Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Začiatok septembra už tradične priniesol jesennú edíciu Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Počas troch nabitých dní sa v holešovickom klube SaSaZu predstavilo množstvo značiek a tvorcov, medzi ktorými boli nováčikovia, stálice aj tí, ktorí sa na scénu vrátili po niekoľkých sezónach. Z kolekcií vyžarovala odvážna práca s vlastnou aj cudzou identitou a ženskosťou, pričom mnohí návrhári sa rozhodli pretaviť historické odkazy do súčasných foriem.

    4.9. ⎪ Sure Curated, Alexandra Gnidiak, Tomáš Němec

    Návrhár Alexander Bel oslovil mladšiu generáciu prostredníctvom značky Sure Curated. Tému hľadania vlastnej identity a outsiderstva stelesnil vo viac než 20 upcyklovaných modeloch inšpirovaných grunge a bohémskym štýlom, doplnených šperkami FURIOSA. V rovnakom duchu interpretoval aj najvýraznejšie kúsky z kolekcie, vrátane charakteristických blejzrov zdobených technikou Sashiko.

    Zdroj: MBPFW

    Alexandra Gnidiak sa snažila o opačný efekt. Známe ženské osobnosti, ktoré sú zvyčajne múzami v jej tvorbe, ako napríklad maliarka Toyen, tentoraz nahradila neznáma žena z fotografií zo starožitníctva. Prekvapenie sa udialo aj na móle, keď prehliadku otvorilo „finále“, teda spoločná chôdza modeliek. Gnidiak kolekcii vtlačila povestný element bezprostrednej ženskosti. Hlavnú úlohu zohrali pletené šaty a svetre s odhalenými chrbtami.

    Zdroj: MBPFW

    Večer vyvrcholil drámou Tomáša Němca. Tentoraz zvolil jednoduchú čiernobielu paletu a sústredil sa na dokonalé krajčírske spracovanie a čisté línie. Nechýbali ani historické prvky v podobe korzetov a aristokratických pánskych nohavíc „pluderhosen“, ktoré boli reinterpretované súčasnou optikou. Němcove návrhy prekračujú hranice nositeľnosti a siahajú až k haute couture. Stále ale stoja nohami na zemi a vďaka estetickej hodnote potešia fanúšikov na oboch stranách spektra. Tých, ktorí majú módu za formu eskapizmu, ale aj tých, ktorí kladú dôraz na funkčnosť.

    Zdroj: MBPFW

    5.9. ⎢ Tomáš Višňovský, absolventská prehliadka UMPRUM, Hana Valtová, Valérie Jurčíková, Petra Ptáčková

    Príbeh silnej ženskej postavy oživil tiež víťaz tohtoročnej súťaže Van Graaf Junior Talent Tomáš Višňovský. Jeho návrhy s úctou stelesňovali ducha, život a odkaz Jiřiny Jiráskovej. Česká herecká legenda pre neho predstavuje dámu s veľkým D. To sa jasne odrazilo aj v elegantných návrhoch.

    Višňovský pre Vogue CS uviedol, že sa tentokrát odhodlal k práci s hodvábnymi materiálmi, ktorým sa dlho vyhýbal. Popoludňajší blok potom uzavrela spoločná prehliadka absolventiek UMPRUM, konkrétne teda Adély Grety Holuškovej, Magdalény Seppovej, Barbory Tomalovej a Barbory Horákovej.

    Zobraziť tento príspevok na Instagrame

    A post shared by #MBPFW (@mbpfw)

    K návrhárom inšpirovaných historickými múzami sa pridala Hana Valtová, vďaka ktorej na móle ožila Anne Sykes. Manželka obchodníka z 19. storočia viedla pôsobivú zbierku vzoriek látok vo forme denníka, ktorý mapoval život viktoriánskej strednej triedy a stal sa základom knihy The Dress Diary. Valtovej sa skrz jej typicky ženský rukopis podarilo pretvoriť historické odevy a životné príbehy do súčasnej podoby.

    Zdroj: MBPFW

    Ako by vyzerala Vražda v Orient Expresse, keby všetky postavy boli ženské? Odpoveď sa pokúsila nájsť návrhárka Valérie Jurčíková, a to vo svojej štvrtej ready-to-wear kolekcii, voľne inšpirovanej legendárnou detektívkou. Všetky postavy, vrátane detektíva Hercula Poirota, preto obliekla do kožušín, oblekových materiálov a tmavej farebnej palety, ktorá stelesňuje strach a temnotu klasickej vražednej zápletky.

    Zdroj: MBPFW

    Jurčíková nenechala nič na náhode a postarala sa o surrealistické a mrazivé finále. Miestnosť zaplnil ohlušujúci a znepokojivý, ale aj tak podmanivý zvuk šiat zdobených stovkami okrúhlych perleťových diskov. Večer potom zakončila prehliadka návrhárky Petry Ptáčkovej, známej svojim „radikálnym“ prístupom k módnemu dizajnu a prezentácii, situovaná medzi hromadami rôznorodého oblečenia.

    Zdroj: MBPFW

    6.9. ⎢ UMPRUM/TUL, Kalfar, On The Boat, Aleš Hnátek

    Posledný deň zahájili študenti Ateliéru módnej tvorby UMPRUM a Technickej univerzity v Liberci. Po dlhej pauze sa na prehliadkové mólo vrátil návrhár Jiří Kalfař so svojou značkou KALFAR. Dizajnér predstavil minimalistickú, univerzálnu a nositeľnú dámsku kolekciu plnú elegantných siluet. Zvlášť potom zaujali kúsky z udržateľnej „kože“ vyrobenej z olív.

    Zdroj: MBPFW

    Túžba provokovať viedla dizajnérku Janu Horejšovú pri tvorbe rady značky On The Boat. Opäť zostala bezpodmienečne verná udržateľnému étosu vytvárania upcyklovaných odevov z deadstock materiálov či už existujúceho oblečenia. Osobný a profesijný posun návrhárky bol zrejmý na prvý pohľad. Upcyklovaný look tentokrát ustúpil do úzadia, aby dal priestor rafinovanejšiemu krajčírskemu spracovaniu.

    Zdroj: MBPFW

    Čerešničkou na torte bola prehliadka návrhára Aleša Hnátka. Kolekcia Wardrobe 3, ktorá je prirodzeným pokračovaním jeho predchádzajúcej tvorby, ponúkla divákom sofistikované minimalistické modely. Tentoraz Hnátek viedol rozmanitý dialóg medzi eleganciou a asymetriou, stierajúci hranice medzi ležérnosťou a formálnosťou. Dôraz na detail sa prejavil napríklad v topoch a kabelkách doplnených koženými strapcami.

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.sk/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    Móda ako kronika. Jesenný MBPFW rozohral dialóg medzi minulosťou a súčasnosťou

    ― Reklama ―

    Začiatok septembra už tradične priniesol jesennú edíciu Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Počas troch nabitých dní sa v holešovickom klube SaSaZu predstavilo množstvo značiek a tvorcov, medzi ktorými boli nováčikovia, stálice aj tí, ktorí sa na scénu vrátili po niekoľkých sezónach. Z kolekcií vyžarovala odvážna práca s vlastnou aj cudzou identitou a ženskosťou, pričom mnohí návrhári sa rozhodli pretaviť historické odkazy do súčasných foriem.

    4.9. ⎪ Sure Curated, Alexandra Gnidiak, Tomáš Němec

    Návrhár Alexander Bel oslovil mladšiu generáciu prostredníctvom značky Sure Curated. Tému hľadania vlastnej identity a outsiderstva stelesnil vo viac než 20 upcyklovaných modeloch inšpirovaných grunge a bohémskym štýlom, doplnených šperkami FURIOSA. V rovnakom duchu interpretoval aj najvýraznejšie kúsky z kolekcie, vrátane charakteristických blejzrov zdobených technikou Sashiko.

    Zdroj: MBPFW

    Alexandra Gnidiak sa snažila o opačný efekt. Známe ženské osobnosti, ktoré sú zvyčajne múzami v jej tvorbe, ako napríklad maliarka Toyen, tentoraz nahradila neznáma žena z fotografií zo starožitníctva. Prekvapenie sa udialo aj na móle, keď prehliadku otvorilo „finále“, teda spoločná chôdza modeliek. Gnidiak kolekcii vtlačila povestný element bezprostrednej ženskosti. Hlavnú úlohu zohrali pletené šaty a svetre s odhalenými chrbtami.

    Zdroj: MBPFW

    Večer vyvrcholil drámou Tomáša Němca. Tentoraz zvolil jednoduchú čiernobielu paletu a sústredil sa na dokonalé krajčírske spracovanie a čisté línie. Nechýbali ani historické prvky v podobe korzetov a aristokratických pánskych nohavíc „pluderhosen“, ktoré boli reinterpretované súčasnou optikou. Němcove návrhy prekračujú hranice nositeľnosti a siahajú až k haute couture. Stále ale stoja nohami na zemi a vďaka estetickej hodnote potešia fanúšikov na oboch stranách spektra. Tých, ktorí majú módu za formu eskapizmu, ale aj tých, ktorí kladú dôraz na funkčnosť.

    Zdroj: MBPFW

    5.9. ⎢ Tomáš Višňovský, absolventská prehliadka UMPRUM, Hana Valtová, Valérie Jurčíková, Petra Ptáčková

    Príbeh silnej ženskej postavy oživil tiež víťaz tohtoročnej súťaže Van Graaf Junior Talent Tomáš Višňovský. Jeho návrhy s úctou stelesňovali ducha, život a odkaz Jiřiny Jiráskovej. Česká herecká legenda pre neho predstavuje dámu s veľkým D. To sa jasne odrazilo aj v elegantných návrhoch.

    Višňovský pre Vogue CS uviedol, že sa tentokrát odhodlal k práci s hodvábnymi materiálmi, ktorým sa dlho vyhýbal. Popoludňajší blok potom uzavrela spoločná prehliadka absolventiek UMPRUM, konkrétne teda Adély Grety Holuškovej, Magdalény Seppovej, Barbory Tomalovej a Barbory Horákovej.

    Zobraziť tento príspevok na Instagrame

    A post shared by #MBPFW (@mbpfw)

    K návrhárom inšpirovaných historickými múzami sa pridala Hana Valtová, vďaka ktorej na móle ožila Anne Sykes. Manželka obchodníka z 19. storočia viedla pôsobivú zbierku vzoriek látok vo forme denníka, ktorý mapoval život viktoriánskej strednej triedy a stal sa základom knihy The Dress Diary. Valtovej sa skrz jej typicky ženský rukopis podarilo pretvoriť historické odevy a životné príbehy do súčasnej podoby.

    Zdroj: MBPFW

    Ako by vyzerala Vražda v Orient Expresse, keby všetky postavy boli ženské? Odpoveď sa pokúsila nájsť návrhárka Valérie Jurčíková, a to vo svojej štvrtej ready-to-wear kolekcii, voľne inšpirovanej legendárnou detektívkou. Všetky postavy, vrátane detektíva Hercula Poirota, preto obliekla do kožušín, oblekových materiálov a tmavej farebnej palety, ktorá stelesňuje strach a temnotu klasickej vražednej zápletky.

    Zdroj: MBPFW

    Jurčíková nenechala nič na náhode a postarala sa o surrealistické a mrazivé finále. Miestnosť zaplnil ohlušujúci a znepokojivý, ale aj tak podmanivý zvuk šiat zdobených stovkami okrúhlych perleťových diskov. Večer potom zakončila prehliadka návrhárky Petry Ptáčkovej, známej svojim „radikálnym“ prístupom k módnemu dizajnu a prezentácii, situovaná medzi hromadami rôznorodého oblečenia.

    Zdroj: MBPFW

    6.9. ⎢ UMPRUM/TUL, Kalfar, On The Boat, Aleš Hnátek

    Posledný deň zahájili študenti Ateliéru módnej tvorby UMPRUM a Technickej univerzity v Liberci. Po dlhej pauze sa na prehliadkové mólo vrátil návrhár Jiří Kalfař so svojou značkou KALFAR. Dizajnér predstavil minimalistickú, univerzálnu a nositeľnú dámsku kolekciu plnú elegantných siluet. Zvlášť potom zaujali kúsky z udržateľnej „kože“ vyrobenej z olív.

    Zdroj: MBPFW

    Túžba provokovať viedla dizajnérku Janu Horejšovú pri tvorbe rady značky On The Boat. Opäť zostala bezpodmienečne verná udržateľnému étosu vytvárania upcyklovaných odevov z deadstock materiálov či už existujúceho oblečenia. Osobný a profesijný posun návrhárky bol zrejmý na prvý pohľad. Upcyklovaný look tentokrát ustúpil do úzadia, aby dal priestor rafinovanejšiemu krajčírskemu spracovaniu.

    Zdroj: MBPFW

    Čerešničkou na torte bola prehliadka návrhára Aleša Hnátka. Kolekcia Wardrobe 3, ktorá je prirodzeným pokračovaním jeho predchádzajúcej tvorby, ponúkla divákom sofistikované minimalistické modely. Tentoraz Hnátek viedol rozmanitý dialóg medzi eleganciou a asymetriou, stierajúci hranice medzi ležérnosťou a formálnosťou. Dôraz na detail sa prejavil napríklad v topoch a kabelkách doplnených koženými strapcami.

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    ― Reklama ―

    Zomrela Marina Yee. Ako členka Antverpskej šestky prepísala pravidlá módy

    Svet módy opustila významná návrhárska ikona, dizajnérka Marina Yee. Zomrela 1. novembra po boji s rakovinou vo veku 67 rokov. Bola známa najmä ako členka slávnej Antverpskej šestky, skupiny, ktorá koncom 80. rokov 20. storočia prepísala pravidlá módy. Väčšinu svojej kariéry však strávila mimo pozornosti módneho sveta, ako učiteľka na renomovaných univerzitách.

    Prada mení diváka. Inštalácia „The Audience“ na Frieze Week mení úlohu diváka

    Prada sa tradične zúčastňuje jedného z najvýznamnejších umeleckých a kultúrnych týždňov. Frieze Week je udalosť konajúca sa v Londýne, na ktorej sa prezentujú nové diela, inštalácie a performance svetovo uznávanými umelcami, galeristami a dizajnérmi. Inštalácia patriaca Prade sa stáva každý rok stratégiou, ako prepojiť módu so svetom umenia. A každý rok značka žne na Frieze Week úspech. Tento rok nebude výnimkou.

    Kozmetická taštička je už pasé. Na jej miesto nastupujú beauty charms

    Tohtoročná lavína trendy príveskov naberá na obrátkach. Zatiaľ čo letu dominovali virálne plyšáky Labubu alebo hravé doplnky, jeseni kraľujú takzvané beauty charms. Ide o miniatúrne verzie základných pomocníkov z tradičných kozmetických taštičiek. Na súčasnej scéne signalizujú nielen trvajúcu vládu maximalizmu, ale aj túžbu milovníkov módy ukázať svoj status.

    TikTok Highlights: Jesenný trend vracia na scénu lásku k učeniu

    Sociálnu sieť TikTok túto jeseň pohltil nový trend. Koncept nazývaný "personal curriculums" vzbudzuje v používateľoch stratenú lásku k učeniu, vzdelávaniu a rozvíjaniu seba samého. V jeho srdci leží jednoduchý predpoklad, teda vytvorenie vlastného rozvrhu ľubovoľných "predmetov". Môže ísť o túžbu naučiť sa lepšie variť, záhradničiť alebo konečne pochopiť fyzikálne zákony.

    Prada odštartovala vianočný zhon. Vydala tohtoročnú sviatočnú kampaň

    S postupujúcou jeseňou sa nezadržateľne blíži aj tohtoročné sviatočné obdobie. Vianočný zhon odštartovala medzi svetovými módnymi domami spoločnosť Prada. Koncom októbra vydala kampaň oslavujúcu sviatky s názvom A Winter’s Tale. V jej strede stoja ambasádori značky, ale aj klasický zimný archetyp predstavujúci cestu domov zasneženými vrcholmi dychberúcich hôr.

    Rozhovor: Ak nevybočíš, nikto si ťa nezapamätá, myslí si návrhár Jeremiáš Fürst

    Začínajúci návrhár Jeremiáš Fürst stojí za kolekciou Dressed To Dream, ktorú tento rok predstavil na Budapeštianskom fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomedzí klasického pánskeho krajčírstva a jemného snívania. Skúma, ako môže muž vyzerať, keď odloží zbroj a dovolí si byť jemný, pokojný a prirodzený. V rozhovore hovorí dizajnér o novej mužskej identite, rivalite na českej scéne i o tom, prečo je návratnosť v móde často len ilúziou.

    Film Die, My Love láka na surovosť. Jennifer Lawrence popúšťa uzdu emócií

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson iskrí v novom trileri. Film Die, My Love, ktorý debutoval na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes, napätím priamo prekypuje. Film sleduje dej založený na knihe z pera Ariany Harwicz, v jeho srdci stojí výbušná, energetická a čím ďalej viac stratená Grace. Rozpráva príbeh ženy, ktorá sa naplno poddá svojej surovosti.

    Móda v kocke: Ugg spája sily so Sacai a Swarovski spolupracuje s Loop

    Svet módy ponúka nové partnerstvá. Po šiestich rokoch vytvorila slávna značka topánok Ugg špeciálnu kolekciu s japonskou spoločnosťou Sacai. Spoločnosť Swarovski pre zmenu spolupracuje s výrobcom štupľov do uší Loop. Dior oslavuje 10. výročie projektu Dior Lady Art a Pandora spustila vlnu vianočných kampaní. Taliansko privíta prvú výstavu oslavujúcu návrhy značiek Alaïa a Balenciaga.

    Viete, kto stojí za vznikom Dior opätkov? Roger Vivier vdýchol značke inováciu

    Roger Vivier patrí medzi najvýraznejšie mená francúzskej módy 20. storočia. Obuvník, ktorý sa stal kľúčovým partnerom Christiana Diora, dokázal preniesť haute couture až k samotnej špičke topánky. Jeho práca pre Dior premenila obuv na neoddeliteľnú súčasť módneho príbehu. Po rokoch spolupráce si Roger Vivier vybudoval aj vlastnú značku, ktorá dodnes stelesňuje parížsky luxus s archívnou estetikou a rukopisom svojho zakladateľa.

    Marina Abramović odkrýva nový projekt. Balkan Erotic Epic rozpráva dávne rituály

    Srbská umelkyňa Marina Abramović, ktorá sa objavila na scéne v 70. rokoch 20. storočia, svojím umením borí hranice všednosti. Hoci kedysi začínala ako obyčajná maliarka, počas svojej kariéry si vyslúžila prezývku "matka performance". Vo svete umenia je známa najmä svojimi radikálnymi a nečakanými počinmi, naposledy štvorhodinovým rituálom Balkan Erotic Epic, ktorý divákov prevedie folklórom starého Balkánu.

    Najluxusnejší vlak Európy má upgrade. Putuje z Paríža až k pobrežiu Amalfi

    So šampanským v ruke opustíte ruch veľkomesta a rušné ulice Paríža a vydáte sa na vytúženú dovolenku. Vychutnáte si nielen malebnú trasu najluxusnejšieho vlaku v Európe, ale aj úchvatnú krásu slnečného talianskeho pobrežia Amalfi. Presne tak vyzerá najnovšia ponuka benátskeho Simplon-Orient-Expressu, ktorá odštartuje začiatkom budúceho mája.

    Front row zážitok z pohodlia gauča. Je Apple Vision Pro budúcnosťou módy?

    Predstavte si, že sedíte v prvom rade na módnej prehliadke, bez toho, aby ste opustili svoju obývačku. Táto fantázia sa teraz stáva skutočnosťou, a to vďaka zariadeniu Apple Vision Pro, ktoré stiera hranice medzi realitou a digitálnym svetom. Nie je teda prekvapením, že módny priemysel si rýchlo všimol jeho potenciál. Značky ako Gucci, Balenciaga či Rimowa už experimentujú s vlastnými aplikáciami a my sme sa rozhodli niektoré z nich vyskúšať.

    Farby hrajú bez pravidiel. Budúca sezóna štartuje novú éru vizuálnej identity

    Farby sa na kolekciách pre sezónu SS26 vracajú v plnej sile, rozbíjajú monotónnosť a formulujú nový vizuálny jazyk doslova bez pravidiel. Na prehliadkových mólach sa miešajú citrusové tóny s pastelovými akcentmi a sýte odtiene fialovej či chartreuse a ich vrstvenie prekračuje očakávania. Ich comeback nie je o návrate ku klasickému tónu, ale ochote experimentovať. Farebná odvaha sa stala neoddeliteľnou súčasťou nového estetického naratívu.

    JW Anderson má novú múzu. V novej kampani žiari John Malkovich

    Módna kampaň získala neobvyklú tvár. Legendárny herec John Malkovich sa stal novou múzou značky JW Anderson. Propaguje jej rezortnú a jarnú kolekciu pre rok 2026, ale predovšetkým kabelku Loafer Bag. Spoločnosť tým rozširuje svoju novú image, ktorú odhalila potom, čo jej zakladateľ Jonathan Anderson prijal ponuku šéfovať dámskej i pánskej divízii Dior.

    Chanel chráni červené koraly. Značka predĺžila partnerský výskum v Monaku

    Klenot oceánov. Aj tak je známy červený koral zo Stredozemného mora, Corallium rubrum. Klimatická zmena, znečistenie a nadmerný rybolov však podkopávajú jeho krásu, ale aj dôležitú úlohu v podmorskom ekosystéme. O jeho bližšie poznanie, sľubujúce nové možnosti jeho ochrany, sa usiluje aj módny dom Chanel. Obnovil totiž jeho partnerský výskum s Monaco Scientific Center.

    Móda pozná výsledky tretieho štvrťroka. Zverejnil ich Kering, Hermès aj L’Oréal

    Luxusné módne skupiny zverejnili svoje výsledky z tretieho štvrťroka tohto roka. Zatiaľ čo Kering a Hermès oslavujú, L’Oréal prekvapil prepadom predajov. Spoločnosť odhalila čísla nedosahujúce na predpoklady analytikov. Predstaviteľov spoločnosti Kering pre zmenu potešil menší pokles tržieb, než sa očakávalo. Značka Hermès tentoraz vďačí za svoj rast kolekciám ready-to-wear.

    ― Reklama ―