Povestný taliansky luxus sa rúca ako domček z kariet. Ranu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod’s, ktorá je známa svojimi koženými výrobkami. Podľa milánskeho súdu dochádzalo v továrňach jej čínskych dodávateľov k zneužívaniu pracovnej sily, pričom spoločnosť o tejto skutočnosti vedela. Taliansky gigant teraz čelí sankcii v podobe šesťmesačného zákazu akejkoľvek propagácie.
Nepretržitá výroba za podpriemernú mzdu. Tod’s sa so zamestnancami nemazná
Milánska justícia sa rozhodla posvietiť si na ďalšiu luxusnú značku pýšiacu sa označením „Made in Italy“. Tentokrát sa vyšetrovaniu nevyhol módny dom Tod’s. Štátni zástupcovia v súčasnosti vyšetrujú talianskeho velikána a jeho troch manažérov pre podozrenie z porušovania pracovných práv, a to v šiestich továrňach prevádzkovaných čínskymi dodávateľmi známej značky.
Niektoré z talianskych tovární totiž prekvapila v októbri neohlásená návšteva polície. Dostupné dokumenty uvádzajú, že úrady identifikovali 53 prevažne čínskych zamestnancov, ktorí pracovali za podpriemerné mzdy a bez riadnych zmlúv. Okrem iného boli nájdené dôkazy, že továrne fungovali nelegálne nepretržite. Stroje boli zbavené bezpečnostných prvkov, aby sa urýchlila výroba.


Zdroj: Tod’s
Podľa súdu spoločnosť o nezákonných praktikách vedela, ale zistenia ignorovala. Milánski prokurátori preto chcú značku potrestať šesťmesačným zákazom akejkoľvek reklamy, čo je pre módny priemysel, ktorý je primárne poháňaný marketingom, rana pod pás. Majiteľ Tod’s Diego Della Valle však obvinenia odmieta a naznačuje, že štátny zástupca Paolo Storari má záujem iba o publicitu, ktorú mu prípad prináša.
Škandály nemali na zisky vplyv. Čo to vypovedá o morálke zákazníkov?
Kauza dodávateľských reťazcov otriasla vďaka rozsiahlemu a agresívnemu vyšetrovaniu milánskej prokuratúry celým talianskym luxusným sektorom. V posledných dvoch rokoch boli podobnými škandálmi postihnuté aj značky Dior, Valentino, Loro Piana a Armani. V dobe, keď sa trh s luxusným tovarom spomaľuje a zákazníci sú menej ochotní míňať astronomické čiastky, si však módne domy poškodenie reputácie nemôžu dovoliť.
Podľa oficiálnych vyhlásení sa luxusné značky zo škandálov poučili a zaviedli prísnejšie audity svojich dodávateľov a optimalizovali celý proces výroby produktov. Na začiatku tohto roku vytvoril napríklad francúzsky koncern LVMH špeciálne Oddelenie pre priemysel a remeslá (Industrial and Craftsmanship Department), ktoré má dohliadať na dodávateľský reťazec skupiny.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Firmy sa však zhodujú, že aféry neovplyvnili ich výnosy, čo potvrdzujú rovnako čísla. Napríklad v prípade Loro Piana zdôraznil koncern LVMH jej vynikajúce výsledky v treťom štvrťroku, a to napriek tomu, že sa tento rok v júli objavili informácie o zneužívaní pracovníkov vyrábajúcich tovar v hodnote tisícov eur v nelegálnych továrňach.
Prípady súvisiace s dodávateľskými reťazcami tak potvrdzujú jediné. Móda trpí nevyliečiteľnou chorobou, a to kolektívnou ignoranciou. Pozlátko drahých materiálnych vecí oslepuje natoľko, že sme ochotní privierať oči pred krutými praktikami značiek, ktoré tieto kúsky vyrábajú. Ich etické skóre pritom často nie je o nič lepšie ako u démonizovaných (ultra) fast fashion spoločností, ako sú Shein alebo Zara.
Zdroje: Business of Fashion, Fashion Network, Instagram

