Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Pri zrode brnenskej značky Zkomnaty stála láska k vintage a túžba po udržateľnej móde. Jej autorka Viviana Bordásová šije nadčasové kúsky, ktoré sa nebudete báť vziať do divadla ani na pizzu. Je presvedčená, že niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Talentovaná návrhárka svoj jedinečný prístup k móde ukazuje vo svojich kolekciách, ktoré sa pohybujú medzi štýlovou nadčasovou klasikou a hravými limitovanými edíciami.

    Čo vás viedlo k tomu, že ste začali tvoriť „s čistým svedomím“, ako píšete na webovej stránke Zkomnaty?

    Zameriavam sa na prírodné materiály a snažím sa, aby moja móda bola udržateľná. A ak šijeme z umelých látok, pochádzajú z Textile Mountain, veľkoobchodu s látkami z druhej ruky. Ale samozrejme, mám aj svoju stopu, vytváram nové veci. Ale „čisté svedomie“ pre mňa znamenalo, že nezamestnávam deti v Ázii a nekupujem látky z iných kontinentov.

    Spomínate si na nejaký prvý moment, keď ste si povedali, že chcete šiť ekologicky? Veľa výrobcov k tomuto poznaniu nikdy nedospelo.

    Od svojich 14 rokov nosím oblečenie z druhej ruky. Bavilo ma nachádzať poklady. Vždy som sa snažila fungovať udržateľne. Ale zase to neznamená, že pozorne sledujem českú scénu udržateľnej módy. Jednak si chcem pri tvorbe zachovať čistú hlavu, ale tiež si oblečenie buď sama vyrábam, alebo kupujem v second handoch. Je to tá najekologickejšia možnosť, ak nechcete chodiť nahá.

    Zdroj: Zkomnaty

    Pred založením Zkomnaty ste vlastnili obchod s vintage módou s názvom Retro Komnata. Ako ste preklenuli svoju lásku ku kúskom zo second handov k tomu, že ste ich začali sama rozpredávať?

    Jednoducho som zbožňovala vintage oblečenie. Vždy, keď som cestovala, urobila som si mapu sekáčov a všetky som navštívila. Po návrate z jednej cesty som si povedala, že to skúsim. Počas štúdia na vysokej škole som pracovala na čiastočný úväzok v obchode so spodnou bielizňou u kamarátky a to ma tiež podnietilo k niečomu podobnému. Úprimne povedané, bolo to celkom freestyle.

    Mala som na účte napríklad 20 tisíc korún a vlastnila obchod, ktorý som nemohla opustiť. Mala som ale veľké šťastie, že sa mi sen splnil a fungovalo to. Len som potom po piatich rokoch vyhorela a už to robiť nechcela. Dnes už to asi také jednoduché nie je, pretože som vtedy otvorila prvý obchod s vintage oblečením v Brne. Tá konkurencia bude iná.

    Ako ste sa teda dostali od Retro Komnaty k vytvoreniu Zkomnaty?

    S nápadom vytvoriť prvú minikolekciu som prišla, keď som videla, že je veľký dopyt po niektorých kúskoch zo secondhandu z môjho vintage obchodu, ale nemala som ich toľko. Napadlo mi, že šiť trochu viem, naučila ma to mama, tak prečo to neskúsiť. Zároveň som chcela vytvoriť univerzálne kúsky, ktoré by oblieklo viac typov postáv.

    Zdroj: Zkomnaty

    Sama som nikdy nemala postavu modelky, vždy som mala prsia, zadok a trochu užší pás. A bez elastických materiálov nie je také jednoduché obliecť takúto postavu. Chcela som však, aby moje zákazníčky po tomto kúsku siahli aj po niekoľkých rokoch. Vtedy, to bolo pred šiestimi rokmi, som vážila asi o 14 kíl viac a šaty, ktoré som vtedy ušila, mám stále. Takže misia splnená.

    Nechcem, aby nás oblečenie obmedzovalo. Inšpiruje ma moje okolie a fínska príroda

    Keby ste mali značku predstaviť niekomu, kto o nej nikdy nepočul, ako by ste ju prezentovali?

    Zameriavam sa na návrhy, ktoré sú nadčasové a udržateľné. Snažím sa skôr potláčať trendy. Nechcem, aby zákazníci mali oblečenie len na danú sezónu. Mám tiež univerzálnu veľkosť a snažím sa byť elegantná. Vytváram teda šaty, ktoré si môžete obliecť do divadla aj do práce. Chcem, aby ľudia siahali po pekných veciach, aj keď idú „len na pizzu“. Zároveň nechcem vytvárať luxusné šaty, v ktorých sa budete báť sedieť vonku. Niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Stále je to kus veci, slúžiacej na to, aby sme nechodili nahí. Nechcem, aby nás obmedzovalo.

    Zdroj: Zkomnaty

    Spomínali ste, že šiť vás naučila vaša mama. Aké boli pre vás začiatky, keď ste mali minimálne skúsenosti?

    Nechcite vidieť, čo som vtedy ušila, bolo to hrozné. Učím sa aj teraz a stále sú veci, na ktoré by som si netrúfla. Som však tak trochu samouk, a to takmer vo všetkom. Pri mojej prvej kolekcii mi teda pomáhala mama, aby boli kúsky kvalitné. Aj teraz mám občas imposter syndróm (jav, pri ktorom niekto pochybuje o svojich schopnostiach či talente, pozn. red.), pretože viem, že tú krajčírsku niekto napríklad aj vyštudoval. Ale viem, že to, čo šijem, viem dobre.

    Takže šitie šiat si organizujete úplne sama?

    Áno, všetko si robím sama a mám to tak rada. Ak niečo pokazím, môžem sa hnevať len na seba. Takisto mám tendenciu spriateliť sa so všetkými spolupracovníkmi. Je ešte ťažšie delegovať na nich prácu. Preto pracujem len s modelkami, aj keď sa s nimi vlastne kamarátim. Takže som rada, že môžem spojiť fotenie s tým, že sa s nimi vidím. Tretinu roka žijem vo Fínsku, takže keď som v Brne, nemám veľa času.

    Z Fínska teda riadite značku na diaľku?

    Mám vo Fínsku priateľa a jazdím tam už asi dva roky. Doteraz som si vždy vzala napríklad na 10 dní voľno. O to viac som potom musela pracovať po návrate. Teraz ma ale čaká novinka, konečne som si tam totiž zaobstarala šijacie stroje. Hromadím tam navyše už dlho secondhandové látky, ktoré chcem spracovať. Takže teraz budem môcť z Fínska aj pracovať.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte inšpiráciu?

    Návrhy väčšinou vznikajú tak, že potrebujem niečo na seba. Príkladom sú šaty, ktoré sú doteraz mojím najobľúbenejším návrhom, a to bez mlieka, bez cukru. Vytvorila som ich o polnoci v predvečer môjho „stretnutia“, 10 rokov po ukončení štúdia. Ušila som si klasické áčkové šaty s balónovými rukávmi. A po troch rokoch ich na e-shope stále nájdete. Inšpiráciu ale hľadám aj v tom, čo vidím okolo seba alebo čo robím.

    Minulý rok som napríklad chcela s kamarátkou vytvoriť zladené šaty na našu dovolenku v Taliansku. Inšpirovala ma látka od fínskej kamarátky, ktorá mala byt pokrytý vzormi a výraznými farbami. Inak veľa čerpám z fínskej prírody. Z nej vychádzajú aj moje dvoje najobľúbenejšie šaty z minulého roka. Jedny boli inšpirované polárnou žiarou a druhé morušou, ktorá rastie v Laponsku. Vyzerá ako oranžový oblak, a presne tak vyzerali aj šaty.

    Ktoré obľúbené šaty z ponuky Zkomnaty už dávno zvíťazili?

    Spomínaný strih bez mlieka, bez cukru je najobľúbenejší a je vo fľaškovo zelenej farbe. Potom prichádzajú na rad šaty, ktoré som navrhla na jeseň minulého roka, takzvané viazacie šaty so zaväzovaním. Aj tie som si ponechala, a to už nerobím so všetkými.

    Testujem aj vlastné plavky. Ale nechcem, aby to bol ďalší plast, ktorý vyhodíte

    Nie je ľahké vyrobiť kvalitné oblečenie. Čo všetko zahŕňa výroba jedného kusu?

    Najskôr sa mi musí páčiť látka. Ale o strihu sa rozhodujem až vtedy, keď ho dostanem do rúk. Musím si ho podržať, aby som vedela, čo je možné. Mám asi tri kostry a z tých vychádzam, pretože som si istá, že padnú takmer každému. Ušitý kus si buď nechám, alebo ho dám kamarátke. Vždy ho však potrebujem vidieť na niekom inom. Nikdy si nešijem kúsky dopredu, takže nemám zvyšky. Len si musím šaty nastrihnúť, aby som vedela, koľko ich z danej látky ušijem.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte nové látky?

    Mám asi päť rôznych dodávateľov. Všetky látky sú z Európskej únie a niektoré z Českej republiky, tie používam primárne. Potom odoberám od českej firmy Textile Mountain, čo je predajca deadstock látok, ktorý ich vykupuje ako zo zrušených tovární, tak od ľudí. Ale minulý rok som si niektoré látky kúpila sama. Napríklad mi zavolala jedna pani z Prahy, že našla na pôde po babičke role flanelu.

    Vo vašej ponuke nájdu ženy najmä šaty, ale aj topy, sukne či nohavice. Do akej ďalšej časti šatníka sa chcete pustiť?

    Jeden nový kúsok už mám, ale zatiaľ ho testujem. Sú to jednodielne plavky. Milujem plávanie. Už ich nosím aj do bazénu, ale nastáva mi istý konflikt. Vyrábala by som niečo, čo by nebolo z prírodného materiálu. A musím sa uistiť, že plavky vydržia aspoň tri roky. Aby to nebol len ďalší plast, ktorý po čase vyhodíte. Ďalším problémom je, že budem musieť riešiť veľkosť. Ale veľmi sa na ne teším.

    Ako premýšľate o tom, ako prilákať zákazníkov na českej módnej scéne? Najmä preto, že Česi možno nie sú zvyknutí priplácať si za udržateľnú módu.

    To bol asi môj najväčší strach, keď som značku zakladala. Aj keď v tom čase bolo moje oblečenie o polovicu lacnejšie, pretože som si netrúfala zdražiť svoju prácu. Obávala som sa, či sa tým dokážem sama uživiť. Pretože to nie je lacná záležitosť. Ale bola som prekvapená, že dopyt tu bol. To mi niečo hovorí o českej klientele. Že ak je niečo kvalitné a mohlo by to dlho vydržať, zaplatia za to.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by @zkomnaty

    A to nehovorím len o sebe, niečo podobné ako ja robí veľa značiek. Máme tendenciu prehadzovať si zákazníkov medzi sebou. Ale samozrejme, je ich čoraz viac, keďže mladá generácia je uvedomelá. Ale nepovedal by som, že sme na českej scéne konkurenti. Je to skôr tak, že ťaháme za jeden povraz. Som si takmer istá, že človek, ktorý má šaty odo mňa, má aj šaty od inej českej značky.

    Máš pocit, že česká scéna k tomu musela dospieť? Možno porovnaním toho, ako vyzeral trh, keď ste začínali?

    Vtedy som sa musela brániť ako blázon. Moje kamarátky ani nechceli nakupovať v sekáčoch. Ale myslím, že dnes je veľmi zriedkavé poznať niekoho, kto to robí. Trh sa odvtedy brutálne zmenil. Práve tam sa tá práca robí tak trochu za vás, pretože je tam to povedomie. A značky sa už nemusia toľko brániť.

    Zdroje: Instagram, Zkomnaty

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Niekedy berieme oblečenie až veľmi vážne. Chcem, aby ženy po mojich šatách siahli aj po rokoch, myslí si autorka Zkomnaty

    ― Reklama ―

    Pri zrode brnenskej značky Zkomnaty stála láska k vintage a túžba po udržateľnej móde. Jej autorka Viviana Bordásová šije nadčasové kúsky, ktoré sa nebudete báť vziať do divadla ani na pizzu. Je presvedčená, že niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Talentovaná návrhárka svoj jedinečný prístup k móde ukazuje vo svojich kolekciách, ktoré sa pohybujú medzi štýlovou nadčasovou klasikou a hravými limitovanými edíciami.

    Čo vás viedlo k tomu, že ste začali tvoriť „s čistým svedomím“, ako píšete na webovej stránke Zkomnaty?

    Zameriavam sa na prírodné materiály a snažím sa, aby moja móda bola udržateľná. A ak šijeme z umelých látok, pochádzajú z Textile Mountain, veľkoobchodu s látkami z druhej ruky. Ale samozrejme, mám aj svoju stopu, vytváram nové veci. Ale „čisté svedomie“ pre mňa znamenalo, že nezamestnávam deti v Ázii a nekupujem látky z iných kontinentov.

    Spomínate si na nejaký prvý moment, keď ste si povedali, že chcete šiť ekologicky? Veľa výrobcov k tomuto poznaniu nikdy nedospelo.

    Od svojich 14 rokov nosím oblečenie z druhej ruky. Bavilo ma nachádzať poklady. Vždy som sa snažila fungovať udržateľne. Ale zase to neznamená, že pozorne sledujem českú scénu udržateľnej módy. Jednak si chcem pri tvorbe zachovať čistú hlavu, ale tiež si oblečenie buď sama vyrábam, alebo kupujem v second handoch. Je to tá najekologickejšia možnosť, ak nechcete chodiť nahá.

    Zdroj: Zkomnaty

    Pred založením Zkomnaty ste vlastnili obchod s vintage módou s názvom Retro Komnata. Ako ste preklenuli svoju lásku ku kúskom zo second handov k tomu, že ste ich začali sama rozpredávať?

    Jednoducho som zbožňovala vintage oblečenie. Vždy, keď som cestovala, urobila som si mapu sekáčov a všetky som navštívila. Po návrate z jednej cesty som si povedala, že to skúsim. Počas štúdia na vysokej škole som pracovala na čiastočný úväzok v obchode so spodnou bielizňou u kamarátky a to ma tiež podnietilo k niečomu podobnému. Úprimne povedané, bolo to celkom freestyle.

    Mala som na účte napríklad 20 tisíc korún a vlastnila obchod, ktorý som nemohla opustiť. Mala som ale veľké šťastie, že sa mi sen splnil a fungovalo to. Len som potom po piatich rokoch vyhorela a už to robiť nechcela. Dnes už to asi také jednoduché nie je, pretože som vtedy otvorila prvý obchod s vintage oblečením v Brne. Tá konkurencia bude iná.

    Ako ste sa teda dostali od Retro Komnaty k vytvoreniu Zkomnaty?

    S nápadom vytvoriť prvú minikolekciu som prišla, keď som videla, že je veľký dopyt po niektorých kúskoch zo secondhandu z môjho vintage obchodu, ale nemala som ich toľko. Napadlo mi, že šiť trochu viem, naučila ma to mama, tak prečo to neskúsiť. Zároveň som chcela vytvoriť univerzálne kúsky, ktoré by oblieklo viac typov postáv.

    Zdroj: Zkomnaty

    Sama som nikdy nemala postavu modelky, vždy som mala prsia, zadok a trochu užší pás. A bez elastických materiálov nie je také jednoduché obliecť takúto postavu. Chcela som však, aby moje zákazníčky po tomto kúsku siahli aj po niekoľkých rokoch. Vtedy, to bolo pred šiestimi rokmi, som vážila asi o 14 kíl viac a šaty, ktoré som vtedy ušila, mám stále. Takže misia splnená.

    Nechcem, aby nás oblečenie obmedzovalo. Inšpiruje ma moje okolie a fínska príroda

    Keby ste mali značku predstaviť niekomu, kto o nej nikdy nepočul, ako by ste ju prezentovali?

    Zameriavam sa na návrhy, ktoré sú nadčasové a udržateľné. Snažím sa skôr potláčať trendy. Nechcem, aby zákazníci mali oblečenie len na danú sezónu. Mám tiež univerzálnu veľkosť a snažím sa byť elegantná. Vytváram teda šaty, ktoré si môžete obliecť do divadla aj do práce. Chcem, aby ľudia siahali po pekných veciach, aj keď idú „len na pizzu“. Zároveň nechcem vytvárať luxusné šaty, v ktorých sa budete báť sedieť vonku. Niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Stále je to kus veci, slúžiacej na to, aby sme nechodili nahí. Nechcem, aby nás obmedzovalo.

    Zdroj: Zkomnaty

    Spomínali ste, že šiť vás naučila vaša mama. Aké boli pre vás začiatky, keď ste mali minimálne skúsenosti?

    Nechcite vidieť, čo som vtedy ušila, bolo to hrozné. Učím sa aj teraz a stále sú veci, na ktoré by som si netrúfla. Som však tak trochu samouk, a to takmer vo všetkom. Pri mojej prvej kolekcii mi teda pomáhala mama, aby boli kúsky kvalitné. Aj teraz mám občas imposter syndróm (jav, pri ktorom niekto pochybuje o svojich schopnostiach či talente, pozn. red.), pretože viem, že tú krajčírsku niekto napríklad aj vyštudoval. Ale viem, že to, čo šijem, viem dobre.

    Takže šitie šiat si organizujete úplne sama?

    Áno, všetko si robím sama a mám to tak rada. Ak niečo pokazím, môžem sa hnevať len na seba. Takisto mám tendenciu spriateliť sa so všetkými spolupracovníkmi. Je ešte ťažšie delegovať na nich prácu. Preto pracujem len s modelkami, aj keď sa s nimi vlastne kamarátim. Takže som rada, že môžem spojiť fotenie s tým, že sa s nimi vidím. Tretinu roka žijem vo Fínsku, takže keď som v Brne, nemám veľa času.

    Z Fínska teda riadite značku na diaľku?

    Mám vo Fínsku priateľa a jazdím tam už asi dva roky. Doteraz som si vždy vzala napríklad na 10 dní voľno. O to viac som potom musela pracovať po návrate. Teraz ma ale čaká novinka, konečne som si tam totiž zaobstarala šijacie stroje. Hromadím tam navyše už dlho secondhandové látky, ktoré chcem spracovať. Takže teraz budem môcť z Fínska aj pracovať.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte inšpiráciu?

    Návrhy väčšinou vznikajú tak, že potrebujem niečo na seba. Príkladom sú šaty, ktoré sú doteraz mojím najobľúbenejším návrhom, a to bez mlieka, bez cukru. Vytvorila som ich o polnoci v predvečer môjho „stretnutia“, 10 rokov po ukončení štúdia. Ušila som si klasické áčkové šaty s balónovými rukávmi. A po troch rokoch ich na e-shope stále nájdete. Inšpiráciu ale hľadám aj v tom, čo vidím okolo seba alebo čo robím.

    Minulý rok som napríklad chcela s kamarátkou vytvoriť zladené šaty na našu dovolenku v Taliansku. Inšpirovala ma látka od fínskej kamarátky, ktorá mala byt pokrytý vzormi a výraznými farbami. Inak veľa čerpám z fínskej prírody. Z nej vychádzajú aj moje dvoje najobľúbenejšie šaty z minulého roka. Jedny boli inšpirované polárnou žiarou a druhé morušou, ktorá rastie v Laponsku. Vyzerá ako oranžový oblak, a presne tak vyzerali aj šaty.

    Ktoré obľúbené šaty z ponuky Zkomnaty už dávno zvíťazili?

    Spomínaný strih bez mlieka, bez cukru je najobľúbenejší a je vo fľaškovo zelenej farbe. Potom prichádzajú na rad šaty, ktoré som navrhla na jeseň minulého roka, takzvané viazacie šaty so zaväzovaním. Aj tie som si ponechala, a to už nerobím so všetkými.

    Testujem aj vlastné plavky. Ale nechcem, aby to bol ďalší plast, ktorý vyhodíte

    Nie je ľahké vyrobiť kvalitné oblečenie. Čo všetko zahŕňa výroba jedného kusu?

    Najskôr sa mi musí páčiť látka. Ale o strihu sa rozhodujem až vtedy, keď ho dostanem do rúk. Musím si ho podržať, aby som vedela, čo je možné. Mám asi tri kostry a z tých vychádzam, pretože som si istá, že padnú takmer každému. Ušitý kus si buď nechám, alebo ho dám kamarátke. Vždy ho však potrebujem vidieť na niekom inom. Nikdy si nešijem kúsky dopredu, takže nemám zvyšky. Len si musím šaty nastrihnúť, aby som vedela, koľko ich z danej látky ušijem.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte nové látky?

    Mám asi päť rôznych dodávateľov. Všetky látky sú z Európskej únie a niektoré z Českej republiky, tie používam primárne. Potom odoberám od českej firmy Textile Mountain, čo je predajca deadstock látok, ktorý ich vykupuje ako zo zrušených tovární, tak od ľudí. Ale minulý rok som si niektoré látky kúpila sama. Napríklad mi zavolala jedna pani z Prahy, že našla na pôde po babičke role flanelu.

    Vo vašej ponuke nájdu ženy najmä šaty, ale aj topy, sukne či nohavice. Do akej ďalšej časti šatníka sa chcete pustiť?

    Jeden nový kúsok už mám, ale zatiaľ ho testujem. Sú to jednodielne plavky. Milujem plávanie. Už ich nosím aj do bazénu, ale nastáva mi istý konflikt. Vyrábala by som niečo, čo by nebolo z prírodného materiálu. A musím sa uistiť, že plavky vydržia aspoň tri roky. Aby to nebol len ďalší plast, ktorý po čase vyhodíte. Ďalším problémom je, že budem musieť riešiť veľkosť. Ale veľmi sa na ne teším.

    Ako premýšľate o tom, ako prilákať zákazníkov na českej módnej scéne? Najmä preto, že Česi možno nie sú zvyknutí priplácať si za udržateľnú módu.

    To bol asi môj najväčší strach, keď som značku zakladala. Aj keď v tom čase bolo moje oblečenie o polovicu lacnejšie, pretože som si netrúfala zdražiť svoju prácu. Obávala som sa, či sa tým dokážem sama uživiť. Pretože to nie je lacná záležitosť. Ale bola som prekvapená, že dopyt tu bol. To mi niečo hovorí o českej klientele. Že ak je niečo kvalitné a mohlo by to dlho vydržať, zaplatia za to.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by @zkomnaty

    A to nehovorím len o sebe, niečo podobné ako ja robí veľa značiek. Máme tendenciu prehadzovať si zákazníkov medzi sebou. Ale samozrejme, je ich čoraz viac, keďže mladá generácia je uvedomelá. Ale nepovedal by som, že sme na českej scéne konkurenti. Je to skôr tak, že ťaháme za jeden povraz. Som si takmer istá, že človek, ktorý má šaty odo mňa, má aj šaty od inej českej značky.

    Máš pocit, že česká scéna k tomu musela dospieť? Možno porovnaním toho, ako vyzeral trh, keď ste začínali?

    Vtedy som sa musela brániť ako blázon. Moje kamarátky ani nechceli nakupovať v sekáčoch. Ale myslím, že dnes je veľmi zriedkavé poznať niekoho, kto to robí. Trh sa odvtedy brutálne zmenil. Práve tam sa tá práca robí tak trochu za vás, pretože je tam to povedomie. A značky sa už nemusia toľko brániť.

    Zdroje: Instagram, Zkomnaty

    ― Reklama ―

    Móda v kocke: Versace načrtáva svoju budúcnosť a Fendi ctí Emily in Paris

    Streamovacia služba Netflix privítala piatu sezónu seriálu Emily in Paris. Hold jej vzdáva aj módny dom Fendi, ktorý predstavil ňou inšpirovanú kolekciu kabeliek. Asics robí vlny novým hybridným modelom Gel-Kinetic SP a Dior približuje víziu Jonathana Andersona prostredníctvom Pre-Fall 2026. Chanel zabalil na Vianoce vlajkovú pobočku a Versace začína vidieť svoju budúcnosť.

    Prada chce dostať druhú šancu. Indické sandále sa budú vyrábať s miestnymi remeselníkmi

    Napodobeniny dizajnových tričiek s ošúchaným logom alebo rádoby luxusné kabelky z lacnej kože (bohužiaľ) predstavujú neodmysliteľnú súčasť odvrátenej stránky módy. Že k inšpirácii bez uznania pôvodného zdroja pristúpi aj Prada, však čakal málokto. Módny dom teraz dúfa, že svoje meno očistí. Kultúrnu apropriáciu indických sandálov mieni napraviť oficiálnou spoluprácou.

    Closer look na Chanel Métiers d’Art 2026. Blazy sa opäť ukázal vo svojom najlepšom kabáte

    Prehliadka Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku priniesla pohľad, ktorý si žiada spomalenie a sústredenie. Druhá kolekcia od Matthieu Blazyho pre módny dom Chanel pôsobí sebavedome a presne. Namiesto okázalého rozprávania stavia na detailoch, gestách a vrstvenom čítaní. Každý look funguje ako samostatná kapitola i súčasť širšej kompozície. A v tejto koncentrácii spočíva jej sila.

    Lunárny nový rok 2026 hrá spoločnosti Burberry do kariet. Definuje ho znamenie koňa

    Koniec roka predznamenáva aj začiatok niečoho nového. Módny dom Burberry preto hľadí vpred a už teraz víta lunárny nový rok 2026. Vydal preto špeciálnu kolekciu venovanú znameniu koňa, ktoré bude definovať nadchádzajúce mesiace. Symbol tentoraz hrá britskej značke do kariet, keďže ladí s jej historickým logom jazdca. Práve to označuje väčšinu kúskov v najnovšej kolekcii.

    St. Moritz opäť dobýva sociálne siete. V čom spočíva jeho čaro?

    Zimné sociálne siete tento rok opäť zaplavuje estetika, ktorá pripomína staré filmové kotúče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, ktorá vonia po dreve, snehu a drahom alkohole. St. Moritz sa každé predvianočné obdobie vracia do popredia ako kultúrny symbol zimného luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelov, kožušín, okuliarov s masívnymi obrúčkami a slnkom zaliatych svahov budia túžbu po atmosfére, ktorá sa v modernom svete ťažko replikuje.

    Štýl v rádoby nudnom kabáte? Odtieň Cloud Dancer šéfuje roku 2026

    Cloud Dancer je Pantone farbou roka 2026. Na prvý pohľad pôsobí ako čisto biela, v skutočnosti ale obsahuje jemné teplé aj studené podtóny, vďaka ktorým je harmonická a vyvážená. Patrí do rodiny bielych odtieňov, ktoré v nás vyvolávajú pocit nového začiatku. Outfity v tejto farbe pritom rozhodne nemusia pôsobiť nudne. Vďaka práci s textúrou materiálov, prepracovanému strihu a jemným detailom sa z Cloud Dancer stáva výrazný a elegantný prvok, ktorý vynikne aj bez farebných kontrastov.

    Móda v kocke: Louis Vuitton má novú tvár a Sabato De Sarno napísal knihu

    Louis Vuitton rozširuje svoj arzenál hviezdnych tvárí. Najnovšou ambasádorkou vymenoval herečku Chase Infiniti. Značka oznámila aj partnerstvo s legendárnymi pretekmi Formuly 1 Monaco Grand Prix. Valentino vydáva pre-fall 2026 kolekciu plnú ikonických detailov Rockstud a Met Gala 2026 pozná svojich spolupredsedov. Návrhár Sabato De Sarno vydáva knihu o Neapole.

    Vianočný dress code podľa módnych domov. Ako by vás obliekol Chanel alebo Dior?

    Vianoce už nesmelo klopú na dvere a prípravy idú na plné obrátky. Sviatočná sezóna je ako stvorená na to, obliecť si outfity, ktoré zvýraznia vašu jedinečnosť a osobitý štýl, či pri štedrovečernom stole dokonca na chvíľu umlčia prekvapených starých rodičov. Každý rok prichádzajú módne domy s novými trendmi, ktoré udávajú tón vianočnému dress code a inšpirujú nás k tomu, aby sme sa počas sviatkov cítili výnimočne.

    Vianočný wishlist vášho obľúbeného magazínu je tu. Nové tváre, nové túžby, rovnako veľké sny

    Rok 2025 už má zbalené a my opäť sedíme nad zoznamami prianí, ktoré sa tvária nenáročne, ale v skutočnosti by priviedli k plaču nejedného elfského účtovníka. Redakcia sa premiešala, omladila, rozšírila a s ňou sa premenili aj naše darčekové ambície. Urobte si pohodlie, realita počká. Tu je náš vianočný wishlist, v ktorom sa opäť potvrdzuje, že kreativita je krásna… ale aj drahá.

    TikTok Highlights: Zimné nechty, ktoré zdivočeli. Hailey Bieber búra tradíciu

    Influencerka a podnikateľka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží príliš na tom, aký odtieň lícenky, očných tieňov alebo rúžu zvolí. Svojou možno pôvodne aj bezmyšlienkovitou voľbou odštartuje nový virálny trend. Výnimkou nie sú ani jej zimné nechty, ktoré vyzývajú tradíciu na súboj. Jemné trblietky alebo uhladený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvieracou potlačou.

    Pinterest číta rok 2026. Predpovedá nostalgiu a optimistický eskapizmus

    Dnešná doba plná neustáleho zhonu a o pozornosť bojujúcich sociálnych sietí žiada autenticitu, pohodlie a optimizmus. Presne tieto hodnoty definujú podľa najnovšej predpovede platformy Pinterest rýchlo sa blížiaci rok 2026. Odvíjajú sa od nich preto aj trendy, ktoré nás majú budúci rok sprevádzať. Patrí medzi ne temná knižná estetika, neladiace nechty alebo neutíchajúca láska ku kapuste.

    Nudný maloobchod je mŕtvy. Retail prechádza extrémnou premenou

    Maloobchod vstúpil do obdobia, v ktorom sa úspech obchodov odvíja od atmosféry a výrazného priestorového riešenia. Zákazník sleduje autentickosť miesta a reaguje na prostredie, ktoré má charakter a jasnú identitu. Luxusné domy aj fast fashion reťazce pracujú s interiérom ako s nástrojom prežívania módy. Obchody sa preto pod ich víziou menia na ucelené mestské udalosti.

    Koniec vegánstva? Trend jednej dekády ticho mizne z mainstreamu

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Najkrajšie vianočné stromčeky Claridge’s. Poznáte tradíciu sviatočného Londýna?

    Vianočné stromčeky Claridge’s patria k najkrajším londýnskym momentom decembrovej sezóny. Každý rok pretvára hotelové lobby inštalácia, ktorá prináša noblesu, fantáziu a veľkorysú kreativitu. Strom vždy získa podobu pripomínajúcu couture objekt a pracuje s priestorom rovnako prirodzene ako šperk s telom. Hostia prichádzajú za atmosférou, ktorá v sebe nesie jasný rukopis svetového návrhára. Claridge’s tak každé Vianoce štartuje obdobie, ktoré ovplyvňuje vkus aj očakávania celého Londýna.

    Kto obsadí voľné miesto vo Versace? Špekulácie naberajú na obrátkach

    Versace stojí na prahu ďalšej kapitoly. Po odchode Daria Vitaleho sa módny svet zameriava na tvorcov, ktorí dokážu kult ikonickej značky ďalej rozširovať a dať mu nový impulz. Pripravenosť niekoľkých výrazných osobností vytvára mimoriadne živý priestor pre strategické úvahy. Predstava nového vedenia kreatívneho smeru Versace rezonuje celým odvetvím. Módny dom otvára pole pre talenty, ktoré vedia pracovať s drámou, eleganciou a prítomnosťou okamihu.

    Chappell Roan skúša novú úlohu. Svoju tvár prepožičia MAC Cosmetics

    Popová hviezda Chappell Roan mení smer. Po tom, čo prehlásila, že svoju tvár neprepožičia žiadnej známej značke, prekvapila nečakaným oznámením. Stala sa totiž novou ambasádorkou MAC Cosmetics. Medzi dôvody, prečo zmenila názor, speváčka uviedla zdieľané hodnoty a dlhodobú podporu, ktorú spoločnosť venuje LGBTQI+ komunite už od svojho založenia v 80. rokoch.

    ― Reklama ―