Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Módnu scénu vo Francúzsku čaká významná zmena. Tamojší odevný priemysel musí od začiatku októbra začať aplikovať nové environmentálne značenie, známe aj ako „eco-score“. To podľa presne daných kritérií priradí oblečeniu body indikujúce jeho dopad na životné prostredie. Francúzska vláda plánuje súvisiacu verejnú kampaň na začiatok budúceho roka.

    Francúzska vláda začiatkom septembra zverejnila v úradnom vestníku nový dekrét o environmentálnom označovaní. Takzvané pravidlá ekologického hodnotenia by sa mali na francúzsky odevný priemysel vzťahovať od začiatku októbra. Ide o prideľovanie bodov jednotlivým výrobkom podľa ich vplyvu na životné prostredie. Cieľom je povzbudiť módne značky k väčšej zodpovednosti a udržateľnejšej výrobe.

    Od 15. septembra po dobu jedného roka môžu svoje „eco-score“ na určenom oficiálnom portáli zverejňovať iba samotné značky. Po tejto dobe však získajú právo udeliť body aj poskytovatelia služieb špecializujúci sa na výpočet dopadu na životné prostredie. Ohodnotenie budú môcť vystaviť na žiadosť firiem, ale aj nezávisle od nich. Fungovať teda majú ako „poistka“ v prípade nespolupráce spoločností.

    Zdroj: Carbonfact

    Táto súčasť vyhlášky však vzbudzuje na strane módneho priemyslu značné kontroverzie. Mnohé značky sa totiž obávajú, že budú tretím stranám chýbať spoľahlivé údaje. Práve tento háčik má však spoločnosti donútiť k zverejňovaniu ich vlastných dát. V prípade ich absencie budú využité priemery založené na ekvivalentných produktoch. To by však mohlo naopak „zmierniť“ dopad menej udržateľných firiem. Pravidlá preto naďalej zostávajú významným bodom sporu.

    Čím vyšší „eco-score“, tým väčší dopad. Francúzska vláda plánuje súvisiacu kampaň

    Francúzsky systém „eco-score“ potom nie je to isté ako „PEF“ skóre z dielne Európskej komisie. Metodológia vyjadrujúca environmentálny dopad produktu počas jeho celého životného cyklu je totiž určená iba pre profesionálne účely. Francúzske environmentálne značenie je založené na 16 kategóriách dopadu na životné prostredie, a to za použitia systému normalizačných a váhových koeficientov.

    Čím vyššie skóre výrobok dosiahne, tým väčší je jeho vplyv na životné prostredie. Francúzska vláda následne plánuje kampaň, ktorej cieľom je vysvetliť verejnosti tento zložitý systém. Plánuje ju spustiť začiatkom budúceho roka. Dovtedy je na značkách, aby o zmenách informovali svojich zákazníkov. Okrem toho od 1. októbra budú všetky existujúce environmentálne hodnotenia zverejnené jednotlivými spoločnosťami, ktoré nebudú v súlade s novou metodikou, považované za nevyhovujúce.

    Zdroje: The Fashion Network, Carbonfact, Worldly, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Francúzsko zavádza „eco-score“. Prezradí dopad módy na životné prostredie

    ― Reklama ―

    Módnu scénu vo Francúzsku čaká významná zmena. Tamojší odevný priemysel musí od začiatku októbra začať aplikovať nové environmentálne značenie, známe aj ako „eco-score“. To podľa presne daných kritérií priradí oblečeniu body indikujúce jeho dopad na životné prostredie. Francúzska vláda plánuje súvisiacu verejnú kampaň na začiatok budúceho roka.

    Francúzska vláda začiatkom septembra zverejnila v úradnom vestníku nový dekrét o environmentálnom označovaní. Takzvané pravidlá ekologického hodnotenia by sa mali na francúzsky odevný priemysel vzťahovať od začiatku októbra. Ide o prideľovanie bodov jednotlivým výrobkom podľa ich vplyvu na životné prostredie. Cieľom je povzbudiť módne značky k väčšej zodpovednosti a udržateľnejšej výrobe.

    Od 15. septembra po dobu jedného roka môžu svoje „eco-score“ na určenom oficiálnom portáli zverejňovať iba samotné značky. Po tejto dobe však získajú právo udeliť body aj poskytovatelia služieb špecializujúci sa na výpočet dopadu na životné prostredie. Ohodnotenie budú môcť vystaviť na žiadosť firiem, ale aj nezávisle od nich. Fungovať teda majú ako „poistka“ v prípade nespolupráce spoločností.

    Zdroj: Carbonfact

    Táto súčasť vyhlášky však vzbudzuje na strane módneho priemyslu značné kontroverzie. Mnohé značky sa totiž obávajú, že budú tretím stranám chýbať spoľahlivé údaje. Práve tento háčik má však spoločnosti donútiť k zverejňovaniu ich vlastných dát. V prípade ich absencie budú využité priemery založené na ekvivalentných produktoch. To by však mohlo naopak „zmierniť“ dopad menej udržateľných firiem. Pravidlá preto naďalej zostávajú významným bodom sporu.

    Čím vyšší „eco-score“, tým väčší dopad. Francúzska vláda plánuje súvisiacu kampaň

    Francúzsky systém „eco-score“ potom nie je to isté ako „PEF“ skóre z dielne Európskej komisie. Metodológia vyjadrujúca environmentálny dopad produktu počas jeho celého životného cyklu je totiž určená iba pre profesionálne účely. Francúzske environmentálne značenie je založené na 16 kategóriách dopadu na životné prostredie, a to za použitia systému normalizačných a váhových koeficientov.

    Čím vyššie skóre výrobok dosiahne, tým väčší je jeho vplyv na životné prostredie. Francúzska vláda následne plánuje kampaň, ktorej cieľom je vysvetliť verejnosti tento zložitý systém. Plánuje ju spustiť začiatkom budúceho roka. Dovtedy je na značkách, aby o zmenách informovali svojich zákazníkov. Okrem toho od 1. októbra budú všetky existujúce environmentálne hodnotenia zverejnené jednotlivými spoločnosťami, ktoré nebudú v súlade s novou metodikou, považované za nevyhovujúce.

    Zdroje: The Fashion Network, Carbonfact, Worldly, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    História elegancie opäť žiari. Pillbox hat oslavuje návrat na módnu scénu

    Nenápadný, a predsa neodolateľne pôsobivý. Klobúk v tvare škatuľky, známy ako pillbox hat, je symbolom kultivovaného vkusu, prekračujúceho generácie aj trendy. Stelesňuje jednoduchosť povýšenú na umenie, spojenú s autoritou a jemnosťou, ktorá sa nikdy nestráca v dave. Nie je to len ozdoba. Je to vyjadrenie postoja, odkaz éry pôvabu a pocta ženskej elegancii.

    Prvý Pink Ball oživil Londýn. Britské múzeum dostáva za podujatie kritiku

    Exkluzívny Pink Ball zafarbil dňa 18. októbra priestory British Museum do všetkých odtieňov ružovej. Vôbec prvý galavečer v tamojších priestoroch kontrastoval s končiacou výstavou Ancient India: Living Traditions, ktorej témou náboženských tradícií sa taktiež inšpiroval. Svet luxusu tak vládol medzi historickými artefaktmi Londýna, čo však vyvolalo aj značnú kritiku.

    LVMH a UNESCO rozširujú spoluprácu. Tiffany & Co. chce chrániť oceány

    Luxusná skupina LVMH prehlbuje partnerstvo s UNESCO. Spoločne hodlajú pracovať na ďalšom päťročnom pláne, tentokrát s názvom For the Beauty of Life. Novo sa k nemu pridá taktiež šperkársky dom Tiffany & Co., ktorého cieľom bude podporiť ochranu oceánov. V srdci spolupráce stojí snaha vytvoriť udržateľné riešenia, ktoré podporia predovšetkým lokálne komunity po celom svete.

    Maison Margiela otvára brány Dubaja. V metropole ponúka exkluzívne rezidencie

    Legendárna francúzska značka pokračuje v prekračovaní módnych hraníc. Maison Margiela tentokrát svoju jedinečnú estetiku neaplikoval na dychberúce návrhy, ale luxusné apartmány. Módny dom odhalil prvé exkluzívne rezidencie, ktoré vybudoval na ostrove Palm Jumeirah v Dubaji. Pridal sa tak ku skupine značiek, ktoré redefinujú podobu súčasného luxusného priemyslu.

    Farby hrajú bez pravidiel. Budúca sezóna štartuje novú éru vizuálnej identity

    Farby sa na kolekciách pre sezónu SS26 vracajú v plnej sile, rozbíjajú monotónnosť a formulujú nový vizuálny jazyk doslova bez pravidiel. Na prehliadkových mólach sa miešajú citrusové tóny s pastelovými akcentmi a sýte odtiene fialovej či chartreuse a ich vrstvenie prekračuje očakávania. Ich comeback nie je o návrate ku klasickému tónu, ale ochote experimentovať. Farebná odvaha sa stala neoddeliteľnou súčasťou nového estetického naratívu.

    JW Anderson má novú múzu. V novej kampani žiari John Malkovich

    Módna kampaň získala neobvyklú tvár. Legendárny herec John Malkovich sa stal novou múzou značky JW Anderson. Propaguje jej rezortnú a jarnú kolekciu pre rok 2026, ale predovšetkým kabelku Loafer Bag. Spoločnosť tým rozširuje svoju novú image, ktorú odhalila potom, čo jej zakladateľ Jonathan Anderson prijal ponuku šéfovať dámskej i pánskej divízii Dior.

    TikTok Highlights: Úspešný deň pomôže odštartovať trendy rutina 3×3 by 12

    Sociálne siete milujú zjednodušovanie. Príkladom je trendy lifestyle rutina s názvom 3×3 by 12. V jej srdci ležia tri jednoduché ciele, ktoré je nutné dokončiť ešte predpoludním. Radí totiž prejsť aspoň tri tisíce krokov, vypiť tretinu vody z denného cieľa a zjesť 30 gramov proteínu. Autorka metódy sľubuje, že podobným štartom dňa dosiahnete zdravšie a šťastnejšie ja.

    Chanel chráni červené koraly. Značka predĺžila partnerský výskum v Monaku

    Klenot oceánov. Aj tak je známy červený koral zo Stredozemného mora, Corallium rubrum. Klimatická zmena, znečistenie a nadmerný rybolov však podkopávajú jeho krásu, ale aj dôležitú úlohu v podmorskom ekosystéme. O jeho bližšie poznanie, sľubujúce nové možnosti jeho ochrany, sa usiluje aj módny dom Chanel. Obnovil totiž jeho partnerský výskum s Monaco Scientific Center.

    Móda pozná výsledky tretieho štvrťroka. Zverejnil ich Kering, Hermès aj L’Oréal

    Luxusné módne skupiny zverejnili svoje výsledky z tretieho štvrťroka tohto roka. Zatiaľ čo Kering a Hermès oslavujú, L’Oréal prekvapil prepadom predajov. Spoločnosť odhalila čísla nedosahujúce na predpoklady analytikov. Predstaviteľov spoločnosti Kering pre zmenu potešil menší pokles tržieb, než sa očakávalo. Značka Hermès tentoraz vďačí za svoj rast kolekciám ready-to-wear.

    Ako si vybrať správny sveter? Spoznajte rozdiel medzi kašmírom a mohérom

    S príchodom chladnejších dní sa pulz kvalitných svetrov presúva do prvej línie jesenných outfitov. Sveter je kľúčovým prvkom sezóny, symbolom pohodlia a elegancie. Práve voľba medzi mäkkým "kráľom vlákien" kašmírom a lesklým "aristokratom" mohérom predstavuje kľúčovú otázku. Prečo siahnuť po jednom alebo druhom? Na čo si dať pri výbere pozor? Prečítajte si o technických parametroch, estetických rozdieloch a praktických vlastnostiach jednotlivých materiálov.

    Amerika sa zmenšuje. Ozempic mení zaužívané veľkosti oblečenia

    Liek na chudnutie Ozempic pretvára americký módny trh. Už sa to preukázateľne odráža aj v číslach. Módny biznis má preto ďalšiu možnosť ukázať, že sa vie dokonale prispôsobiť dobe. Zvýšený dopyt po menších veľkostiach trápi hlavne maloobchod, pretože zásoby na sklade prestali zodpovedať telám zákazníkov. Na druhej strane luxusná móda zmenšovanie veľkostí víta.

    Pánsku módu Hermès opäť povedie žena. Diktovať ju bude Grace Wales Bonner

    Módny dom Hermès prekvapil svojou voľbou novej kreatívnej riaditeľky pánskej sekcie. Nevybral totiž interného zamestnanca, ako sa od tradičnej luxusnej značky očakávalo, ale úplne novú tvár. Stala sa ňou návrhárka Grace Wales Bonner, ktorá preslávila svoju tvorbu rovnomennou značkou a za svoju úspešnú kariéru pozbierala hneď niekoľko významných ocenení vo svete módy.

    King Kylie sa vracia! Potvrdzuje koniec „clean girl“ éry

    Kylie Jenner sa znovu chopila žezla svojho alter ega King Kylie a prepísala vlastnú kapitolu popkultúry. Po 10 rokoch oživuje éru, ktorá definovala estetiku druhej dekády internetu. Čas, keď sa filtre miešali s realitou a selfie malo váhu módneho statementu. Slávna podnikateľka a modelka opäť pretvára vlastný obraz, tentokrát s vyzretou energiou ženy, ktorá si plne uvedomuje silu svojho vplyvu. Návrat King Kylie éry znovuobjavuje staronovú kapitolu.

    JW Anderson má novú tvár. Značka diktuje vlastné luxusné tempo

    Pre mnohých bolo sklamaním, keď návrhár Jonathan Anderson začiatkom leta oznámil koniec runway prehliadok svojej značky JW Anderson. Uviedol totiž taktiež, že hodlá svoju úspešnú spoločnosť presmerovať. Jej nová tvár však teraz dokazuje, že chýbajúce módne shows dokáže hravo prekonať. S radosťou si diktuje svoje tempo, ktoré je síce pomalšie, ale zato exkluzívnejšie.

    Maximalizmus zima neodradí. Jeseň ozdobí trendy pendant necklaces

    Pestré farby slnkom nasýteného leta síce zahnali temnejšie odtiene burgundy a čokoládovo hnedej, to však ešte neznamená, že je populárny maximalizmus na ústupe. Naďalej sa totiž prejavuje nielen v odvážnych kombináciách alebo vzoroch, ale predovšetkým v trendy šperkoch. Niet preto divu, že tohtoročnej jeseni dominujú takzvané pendant necklaces.

    Strapce udávajú rytmus jari a letu 2026. Objavte horúci trend tohtoročných mól

    Strapce opäť vstúpili na móla s energiou, ktorá premenila krok na gesto a látku na melódiu. Jarná a letná sezóna 2026 je nimi doslova pretkaná. Línie odevov sa od Milána až po Londýn rozvlnili do plynulého pohybu, v ktorom sa remeselníctvo mieša s voľnosťou. Strapce symbolizujú prirodzenú dynamiku a zmyslový prepych. V každom šve je cítiť rytmus, ktorý nespieva do kroku, ale vyzýva k tancu.

    ― Reklama ―