Prada sa tradične zúčastňuje jedného z najvýznamnejších umeleckých a kultúrnych týždňov. Frieze Week je udalosť konajúca sa v Londýne, na ktorej sa prezentujú nové diela, inštalácie a performance svetovo uznávanými umelcami, galeristami a dizajnérmi. Inštalácia patriaca Prade sa stáva každý rok stratégiou, ako prepojiť módu so svetom umenia. A každý rok značka žne na Frieze Week úspech. Tento rok nebude výnimkou.
Luxusná značka známa po celom svete vďaka filmu Diabol nosí Pradu úzko spolupracovala s architektmi, umelcami a dizajnérmi na vytvorení priestoru, ktorý by bol pútavý a zároveň by obsahoval hlbší, filozofický význam. Módny dom Prada sa tento rok na Frieze Weeku zameriava najmä na modernizáciu priestoru, praktickosť a estetiku. Týmto spôsobom si nanovo predstavuje Londýn ako splnený sen umelcov a návrhárov.
Prada dorazila na Frieze Week. Oživila ho módou aj predstavením The Audience
Frieze Week je jedným z najväčších umeleckých festivalov, ktorý sa každoročne koná v New Yorku a Londýne. V roku 2025 ste ho mohli navštíviť vo vznešenej štvrti Londýna, teda v Regent’s Parku od 15. do 19. októbra. Korene týždňa siahajú až do roku 2003, kedy ho založili významní umelci na britskej scéne Matthew Slotover a Amanda Sharp. Od tej doby sa stále rozrastá. Zámerom umelcov bolo prebudiť vo verejnosti záujem o umenie a jednoducho zviditeľniť prácu mladých umelcov.





Zdroj: Prada
Tento rok sme na udalosti mohli okrem inštalácií z dielne talianskej značky spozorovať taktiež expozíciu sôch umiestnených v Regent’s Parku alebo paralelné výstavy predstavujúce históriu umenia. Samotná Prada Mode, teda kultúrna platforma značky, ovšem na tohtoročnom týždni umenia predstavila exkluzívnu inštaláciu s názvom The Audience. Pracovala na nej spoločne so škandinávskymi umelcami Michaelom Elmgrenom a Ingarom Dragsetom.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Inštaláciu predstavili v históriou oplývajúcej budove Town Hall, King’s Cross, kde bol hlavný sál pretvorený na kino so špeciálnou scénografiou. Sál tvorilo na 104 sedadiel, ktoré pokrývala zamatová látka. Umelci tak chceli navodiť atmosféru kinových sál minulého storočia. Niektoré sedadlá obsadili hyper realistické sochy divákov, z ktorých niektoré na sebe mali oblečenie značky Prada a tvárili sa zvedavo alebo znudene.
Prada prepája pozorovateľa a objekt. Aká je úloha diváka v ére sociálnych médií?
Značka potom na plátno premietla film, ktorého obraz bol zámerne nekvalitný a rozmazaný. Do hlavných úloh filmu boli obsadení spisovateľ a maliar, ktorí spolu diskutovali o svojej práci. Forma a téma filmu mali navodiť pocit nejednoznačnosti a nepohodlia z nedokonalého obrazu. Divák bol nútený viac premýšľať o tom, čo znamená byť divákom vo svete zahltenom vizuálnymi prvkami, ako sú najmä sociálne siete a médiá.
Inštalácia tak vytvorila priestor „pozorovateľa a pozorovaného“ a vzťah medzi publikom a médiom, kde pozorujúci nie sú pasívni, ale stávajú sa súčasťou diela. Prada svojou účasťou na Frieze Weeku dáva najavo, že jej nestačí stáť na vrchole módneho priemyslu, chce sa tiež angažovať v hlbších sociálnych a kultúrnych témach. Frieze Week je nádherná ukážka spojenia umenia, vysokej módy a skrytého brandingu, ktorý nie je ľuďom agresívne vnucovaný ako bežná módna reklama.
Zdroje: Wallpaper, HyperBeast, Instagram, Prada Mode London, Prada, YouTube

