Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Žofie Soldánová, návrhárka českej značky Naiad, verí, že každá žena v každom veku má svoju vlastnú krásu. Z toho vychádza aj jej tvorba, prostredníctvom ktorej chce ženám ponúknuť možnosť cítiť sa étericky a zároveň silne. Je presvedčená, že česká módna scéna má obrovský potenciál. Miestny trh je však konzervatívny a návrhárom trochu zväzuje ruky, pretože musia nájsť správnu rovnováhu medzi kreativitou a predajnosťou.

    Má tvoja módna značka Naiad nejaký charakteristický dizajnový prvok?

    Sú ním mačkané textúry, ku ktorým mám osobný vzťah. Vznikli úplnou náhodou pri žehlení podšívky do saka, na ktorej som omylom vytvorila nevratné záhyby. Bola som z toho vtedy dosť nešťastná, pretože sa snažím neplytvať materiálmi, a navyše to bola krásna kvalitná podšívka.

    Rozmýšľala som teda, ako ju zachrániť, a rozhodla som sa, že zo záhybov vytvorím abstraktný vzor. Výsledkom bol prírodný, organický motív, ktorý si zachoval náhodnosť, ktorá sa mi páčila. „Mačkanie“, ako túto techniku nazývam, dodáva odevu mnoho pozitívnych vlastností. Po prvé, umožňuje prirodzené prispôsobenie sa tvaru tela a nositeľovi ušetrí čas potrebný na žehlenie.

    Čo symbolizuje názov tvojej značky a od čoho sa odvíja?

    Názov Naiad vychádza z gréckej mytológie a je odvodený od vodných nýmf najád, ktoré hoci sú smrteľné, sú večne krásne. Verím, že v akomkoľvek veku má každá žena svoju vlastnú krásu a preto nie je potrebné vzhliadať k trendu mladosti. Svojou tvorbou chcem podporovať ženy v ich sebavedomí a unikátnej osobnosti. Názov vznikol počas druhého ročníka môjho bakalárskeho štúdia, keď som chcela v mene značky vystihnúť obsah mojej práce.

    Zdroj: Samuel Alex

    Ako by si teda svoju tvorbu charakterizovala a pre koho tvoríš?

    Tvorím prevažne pre ženy, s výnimkou mojej diplomovej práce a kolekcie HapSen, do ktorej mi prišlo dôležité zapojiť aj pánsky odev. Snažím sa ženám ponúknuť možnosť cítiť sa silne a étericky zároveň. Inšpiráciu často čerpám z harmónie ázijskej estetiky, s ohľadom k môjmu detstvu strávenému v Číne. Mám rada vzťah odevu k telu a s tým súvisiacej práci so strihovou konštrukciou a modeláciou. Za najkrajšie považujem schopnosť prispôsobiť odev konkrétnej nositeľke, jej mieram a jedinečnej osobnosti.

    Svoju diplomovú prácu HapSen, ktorú si spomenula, si sa rozhodla venovať projektu zameranému na haptické oblečenie pre osoby so zrakovým postihnutím. Prečo si si vybrala práve túto tému?

    Projekt HapSen a zároveň moja diplomová práca je zameraná na haptické oblečenie pre ľudí so zrakovým postihnutím a vznikla v spolupráci s dizajnérkou Valériou Vrbovou. Chceli sme vytvoriť koncept, ktorý by bol nejakým spôsobom užitočný. Valéria mala skúsenosti s oblečením pre atopikov a mňa zaujímal vplyv oblečenia na psychický stav človeka. Zhodli sme sa, že haptická móda nie je veľmi preskúmaná téma, pretože móda je vnímaná skôr ako vizuálna záležitosť.

    Počas projektu sme sa spojili priamo s nevidiacimi osobami a s ich pomocou skúmali haptické textúry. Pre mňa to bolo inšpiratívne aj do budúcna, keďže som zistila, ako inak sa dá s odevom pracovať, keď si odmyslíme vizuálnu stránku a obohatíme ho o tú haptickú.

    Zdroj: Samuel Alex

    Vyštudovala si odevný dizajn na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Čo ťa priviedlo k štúdiu práve tohto odboru?

    Bola to dlhá cesta. Keď som bola malá, všade som kreslila a navrhovala rôzne šaty a kostýmy. V tom čase sme žili v Číne a môj brat si na diaľku vyberal, na ktorú strednú školu pôjde po návrate. Keď mu moja mama vtedy pomáhala, narazila na strednú školu textilných umení a povedala mi, že si myslí, že je to škola pre mňa. A nakoniec to tak aj bolo. Ísť na vysokú školu bol taký prirodzený vývoj.

    Kolekcie sú pre mňa ako denník. Odrážajú všetko, čím si práve prechádzam

    Kde hľadáš inšpiráciu pre svoje kolekcie?

    Inšpirácia prichádza z mnohých rôznych miest. Či už zo zážitkov, spomienok alebo aktuálnych udalostí. Kolekcie sú ako denník, ktorý odráža moju životnú etapu z obdobia ich vzniku. Rád vymýšľam oblečenie za pochodu. Chodím a predstavujem si, ako by sa v ňom malo cítiť, na akú príležitosť by sa hodilo alebo ako by sa mala látka pohybovať okolo tela. Na základe toho vymýšľam siluety, ale aj farby alebo materiály.

    Aká je tvoja najobľúbenejšia spomienka spojená s Naiad?

    To je krásna a náročná otázka. Každá činnosť spojená so značkou má svoje šťastné momenty, ale aj tie, ktoré skúšajú moju vytrvalosť. Často však práve z tých najťažších chvíľ vznikajú tie najkrajšie spomienky. Niekedy sa stane, že to človek prestane zvládať sám, a pocit podpory, keď mu priatelia pomáhajú so šitím, je na nezaplatenie. Tieto nočné zmeny vytvárajú nezničiteľné spojenia. Chcela by som sa poďakovať všetkým svojim pohotovostným aj stálym pomocníkom. Najmä Miriam Adamcovej, ktorá sa v posledných mesiacoch stala mojou nenahraditeľnou pravou rukou.

    Na čo sa môžeme tešiť od Naiad v najbližšej dobe?

    V blízkej budúcnosti budem predvádzať svoju novú kolekciu na Budapest Fashion Week a dúfam, že ju predstavím aj v Českej republike. Teším sa aj na jedinečné spojenie s návrhárkou šperkov Majdou Šťastníkovou. Nie je to prvýkrát, čo jej tvorba obohatí moje odevy, ale tentoraz to bude niečo výnimočné.

    Zdroj: Vojtěch Plhák

    Prezradíš nám niečo o kolekcii, ktorá sa objaví na Budapest Fashion Week?

    Kolekcia s názvom Between fairies and samurai je oslavou nehy, krehkosti a hravosti na pomedzí rozprávkového sveta a reality. Jedná sa o čisto dámsku kolekciu, ktorá zachytáva túžbu sa na chvíľu stratiť vo vlastnom snívaní. Odkazuje na názov značky a jej symbolické spojenie s vílami. Odevy vychádzajú z prežitkov daydreamingu a vizuálne rozostrujú hranicu medzi fantáziou a skutočnosťou. Spojovacím prvkom celej kolekcie sú mačkané textúry.

    Hovorila si, že to nie je prvýkrát, čo s Magdalenou Šťastníkovou spolupracuješ, prečo práve ona?

    Majda je úžasne ľudský človek a moja obľúbená dizajnérka šperkov. Prvýkrát sme sa stretli pred pár rokmi na MBPFW, kde som mala vlastnú prehliadku. Vtedy som veľmi túžila zaradiť jej šperky do svojej kolekcie. Napísala som jej teda žiadosť o požičanie a jej neuveriteľne milé správanie ma vzalo za srdce. Odvtedy sa na ňu vždy obraciam. Vnútorne s jej prácou nesmierne rezonujem a sama ju rada nosím.

    O lokálnej móde a udržateľnosti je potrebné hovoriť. Predstava o výrobe odevov zostáva skreslená

    Naiad funguje na princípe limitovaných kolekcií a odevov šitých na mieru. Hľadajú ľudia v dnešnej dobe ešte jedinečnú módu?

    Šitie limitovaných kolekcií vychádza z univerzitného prostredia, kde sa človek zameriava na umelecké poňatie často veľmi zložitých odevov. Niekedy sú tak časovo náročné, že ich ani nie je veľmi možné vyrobiť znova. Vo svojej súčasnej práci prispôsobujem kolekcie nositeľovi a možnostiam výroby. Vždy sa však držím obmedzeného počtu kusov, aby mal každý nositeľ istotu jedinečnosti. Záujem o lokálnu módu určite je a povedala by som, že naďalej vzrastá. Bohužiaľ však stále nesie niektoré úskalia.

    Aké úskalia tým myslíš?

    Najväčším je asi cena, ktorá je, samozrejme, mnohonásobne vyššia ako alternatíva fast fashion. Určite to nie je tak, že by miestni výrobcovia chceli zarobiť viac peňazí, ale cena odráža férovú cenu, ktorá sa za prácu platí. Rozdiel v cene môže byť spôsobený tendenciou spoločnosti kupovať českú dizajnérsku scénu iba ako odmenu a vytláčať tak miestne vyrábanú módu z ulíc každodenného života.

    Zdroj: Lukáš Vilhan

    Akú rolu hrá v tvojej tvorbe udržateľnosť?

    Snažím sa tvoriť lokálne, väčšinu vecí si šijeme sami a v malom počte. Rozhodne by som však nechcela povedať, že všetko oblečenie, ktoré som kedy ušila, bolo udržateľné. Mám pocit, že toto slovo sa v móde niekedy trochu zneužíva. Napríklad v škole sa mi určite nie vždy podarilo pokryť všetky články výroby. Už len samotný materiál musí prejsť dlhým radom testov, kým si človek môže byť istý jeho funkčnosťou. V súčasnej dobe si na tom ale dávam veľmi záležať. Napríklad nedávno som pripravovala základný produktový rad tričiek a šiat a než som našla vhodný materiál, trvalo mi to tri mesiace.

    Ako vnímaš ako začínajúca česká návrhárka lokálnu módnu scénu?

    Česká scéna má množstvo talentovaných ľudí. Stálych mien aj mladých tvorcov, ktorí majú čo ponúknuť. Lokálny trh však trochu zväzuje návrhárom ruky, keďže sa musia čiastočne prispôsobiť jeho pomerne konzervatívnemu ladeniu. A tak hoci sa mediálne kladie veľký dôraz na kreatívne výrazné kolekcie, s ohľadom na striedmosť lokálneho trhu je potrebné sa tento rozkol snažiť vyvážiť.

    Zdroj: Veronika Selepková

    Je ťažké na českej scéne preraziť ako nováčik?

    Čo sa týka mediálnej podpory, tak tá je určite poznať. Veľa magazínov a online platforiem sa snaží poskytnúť priestor mladým tvorcom, čo si veľmi vážim. Za mňa je najťažším bodom presun od neplatených spoluprác k plateným zákazkám. Pri štúdiu sa pestuje túžba po tom robiť výrazné kolekcie, aby vás okolie zaznamenalo. Zbytočne sa ale upozaďuje schopnosť prinášať kvalitný capsule wardrobe, ktorý český zákazník vyžaduje. Návrhár potom musí hľadať hranicu na ktorej tvoriť, aby bola jeho tvorba v českom prostredí predajná.

    Ako môžeme docieliť toho, aby sa u nás lokálna móda stala viac relevantnou témou?

    Myslím, že k zmene môže prispieť každý. Možno tým, že sa porozpráva so svojou rodinou, priateľmi alebo známymi, ktorým téma zostáva cudzia. Je dôležité hovoriť o udržateľnosti, lokálnosti, a hlavne o tom, čo všetko výroba odevu obnáša. Samozrejme by sa nemali opomenúť ani následky, ktoré nastávajú, keď nie sú pri jeho výrobe dodržiavané základné ľudské práva. Mnoho ľudí si už tieto úskalia uvedomuje a cielene sa o nich vzdeláva. Aj napriek tomu však zostáva všeobecná predstava o výrobe odevu veľmi skreslená a jej reálna cena tak ťažko pochopiteľná. Lokálni tvorcovia môžu pomôcť ako určití sprostredkovatelia vhľadu do zákulisia.

    Zobraziť tento príspevok na Instagrame

    A post shared by NAIAD (@naiad_naiad)

    Zdroje: Instagram

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.sk/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    Rozhovor: Česko má talentov dosť. Kreatívne kolekcie ale brzdí konzervatívny trh, mieni Žofie Soldánová z Naiad

    ― Reklama ―

    Žofie Soldánová, návrhárka českej značky Naiad, verí, že každá žena v každom veku má svoju vlastnú krásu. Z toho vychádza aj jej tvorba, prostredníctvom ktorej chce ženám ponúknuť možnosť cítiť sa étericky a zároveň silne. Je presvedčená, že česká módna scéna má obrovský potenciál. Miestny trh je však konzervatívny a návrhárom trochu zväzuje ruky, pretože musia nájsť správnu rovnováhu medzi kreativitou a predajnosťou.

    Má tvoja módna značka Naiad nejaký charakteristický dizajnový prvok?

    Sú ním mačkané textúry, ku ktorým mám osobný vzťah. Vznikli úplnou náhodou pri žehlení podšívky do saka, na ktorej som omylom vytvorila nevratné záhyby. Bola som z toho vtedy dosť nešťastná, pretože sa snažím neplytvať materiálmi, a navyše to bola krásna kvalitná podšívka.

    Rozmýšľala som teda, ako ju zachrániť, a rozhodla som sa, že zo záhybov vytvorím abstraktný vzor. Výsledkom bol prírodný, organický motív, ktorý si zachoval náhodnosť, ktorá sa mi páčila. „Mačkanie“, ako túto techniku nazývam, dodáva odevu mnoho pozitívnych vlastností. Po prvé, umožňuje prirodzené prispôsobenie sa tvaru tela a nositeľovi ušetrí čas potrebný na žehlenie.

    Čo symbolizuje názov tvojej značky a od čoho sa odvíja?

    Názov Naiad vychádza z gréckej mytológie a je odvodený od vodných nýmf najád, ktoré hoci sú smrteľné, sú večne krásne. Verím, že v akomkoľvek veku má každá žena svoju vlastnú krásu a preto nie je potrebné vzhliadať k trendu mladosti. Svojou tvorbou chcem podporovať ženy v ich sebavedomí a unikátnej osobnosti. Názov vznikol počas druhého ročníka môjho bakalárskeho štúdia, keď som chcela v mene značky vystihnúť obsah mojej práce.

    Zdroj: Samuel Alex

    Ako by si teda svoju tvorbu charakterizovala a pre koho tvoríš?

    Tvorím prevažne pre ženy, s výnimkou mojej diplomovej práce a kolekcie HapSen, do ktorej mi prišlo dôležité zapojiť aj pánsky odev. Snažím sa ženám ponúknuť možnosť cítiť sa silne a étericky zároveň. Inšpiráciu často čerpám z harmónie ázijskej estetiky, s ohľadom k môjmu detstvu strávenému v Číne. Mám rada vzťah odevu k telu a s tým súvisiacej práci so strihovou konštrukciou a modeláciou. Za najkrajšie považujem schopnosť prispôsobiť odev konkrétnej nositeľke, jej mieram a jedinečnej osobnosti.

    Svoju diplomovú prácu HapSen, ktorú si spomenula, si sa rozhodla venovať projektu zameranému na haptické oblečenie pre osoby so zrakovým postihnutím. Prečo si si vybrala práve túto tému?

    Projekt HapSen a zároveň moja diplomová práca je zameraná na haptické oblečenie pre ľudí so zrakovým postihnutím a vznikla v spolupráci s dizajnérkou Valériou Vrbovou. Chceli sme vytvoriť koncept, ktorý by bol nejakým spôsobom užitočný. Valéria mala skúsenosti s oblečením pre atopikov a mňa zaujímal vplyv oblečenia na psychický stav človeka. Zhodli sme sa, že haptická móda nie je veľmi preskúmaná téma, pretože móda je vnímaná skôr ako vizuálna záležitosť.

    Počas projektu sme sa spojili priamo s nevidiacimi osobami a s ich pomocou skúmali haptické textúry. Pre mňa to bolo inšpiratívne aj do budúcna, keďže som zistila, ako inak sa dá s odevom pracovať, keď si odmyslíme vizuálnu stránku a obohatíme ho o tú haptickú.

    Zdroj: Samuel Alex

    Vyštudovala si odevný dizajn na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Čo ťa priviedlo k štúdiu práve tohto odboru?

    Bola to dlhá cesta. Keď som bola malá, všade som kreslila a navrhovala rôzne šaty a kostýmy. V tom čase sme žili v Číne a môj brat si na diaľku vyberal, na ktorú strednú školu pôjde po návrate. Keď mu moja mama vtedy pomáhala, narazila na strednú školu textilných umení a povedala mi, že si myslí, že je to škola pre mňa. A nakoniec to tak aj bolo. Ísť na vysokú školu bol taký prirodzený vývoj.

    Kolekcie sú pre mňa ako denník. Odrážajú všetko, čím si práve prechádzam

    Kde hľadáš inšpiráciu pre svoje kolekcie?

    Inšpirácia prichádza z mnohých rôznych miest. Či už zo zážitkov, spomienok alebo aktuálnych udalostí. Kolekcie sú ako denník, ktorý odráža moju životnú etapu z obdobia ich vzniku. Rád vymýšľam oblečenie za pochodu. Chodím a predstavujem si, ako by sa v ňom malo cítiť, na akú príležitosť by sa hodilo alebo ako by sa mala látka pohybovať okolo tela. Na základe toho vymýšľam siluety, ale aj farby alebo materiály.

    Aká je tvoja najobľúbenejšia spomienka spojená s Naiad?

    To je krásna a náročná otázka. Každá činnosť spojená so značkou má svoje šťastné momenty, ale aj tie, ktoré skúšajú moju vytrvalosť. Často však práve z tých najťažších chvíľ vznikajú tie najkrajšie spomienky. Niekedy sa stane, že to človek prestane zvládať sám, a pocit podpory, keď mu priatelia pomáhajú so šitím, je na nezaplatenie. Tieto nočné zmeny vytvárajú nezničiteľné spojenia. Chcela by som sa poďakovať všetkým svojim pohotovostným aj stálym pomocníkom. Najmä Miriam Adamcovej, ktorá sa v posledných mesiacoch stala mojou nenahraditeľnou pravou rukou.

    Na čo sa môžeme tešiť od Naiad v najbližšej dobe?

    V blízkej budúcnosti budem predvádzať svoju novú kolekciu na Budapest Fashion Week a dúfam, že ju predstavím aj v Českej republike. Teším sa aj na jedinečné spojenie s návrhárkou šperkov Majdou Šťastníkovou. Nie je to prvýkrát, čo jej tvorba obohatí moje odevy, ale tentoraz to bude niečo výnimočné.

    Zdroj: Vojtěch Plhák

    Prezradíš nám niečo o kolekcii, ktorá sa objaví na Budapest Fashion Week?

    Kolekcia s názvom Between fairies and samurai je oslavou nehy, krehkosti a hravosti na pomedzí rozprávkového sveta a reality. Jedná sa o čisto dámsku kolekciu, ktorá zachytáva túžbu sa na chvíľu stratiť vo vlastnom snívaní. Odkazuje na názov značky a jej symbolické spojenie s vílami. Odevy vychádzajú z prežitkov daydreamingu a vizuálne rozostrujú hranicu medzi fantáziou a skutočnosťou. Spojovacím prvkom celej kolekcie sú mačkané textúry.

    Hovorila si, že to nie je prvýkrát, čo s Magdalenou Šťastníkovou spolupracuješ, prečo práve ona?

    Majda je úžasne ľudský človek a moja obľúbená dizajnérka šperkov. Prvýkrát sme sa stretli pred pár rokmi na MBPFW, kde som mala vlastnú prehliadku. Vtedy som veľmi túžila zaradiť jej šperky do svojej kolekcie. Napísala som jej teda žiadosť o požičanie a jej neuveriteľne milé správanie ma vzalo za srdce. Odvtedy sa na ňu vždy obraciam. Vnútorne s jej prácou nesmierne rezonujem a sama ju rada nosím.

    O lokálnej móde a udržateľnosti je potrebné hovoriť. Predstava o výrobe odevov zostáva skreslená

    Naiad funguje na princípe limitovaných kolekcií a odevov šitých na mieru. Hľadajú ľudia v dnešnej dobe ešte jedinečnú módu?

    Šitie limitovaných kolekcií vychádza z univerzitného prostredia, kde sa človek zameriava na umelecké poňatie často veľmi zložitých odevov. Niekedy sú tak časovo náročné, že ich ani nie je veľmi možné vyrobiť znova. Vo svojej súčasnej práci prispôsobujem kolekcie nositeľovi a možnostiam výroby. Vždy sa však držím obmedzeného počtu kusov, aby mal každý nositeľ istotu jedinečnosti. Záujem o lokálnu módu určite je a povedala by som, že naďalej vzrastá. Bohužiaľ však stále nesie niektoré úskalia.

    Aké úskalia tým myslíš?

    Najväčším je asi cena, ktorá je, samozrejme, mnohonásobne vyššia ako alternatíva fast fashion. Určite to nie je tak, že by miestni výrobcovia chceli zarobiť viac peňazí, ale cena odráža férovú cenu, ktorá sa za prácu platí. Rozdiel v cene môže byť spôsobený tendenciou spoločnosti kupovať českú dizajnérsku scénu iba ako odmenu a vytláčať tak miestne vyrábanú módu z ulíc každodenného života.

    Zdroj: Lukáš Vilhan

    Akú rolu hrá v tvojej tvorbe udržateľnosť?

    Snažím sa tvoriť lokálne, väčšinu vecí si šijeme sami a v malom počte. Rozhodne by som však nechcela povedať, že všetko oblečenie, ktoré som kedy ušila, bolo udržateľné. Mám pocit, že toto slovo sa v móde niekedy trochu zneužíva. Napríklad v škole sa mi určite nie vždy podarilo pokryť všetky články výroby. Už len samotný materiál musí prejsť dlhým radom testov, kým si človek môže byť istý jeho funkčnosťou. V súčasnej dobe si na tom ale dávam veľmi záležať. Napríklad nedávno som pripravovala základný produktový rad tričiek a šiat a než som našla vhodný materiál, trvalo mi to tri mesiace.

    Ako vnímaš ako začínajúca česká návrhárka lokálnu módnu scénu?

    Česká scéna má množstvo talentovaných ľudí. Stálych mien aj mladých tvorcov, ktorí majú čo ponúknuť. Lokálny trh však trochu zväzuje návrhárom ruky, keďže sa musia čiastočne prispôsobiť jeho pomerne konzervatívnemu ladeniu. A tak hoci sa mediálne kladie veľký dôraz na kreatívne výrazné kolekcie, s ohľadom na striedmosť lokálneho trhu je potrebné sa tento rozkol snažiť vyvážiť.

    Zdroj: Veronika Selepková

    Je ťažké na českej scéne preraziť ako nováčik?

    Čo sa týka mediálnej podpory, tak tá je určite poznať. Veľa magazínov a online platforiem sa snaží poskytnúť priestor mladým tvorcom, čo si veľmi vážim. Za mňa je najťažším bodom presun od neplatených spoluprác k plateným zákazkám. Pri štúdiu sa pestuje túžba po tom robiť výrazné kolekcie, aby vás okolie zaznamenalo. Zbytočne sa ale upozaďuje schopnosť prinášať kvalitný capsule wardrobe, ktorý český zákazník vyžaduje. Návrhár potom musí hľadať hranicu na ktorej tvoriť, aby bola jeho tvorba v českom prostredí predajná.

    Ako môžeme docieliť toho, aby sa u nás lokálna móda stala viac relevantnou témou?

    Myslím, že k zmene môže prispieť každý. Možno tým, že sa porozpráva so svojou rodinou, priateľmi alebo známymi, ktorým téma zostáva cudzia. Je dôležité hovoriť o udržateľnosti, lokálnosti, a hlavne o tom, čo všetko výroba odevu obnáša. Samozrejme by sa nemali opomenúť ani následky, ktoré nastávajú, keď nie sú pri jeho výrobe dodržiavané základné ľudské práva. Mnoho ľudí si už tieto úskalia uvedomuje a cielene sa o nich vzdeláva. Aj napriek tomu však zostáva všeobecná predstava o výrobe odevu veľmi skreslená a jej reálna cena tak ťažko pochopiteľná. Lokálni tvorcovia môžu pomôcť ako určití sprostredkovatelia vhľadu do zákulisia.

    Zobraziť tento príspevok na Instagrame

    A post shared by NAIAD (@naiad_naiad)

    Zdroje: Instagram

    ― Reklama ―

    Po stopách ikon: Nadia Lee Cohen udáva smer modernej „fotografii“

    Britská fotografka a umelkyňa Nadia Lee Cohen patrí k najvýraznejším vizuálnym hlasom súčasnosti. Narodila sa v Essexe, ale po štúdiách presídlila do Los Angeles, kde našla svoj ikonický rukopis. Jej práca sa vyznačuje sýtymi farbami, filmovou estetikou a atmosférou, ktorá osciluje medzi glamour a absurditou. Ak dnes niekto udáva tón toho, ako vyzerá vizuálny jazyk módy a popkultúry, je to práve Nadia Lee Cohen.

    Móda ako kronika. Jesenný MBPFW rozohral dialóg medzi minulosťou a súčasnosťou

    Začiatok septembra už tradične priniesol jesennú edíciu Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Počas troch nabitých dní sa v holešovickom klube SaSaZu predstavilo množstvo značiek a tvorcov, medzi ktorými boli nováčikovia, stálice aj tí, ktorí sa na scénu vrátili po niekoľkých sezónach. Z kolekcií vyžarovala odvážna práca s vlastnou aj cudzou identitou a ženskosťou, pričom mnohí návrhári sa rozhodli pretaviť historické odkazy do súčasných foriem.

    TikTok highlights: Výzva Great Lock In zachráni zvyšok vášho roka

    S rýchlo sa ochladzujúcim počasím prichádza známy pocit, ktorý tradične sprevádza koniec roka. Nastáva čas paniky z nedokončených projektov, nesplnených cieľov a neprečítaných kníh. Tento rok sa však do cesty nepríjemnostiam postavil trend s názvom Great Lock In. Používatelia TikTok ho využívajú na to, aby rok ukončili s vysnívanou hrdosťou.

    New York rozprúdil módny kolotoč. Týždeň módy je v plnom prúde

    September je jedným z najrušnejších mesiacov na módnej scéne. Kolotoč očakávaných týždňov módy sa začal minulý týždeň v New Yorku. Svoje kolekcie predstavili módne domy ako Calvin Klein, Prabal Gurung, Khaite, Anna Sui a Altuzarra. Spoločne reagovali na aktuálne politické udalosti, DNA vlastných návrhov či potreby modernej ženy.

    Pánska obuv sa pohráva s kontrastom. Paríž diktuje jesennú footwear

    Pánska obuv na Parížskom týždni módy pre jeseň a zimu 2025 pôsobila ako najpriamejší indikátor súčasných trendov. Z prehliadok i showroomov totiž vzišli modely, ktoré pracujú s jasnými kontrastmi. Môžeme sa tešiť na športový základ prevedený do luxusu, klasiku preformátovanú do experimentu alebo minimalistické tvary postavené proti maximalizmu.

    Gentle Monster skóruje. Perfektné kampane sú doplnené príkladným marketingom

    Gentle Monster je jednou zo značiek, ktoré zmenili spôsob, akým móda komunikuje so svojimi zákazníkmi. Kórejský výrobca okuliarov sa stal kultúrnym hráčom, ktorý dokáže spojiť architektúru, umenie a marketing do jedného dokonalého celku. Každá kolekcia pôsobí ako kapitola príbehu, ktorý sa odohráva v digitálnych kampaniach, ale aj vo fyzickom priestore.

    TikTok radí, ako zachrániť deň. Nový trend kladie dôraz na maličkosti

    Sociálna sieť TikTok prichádza s ďalším trendom, ktorý sľubuje pohodovejšie voľné dni. Koncept s názvom "Save the Day", teda "Zachráň deň" radí, ako prekonať hodiny naplnené iba prácou a nestratiť pri tom sám seba. Kľúčom k vyrovnanejšej nálade sú podľa neho malé aktivity, ktoré nás opäť "ukotvia". Môže to byť čítanie knihy, prechádzka alebo rozhovor s priateľom.

    Rosalía si obliekla Calvin Klein. Speváčka žiari v čerstvej kampani

    Módny dom Calvin Klein naverboval do svojej najnovšej kampane ďalšiu známu osobnosť. Jeho ikonickú spodnú bielizeň tentokrát v reklame pre tohtoročnú jeseň obliekla španielska speváčka Rosalía. Na fotografiách, o ktoré sa postarala fotografka Carlijn Jacobs, pózuje v kolekciách Icon Cotton Modal a Heritage Cotton, a to vo vani, baggy džínach aj s pytónom.

    Tokyo Fashion Week highlights. Týždeň módy sa niesol v novom duchu

    Uplynulý Tokyo Fashion Week pre sezónu jar/leto 2026 ukázal, že aj po viac ako 20 rokoch dokáže prekvapiť. Organizátori tento rok výrazne zredukovali počet prehliadok a znovu vsadili na fyzickú prítomnosť. Tým sa celá akcia sprehľadnila, zintenzívnila a získala väčší medzinárodný presah. V centre diania nestála iba estetika, ale aj na to, ako reagovať na skutočné japonské podnebie a ako vniesť do módy ľahkosť.

    Jacquemus pripíja s Veuve Clicquot. Spoločne vzdávajú hold silným ženám

    Francúzsky módny dom Jacquemus a výrobca luxusného šampanského Veuve Clicquot predstavujú poetickú spoluprácu. V jej srdci leží limitovaná edícia fľaše La Grande Dame 2018 vintage a skulpturálny chladiaci set. Značky spája nielen láska pre tradíciu a remeslo, ale aj úcta k silným ženám. Oboje podčiarkuje obľúbenosť žltej farby, ktorá symbolizuje radosť.

    M.A.C Cosmetics má novú tvár. Kozmetickú značku bude zastupovať Doja Cat

    Speváčka Doja Cat odhalila novú beauty spoluprácu. Na uplynulom odovzdávaní ocenení MTV Video Music Awards potvrdila, že sa stala novou globálnou ambasádorkou spoločnosti M.A.C Cosmetics. Na červenom koberci totiž predviedla svoj klasický červený rúž v odtieni Lady Danger. Prizerajúcich sa však prekvapila, keď si z neho s chuťou odhryzla.

    Po stopách módnych ikon: Ako Marc Jacobs stelesnil módnu iróniu

    Marc Jacobs patrí medzi najvplyvnejších tvorcov súčasnej módy. Od 80. rokov až po súčasné prehliadky dokáže každej kolekcii vtlačiť vlastný osobitý charakter, značnú iróniu a pestrú odvahu. Jeho rukopis stojí na nečakaných kontrastoch. Či už medzi ulicou a haute couture, alebo popovou kultúrou a tradíciou. Práve vďaka tomu sa stal ikonickým návrhárom, ktorý sa nebojí experimentovať s farebnou paletou aj materiálovou extravaganciou.

    Protest na Parížskej nie je na mieste. Móda za nespokojnosť mladých nemôže

    Skupina MayDay minulý týždeň v Parížskej ulici usporiadala protest proti luxusu. Jej členovia sa obliekli do bielych kukiel a tričiek tvoriacich nápis "useless". Odkazovali na to, že drahé oblečenie odvádza pozornosť od dôležitejších hodnôt. Argument však pôsobí prázdno, pretože pravá príčina tlaku na mladých ľudí pramení inde. V tomto kontexte pôsobia luxusné butiky skôr ako kulisa, než aby boli zdrojom problému.

    Na větrné hůrce čaká nová adaptácia. Prvé ukážky rozdeľujú internet

    Prvé útržky očakávanej novej adaptácie románu Na větrné hůrce vyvolali v divákoch rozporuplné reakcie. Režisérka Emerald Fennell totiž poňala film vo svojom klasickom štýle. Oproti predlohe má teda o dosť viac sexuálny ráz. Fanúšikov knihy pobúrili nielen odvážne zábery, ale aj kontroverzné obsadenie. To všetko podčiarkol soundtrack z dielne Charli XCX.

    Móda v kocke: Naomi Campbell tancuje v Pucci a Tilda Swinton má vlastnú výstavu

    Pucci naverboval supermodelku Naomi Campbell, ktorá roztancovala jeho jesennú kolekciu. Značka Boucheron si zase za svoju tvár zvolila herečku Daisy Edgar Jones. Eye Filmmuseum v Amsterdame chystá výstavu o Tilde Swinton a La Galerie Dior pre zmenu odhalí exhibíciu s Azzedine Alaïa Foundation. Stella McCartney potom spolupracuje s Jeffom Koonsom.

    Pánske must-haves na jeseň 2025. Vedie nadčasová klasika

    Páni, prichádza jeseň a s ňou aj čas posunúť svoje outfity na vyššiu úroveň. Tohtoročná sezóna prináša štýl, ktorý je uvoľnený, ale pritom premyslený až do posledného detailu. Do hry sa vracajú nadčasové ikonické kúsky v modernom poňatí, s ktorými zažiarite. Pripravili sme pre vás preto zoznam kľúčových jesenných must-haves, ktoré zaistia, že budete vyzerať sebavedome a trendy pri každej príležitosti.

    ― Reklama ―