Prehliadka Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku priniesla pohľad, ktorý si žiada spomalenie a sústredenie. Druhá kolekcia od Matthieu Blazyho pre módny dom Chanel pôsobí sebavedome a presne. Namiesto okázalého rozprávania stavia na detailoch, gestách a vrstvenom čítaní. Každý look funguje ako samostatná kapitola i súčasť širšej kompozície. A v tejto koncentrácii spočíva jej sila.
Stanica metra na Bowery sa stala kulisou, kde sa stretlo vysoké remeslo s každodennou realitou New Yorku. Chanel predstavil Métiers d’Art ako moderný pohľad na Chanel, nie ako archívnu prehliadku typických prvkov módneho domu. Kolekcia pôsobí otvorene, civilne, no zároveň mimoriadne precízne. Matthieu Blazy pracuje s energiou New Yorku ako s materiálom. Výsledkom je kolekcia, ktorá sa číta pomaly a dlho sa pamätá. Už si vydobyla miesto na instagramových kanáloch, ktoré sa retrospektívne zameriavajú na archívne prehliadky značiek haute couture.
Matthieu Blazy sa vracia k svojim koreňom. Spomína na cestu do práce u Calvina Kleina
Dva týždne po prehliadke sa Métiers d’Art 2026 ponúka na pokojné nahliadnutie zblízka. Bez potreby zhrnúť momenty prehliadkového večera sa pozornosť presúva k samotnej stavbe kolekcie. Návrhár Matthieu Blazy nadväzuje na parížsky debut s istotou autora, ktorý chápe Chanel ako prirodzený pracovný priestor, nie ako nedotknuteľný symbol, čoho sme sa pri kedysi ešte neobsadenom kresle kreatívneho riaditeľa obávali. Druhá kapitola jeho pôsobenia pôsobí uvoľnene, napriek tomu vysoko kontrolovane.

Zdroj: Reuters
Matthieu Blazy má k New Yorku dôverný vzťah. Počas svojho pôsobenia v Calvin Klein pod vedením Rafa Simonsa trávil každodenné cesty do práce v metre, obklopený anonymnými siluetami, kontrastnými štýlmi a nečakanými kombináciami. Túto skúsenosť pretavil do kolekcie Métiers d’Art 2026. Stanica na Bowery pôsobí ako jednoduchý scénografický trik, ale aj ako autentické prostredie, ktoré dáva kolekcii jasný rámec a logiku.

Zdroj: Chanel
Prezentácia prebehla dvakrát počas jedného dňa, v popoludňajšom a večernom čase. Formát zvýraznil pocit pohybu a opakovania, ktorý Blazy vníma ako prirodzenú súčasť mestského života. Modelky vystupovali z vagónu na nástupište, haute couture sa potom rozvíjala medzi obkladmi, lavičkami a žiarivkami. Odev fungoval v reálnom priestore, bez filtra idealizácie, ako sme pri prehliadkach Chanel v parížskom Grand Palais zvyknutí.
Chanel predviedol postavy. Tentoraz upustil od súdržných tradičných modelov
Silnou stránkou kolekcie ako vždy zostáva práca s materiálom. Zažiaril denim, ktorý pri bližšom pohľade tvorí efekt tvídu. Nechýbali ani hodvábne súpravy evokujúce pracovný odev, spracované s precíznosťou haute couture. Tvíd pôsobil mäkko, tekuto a reagoval na pohyb tela. Blazy kládol dôraz na optický klam a detail, ktorý sa odhaľuje postupne. Každý kus ponúka druhé čítanie. V niekoľkých prípadoch aj tretie.


Zdroj: Reuters
Postavy na móle potom pripomínali typológiu cestujúcich v newyorskom metre. Novinárka zo 70. rokov, obchodníčka z 80. rokov, turistka s ikonickým tričkom, elegantná dáma smerujúca do opery. Kolekcia pôsobila ako galéria postáv bez akéhokoľvek pokusu o zjednocujúcu tému. Táto voľná štruktúra podporuje autenticitu celku, aj keď jednotlivé pohľady pôsobia charakterovo celkom samostatne a predovšetkým jedinečne.


Zdroj: Chanel
Chanel kódy zostávajú prítomné v ľahšej, o niečo uvoľnenejšej forme. Sem tam zazriete malé čierne šaty, flapper siluety, pastelové tóny, večerné modely s hlbokými výstrihmi a bohatou výšivkou. Styling pracuje s prepracovaným vrstvením, kabátmi letmo prehodenými cez tašky, úpletmi ležérne uviazanými v páse a kabelkami držanými blízko tela, ako pri chaotickej rannej ceste do práce.
Kabelka so žirafou či v tvare arašidov? To je nová realita Chanel
Hravá rovina kolekcie prináša zvieracie motívy, drobné výšivky lienok, tvar arašidov a kabelky s miniaturizovanými zvieracími detailmi. Zlatá hlava žirafy na kabelke alebo leopardí žakár fungujú ako tiché odkazy pre znalé publikum. Rovnako tak „I love NY“ tričko pod tvídom pôsobí ako vedomá práca s kultúrnou realitou mesta. Virálnym sa potom stal aj úplet s logom Chanel namiesto Supermana.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Métiers d’Art 2026 pôsobí ako sebavedomé potvrdenie Blazyho pozície pri Chanel. Druhá kolekcia stavia na osobnej skúsenosti, hlbokej znalosti remesla a schopnosti čítať súčasnosť bez potreby okázalých gest. Chanel prezentuje vysokú módu ako súčasť života, pohybu a mesta. Výsledný dojem zostáva silný, presný a dlhodobo zapamätateľný. Povedzme si úprimne, kto zo žijúcich návrhárov by si mohol dovoliť experimentovať s takýmito prvkami tak, aby zachoval serióznosť a originalitu značky?
Zdroje: Autorský text

