Strapce opäť vstúpili na móla s energiou, ktorá premenila krok na gesto a látku na melódiu. Jarná a letná sezóna 2026 je nimi doslova pretkaná. Línie odevov sa od Milána až po Londýn rozvlnili do plynulého pohybu, v ktorom sa remeselníctvo mieša s voľnosťou. Strapce symbolizujú prirodzenú dynamiku a zmyslový prepych. V každom šve je cítiť rytmus, ktorý nespieva do kroku, ale vyzýva k tancu.
Na prehliadkach Bottega Veneta, Burberry aj Louis Vuitton získali strapce rolu protagonistov. Nie ako ornament, ale vyjadrenie pohybu. Ich návrat potvrdzuje novú éru textúr, ktoré komunikujú dotyk, svetlo a rýchlosť. V kolekciách pre jar a leto 2026 pôsobia strapce krehko aj architektonicky. Rámujú siluetu, reagujú na telo a vytvárajú optický rytmus, ktorý fascinuje pohľadom i zvukom. Trend definuje modernú citlivosť k detailu, kedy sa elegancia odvíja v pohybe, nie v statike.
Všetko to začalo v Miláne. Strapce sa objavili na každom druhom prehliadkovom móle
Keď Louise Trotter pre Bottega Veneta poslala na mólo dlhé, jemne lesklé strapce, okamžite bolo zrejmé, že sezóna hľadá novú formu zmyselnosti. Mäkkosť materiálu sa premenila na gesto. Každé vlákno nieslo stopu pohybu, každé mihnutie rozprávalo o priestore. Módny rytmus jari a leta 2026 je vizuálne tekutý, prirodzene živý a otvorený vlastnej interpretácii. V pohybe strapcov sa odráža estetika uvoľnenej precíznosti, ktorá umne nahrádza staré poňatie luxusu.


Zdroj: Bottega Veneta
V Londýne sa potom tento trend rozvinul v čistej, experimentálnej podobe. Susan Fang vytvorila šaty, ktoré sa pri chôdzi rozžiarili ako prúd svetla, zatiaľ čo značka Marques’ Almeida pretvorila strapce v hrubšiu, až surovú textúru. Výsledkom je dialóg medzi rytmom a materiálom, vzduchom a látkou. Strapce tu nezdobia, ale definujú konštrukciu odevu. Vo výsledku tak vytvárajú objem, štruktúru i výraznú osobnosť.
Móda hlási návrat ku koreňom. Strapce evokujú pôvodnú radosť z krásy
Paríž ponúkol divadelnejšiu interpretáciu s dôrazom na dramatický pohyb. U Balmain sa strapce stali súčasťou doplnkov. Viseli z kabeliek, tancovali na sandáloch a reagovali na svetlo ako tekutý kov. U Chanel a Givenchy ich uchopili s ľahkosťou, ktorá pôsobila takmer nehmotne. Rozpadali sa na jemné vlákna, ktorých žiarivý charakter pôsobil ako vzdušný závoj elegancie. Paríž potvrdil, že strapce sú jedným z najpresvedčivejších nástrojov vizuálneho rozprávania súčasnej módy.


Zdroj: Balmain
Z analytického pohľadu možno hovoriť o návrate dotyku a pohybu do stredu záujmu. Po období minimalizmu evidentne prichádza túžba po haptickom zážitku. Móda sa znovu stáva viac performatívna. Strapce vťahujú diváka do deja. Každý krok mení odraz, každý závan vzduchu prepisuje danú siluetu. Tento princíp prináša novú definíciu aktuálneho módneho diania, a to primárne v živom a kinetickom prežitku.


Zdroj: Chanel
Nové kolekcie pôsobia ako hlboký nádych po rokoch zdržanlivosti. Móda sa dvíha, naťahuje a znovu sa učí radosti. Dizajnéri sa obracajú ku koreňom, k remeslu a emóciám, ktoré vyžarujú z oblečenia skôr, ako sa dotkne tela. Strapce, čipky a ručne tkané textúry oživujú spomienku na materiál, zatiaľ čo palety farieb sa otvárajú s prekvapivou odvahou. Na prehliadkových mólach sa objavujú odtiene šafránu, fialovej a hráškovo zelenej. Tóny, ktoré pôsobia živo, slnečne a sebavedomo. Akoby sa móda rozhodla prebudiť po dlhom sne a pripomenúť si pôvodnú radosť z krásy.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Zdroje: Autorský text