Francúzsky rapper Rilès premenil vydanie svojho nového albumu THE 25th HOUR na vizuálnu udalosť, akú Paríž dlho nezažila. V galérii Ellia Art Gallery si sadol na 24 hodín a 42 minút k pásu, po ktorom plynuli tisíce prázdnych vinylových obalov. Každý z viac ako 20 tisíc kusov označil odtlačkom svojej ruky potretej červenou farbou, čím ich premenil na limitovanú edíciu aj symbol ľudskej vytrvalosti. Tento čin nadväzuje na jeho predchádzajúce vystúpenie, keď za jeden deň na bežiacom páse prebehol viac ako 200 kilometrov.
Ellia Art Gallery sa na jeden deň premenila na štylizovanú továreň. Pracovníci v bielych plášťoch, zvuky strojov, pach farby a presný rytmus pohybu. Rapper Rilès sedel na stoličke, pred sebou pás s vinylovými platňami, ktoré sa menili na kolekciu umeleckých artefaktov. Každý dotyk dlane predstavoval spojenie hudby, tela a produktivity v ére automatizácie. Inšpiráciu čerpal z japonskej tradície sumo zápasníkov, ktorí zanechávajú na papieri svoj odtlačok ako znak identity a sily.
Jeden úder, jeden úder. Rilès dal odtlačok každej nahrávke, ktorá sa mu dostala do rúk
Rilès Kacimi, francúzsko-alžírsky rapper, producent a vizionár z Rouenu, sa dlhodobo pohybuje na hranici medzi hudbou, umením a výkonom. Jeho kariéra vznikla z nezávislosti. Písal, produkoval aj režíroval svoje projekty, vybudoval štúdio a značku, ktorá dnes pôsobí ako osobné impérium. Každý jeho krok nesie stratégiu a víziu. Album THE 25th HOUR je preto viac než iba nahrávka, je to gesto, ktoré artikuluje vzťah človeka a stroja, individuality a série, tvorcu a priemyslu.


Zdroj: 25 HOUR
Pri akcii v Paríži vytvoril Rilès vyše 20 tisíc unikátnych kusov. Každý z nich sa stal zberateľským predmetom, produktom a svedectvom o hodnote ručnej práce. Na páse pracoval v rytme, ktorý pripomínal meditáciu aj mechanickú precíznosť. Galéria sa premenila na scénografiu. Plexisklové steny, reflektory, kamerové prenosy a diváci sledujúci každý jeho pohyb. Hudba z nového albumu znela v pozadí, jej rytmus sa spájal s tempom pohybu. Označiť platne zvládol svojou dlaňou za 24 hodín a 42 minút. Bez prestávky. K albumu samozrejme vyšiel aj podobný merch, v rovnakej estetike.
Platňa ako óda na kreativitu. Rapper mieša umenie s výkonom a mení sa na „stroj“
Koncept vychádza z Rilèsovho dlhodobého záujmu o výdrž a transformáciu tela v nosič posolstva. Na začiatku tohto roka totiž behal na páse celých 24 hodín, aby tým doprevádzal vydanie svojho predchádzajúceho albumu Survival Mode. Tentokrát sa miesto behu zastavil a v pohybe pásu našiel obraz monotónnej produktivity, ktorú previedol do umeleckej roviny. Každá odtlačená dlaň tak nesie príbeh. Tlak, rytmus a umenie. Každá platňa vznikla v okamihu, keď sa umelec stal súčasťou „telesného“ stroja, bez toho, aby stratil vlastný výraz.
THE 25th HOUR funguje ako záver aj rozšírenie jeho predchádzajúceho diela. Prepája zvuk s materiálom, to fyzické s tým digitálnym, prítomnosť s vnímaním času. V ére streamingu, keď sa hudba rozpúšťa do dát, Rilès prináša gesto, ktoré má váhu aj hmotu. Jeho vinyly sú suvenírom, ale aj artefaktom, každá ruka znamená záväzok a stopu. Pre fanúšikov ide o kolekciu s dušou, pre biznis o lekciu v autenticite, pre kultúru o moment, ktorý prepája umenie s telom. V porovnaní s inými rappermi ide o veľmi sofistikovanú formu umeleckého vyjadrenia.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Rilès tak zostáva jedným z najzaujímavejších hlasov súčasnej francúzskej scény. Autor, ktorý rozumie tempu svojej generácie aj tomu, ako z hudby vytvoriť zážitok s trhovou a symbolickou hodnotou. V jeho svete, akoby sa kreativita nemerala predajnosťou, ale schopnosťou vtlačiť energiu do každého vinylu. Práve v tom spočíva sila albumu THE 25th HOUR. V kombinácii fyzického gesta, umeleckého minimalizmu a strategického myslenia, ktoré definuje súčasného rapera novej éry.
Zdroje: Gentsu, RTBF, Le Parisien, Instagram, YouTube

