Dizajnér Raf Simons sa do sveta módy nevrhol ihneď. Pôvodne študoval priemyselný dizajn a navrhoval nábytok. Až stretnutie s antverpskou módnou scénou a návštevy parížskych prehliadok ho priviedli k rozhodnutiu vydať sa módnou cestou. V roku 1995 založil značku nesúcu jeho meno a už čoskoro sa ukázalo, že jeho rukopis bude jedinečný. Geniálna tvorba ho doviedla na vrcholy módnych domov ako Prada, Dior alebo Jil Sander.
Kariéra Rafa Simonsa je príbehom o schopnosti premeniť kontrast medzi minimalizmom a emóciou v jeden ucelený jazyk. V každom období dokázal pretaviť prostredie, do ktorého vstúpil a dodal mu nový význam. Zostáva verný svojej fascinácii mladosťou, hudbou a umením, napriek tomu sa vždy dokáže prispôsobiť DNA značky, ktorú vedie. Práve preto ho mnohí považujú za jedného z mála tvorcov, ktorí dokázali posúvať hranice módy a súčasne rešpektovať tradície.
Black Palms a éra subkultúr. Raf Simons začínal v garáži
Hoci Raf Simons na začiatku svojej kariéry navrhoval nábytok, postupne ho to ťahalo k móde. Prelomom v jeho kariére bola jeho vlastná módna prehliadka Black Palms na jar/leto 1998. Uskutočnila sa v garáži v Paríži a niesla sa v surovej atmosfére. Modelky sa prechádzali v slim strihoch s potlačami inšpirovanými punkom a anarchiou. To všetko sprevádzal nečakaný hardtechno soundtrack. Simons vtedy ukázal, že móda môže odrážať realitu klubovej a pouličnej kultúry a pretaviť ju do avantgardného jazyka. Táto línia definovala štíhlu pánsku siluetu, ktorá sa stala charakteristickou pre celú prelomovú dekádu.
Po rokoch vlastnej tvorby sa však Raf Simons posunul ďalej. Rok 2005 znamenal pre Simonsa nový začiatok, stal sa kreatívnym riaditeľom značky Jil Sander. Minimalistickej značke vdýchol nový život a podarilo sa mu spojiť architektonickú strohosť s jemnou ženskosťou. Pracoval s čistými líniami, neutrálnymi farbami a dôrazom na technickú precíznosť. Pod jeho vedením vznikli kolekcie, ktoré ukázali, že minimalizmus môže byť nielen cool, ale aj emocionálny. Vďaka nemu značka upútala pozornosť novej generácie a upevnila si svoju pozíciu na poli intelektuálnej módy.
Dior a debut v haute couture. Simons si vyskúšal americký aj francúzsky sen
Keď Raf Simons v roku 2012 nastúpil do Dior, mnohí pochybovali, či minimalistický Belgičan dokáže pokračovať v tradícii jedného z najslávnejších módnych domov. Jeho debutová kolekcia haute couture však kritikov umlčala. Namiesto ozdôb priniesol salóny plné miliónov kvetov a šaty inšpirované ikonickou „Bar jacket“, avšak prevedené do subtílneho jazyka. Dokument Dior a ja zachytil, ako Simons spolupracoval so šičkami a spájal úctu k dedičstvu s vlastným pohľadom. Tým ukázal, že haute couture môže byť súčasná, svieža a emocionálna.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Ďalšia veľká etapa talentovaného návrhára prišla v roku 2016, keď sa stal kreatívnym riaditeľom módneho domu Calvin Klein. Jeho úloha nebola jednoduchá, keďže musel nanovo definovať tvár globálnej značky, ktorá bola vtedy známa najmä spodnou bielizňou a džínsami. Priniesol nový koncept a spojil ho s umením, najmä spoluprácou s vizuálnym umelcom Sterlingom Rubym. Kolekcie pod jeho vedením odrážali americké ikony, kultúru Stredozápadu alebo filmové odkazy.
Súčasne Simons kraľuje značke Prada. S Miucciou tvorí ikonické duo
Od roku 2020 sa Raf Simons bude deliť o kreatívne vedenie značky Prada s Miucciou Prada. Spoločne vytvárajú kolekcie, ktoré spájajú rafinovaný minimalizmus s hravým a konceptuálnym prístupom. Ich partnerstvo sa považuje za jedinečný model spolupráce, ktorý búra stereotypy o kreatívnom vedení módneho domu. V roku 2023 Simons oznámil, že po 27 rokoch uzatvára svoju vlastnú značku, čo vyvolalo vlnu emócií medzi jeho fanúšikmi. Naďalej je však aktívny v umeleckých projektoch a interiérovom dizajne, čím naďalej dokazuje, že jeho vplyv siaha ďaleko za hranice módy.



Zdroj: Prada
Raf Simons je teda v podstate alternatívny kurátor kultúry. Jeho kolekcie vždy odrážajú dobu, hudbu, spoločenské nálady a vizuálne umenie. Napríklad jeho tenisky Ozweego pre Adidas definovali éru sneaker kultúry, zatiaľ čo jeho spolupráca s Fredom Perrym reinterpretovala klasické britské subkultúry. Návrhár tak dokázal pretaviť zážitky z dospievania a energiu mladosti do estetiky, ktorá oslovuje generácie naprieč viacerými desaťročiami. Jeho meno dodnes rezonuje ako symbol inovácie a schopnosti vtlačiť móde emocionálnu hĺbku.
Zdroje: The Guardian, L’OFFICIEL, Grazia, WWD, Instagram, YouTube