Kim Kardashian sa v seriáli All’s Fair objavila s kabelkou Birkin, ktorá podľa znalcov pochádza z kože afrického slona. Luxusný svet okamžite vytvoril dva tábory. Na jednej strane stoja hlasní kritici, na druhej fascinovaní zberatelia. Elephant Leather Birkin patrí k najvzácnejším kabelkám Hermès, ktorých výroba však skončila pred niekoľkými dekádami. Sociálne siete sa po odvysielaní epizódy zmenili na javisko, kde vedľa morálneho rozhorčenia rastie posadnutosť cenovkou a investičným potenciálom.
Elephant Birkin sa v archívnom svete popisuje ako unicorn, ktorý väčšina zberateľov nikdy naživo neuvidí. Značka Hermès v 80. rokoch vytvorila len veľmi malý počet týchto kabeliek. Potom sa pod tlakom regulácií a etických požiadaviek presunula k iným exotickým materiálom. Dnešný trh vníma modely ako artefakty z uzavretej kapitoly luxusu. Keď sa takýto kus objaví na obrazovke, nejde len o kostým, ale o verejné vystavenie predmetu, ktorý zvyčajne žije len v sejfe a tichu privátnych predajov. Volba Kim Kardashian tak spája televízny glamour, silu virálneho videa a otázku, koľko súčasné vnímanie luxusnej kože znesie.
Do Kim Kardashian sa pustila aj Ireland Baldwin. Napísala, že by sa mala hanbiť
Scéna zo série All’s Fair, kde Kim Kardashian pózuje v jednofarebnom outfite a v ruke drží masívnu Birkin bag s matnou štruktúrou kože, sa behom niekoľkých hodín premenila na virálny klip. Video zdieľali módni insideri, aktivisti i fanúšikovia hviezdy. Modelka Ireland Baldwin kabelku označila za „disgusting and shameful“. Jej komentár naštartoval spor o to, ako ďaleko sa môže zájsť v okamihu, keď sa archívna exotika stretne s televíziou. Reakcie oscilujú medzi znechutením a fascináciou tým, že na obrazovke existuje taký vzácny objekt. Kim sa opäť stáva zosilňovačom trendov i frustrácií, ktoré v luxusnom svete dlhšiu dobu vibrujú pod povrchom.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Exotická Birkin bag stojí na samom okraji toho, čo si vysoká móda dovoľuje spájať so svojou minulosťou. Vznikla v dobe, keď sa lov slonov prezentoval ako súčasť trofejného cestovania a keď sa globálne regulácie divej zveri len formovali. Módny dom Hermès vtedy vytvoril extrémne limitovanú sériu tašiek. Kontroverzný materiál však neskôr opustil. Každý dochovaný kus preto nesie ako nálepku historický hriech, tak investičný klenot. Práve táto ambivalencia posúva kabelku do polohy objektu, ktorý jedných desí a druhých magneticky priťahuje.
Na sociálnych sieťach sa po odvysielaní kontroverznej epizódy objavili stovky komentárov, ktoré hovorili o spirituálnych zvieratách, kabelke vhodnej skôr do múzea a móde, ktorá zachádza príliš ďaleko. Paralelne s tým funguje druhý prúd, v ktorom odborné účty zamerané na Birkin bags rozoberajú veľkosť, odtieň, vek i štruktúru kože a zhodujú sa, že ide o klenot najvyššej ligy. Investičný rozmer pohybujúci sa v horných šesťciferných čiastkach dolárov pridáva emócie publiku, ktoré kabelku vníma ako predmet na pomedzí umenia, kapitálu a morálneho diskomfortu.
Niekto hovorí o nechutnosti, iný o klenote. V každom prípade ide o archívny kus
Špecializovaní nákupcovia pre web Privé Porter i bulvárny Page Six zdôraznili, že podobné kusy vznikli v úplne inej ére. Hermès už desiatky rokov pracuje pod prísnymi CITES pravidlami a využíva trasovateľné zdroje a etické štandardy pre výrobky z krokodílov, pštrosov alebo jašterov. Všetky Elephant Birkins preto tvoria presne evidovaný a konečný súbor. Počet sa nezvyšuje a žiadna moderná kolekcia ich nedopĺňa. Z pohľadu investora sa kabelka chová skôr ako vzácne umelecké dielo, ktorého hodnota vychádza z rarity, stavu, pôvodu a príbehu konkrétneho kusu než ako módny doplnok určený k sezónnej obmene.

Zdroj: Unsplash | Slonia koža
Argumentácia časti trhu sa opiera o myšlienku, že vintage Hermès z materiálov, ktoré sa už dávno nepoužívajú, predstavujú dedičstvo určitého obdobia, nie podnet k mediálnemu lynču. Vlastníctvo alebo starostlivé uchovanie takéhoto kusu nevytvára novú dopyt po slonej koži a nepridáva tlak na dnešný wildlife biznis. Zachováva remeslo, rešpektuje fakt, že materiál už bol kedysi získaný a pracuje s realitou, že podobné artefakty existujú a znova vznikať nebudú. Pre časť publika sú preto Elephant Birkins skôr historickými exponátmi než aktuálnymi symbolmi krutosti.


Zdroj: Sotheby’s | Krokodília koža
Rozhorčenie, ktoré sa valí pod virálnym videom, tak smeruje do dvoch rovín. Jedna časť publika reaguje emocionálne na samotný fakt, že pred sebou vidí kožu zvieraťa, ktoré dnes reprezentuje chránenú divočinu a rešpekt k prírode. Druhá vníma scénu ako demonštráciu moci a bohatstva, kedy žena v televíznom seriáli drží v ruke predmet vzácnejší než väčšina umeleckých diel v hocijakej galérii. Zástancovia vintage exotiky hovoria o zodpovednom zaobchádzaní s tým, čo už vzniklo, zatiaľ čo kritici riešia symbolický dopad, ktorý takáto kabelka má v okamihu, keď sa objaví v mainstreamovej televíznej produkcii, ktorú sledujú milióny ľudí.


Zdroj: Reuters, Profimedia
Elephant Birkin sa teda behom niekoľkých dní premenila na jednu z najdiskutovanejších kabeliek, ktoré kedy prešli televíznou obrazovkou. Pre časť publika vyjadruje temnú kapitolu luxusu a starý lovecký mindset, pre inú najvyšší level zberateľstva a investičného fetišu. Hermès medzitým buduje svoju budúcnosť na iných materiáloch a vzácny model zostáva uzamknutý v minulosti, ktorá sa už nikdy nevráti v novej podobe.
Zdroje: People, Page Six, Privé Porter, Instagram

