach. Zatiaľ čo letu dominovali virálne plyšáky Labubu alebo hravé doplnky, jeseni kraľujú takzvané beauty charms. Ide o miniatúrne verzie základných pomocníkov z tradičných kozmetických taštičiek. Na súčasnej scéne signalizujú nielen trvajúcu vládu maximalizmu, ale aj túžbu milovníkov módy ukázať svoj status.

    TikTok Highlights: Jesenný trend vracia na scénu lásku k učeniu

    Sociálnu sieť TikTok túto jeseň pohltil nový trend. Koncept nazývaný "personal curriculums" vzbudzuje v používateľoch stratenú lásku k učeniu, vzdelávaniu a rozvíjaniu seba samého. V jeho srdci leží jednoduchý predpoklad, teda vytvorenie vlastného rozvrhu ľubovoľných "predmetov". Môže ísť o túžbu naučiť sa lepšie variť, záhradničiť alebo konečne pochopiť fyzikálne zákony.

    Beauty segment posilňuje. V roku 2025 poháňala luxusný biznis krása

    Rok 2025 sa nesie v duchu premeny krásy na jeden z najvýraznejších pilierov globálneho luxusného trhu. Beauty segment získava status kľúčového motora rastu a mení obchodnú mapu veľkých značiek. Akvizície, nové kolekcie a strategické vstupy do kozmetiky posúvajú spoločnosti do sféry, kde sa psychológia stretáva s výkonom. V luxusnom svete dnes víťazí to, čo dokáže byť osobné, a práve krása túto rovnováhu stelesňuje.

    Rozhovor: Ak nevybočíš, nikto si ťa nezapamätá, myslí si návrhár Jeremiáš Fürst

    Začínajúci návrhár Jeremiáš Fürst stojí za kolekciou Dressed To Dream, ktorú tento rok predstavil na Budapeštianskom fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomedzí klasického pánskeho krajčírstva a jemného snívania. Skúma, ako môže muž vyzerať, keď odloží zbroj a dovolí si byť jemný, pokojný a prirodzený. V rozhovore hovorí dizajnér o novej mužskej identite, rivalite na českej scéne i o tom, prečo je návratnosť v móde často len ilúziou.

    Film Die, My Love láka na surovosť. Jennifer Lawrence popúšťa uzdu emócií

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson iskrí v novom trileri. Film Die, My Love, ktorý debutoval na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes, napätím priamo prekypuje. Film sleduje dej založený na knihe z pera Ariany Harwicz, v jeho srdci stojí výbušná, energetická a čím ďalej viac stratená Grace. Rozpráva príbeh ženy, ktorá sa naplno poddá svojej surovosti.

    Móda v kocke: Ugg spája sily so Sacai a Swarovski spolupracuje s Loop

    Svet módy ponúka nové partnerstvá. Po šiestich rokoch vytvorila slávna značka topánok Ugg špeciálnu kolekciu s japonskou spoločnosťou Sacai. Spoločnosť Swarovski pre zmenu spolupracuje s výrobcom štupľov do uší Loop. Dior oslavuje 10. výročie projektu Dior Lady Art a Pandora spustila vlnu vianočných kampaní. Taliansko privíta prvú výstavu oslavujúcu návrhy značiek Alaïa a Balenciaga.

    Viete, kto stojí za vznikom Dior opätkov? Roger Vivier vdýchol značke inováciu

    Roger Vivier patrí medzi najvýraznejšie mená francúzskej módy 20. storočia. Obuvník, ktorý sa stal kľúčovým partnerom Christiana Diora, dokázal preniesť haute couture až k samotnej špičke topánky. Jeho práca pre Dior premenila obuv na neoddeliteľnú súčasť módneho príbehu. Po rokoch spolupráce si Roger Vivier vybudoval aj vlastnú značku, ktorá dodnes stelesňuje parížsky luxus s archívnou estetikou a rukopisom svojho zakladateľa.

    Marina Abramović odkrýva nový projekt. Balkan Erotic Epic rozpráva dávne rituály

    Srbská umelkyňa Marina Abramović, ktorá sa objavila na scéne v 70. rokoch 20. storočia, svojím umením borí hranice všednosti. Hoci kedysi začínala ako obyčajná maliarka, počas svojej kariéry si vyslúžila prezývku "matka performance". Vo svete umenia je známa najmä svojimi radikálnymi a nečakanými počinmi, naposledy štvorhodinovým rituálom Balkan Erotic Epic, ktorý divákov prevedie folklórom starého Balkánu.

    Najluxusnejší vlak Európy má upgrade. Putuje z Paríža až k pobrežiu Amalfi

    So šampanským v ruke opustíte ruch veľkomesta a rušné ulice Paríža a vydáte sa na vytúženú dovolenku. Vychutnáte si nielen malebnú trasu najluxusnejšieho vlaku v Európe, ale aj úchvatnú krásu slnečného talianskeho pobrežia Amalfi. Presne tak vyzerá najnovšia ponuka benátskeho Simplon-Orient-Expressu, ktorá odštartuje začiatkom budúceho mája.

    Front row zážitok z pohodlia gauča. Je Apple Vision Pro budúcnosťou módy?

    Predstavte si, že sedíte v prvom rade na módnej prehliadke, bez toho, aby ste opustili svoju obývačku. Táto fantázia sa teraz stáva skutočnosťou, a to vďaka zariadeniu Apple Vision Pro, ktoré stiera hranice medzi realitou a digitálnym svetom. Nie je teda prekvapením, že módny priemysel si rýchlo všimol jeho potenciál. Značky ako Gucci, Balenciaga či Rimowa už experimentujú s vlastnými aplikáciami a my sme sa rozhodli niektoré z nich vyskúšať.

    Farby hrajú bez pravidiel. Budúca sezóna štartuje novú éru vizuálnej identity

    Farby sa na kolekciách pre sezónu SS26 vracajú v plnej sile, rozbíjajú monotónnosť a formulujú nový vizuálny jazyk doslova bez pravidiel. Na prehliadkových mólach sa miešajú citrusové tóny s pastelovými akcentmi a sýte odtiene fialovej či chartreuse a ich vrstvenie prekračuje očakávania. Ich comeback nie je o návrate ku klasickému tónu, ale ochote experimentovať. Farebná odvaha sa stala neoddeliteľnou súčasťou nového estetického naratívu.

    JW Anderson má novú múzu. V novej kampani žiari John Malkovich

    Módna kampaň získala neobvyklú tvár. Legendárny herec John Malkovich sa stal novou múzou značky JW Anderson. Propaguje jej rezortnú a jarnú kolekciu pre rok 2026, ale predovšetkým kabelku Loafer Bag. Spoločnosť tým rozširuje svoju novú image, ktorú odhalila potom, čo jej zakladateľ Jonathan Anderson prijal ponuku šéfovať dámskej i pánskej divízii Dior.

    TikTok Highlights: Úspešný deň pomôže odštartovať trendy rutina 3×3 by 12

    Sociálne siete milujú zjednodušovanie. Príkladom je trendy lifestyle rutina s názvom 3×3 by 12. V jej srdci ležia tri jednoduché ciele, ktoré je nutné dokončiť ešte predpoludním. Radí totiž prejsť aspoň tri tisíce krokov, vypiť tretinu vody z denného cieľa a zjesť 30 gramov proteínu. Autorka metódy sľubuje, že podobným štartom dňa dosiahnete zdravšie a šťastnejšie ja.

    Móda pozná výsledky tretieho štvrťroka. Zverejnil ich Kering, Hermès aj L’Oréal

    Luxusné módne skupiny zverejnili svoje výsledky z tretieho štvrťroka tohto roka. Zatiaľ čo Kering a Hermès oslavujú, L’Oréal prekvapil prepadom predajov. Spoločnosť odhalila čísla nedosahujúce na predpoklady analytikov. Predstaviteľov spoločnosti Kering pre zmenu potešil menší pokles tržieb, než sa očakávalo. Značka Hermès tentoraz vďačí za svoj rast kolekciám ready-to-wear.

    Ako si vybrať správny sveter? Spoznajte rozdiel medzi kašmírom a mohérom

    S príchodom chladnejších dní sa pulz kvalitných svetrov presúva do prvej línie jesenných outfitov. Sveter je kľúčovým prvkom sezóny, symbolom pohodlia a elegancie. Práve voľba medzi mäkkým "kráľom vlákien" kašmírom a lesklým "aristokratom" mohérom predstavuje kľúčovú otázku. Prečo siahnuť po jednom alebo druhom? Na čo si dať pri výbere pozor? Prečítajte si o technických parametroch, estetických rozdieloch a praktických vlastnostiach jednotlivých materiálov.

    ― Reklama ―