Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Keď prechádzate butikmi značky Chanel alebo listujete kampaňami Hugo Boss, málokedy si spomeniete na chvíle, keď sa tieto značky zaplietli s jedným z najtemnejších režimov 20. storočia. Zatiaľ čo Coco Chanel počas vojny špehovala pre nacistickú rozviedku v parížskom hoteli Ritz, Hugo Boss obliekal členov SS do starostlivo strihaných uniforiem. Luxus a moc sa prepojili s ideológiou, ktorá mala ničivé následky pre celý svet.

    Móda sa rada hrá so spomienkami, ale niektoré dôležité kapitoly sa nedajú len tak prešiť novou kolekciou. Značky Chanel a Hugo Boss teraz stavajú na imidži perfekcionizmu, precízneho remeselného spracovania a kultúrnej relevantnosti. Ich história však ukazuje, že móda nie je len o látkach, ale aj o vernosti, ktorú si slávne spoločnosti zvolili počas kľúčových okamihov histórie. To nie je ohováranie, ale pripomienka, že aj vo vysokej móde existujú morálne švy a nie vždy sú rovné.

    Coco Chanel a gestapo. Priebeh vojny sledovala z hotela Ritz

    Gabrielle Coco Chanel, ikona ženskej emancipácie a elegancie, prežila okupáciu Paríža v pohodlí hotela Ritz, obklopená dôstojníkmi Wehrmachtu. Nešlo však len o prežitie v ťažkom období, návrhárka sa nacistom aktívne postavila. Jej milencom bol Hans Günther von Dincklage, nemecký dôstojník a špión. Spoločne mali plán. Chanel s krycím menom Westminster mala v rámci tajnej operácie nazvanej Modellhut nadviazať kontakt s britskými aristokratmi a sondovať možné mierové dohody.

    Zdroj: Chanel

    V roku 2011 vydal novinár Hal Vaughan knihu s názvom Sleeping with the Enemy, v ktorej na základe odtajnených francúzskych archívov zdokumentoval, že Gabrielle Coco Chanel bola skutočne aktívnou špiónkou. Po vojne však čelila minimálnemu trestu, zrejme vďaka blízkemu vzťahu s britským štátnikom Winstonom Churchillom. Bola vyšetrovaná, ale nikdy nebola obvinená. S temnou stránkou módy sa však stretávame aj dnes. Spomeňme napríklad nie tak dávny prípad Johna Galliana.

    Zdroj: Chanel

    Dnes v obklopení celebrít, kedysi v obklopení zločincov. Hugo Boss, krajčír tretej ríše

    Návrhár Hugo Boss však nemal taký romantický príbeh. Narodil sa v Nemecku v roku 1885 a začal podnikať v oblasti spodnej bielizne. Počas hospodárskej krízy bola jeho spoločnosť na pokraji bankrotu. V roku 1931 vstúpil do nacistickej strany, pravdepodobne z pragmatických dôvodov, a o dva roky neskôr sa v jeho dielňach šili uniformy pre SS, SA a Hitlerjugend. Uniformy, ktoré mali nielen reprezentovať silu Ríše, ale aj esteticky zapôsobiť. Podarilo sa im to natoľko, že sa stali inšpiráciou pre kostýmy vo filmoch natočených po vojne.

    Menej známym, ale o to viac zastretým faktom zostáva využívanie nútených prác. V továrňach Hugo Boss pracovali väzni a zajatci, často v neľudských podmienkach. Po vojne bola spoločnosť Hugo Boss klasifikovaná ako „prívrženec“ nacistického režimu a následne zaplatila pokutu. Jeho spoločnosť sa však až v roku 2011 oficiálne ospravedlnila za svoje vojnové aktivity a zapojenie do nacistickej ideológie.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by War Lens Legacy (@warlenslegacy)

    Dnes patria značky Chanel aj Hugo Boss medzi najuznávanejšie módne značky na svete. Oblečenie, ktoré kedysi slúžilo mocenským ambíciám totalitného režimu, dnes symbolizuje úspech, štýl a sofistikovanosť. Ich minulosť sa logicky nikde neobjavuje. Doba bola iná, svet bol iný a motivácia bola často existenčná. Napriek tomu zostáva otázka: ako sa mohla móda stať nástrojom režimu, ktorý systematicky ničil ľudskú dôstojnosť? Nejde o to súdiť. Ide o to nezabúdať.

    Zdroje: The New York Times, The Link, BBC, Wikipedia, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Medzi eleganciou a ideológiou. Keď Chanel špehovala pre Ríšu a Boss šil uniformy SS

    ― Reklama ―

    Keď prechádzate butikmi značky Chanel alebo listujete kampaňami Hugo Boss, málokedy si spomeniete na chvíle, keď sa tieto značky zaplietli s jedným z najtemnejších režimov 20. storočia. Zatiaľ čo Coco Chanel počas vojny špehovala pre nacistickú rozviedku v parížskom hoteli Ritz, Hugo Boss obliekal členov SS do starostlivo strihaných uniforiem. Luxus a moc sa prepojili s ideológiou, ktorá mala ničivé následky pre celý svet.

    Móda sa rada hrá so spomienkami, ale niektoré dôležité kapitoly sa nedajú len tak prešiť novou kolekciou. Značky Chanel a Hugo Boss teraz stavajú na imidži perfekcionizmu, precízneho remeselného spracovania a kultúrnej relevantnosti. Ich história však ukazuje, že móda nie je len o látkach, ale aj o vernosti, ktorú si slávne spoločnosti zvolili počas kľúčových okamihov histórie. To nie je ohováranie, ale pripomienka, že aj vo vysokej móde existujú morálne švy a nie vždy sú rovné.

    Coco Chanel a gestapo. Priebeh vojny sledovala z hotela Ritz

    Gabrielle Coco Chanel, ikona ženskej emancipácie a elegancie, prežila okupáciu Paríža v pohodlí hotela Ritz, obklopená dôstojníkmi Wehrmachtu. Nešlo však len o prežitie v ťažkom období, návrhárka sa nacistom aktívne postavila. Jej milencom bol Hans Günther von Dincklage, nemecký dôstojník a špión. Spoločne mali plán. Chanel s krycím menom Westminster mala v rámci tajnej operácie nazvanej Modellhut nadviazať kontakt s britskými aristokratmi a sondovať možné mierové dohody.

    Zdroj: Chanel

    V roku 2011 vydal novinár Hal Vaughan knihu s názvom Sleeping with the Enemy, v ktorej na základe odtajnených francúzskych archívov zdokumentoval, že Gabrielle Coco Chanel bola skutočne aktívnou špiónkou. Po vojne však čelila minimálnemu trestu, zrejme vďaka blízkemu vzťahu s britským štátnikom Winstonom Churchillom. Bola vyšetrovaná, ale nikdy nebola obvinená. S temnou stránkou módy sa však stretávame aj dnes. Spomeňme napríklad nie tak dávny prípad Johna Galliana.

    Zdroj: Chanel

    Dnes v obklopení celebrít, kedysi v obklopení zločincov. Hugo Boss, krajčír tretej ríše

    Návrhár Hugo Boss však nemal taký romantický príbeh. Narodil sa v Nemecku v roku 1885 a začal podnikať v oblasti spodnej bielizne. Počas hospodárskej krízy bola jeho spoločnosť na pokraji bankrotu. V roku 1931 vstúpil do nacistickej strany, pravdepodobne z pragmatických dôvodov, a o dva roky neskôr sa v jeho dielňach šili uniformy pre SS, SA a Hitlerjugend. Uniformy, ktoré mali nielen reprezentovať silu Ríše, ale aj esteticky zapôsobiť. Podarilo sa im to natoľko, že sa stali inšpiráciou pre kostýmy vo filmoch natočených po vojne.

    Menej známym, ale o to viac zastretým faktom zostáva využívanie nútených prác. V továrňach Hugo Boss pracovali väzni a zajatci, často v neľudských podmienkach. Po vojne bola spoločnosť Hugo Boss klasifikovaná ako „prívrženec“ nacistického režimu a následne zaplatila pokutu. Jeho spoločnosť sa však až v roku 2011 oficiálne ospravedlnila za svoje vojnové aktivity a zapojenie do nacistickej ideológie.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by War Lens Legacy (@warlenslegacy)

    Dnes patria značky Chanel aj Hugo Boss medzi najuznávanejšie módne značky na svete. Oblečenie, ktoré kedysi slúžilo mocenským ambíciám totalitného režimu, dnes symbolizuje úspech, štýl a sofistikovanosť. Ich minulosť sa logicky nikde neobjavuje. Doba bola iná, svet bol iný a motivácia bola často existenčná. Napriek tomu zostáva otázka: ako sa mohla móda stať nástrojom režimu, ktorý systematicky ničil ľudskú dôstojnosť? Nejde o to súdiť. Ide o to nezabúdať.

    Zdroje: The New York Times, The Link, BBC, Wikipedia, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Móda v kocke: Versace načrtáva svoju budúcnosť a Fendi ctí Emily in Paris

    Streamovacia služba Netflix privítala piatu sezónu seriálu Emily in Paris. Hold jej vzdáva aj módny dom Fendi, ktorý predstavil ňou inšpirovanú kolekciu kabeliek. Asics robí vlny novým hybridným modelom Gel-Kinetic SP a Dior približuje víziu Jonathana Andersona prostredníctvom Pre-Fall 2026. Chanel zabalil na Vianoce vlajkovú pobočku a Versace začína vidieť svoju budúcnosť.

    Prada chce dostať druhú šancu. Indické sandále sa budú vyrábať s miestnymi remeselníkmi

    Napodobeniny dizajnových tričiek s ošúchaným logom alebo rádoby luxusné kabelky z lacnej kože (bohužiaľ) predstavujú neodmysliteľnú súčasť odvrátenej stránky módy. Že k inšpirácii bez uznania pôvodného zdroja pristúpi aj Prada, však čakal málokto. Módny dom teraz dúfa, že svoje meno očistí. Kultúrnu apropriáciu indických sandálov mieni napraviť oficiálnou spoluprácou.

    Closer look na Chanel Métiers d’Art 2026. Blazy sa opäť ukázal vo svojom najlepšom kabáte

    Prehliadka Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku priniesla pohľad, ktorý si žiada spomalenie a sústredenie. Druhá kolekcia od Matthieu Blazyho pre módny dom Chanel pôsobí sebavedome a presne. Namiesto okázalého rozprávania stavia na detailoch, gestách a vrstvenom čítaní. Každý look funguje ako samostatná kapitola i súčasť širšej kompozície. A v tejto koncentrácii spočíva jej sila.

    Lunárny nový rok 2026 hrá spoločnosti Burberry do kariet. Definuje ho znamenie koňa

    Koniec roka predznamenáva aj začiatok niečoho nového. Módny dom Burberry preto hľadí vpred a už teraz víta lunárny nový rok 2026. Vydal preto špeciálnu kolekciu venovanú znameniu koňa, ktoré bude definovať nadchádzajúce mesiace. Symbol tentoraz hrá britskej značke do kariet, keďže ladí s jej historickým logom jazdca. Práve to označuje väčšinu kúskov v najnovšej kolekcii.

    St. Moritz opäť dobýva sociálne siete. V čom spočíva jeho čaro?

    Zimné sociálne siete tento rok opäť zaplavuje estetika, ktorá pripomína staré filmové kotúče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, ktorá vonia po dreve, snehu a drahom alkohole. St. Moritz sa každé predvianočné obdobie vracia do popredia ako kultúrny symbol zimného luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelov, kožušín, okuliarov s masívnymi obrúčkami a slnkom zaliatych svahov budia túžbu po atmosfére, ktorá sa v modernom svete ťažko replikuje.

    Štýl v rádoby nudnom kabáte? Odtieň Cloud Dancer šéfuje roku 2026

    Cloud Dancer je Pantone farbou roka 2026. Na prvý pohľad pôsobí ako čisto biela, v skutočnosti ale obsahuje jemné teplé aj studené podtóny, vďaka ktorým je harmonická a vyvážená. Patrí do rodiny bielych odtieňov, ktoré v nás vyvolávajú pocit nového začiatku. Outfity v tejto farbe pritom rozhodne nemusia pôsobiť nudne. Vďaka práci s textúrou materiálov, prepracovanému strihu a jemným detailom sa z Cloud Dancer stáva výrazný a elegantný prvok, ktorý vynikne aj bez farebných kontrastov.

    Móda v kocke: Louis Vuitton má novú tvár a Sabato De Sarno napísal knihu

    Louis Vuitton rozširuje svoj arzenál hviezdnych tvárí. Najnovšou ambasádorkou vymenoval herečku Chase Infiniti. Značka oznámila aj partnerstvo s legendárnymi pretekmi Formuly 1 Monaco Grand Prix. Valentino vydáva pre-fall 2026 kolekciu plnú ikonických detailov Rockstud a Met Gala 2026 pozná svojich spolupredsedov. Návrhár Sabato De Sarno vydáva knihu o Neapole.

    Vianočný dress code podľa módnych domov. Ako by vás obliekol Chanel alebo Dior?

    Vianoce už nesmelo klopú na dvere a prípravy idú na plné obrátky. Sviatočná sezóna je ako stvorená na to, obliecť si outfity, ktoré zvýraznia vašu jedinečnosť a osobitý štýl, či pri štedrovečernom stole dokonca na chvíľu umlčia prekvapených starých rodičov. Každý rok prichádzajú módne domy s novými trendmi, ktoré udávajú tón vianočnému dress code a inšpirujú nás k tomu, aby sme sa počas sviatkov cítili výnimočne.

    Vianočný wishlist vášho obľúbeného magazínu je tu. Nové tváre, nové túžby, rovnako veľké sny

    Rok 2025 už má zbalené a my opäť sedíme nad zoznamami prianí, ktoré sa tvária nenáročne, ale v skutočnosti by priviedli k plaču nejedného elfského účtovníka. Redakcia sa premiešala, omladila, rozšírila a s ňou sa premenili aj naše darčekové ambície. Urobte si pohodlie, realita počká. Tu je náš vianočný wishlist, v ktorom sa opäť potvrdzuje, že kreativita je krásna… ale aj drahá.

    TikTok Highlights: Zimné nechty, ktoré zdivočeli. Hailey Bieber búra tradíciu

    Influencerka a podnikateľka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží príliš na tom, aký odtieň lícenky, očných tieňov alebo rúžu zvolí. Svojou možno pôvodne aj bezmyšlienkovitou voľbou odštartuje nový virálny trend. Výnimkou nie sú ani jej zimné nechty, ktoré vyzývajú tradíciu na súboj. Jemné trblietky alebo uhladený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvieracou potlačou.

    Pinterest číta rok 2026. Predpovedá nostalgiu a optimistický eskapizmus

    Dnešná doba plná neustáleho zhonu a o pozornosť bojujúcich sociálnych sietí žiada autenticitu, pohodlie a optimizmus. Presne tieto hodnoty definujú podľa najnovšej predpovede platformy Pinterest rýchlo sa blížiaci rok 2026. Odvíjajú sa od nich preto aj trendy, ktoré nás majú budúci rok sprevádzať. Patrí medzi ne temná knižná estetika, neladiace nechty alebo neutíchajúca láska ku kapuste.

    Nudný maloobchod je mŕtvy. Retail prechádza extrémnou premenou

    Maloobchod vstúpil do obdobia, v ktorom sa úspech obchodov odvíja od atmosféry a výrazného priestorového riešenia. Zákazník sleduje autentickosť miesta a reaguje na prostredie, ktoré má charakter a jasnú identitu. Luxusné domy aj fast fashion reťazce pracujú s interiérom ako s nástrojom prežívania módy. Obchody sa preto pod ich víziou menia na ucelené mestské udalosti.

    Koniec vegánstva? Trend jednej dekády ticho mizne z mainstreamu

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Najkrajšie vianočné stromčeky Claridge’s. Poznáte tradíciu sviatočného Londýna?

    Vianočné stromčeky Claridge’s patria k najkrajším londýnskym momentom decembrovej sezóny. Každý rok pretvára hotelové lobby inštalácia, ktorá prináša noblesu, fantáziu a veľkorysú kreativitu. Strom vždy získa podobu pripomínajúcu couture objekt a pracuje s priestorom rovnako prirodzene ako šperk s telom. Hostia prichádzajú za atmosférou, ktorá v sebe nesie jasný rukopis svetového návrhára. Claridge’s tak každé Vianoce štartuje obdobie, ktoré ovplyvňuje vkus aj očakávania celého Londýna.

    Kto obsadí voľné miesto vo Versace? Špekulácie naberajú na obrátkach

    Versace stojí na prahu ďalšej kapitoly. Po odchode Daria Vitaleho sa módny svet zameriava na tvorcov, ktorí dokážu kult ikonickej značky ďalej rozširovať a dať mu nový impulz. Pripravenosť niekoľkých výrazných osobností vytvára mimoriadne živý priestor pre strategické úvahy. Predstava nového vedenia kreatívneho smeru Versace rezonuje celým odvetvím. Módny dom otvára pole pre talenty, ktoré vedia pracovať s drámou, eleganciou a prítomnosťou okamihu.

    Chappell Roan skúša novú úlohu. Svoju tvár prepožičia MAC Cosmetics

    Popová hviezda Chappell Roan mení smer. Po tom, čo prehlásila, že svoju tvár neprepožičia žiadnej známej značke, prekvapila nečakaným oznámením. Stala sa totiž novou ambasádorkou MAC Cosmetics. Medzi dôvody, prečo zmenila názor, speváčka uviedla zdieľané hodnoty a dlhodobú podporu, ktorú spoločnosť venuje LGBTQI+ komunite už od svojho založenia v 80. rokoch.

    ― Reklama ―