Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Nedávna show značky Prada na Milánskom týždni módy vyvolala debatu nie kvôli samotným návrhom, ale účesom-neúčesom modeliek. Ich vlasy vyzerali, ako by na mólo dorazili rovno z postele a ich majiteľky nemali energiu na akúkoľvek úpravu. Ihneď dostali nálepku depression hair. Návrhári v reakcii na kritiku štýl označili za takzvaný depressive chic. Lenže je vôbec možné považovať depresiu za niečo „šik“?

    Atakovať kreativitou hranice toho, čo mainstreamová spoločnosť znesie, je jedným z úloh módnych návrhárov. Provokácia je vysoko žiadúca. Kam ale zaradiť zástup modeliek na móle Prada s vlasmi (ne)upravenými tak kriklavo, že slovo depresia napadne pri pohľade na ne snáď každého? Vzhľadom k tomu, že prehliadka na Milánskom týždni módy je show a účesy s outfitmi tvoria kostým, ponúka sa otázka, nakoľko je citlivé považovať atribút duševnej choroby za kostým.

    Zdroj: Prada

    Nevkus a irónia. Alebo tak vyzerá realita mladšej generácie?

    Vo virtuálnej bitke o takzvané depression hair sa odkrývajú rozdielne generačné prístupy k téme duševného zdravia. Zatiaľ čo mileniáli pri pohľade na estetizovanú depresiu obrazne povedané padajú do mdlôb a sťažujú sa na nevkus a vyšperkovanie utrpenia, príslušníci generácie Z nechápavo krčia ramenami a len ťažko chápu, ako niekto môže mať s cieľene neupravenými vlasmi na móle väčší problém.

    Zdroj: Prada

    Mileniáli otvorili tému depresie verejne. Zostáva pre nich osobná

    Mileniáli vyrastali v dobe nástupu well-being, boomu terapií a diskusií o emočnej hygiene. K téme duševného zdravia majú väčší odstup, ale aj rešpekt. Tí starší z nich možno ešte sami dlhé roky maskovali svoje psychické ťažkosti, aby obstáli v pomyselnej spoločenskej výkonnostnej súťaži a neboli svojim okolím považovaní za slabých. Pre mnohých z nich sú rozcuchané a neupravené vlasy bolestivou pripomienkou konkrétnych momentov vyčerpania, úzkostí alebo vyhorenia.

    Zdroj: Prada

    Nevnímajú ich ako módny výstrelok, ale ako vizuálny odtlačok skutočného stavu, keď človeku chýba schopnosť postarať sa o seba. Niet divu, že práve medzi mileniálmi sa objavili reakcie, ktoré označujú depression hair za neempatické alebo posmešné. Na internete okrem iného koloval ironický slogan „My culture is not your costume“, ktorý pôvodne odkazoval na devalváciu subkultúrnych prejavov zo strany mainstreamovej spoločnosti.

    Beauty návod na depression hair? Gen Z má ďalší trend

    Generácia Z naopak vníma estetiku rozkladu a chaosu ako vedomý výtvarný jazyk. V jej podaní sa z duševnej nepohody stáva štýlová referencia, irónia, ale aj manifest. Pre mladšie publikum sú depression hair skôr štylizovaným komentárom k ťažko uchopiteľnej realite, prirodzená reakcia na tlak byť neustále perfektný, vyfiltrovaný a výkonný.

    Keď porovnáme predstaviteľov generácie Z s predchádzajúcimi generáciami, môžeme povedať, že namiesto toho, aby sa hanbili za rozcuchanosť, stavajú ju do popredia. Na TikToku nájdeme návody, ako si depression hair zámerne vytvoriť, Instagram zaplavili posty, v ktorých si ľudia účelovo kazia dokonale učesané vlasy, čo na generáciu mileniálov pôsobí ako červená handra na býka.

    Vďaka štylizovane neupraveným modelkám sa o depresii hovorí. A to je dobre

    Rozsúdiť oba názorové tábory je nemožné, každý z nich sa na problematiku díva perspektívou svojej generačnej skúsenosti. Starší mileniáli si pamätajú dobu, kedy sa o depresiách verejne nehovorilo, nieto aby sa stali súčasťou vizuálneho jazyka módnej prehliadky. Práve preto majú pochopenie pre snahu tému duševného zdravia otvárať, ničmenej spôsob, akým to prebieha, im nemusí byť vždy blízky.

    V jadre teda nejde ani tak o spor, ako skôr o stret dvoch rôznych jazykov, ako o psychickej nepohode hovoriť. Jeden je opatrnejší, formovaný osobnou skúsenosťou s tabuizáciou. Druhý je hravejší, formovaný internetovou kultúrou a potrebou pretvárať aj bolesť do vizuálneho obsahu, pretože práve vizuálny jazyk hrá u generácie Z dominantnú rolu. Nech už sa na depression hair dívame akokoľvek, jedno sa prehliadke Prada nedá uprieť. Z rozcuchaných vlasov urobila tému, ktorá nechala málokoho v pokoji a otvorila tému duševných chorôb zase na celkom inej úrovni.

    Zdroje: Bored Panda, Dazed, Daily Mail, Elle India, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.sk/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    Generačný konflikt na móle Prada. Mileniáli chápu depression hair inak ako gen Z

    ― Reklama ―

    Nedávna show značky Prada na Milánskom týždni módy vyvolala debatu nie kvôli samotným návrhom, ale účesom-neúčesom modeliek. Ich vlasy vyzerali, ako by na mólo dorazili rovno z postele a ich majiteľky nemali energiu na akúkoľvek úpravu. Ihneď dostali nálepku depression hair. Návrhári v reakcii na kritiku štýl označili za takzvaný depressive chic. Lenže je vôbec možné považovať depresiu za niečo „šik“?

    Atakovať kreativitou hranice toho, čo mainstreamová spoločnosť znesie, je jedným z úloh módnych návrhárov. Provokácia je vysoko žiadúca. Kam ale zaradiť zástup modeliek na móle Prada s vlasmi (ne)upravenými tak kriklavo, že slovo depresia napadne pri pohľade na ne snáď každého? Vzhľadom k tomu, že prehliadka na Milánskom týždni módy je show a účesy s outfitmi tvoria kostým, ponúka sa otázka, nakoľko je citlivé považovať atribút duševnej choroby za kostým.

    Zdroj: Prada

    Nevkus a irónia. Alebo tak vyzerá realita mladšej generácie?

    Vo virtuálnej bitke o takzvané depression hair sa odkrývajú rozdielne generačné prístupy k téme duševného zdravia. Zatiaľ čo mileniáli pri pohľade na estetizovanú depresiu obrazne povedané padajú do mdlôb a sťažujú sa na nevkus a vyšperkovanie utrpenia, príslušníci generácie Z nechápavo krčia ramenami a len ťažko chápu, ako niekto môže mať s cieľene neupravenými vlasmi na móle väčší problém.

    Zdroj: Prada

    Mileniáli otvorili tému depresie verejne. Zostáva pre nich osobná

    Mileniáli vyrastali v dobe nástupu well-being, boomu terapií a diskusií o emočnej hygiene. K téme duševného zdravia majú väčší odstup, ale aj rešpekt. Tí starší z nich možno ešte sami dlhé roky maskovali svoje psychické ťažkosti, aby obstáli v pomyselnej spoločenskej výkonnostnej súťaži a neboli svojim okolím považovaní za slabých. Pre mnohých z nich sú rozcuchané a neupravené vlasy bolestivou pripomienkou konkrétnych momentov vyčerpania, úzkostí alebo vyhorenia.

    Zdroj: Prada

    Nevnímajú ich ako módny výstrelok, ale ako vizuálny odtlačok skutočného stavu, keď človeku chýba schopnosť postarať sa o seba. Niet divu, že práve medzi mileniálmi sa objavili reakcie, ktoré označujú depression hair za neempatické alebo posmešné. Na internete okrem iného koloval ironický slogan „My culture is not your costume“, ktorý pôvodne odkazoval na devalváciu subkultúrnych prejavov zo strany mainstreamovej spoločnosti.

    Beauty návod na depression hair? Gen Z má ďalší trend

    Generácia Z naopak vníma estetiku rozkladu a chaosu ako vedomý výtvarný jazyk. V jej podaní sa z duševnej nepohody stáva štýlová referencia, irónia, ale aj manifest. Pre mladšie publikum sú depression hair skôr štylizovaným komentárom k ťažko uchopiteľnej realite, prirodzená reakcia na tlak byť neustále perfektný, vyfiltrovaný a výkonný.

    Keď porovnáme predstaviteľov generácie Z s predchádzajúcimi generáciami, môžeme povedať, že namiesto toho, aby sa hanbili za rozcuchanosť, stavajú ju do popredia. Na TikToku nájdeme návody, ako si depression hair zámerne vytvoriť, Instagram zaplavili posty, v ktorých si ľudia účelovo kazia dokonale učesané vlasy, čo na generáciu mileniálov pôsobí ako červená handra na býka.

    Vďaka štylizovane neupraveným modelkám sa o depresii hovorí. A to je dobre

    Rozsúdiť oba názorové tábory je nemožné, každý z nich sa na problematiku díva perspektívou svojej generačnej skúsenosti. Starší mileniáli si pamätajú dobu, kedy sa o depresiách verejne nehovorilo, nieto aby sa stali súčasťou vizuálneho jazyka módnej prehliadky. Práve preto majú pochopenie pre snahu tému duševného zdravia otvárať, ničmenej spôsob, akým to prebieha, im nemusí byť vždy blízky.

    V jadre teda nejde ani tak o spor, ako skôr o stret dvoch rôznych jazykov, ako o psychickej nepohode hovoriť. Jeden je opatrnejší, formovaný osobnou skúsenosťou s tabuizáciou. Druhý je hravejší, formovaný internetovou kultúrou a potrebou pretvárať aj bolesť do vizuálneho obsahu, pretože práve vizuálny jazyk hrá u generácie Z dominantnú rolu. Nech už sa na depression hair dívame akokoľvek, jedno sa prehliadke Prada nedá uprieť. Z rozcuchaných vlasov urobila tému, ktorá nechala málokoho v pokoji a otvorila tému duševných chorôb zase na celkom inej úrovni.

    Zdroje: Bored Panda, Dazed, Daily Mail, Elle India, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Kim Kardashian rozdeľuje internet. Vyniesla kontroverznú Birkin bag zo slonej kože

    Kim Kardashian sa v seriáli All’s Fair objavila s kabelkou Birkin, ktorá podľa znalcov pochádza z kože afrického slona. Luxusný svet okamžite vytvoril dva tábory. Na jednej strane stoja hlasní kritici, na druhej fascinovaní zberatelia. Elephant Leather Birkin patrí k najvzácnejším kabelkám Hermès, ktorých výroba však skončila pred niekoľkými dekádami. Sociálne siete sa po odvysielaní epizódy zmenili na javisko, kde vedľa morálneho rozhorčenia rastie posadnutosť cenovkou a investičným potenciálom.

    Vianoce očami Burberry. Daniel Lee vymenil trenčkoty za stromček

    Claridge's, luxusný hotel v centre Londýna, tradične zveruje zdobenie svojho vianočného stromčeka do rúk významnej osobnosti módnej scény. Tento rok kreatívny riaditeľ Burberry Daniel Lee premenil sviatočnú výzdobu podľa vlastnej vízie . Jednotlivé ozdoby odkazujú na dlhoročnú tradíciu značky, zatiaľ čo ikonický kockovaný vzor pohlcuje zvyšok luxusneho interiéru hotelového lobby.

    Shein pod paľbou. Čelí žalobe francúzskych obchodníkov aj výzve poslancov

    Problémy fast fashion reťazca Shein vo Francúzsku sa neskončili. Teraz čelí žalobe zo strany francúzskych maloobchodníkov. Právne kroky proti značke podniklo 12 federácií a niekoľko značiek. Olej do ohňa kritiky prilievajú aj miestni poslanci. Viac ako 80 z nich vydalo oficiálne vyhlásenie, v ktorom požadujú zákaz značky Shein v mene "ochrany pracovníkov, verejného zdravia a planéty".

    Bottega Veneta predstavuje Jenga set. Jeho cena je skutočne kozmická

    Bottega Veneta uvádza Jenga set, ktorý posúva domácu zábavu do sféry investičných objektov. Luxusný dom využíva svoje signifikantné prvky a transformuje známu hru do podoby kultivovaného dizajnového predmetu. Každý prvok získava charakter artefaktu, s dôrazom na materiál a presnosť spracovania. Súbor pôsobí ako tichý symbol vkusu a sebavedomého vykročenia do segmentu zábavy pre dospelých. Áno, značka uvádza, že nejde o hračku pre deti.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Rozpráva 150 rokov histórie módneho domu

    Vydavateľstvo Assouline v spolupráci s Louis Vuitton uvádza knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módneho domu od jeho založenia až po súčasnosť. Autor Arthur Dreyfus spracoval 406 strán a 320 obrazových materiálov do formy vizuálnej kroniky značky, ktorá definuje francúzsky luxus. Predslov napísal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha už vyšla a okamžite sa stala jedným z najdiskutovanejších titulov tohtoročnej módnej knižnice.

    Luxury Insights: púštny sen na obzore. Saudská Arábia plánuje prvý luxusný vlak

    Saudská Arábia posúva hranice miestneho luxusu. Koncom budúceho roka privíta svoj prvý luxusný vlak s názvom The Dream of the Desert. Cesta dlhá až 1 300 kilometrov predstaví skvosty krajiny za oknami aj v prepracovanom interiéri. Koncom októbra mala verejnosť možnosť vidieť prvé návrhy exkluzívneho projektu, ktorý sľubuje nezabudnuteľné zážitky.

    Dialóg dvoch velikánov. La Galerie Dior bude hostiť tvorbu Azzedina Alaïu

    La Galerie Dior vzdáva hold jednému z najväčších mien módneho sveta. Od štvrtka 19. novembra sprístupní výstavu Azzedine Alaïa’s Dior Collection, ktorá pripomína odkaz slávneho tuniského návrhára. Dizajnér sa preslávil nielen svojimi bodycon róbami, ale aj vášňou pre zberateľstvo vysokej módy. Značnú časť jeho zbierky potom tvorili práve návrhy z dielne samotného Christiana Diora.

    Valentino Rockstud je späť. Uspeje kolekcia aj mimo šatníkov pobehlic z Prahy 1?

    Podpätky Valentino Rockstud sa nečakane objavili v teaseri Diabol nosí Pradu 2 a na pár sekúnd ovládli internet. Detail, ktorý kedysi symbolizoval taliansku predstavu o okázalom luxuse, získava nový popkultúrny moment. Značka aj film pracujú s obuvníckou drámou, vďaka ktorému získava Rockstud čerstvý impulz. Vizuálna sila traileru pripomína, že pre Valentino typické kovanie nie je zatratené, ako sa v posledných rokoch mohlo zdať. Otázka však mieri inam. Čo tento návrat urobí s jeho povesťou v módnom mini svete Prahy 1?

    Darujte nadčasový klenot. Pánske hodinky ovláda retro aj tradícia

    Ponuka pánskych hodiniek na tieto Vianoce presahuje rámec bežných darčekov. Okrem ikonických značiek, ako sú Audemars Piguet alebo Breguet, sú tu aj hodinky Tissot, Citizen a Casio. Značky, ktoré dokazujú, že aj rozumná investícia môže mať špičkový dizajn a charizmu. Trendy ukazujú dve línie. Návrat k tradičným "mužským" hodinkám a fascináciu digitálnou retro estetikou. Či už ide o titánové chronografy, mramorované ciferníky alebo ručne gravírované logá, tohtoročný výber má spoločný cieľ. Urobiť z času zážitok.

    Elie Saab rozširuje pôsobnosť. Navrhne dizajn tryskáča Bombardier

    Luxusná značka Elie Saab skúma nové vody. Módny dom známy predovšetkým pre svoje dychberúce haute couture kolekcie už predtým okúsil navrhovanie exkluzívnych rezidencií, hotelov alebo jácht. S najnovším projektom sa však pozrie až do oblakov. Navrhne totiž interiér tryskáča z dielne spoločnosti Bombardier. Dizajn modelu Global 8000 hodlajú spoločne odhaliť budúci rok.

    TikTok Highlights: Sociálnu sieť pohltila mánia „peptide stacking“

    Milovníci wellness a fitness tipov na platforme TikTok podľahli novej vášni. Tentokrát medzi sebou zdieľajú metódu prezývanú "peptide stacking". Ide o kombináciu peptidov, od ktorých si sľubujú rýchlejšie spaľovanie tukov a regeneráciu po posilňovaní alebo viac energie. Virálny trik však nepodporujú relevantné overené štúdie a odborníci preto radia sa mu radšej oblúkom vyhnúť.

    Met Gala 2026 pozná svoju tému. Costume Art prepojí vysokú módu s umením

    Metropolitné múzeum umenia v New Yorku už teraz presúva svoju pozornosť na budúci rok. Zástupcovia tamojšieho Costume Institute totiž v pondelok oznámili tému budúcej módnej výstavy. Odvíja sa od nej rovnako dress code, v ktorom sa bude v roku 2026 konať slávny galavečer Met Gala. Exihíbícia s názvom Costume Art pripomenie červenú niť napevno spájajúcu klasické umenie a svet vysokej módy.

    Z módy rovno na tanier. Retro jedlo oslavuje svoj návrat

    Na stoloch sa opäť lesknú strieborné podnosy, v koktailových pohároch tancujú červené čerešne a plátky uhoriek sa točia, akoby chceli vyrozprávať príbeh elegancie minulých desaťročí. Gastronómia objavuje pôvab retra. Nie nostalgia, ale luxus v starom štýle. V ére minimalistických jedálnych lístkov sa vracia čaro opulentných receptov, ktoré oslavujú detaily, farby a rituály.

    Trendy kabelky mažú hranice súkromia. Jar 2026 definuje zraniteľnosť

    Budúca jarná a letná sezóna pôsobí na pozadí usychajúceho lístia a neoblomného chladu ako na míle vzdialená. Módny svet má aj tak už teraz jasno, čo ju bude definovať. Posledná vlna svetových týždňov módy prehovorila jasne, súkromie posúva svoje hranice. Návrhári odhalili otvorené kabelky, často len s jedným uchom, ktoré reflektujú búrlivú dobu a lákajú svojou zraniteľnosťou.

    Poznáte najľahšiu tkaninu na svete? Super Organza vznikla tak trochu „omylom“

    Super Organza patrí k najtenším a najľahším tkaninám, ktoré kedy človek vytvoril. Aj keď neplánovane. Pochádza z Japonska, z vývoja spoločnosti Amaike LLC, ktorej know-how vychádza z technologického inžinierstva v oblasti látok. Vlákna s hrúbkou jednej pätiny ľudského vlasu tvoria materiál s hmotnosťou piatich gramov na meter štvorcový. Prada ho použila pre jar 2024, zatiaľ čo Balenciaga ho zaradila do haute couture kolekcie pre jeseň 2025. V módnych domoch sa z technického zázraku stala vysoko žiadaná látka.

    Zlato, striebro a transformácia. Outhouse Jewellery redefinuje význam šperkov

    Šaty s vlečkou z 24 karátového zlata a striebrom vyšívané, ale princezná to nie je, jasný pane. Aj tak by sa dala popísať práca Outhouse Jewellery, spoločnosti, ktorá redefinovala nosenie šperkov. Už vám nemusia len visieť z uší alebo zdobiť krk, do zlata sa môžete doslova obliecť a zažiariť s ním na každom večierku. Úspešná značka prichádza s novou revolučnou kolekciou Alchemy of 13.

    ― Reklama ―