Predstavte si, že sedíte v prvom rade na módnej prehliadke, bez toho, aby ste opustili svoju obývačku. Táto fantázia sa teraz stáva skutočnosťou, a to vďaka zariadeniu Apple Vision Pro, ktoré stiera hranice medzi realitou a digitálnym svetom. Nie je teda prekvapením, že módny priemysel si rýchlo všimol jeho potenciál. Značky ako Gucci, Balenciaga či Rimowa už experimentujú s vlastnými aplikáciami a my sme sa rozhodli niektoré z nich vyskúšať.
Na koncerte alebo za volantom Formuly 1. Rozšírená realita posúva hranice zážitkov
Spoločnosť Apple prvýkrát predstavila zariadenie Apple Vision Pro v roku 2023. Na širší trh sa ale dostalo postupne až v priebehu minulého roka. Jeho čaro spočíva v balansovaní na tenkej hranici medzi virtuálnou a fyzickou realitou. Používateľ sa totiž vďaka špeciálnym okuliarom ocitá vo virtuálnom svete, ktorý však môže sám jednoducho ovládať, napríklad pomocou pohybu očí, rúk alebo hlasu.
Možností, ako tráviť čas ponorený do vesmíru vytvoreného technológiou Vision Pro, je hneď niekoľko. Od hrania hier cez sledovanie filmov až po meditáciu na pláži. Môžete sa dokonca vžiť do role herca Brada Pitta vo filme F1 a vyskúšať si nebezpečnú jazdu. Potenciál budúcnosti mimo fyzického sveta si všimol aj módny priemysel. Veľkí hráči nezaháľali a pre zariadenie vyvinuli aplikácie na nakupovanie alebo sledovanie prehliadok.
U Balenciaga sedíte v prvom rade vedľa celebrít. Avšak z pohodlia vášho domova
Svoje vlastné aplikácie v aplikácii Apple Vision Pro majú napríklad luxusné značky ako Gucci, Balenciaga, Rimowa alebo Bulgari, vlastnené luxusnými konglomerátmi, ale rovnako vzájomnými konkurentmi, skupinami LVMH a Kering. Ako prvé sme sa pri našom prieskume rozhodli vyskúšať aplikáciu módneho domu Balenciaga, ktorá bola vydaná už v roku 2024.


Zdroj: FashionUP
Aplikácia je zatiaľ určená len na sledovanie minulých prehliadok, Balenciaga ale nepoľavuje v jej vývoji. Prvé pridané shows bolo možné sledovať iba ako klasické dvojrozmerné videá. Tie nasledujúce, ako napríklad jar/leto 2025 či 53. haute couture kolekcia, už ale divákom ponúkajú front row zážitok. Vďaka 180 stupňom priestorového pohľadu totiž sedíte priamo v prvom rade.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Herečka Nicole Kidman sedí neďaleko a vy sa pozeráte na okoloidúce modelky a takmer zabúdate, že tento exkluzívny okamih nie je skutočný. Okrem pohlcujúceho zážitku môžete do priestoru umiestniť aj lookbook kolekcie a otvoriť si jednotlivé modely. Okrem toho luxusná značka pridala funkciu prezerania doplnkov v 3D a možnosť vytvoriť si vlastný hudobný playlist.
Gucci upevňuje svoj status giganta s bohatým dedičstvom prostredníctvom Apple Vision Pro
Módny dom Gucci sa rozhodol využiť Apple Vision Pro ako marketingový nástroj pre storytelling, ktorý priblíži príbeh a identitu značky svetovému publiku. Z tohto dôvodu exkluzívne uviedol krátky dokumentárny film s názvom Who is Sabato De Sarno? A Gucci Story, zachytávajúci bývalého kreatívneho riaditeľa Sabata De Sarno pri tvorbe jeho debutovej kolekcie.


Zdroj: FashionUP
Podobne ako u Balenciaga môžu používatelia sledovať prehliadky, ale aplikácia zatiaľ neumožňuje pohľad o 180 stupňoch. Ponúka však ďalšie funkcie. Sekcia Gucci Icons je venovaná ikonickým kúskom, ako sú mokasíny či kabelka Jackie 1961. Doprovodné videá rozprávajú ich príbeh a popisujú výrobný proces. Vďaka podrobnému návodu si tiež môžete doma vyskúšať líčenie z posledných prehliadok.
Apple Vision Pro búra bariéry. Módny svet však možno ešte nie je pripravený
Otázkou zostáva, do akej miery sú takéto aplikácie, zasadené do VR a AR, budúcnosťou módneho priemyslu. Ich nepopierateľnou výhodou je schopnosť aspoň trochu otvoriť inak elitársku a uzavretú bublinu širšej verejnosti. Už nemusíte byť pozvanou celebritou alebo redaktorom prestížneho média schváleného PR oddelením, aby ste mohli sedieť na prehliadke v prvom rade.
Apple Vision Pro má preto veľký potenciál, má ale aj svoje úskalia. Ideu otvoreného priemyslu mimo „vyvolené“ kruhy podkopáva skutočnosť, že sa toto zariadenie v súčasnosti predáva za 3 500 dolárov. Okrem toho nám minulosť ukázala, že móda si vzhľadom na svoju čisto fyzickú a praktickú povahu nemusí s digitálnym svetom rozumieť tak dobre, ako sme si možno kedysi mysleli.

Zdroj: Apple
Príkladom môžu byť platformy s digitálnym oblečením a NFTs, ktoré zažili boom približne pred tromi rokmi. Hype okolo nich však zmizol rovnako rýchlo, ako sa objavil a dnes si na ne už nikto nespomenie. Stretne moderné aplikácie na Apple Vision Pro rovnaký osud? V súčasnosti nemožno o revolučnej technológii robiť žiadne unáhlené závery. Najspoľahlivejším testom bude preto jednoducho čas.
Zdroje: Apple, Forbes, Balenciaga, Gucci, Instagram

