TikTok síce #SkinnyTok zakázal, ale obsah nabádajúci k nezdravej štíhlosti z platformy nezmizol. Aj za ďalšími často nevinnými hashtagmi sa skrýva tlak priblížiť sa telesnému ideálu. Kult štíhlosti nahradil roky presadzovanú „body positivity“. Problém môžu predstavovať okrem iného aj lieky používané na chudnutie, ako je napríklad Mounjaro. Je preto dôležité k obsahu, ktorý na sociálnych sieťach vidíme, pristupovať kriticky.
Hoci sa naša spoločnosť v posledných rokoch snaží viesť diskusiu smerom k prijatiu našich tiel takých, aké sú, súčasné trendy dlhodobú snahu často podkopávajú. Populárne estetiky, ktoré dominujú sociálnym sieťam, v skutočnosti odporujú princípom „body positivity“ a telesnej diverzity. Fixácia na „dokonalý“ vzhľad zostáva hlboko zakorenená, len sa vracia pod novými názvami.

Zdroj: Unsplash
Hashtag #SkinnyTok bol sociálnou sieťou TikTok zablokovaný v júni tohto roka po tlaku francúzskej vlády, konkrétne ministerky pre digitálne záležitosti Clary Chappaz. Po jednaní v európskej centrále v Dubline platforma oznámila, že zákaz bude platiť globálne, pretože hashtag porušuje komunitné pravidlá a je spájaný s obsahom propagujúcim nezdravé chudnutie.
Obsah podnecujúci extrémnu štíhlosť však z platformy rozhodne nezmizol. Kult štíhlosti aj nezdravý vzťah k jedlu sa totiž často skrývajú taktiež za ďalšími, občas zdanlivo nevinnými trendmi, ako sú #clean girl“, #75hard, #pinkpilatesgirl, #summerglowup, #whatieatinaday a mnohými ďalšími.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Trendy nás vedú k často nezdravým vzorom s cieľom dosiahnuť spoločensky prijateľnejší obraz nášho tela. Sociálne médiá tak estetizujú toxický životný štýl, ktorý sa navonok prezentuje ako sebakontrola a disciplína. V skutočnosti však videá podporujú zvyšujúce sa nároky na telo a výkon, čo v extrémnych prípadoch môže viesť k poruchám príjmu potravy.
Vyvolávanie nespokojnosti ako obchodná stratégia. Túžba po ideále vedie k extrémnym riešeniam
Len minimum užívateľov sociálnych sietí rozpozná spúšťače poruchy príjmu potravy a nerealistický obsah tak konzumujú nevedomky. Podľa mnohých odborníkov má porovnávanie s ľuďmi na sociálnych sieťach priamy dopad na duševné zdravie mladých ľudí a vzťah k ich telu.
Tlak na zapadnutie do určitej estetiky úzko súvisí s marketingom. Platí totiž jednoduchý princíp: „Musíš na sebe niečo nenávidieť, aby sme ti mohli ponúknuť riešenie.“ Na tomto pocite nedostatočnosti stavia mnoho značiek svoju komunikáciu. Influenceri, ktorí tieto estetiky stelesňujú, často nadväzujú partnerstvá s firmami, ktoré sľubujú zázračný vzhľad, či už ide o set na cvičenie, alebo doplnky stravy.


Zdroj: Frankies Bikini, Unsplash
Ešte väčší problém však predstavujú lieky používané na chudnutie, ako je napríklad populárny Ozempic a Mounjaro. Lieky boli pôvodne vyvinuté pre liečbu diabetu 2. typu, ale stali sa populárnymi aj ako prostriedok k rýchlemu chudnutiu. Priazeň si získavajú aj u influencerov. Ich rastúca obľuba však budí medzi odborníkmi stále väčšie obavy.
Medzi vedľajšie účinky môže patriť nevoľnosť, žalúdočné ťažkosti a zvýšené riziko problémov s obličkami a pankreasom. Zaznamenalo sa aj možné narušenie dopamínového systému v mozgu, ktoré vedie k depresii. Komplikácie môžu nastať nenápadne, ale ak sa nezachytia včas, sú veľmi vážne. Prerušenie liečby navyše často vedie k návratu hmotnosti, čím dochádza k „weight cyclingu“, kedy ľudia opakovane chudnú, a potom zase priberajú.
Nenechajme algoritmus určovať, kým sme. Kritické myslenie ako štít
Sociálne siete fungujú ako digitálna scéna, kde prezentujeme svoje ideály, často v súlade s tým, čo „funguje“ algoritmicky, teda určitý vzhľad, tón alebo štýl. Táto forma prezentácie môže posilňovať psychologické javy, ako je potreba prijatia alebo sebahodnotenie skrz lajky a validáciu. Zároveň poskytuje priestor pre experimentovanie s identitou a s tým aj riziko, že sa budeme štylizovať podľa vonkajších očakávaní a estetiky, miesto autentického prejavu.
@akedtis Komukoľvek, kto to potrebuje počuť, odkazujeme: Si dokonalá taká, aká si. Nestrácajte čas znepokojovaním sa nad svojím vzhľadom. Si krásna:) #selflove #bodypositivity #bodyimage #emmathompson #merylstreep #jenniferlawrence #fyp #fy #viral #fypシ゚ ♬ originálny zvuk – Anna:)
V prostredí, kde algoritmy uprednostňujú esteticky zjednotený a často nereálny obsah, je dôležité konzumovať ho vedome a kriticky. Čas od času by sme sa mali zamyslieť nad tým, čo vlastne sledujeme a aký to má dopad na naše vnímanie nás samotných. Poďme preto znovu podporiť obsah, ktorý je otvorený k diverzite a rozmanitosti tiel aj rôznych životných štýlov.
Zdroje: Lifestyle Sustainability Directory, BBC, Radio Wave, The Sun, Within Health, WashU Medicine, TikTok, Instagram