Módny dom Chanel urobil krok smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Zaviedol komplexný recyklačný program Nevold zameraný na efektívne spracovanie textilného odpadu, nepoužitých materiálov a nepredaného tovaru. Pre značku Chanel predstavuje riešenie na boj proti nedostatku vzácnych materiálov, ako je kašmír, hodváb a koža. Kritici však tvrdia, že recyklácia nevyrieši najväčší problém sveta módy, teda nadprodukciu.
Chanel chce do recyklácie zapojiť všetkých. Nevold sprístupní aj iným značkám
Nový ambiciózny recyklačný projekt módneho domu Chanel s názvom Nevold (odvodený od anglického výrazu Never Old) má okrem iného za cieľ bojovať proti nedostatku luxusných materiálov, ako je hodváb, kašmír a koža. V dôsledku klimatických zmien sa stávajú nedostatkovým tovarom. „Je to pre nás čoraz dôležitejšie a strategickejšie,“ povedal prezident módneho domu Chanel Bruno Pavlovsky pre platformu Business of Fashion.
Hnaciou silou udržateľnej iniciatívy sa stala otázka, ako naložiť s nevyužitými a starými materiálmi, ktoré trápia nielen francúzskeho módneho giganta, ale celý odevný priemysel. Obrovské množstvo textilného odpadu vzniknuté nadprodukciou sa na prvý pohľad zdá byť problémom iba odvetvia fast fashion, v skutočnosti sa ale týka aj luxusnej módy. Nevold preto predstavuje prvý veľký a komplexný projekt zameraný na boj s týmto „nešvárom“.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Čerstvo ohlásenú iniciatívu bude viesť bývalá generálna riaditeľka francúzskej značky Patou Sophie Brocartová. Do spoločnosti Chanel nastúpila len začiatkom tohto roka. V praxi bude Nevold fungovať ako otvorená platforma B2B (business-to-business), ktorú zatiaľ tvoria tri spoločnosti, ktoré módny dom v posledných rokoch buď sám vytvoril, alebo odkúpil.
Recyklácia oblečenia nestačí. Módny priemysel musí obmedziť výrobu
V srdci operácie bude firma L’Atelier des Matières spracúvajúca textilný odpad, nepoužité látky a nepredané výrobky. Kľúčovú úlohu zohrá aj výrobca recyklovanej priadze Filatures du Parc a inovatívny špecialista na recykláciu kože Authentic Material. Všetky tri spoločnosti majú zhromažďovať odpad produkovaný Chanel a ďalšími klientmi. Následne ho premenia na nové materiály pre samotný módny dom, alebo na predaj ďalším značkám.


Zdroj: Chanel
Projekt Nevold sa však stretáva aj s negatívnymi ohlasmi. V éteri sa totiž objavujú názory, že takéto úsilie má zmysel, ale iniciatíva slúži skôr ako náplasť než liek. Textilný odpad je obrovský a dlho prehliadaný problém, ktorý si vyžaduje komplexné riešenie, a to nielen vo forme recyklácie materiálov. Značky by sa mali skôr zamerať na jeho skutočnú podstatu, t. j. nadprodukciu, napríklad znížením počtu vydávaných kolekcií.
Zdroje: Business of Fashion, Fashion Network, WWD, Instagram