Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Zdalo sa, že vývoj smeruje jednoznačným smerom. Pred piatimi až šiestimi rokmi pribúdalo vegánskych podnikov aj bezmäsitých alternatív pre domáce varenie. Ovsené a sójové mlieka sa stali bežnou súčasťou ponuky čoraz väčšieho počtu kaviarní. Rovnako mainstreamové časopisy o varení zavádzali rubriky zamerané na vegetariánstvo a vegánstvo, nehovoriac o špecializovaných blogoch. Lenže sa ukazuje, že nadšenie vyprchalo.

    Spojené štáty aj Európa v zhode. K vegánstvu sa hlási čoraz menej ľudí

    Vegánske reštaurácie postupne zatvárajú a spotreba mäsa naopak stúpa. V USA sa v roku 2024 jedlo výrazne viac hovädzieho, bravčového a hydinového mäsa ako pred svetovou pandémiou. K vegánstvu sa dnes navyše hlási podstatne menšia časť populácie než pred niekoľkými rokmi. Zmena je zreteľná aj mimo Spojených štátov. V Európe sa počet ľudí, ktorí sa označujú za vegánov v roku 2023 výrazne znížil a podobný pokles zaznamenalo aj Spojené kráľovstvo. To, čo ešte nedávno pôsobilo ako globálny posun v stravovacích návykoch, dnes zjavne stráca svoju silu.

    Zdroj: Pexels

    Dráma sa zatiaľ nekoná. Ale Google už pokles záujmu o vegánstvo zaznamenal

    Premenu záujmu potvrdzujú aj dáta z vyhľadávania na Google. Analýzy založené na Google Trends ukazujú, že popularita vegánstva síce za posledných 15 rokov výrazne vzrástla, vrchol však dosiahla na konci roka 2019. Odvtedy záujem pozvoľna klesá. Zaujímavé je, že nadšenie spojené so stravou, t. j. receptami, diétami a náhradami mäsa, vyprchalo najrýchlejšie, zatiaľ čo hodnotový koncept vegánstva sa drží stabilnejšie.

    Inými slovami, ľudia možno menej googlia vegánske večere, ale otázky etiky, udržateľnosti a vzťahu k zvieratám z verejnej debaty úplne nezmizli. Aj to naznačuje, že vegánstvo dnes neprechádza len útlmom, ale skôr postupnou premenou svojho významu. Redaktorka webu Dazed Digital opisuje vegánstvo ako trend, ktorý sa možno nerozpadá dramaticky, ale skôr sa ticho vytráca z každodennej reality.

    Menšia ponuka pre vegánov. Dostupnosť špeciálnych výrobkov je nižšia

    Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi zaplavovali obchody a reštaurácie nové rastlinné alternatívy, dnes z ponuky miznú špeciálne produkty, napríklad dezerty, pečivo alebo čokoláda. Vegáni si na sociálnych sieťach stále častejšie vymieňajú skúsenosti s tým, čo všetko už v regáloch nenachádzajú. To, čo predtým symbolizovalo dostupnosť a pokrok, je dnes nahradzované pocitom úbytku a návratu ku kompromisom. Podľa Dazed Digital navyše nejde len o ponuku potravín, ale aj o premenu toho, ako je vegánstvo interpretované.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Dazed (@dazed)

    Vegánstvo je až príliš „woke“. A to je pre Spojené štáty problém

    Ústup vegánstva zapadá do zmeny nálady, ktorá sa v posledných rokoch výrazne prejavuje najmä v Spojených štátoch. To, čo bolo ešte nedávno vnímané ako progresívny spôsob života spojený s empatiou, udržateľnosťou a spoločenskou zodpovednosťou, sa dnes často ocitá na zozname symbolov „woke“ éry. Práve od nej sa súčasná americká administratíva aj konzervatívnejšia verejnosť snaží vedome dištancovať.

    Vegánstvo sa nestáva len otázkou jedla, ale kultúrnym znakom určitého hodnotového obdobia. Respektíve obdobia, ktoré je dnes spochybňované ako elitárske, moralizujúce alebo odtrhnuté od „bežnej skúsenosti“. Aj preto je návrat mäsa na taniere čítaný nielen ako zmena stravovacích návykov, ale aj ako gesto odporu voči svetu, ktorý bol ešte nedávno definovaný jazykom klimatickej zodpovednosti a etických apelov.

    Úlohu zohráva aj rodová otázka. Musia jesť správni muži mäso?

    Do obratu sa navyše premieta aj silný rodový aspekt. Vegánstvo bolo v posledných rokoch často rámované ako „jemné“, starostlivé a eticky uvedomelé, teda vlastnosti tradične spájané skôr so ženskosťou než s dominujúcim poňatím maskulinity. V kontraste s tým stojí návrat naratívu, že „skutoční muži jedia mäso“, ktorý opäť rezonuje v populárnej fitness kultúre, na sociálnych sieťach aj v konzervatívnej politickej rétorike.

    @wecanalwayscomebacknemyslel som si, že to poviem, ale chýba mi, keď bolo vegánstvo trendy #vegan#genz#konzervatívci#liberálni#fy

    pôvodný zvuk – lenkerlyrics

    Mäso sa tak nestáva len potravinou, ale akýmsi symbolom sily, tradície a odporu voči zmenám, zatiaľ čo rastlinná strava je ľahko karikovaná ako slabá, či dokonca až zženštilá. V čase, keď sa kultúrna debata znovu vymedzuje voči inkluzívnym hodnotám, sa aj voľba jedálnička nečakane ocitá uprostred sporu o identitu, rod a spoločenské normy.

    Mimo hype, mimo roly. Vegánstvo si bude hľadať ďalšiu cestu

    Ako vyzerá budúcnosť? Vegánstvo určite nezmizne úplne, ale veľmi pravdepodobne bude pokračovať jeho postupný ústup z mainstreamu. A je možné, že mu to vlastne v konečnom dôsledku prospeje. Prestane byť spájané s kultúrnou identifikáciou, politickým postojom alebo generačným signálom, prestane byť terčom vtipov a karikatúr. Zostane skôr osobnou, praktickou voľbou. Menej viditeľnou, ale o to autentickejšou.

    Zdroje: Dazed Digital, Stisca, Food & Beverage Journal, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.sk/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    Koniec vegánstva? Trend jednej dekády ticho mizne z mainstreamu

    ― Reklama ―

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Zdalo sa, že vývoj smeruje jednoznačným smerom. Pred piatimi až šiestimi rokmi pribúdalo vegánskych podnikov aj bezmäsitých alternatív pre domáce varenie. Ovsené a sójové mlieka sa stali bežnou súčasťou ponuky čoraz väčšieho počtu kaviarní. Rovnako mainstreamové časopisy o varení zavádzali rubriky zamerané na vegetariánstvo a vegánstvo, nehovoriac o špecializovaných blogoch. Lenže sa ukazuje, že nadšenie vyprchalo.

    Spojené štáty aj Európa v zhode. K vegánstvu sa hlási čoraz menej ľudí

    Vegánske reštaurácie postupne zatvárajú a spotreba mäsa naopak stúpa. V USA sa v roku 2024 jedlo výrazne viac hovädzieho, bravčového a hydinového mäsa ako pred svetovou pandémiou. K vegánstvu sa dnes navyše hlási podstatne menšia časť populácie než pred niekoľkými rokmi. Zmena je zreteľná aj mimo Spojených štátov. V Európe sa počet ľudí, ktorí sa označujú za vegánov v roku 2023 výrazne znížil a podobný pokles zaznamenalo aj Spojené kráľovstvo. To, čo ešte nedávno pôsobilo ako globálny posun v stravovacích návykoch, dnes zjavne stráca svoju silu.

    Zdroj: Pexels

    Dráma sa zatiaľ nekoná. Ale Google už pokles záujmu o vegánstvo zaznamenal

    Premenu záujmu potvrdzujú aj dáta z vyhľadávania na Google. Analýzy založené na Google Trends ukazujú, že popularita vegánstva síce za posledných 15 rokov výrazne vzrástla, vrchol však dosiahla na konci roka 2019. Odvtedy záujem pozvoľna klesá. Zaujímavé je, že nadšenie spojené so stravou, t. j. receptami, diétami a náhradami mäsa, vyprchalo najrýchlejšie, zatiaľ čo hodnotový koncept vegánstva sa drží stabilnejšie.

    Inými slovami, ľudia možno menej googlia vegánske večere, ale otázky etiky, udržateľnosti a vzťahu k zvieratám z verejnej debaty úplne nezmizli. Aj to naznačuje, že vegánstvo dnes neprechádza len útlmom, ale skôr postupnou premenou svojho významu. Redaktorka webu Dazed Digital opisuje vegánstvo ako trend, ktorý sa možno nerozpadá dramaticky, ale skôr sa ticho vytráca z každodennej reality.

    Menšia ponuka pre vegánov. Dostupnosť špeciálnych výrobkov je nižšia

    Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi zaplavovali obchody a reštaurácie nové rastlinné alternatívy, dnes z ponuky miznú špeciálne produkty, napríklad dezerty, pečivo alebo čokoláda. Vegáni si na sociálnych sieťach stále častejšie vymieňajú skúsenosti s tým, čo všetko už v regáloch nenachádzajú. To, čo predtým symbolizovalo dostupnosť a pokrok, je dnes nahradzované pocitom úbytku a návratu ku kompromisom. Podľa Dazed Digital navyše nejde len o ponuku potravín, ale aj o premenu toho, ako je vegánstvo interpretované.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Dazed (@dazed)

    Vegánstvo je až príliš „woke“. A to je pre Spojené štáty problém

    Ústup vegánstva zapadá do zmeny nálady, ktorá sa v posledných rokoch výrazne prejavuje najmä v Spojených štátoch. To, čo bolo ešte nedávno vnímané ako progresívny spôsob života spojený s empatiou, udržateľnosťou a spoločenskou zodpovednosťou, sa dnes často ocitá na zozname symbolov „woke“ éry. Práve od nej sa súčasná americká administratíva aj konzervatívnejšia verejnosť snaží vedome dištancovať.

    Vegánstvo sa nestáva len otázkou jedla, ale kultúrnym znakom určitého hodnotového obdobia. Respektíve obdobia, ktoré je dnes spochybňované ako elitárske, moralizujúce alebo odtrhnuté od „bežnej skúsenosti“. Aj preto je návrat mäsa na taniere čítaný nielen ako zmena stravovacích návykov, ale aj ako gesto odporu voči svetu, ktorý bol ešte nedávno definovaný jazykom klimatickej zodpovednosti a etických apelov.

    Úlohu zohráva aj rodová otázka. Musia jesť správni muži mäso?

    Do obratu sa navyše premieta aj silný rodový aspekt. Vegánstvo bolo v posledných rokoch často rámované ako „jemné“, starostlivé a eticky uvedomelé, teda vlastnosti tradične spájané skôr so ženskosťou než s dominujúcim poňatím maskulinity. V kontraste s tým stojí návrat naratívu, že „skutoční muži jedia mäso“, ktorý opäť rezonuje v populárnej fitness kultúre, na sociálnych sieťach aj v konzervatívnej politickej rétorike.

    @wecanalwayscomebacknemyslel som si, že to poviem, ale chýba mi, keď bolo vegánstvo trendy #vegan#genz#konzervatívci#liberálni#fy

    pôvodný zvuk – lenkerlyrics

    Mäso sa tak nestáva len potravinou, ale akýmsi symbolom sily, tradície a odporu voči zmenám, zatiaľ čo rastlinná strava je ľahko karikovaná ako slabá, či dokonca až zženštilá. V čase, keď sa kultúrna debata znovu vymedzuje voči inkluzívnym hodnotám, sa aj voľba jedálnička nečakane ocitá uprostred sporu o identitu, rod a spoločenské normy.

    Mimo hype, mimo roly. Vegánstvo si bude hľadať ďalšiu cestu

    Ako vyzerá budúcnosť? Vegánstvo určite nezmizne úplne, ale veľmi pravdepodobne bude pokračovať jeho postupný ústup z mainstreamu. A je možné, že mu to vlastne v konečnom dôsledku prospeje. Prestane byť spájané s kultúrnou identifikáciou, politickým postojom alebo generačným signálom, prestane byť terčom vtipov a karikatúr. Zostane skôr osobnou, praktickou voľbou. Menej viditeľnou, ale o to autentickejšou.

    Zdroje: Dazed Digital, Stisca, Food & Beverage Journal, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Pinterest číta rok 2026. Predpovedá nostalgiu a optimistický eskapizmus

    Dnešná doba plná neustáleho zhonu a o pozornosť bojujúcich sociálnych sietí žiada autenticitu, pohodlie a optimizmus. Presne tieto hodnoty definujú podľa najnovšej predpovede platformy Pinterest rýchlo sa blížiaci rok 2026. Odvíjajú sa od nich preto aj trendy, ktoré nás majú budúci rok sprevádzať. Patrí medzi ne temná knižná estetika, neladiace nechty alebo neutíchajúca láska ku kapuste.

    Nudný maloobchod je mŕtvy. Retail prechádza extrémnou premenou

    Maloobchod vstúpil do obdobia, v ktorom sa úspech obchodov odvíja od atmosféry a výrazného priestorového riešenia. Zákazník sleduje autentickosť miesta a reaguje na prostredie, ktoré má charakter a jasnú identitu. Luxusné domy aj fast fashion reťazce pracujú s interiérom ako s nástrojom prežívania módy. Obchody sa preto pod ich víziou menia na ucelené mestské udalosti.

    Najkrajšie vianočné stromčeky Claridge’s. Poznáte tradíciu sviatočného Londýna?

    Vianočné stromčeky Claridge’s patria k najkrajším londýnskym momentom decembrovej sezóny. Každý rok pretvára hotelové lobby inštalácia, ktorá prináša noblesu, fantáziu a veľkorysú kreativitu. Strom vždy získa podobu pripomínajúcu couture objekt a pracuje s priestorom rovnako prirodzene ako šperk s telom. Hostia prichádzajú za atmosférou, ktorá v sebe nesie jasný rukopis svetového návrhára. Claridge’s tak každé Vianoce štartuje obdobie, ktoré ovplyvňuje vkus aj očakávania celého Londýna.

    New York opúšťa kožušinu. Po rozhodnutí CFDA kráča v šľapajach Londýna

    Kožušina má v New Yorku stopku. Teda aspoň na jeho vyhlásenom týždni módy. Asociácia organizujúca tamojší fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzný materiál oficiálne zakázala. Kopíruje tak rozhodnutie Londýna, ktorý od jeho využívania odstúpil už v roku 2023. Zostáva však otázkou, či bude metropolu nasledovať aj Paríž a Miláno.

    Zara Larsson prekročila hranice hudobnej scény. Do módy prináša žhavé pohodlie

    Zara Larsson nepatrí k ženám, ktoré bežne nosia podprsenky, a práve tento osobný postoj ju priviedol k založeniu vlastnej značky sexi spodnej bielizne. Jej prvá kolekcia s názvom MAIN ROSE predstavuje projekt, v ktorom môže naplno vyjadriť svoju estetiku aj tvorivý pohľad. Spolupracovala na nej so skúseným tímom škandinávskych odborníkov, ktorí tvorili pre mená ako Acne Studios alebo Eytys. Impulzom k vzniku značky bola jej túžba rozšíriť tvorivé aktivity mimo oblasť hudby.

    Čo sa stane, keď zomrieme? Film Navždy s tebou odhaľuje tajomstvo smrti

    Kde sa ocitneme, keď náš čas na zemi skončí? Každý z nás si túto otázku niekedy položil. Nová romantická komédia Navždy s tebou farebne ukazuje, ako si posmrtný život môžeme predstavovať. Zabudnite na polihovanie na obláčikoch či rajskú záhradu. Vlak vás totiž dovezie na rázcestie, kde máte len týždeň na to vybrať si zo škály "večností", v ktorých bude vaša duša odpočívať.

    Demna načrtáva svoju víziu Gucci. Pre-fall 2026 kolekcia uctieva odkaz Toma Forda

    Nová verzia Gucci pomaly nastupuje na scénu. Návrhár Demna Gvasalia odhalil len druhú kolekciu vo svojej novej pozícii kreatívneho riaditeľa. Upresnil tak obrysy vízie, ktorú predstavil už tento rok na jeseň v Miláne. Kolekcia Pre-fall 2026 však potvrdzuje jeho úctu k archívnym kapitolám značky, predovšetkým k ikonickej ére 90. rokov, ktorá vznikla pod taktovkou Toma Forda.

    Keď luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Povestný taliansky luxus sa rúca ako domček z kariet. Ranu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod’s, ktorá je známa svojimi koženými výrobkami. Podľa milánskeho súdu dochádzalo v továrňach jej čínskych dodávateľov k zneužívaniu pracovnej sily, pričom spoločnosť o tejto skutočnosti vedela. Taliansky gigant teraz čelí sankcii v podobe šesťmesačného zákazu akejkoľvek propagácie.

    Vystupovať, stanica Chanel. Show Métiers d’Art zažiarila v newyorskom metre

    Návrhár Matthieu Blazy odhalil svetu len svoju druhú kolekciu Chanel. S utorkovou show Métiers d’Art však iba potvrdil to, čo mnohí po jeho debute v Paríži už tušili. Že je dizajnérom na správnom mieste. Nedávno vymenovaný kreatívny riaditeľ predstavil najnovšiu show v podzemnej stanici newyorského metra. Skloubil tak underground veľkomesta s francúzskou eleganciou.

    Rozhovor: Od školských zošitov k Hermès. Úspech českej kaligrafky, ktorá očarila svet

    Kaligrafka Lucie Špatenková sa už na strednej škole zamilovala do krásne písaných zošitov. Po vysokej škole založila značku Ta usměvavá, s ktorou organizuje workshopy krasopísania, chodí na eventy skrášľovať rôznorodé produkty a písmom vylepšuje aj výrobky najdrahších luxusných značiek sveta. Okrem spolupráce so značkami Prada, Cartier či Hermès vedie tím kaligrafov, vychováva malú dcéru a rozširuje povedomie o krasopísme v Česku.

    A$AP Rocky a Puma menia svet sneakers. Speedcat Racing pozývajú na divokú jazdu

    A$AP Rocky je späť na módnej scéne. Tentokrát opäť spojil sily so športovou značkou Puma. Spoločne vytvorili sneakers s názvom napovedajúcim mnohé, teda Speedcat Racing. A$AP Rocky prichádza do sveta topánok so sexy divokým detailom. Teniska nádherne prepája motoristickú estetiku a osobný streetwearový štýl samotného legendárneho rapera.

    Generácia Z prepadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z bežných self-care pomocníkov sa v očiach generácie Z stáva špeciálny zberateľský predmet. Či už vďaka rozdielnym značkám, nespočetnému množstvu vôní meniacich sa s každou sezónou, alebo limitovaným edíciám, klasický peeling priťahuje v kúpeľni čím ďalej väčšiu pozornosť. Stal sa z neho drobný záblesk sveta luxusu, ktorý ponúka okamžité uspokojenie a komerciou podporený pocit sebalásky.

    Módny rok kulminuje. Koniec roka spečatilo odovzdávanie Fashion Awards

    Prvý decembrový pondelok bol predzvesťou rýchlo sa blížiaceho konca tohto roka. Začal sa slávnostným odovzdávaním módnych cien, ktoré tradične organizuje nadácia British Fashion Council. Svet módy náležite ocenil najväčšie ikony, ktoré definujú rok 2025, vrátane návrhárov ako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner a modelky Anok Yai.

    Dreaming Eli učí zvodnej sebaláske. Módny nováčik dobýva Londýn

    Dreaming Eli patrí k najvýraznejším novým hlasom londýnskej módnej scény. Značka dobyla London Fashion Week svojou kolekciou, ktorú pripravila pre jar 2026. Jej tvorba prepája jemnosť s drsnosťou, zraniteľnosť so silou a experiment s romantikou. Svojou jedinečnosťou si zaistila pozornosť módnych kritikov a stabilné miesto na svetoznámom týždni módy.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Obaja velikáni formujú budúcnosť luxusu

    LVMH aj Kering vstupujú do novej etapy rastu. Skupiny formujúce tvár globálneho luxusu posúvajú portfóliá smerom k budúcnosti. LVMH spolieha na čerstvé talenty a remeselnú zručnosť. Kering buduje investičnú jednotku, ktorá mapuje značky, technológie aj subkultúrne smery. Obaja giganti sledujú premenu zákazníka a reagujú s víziou presahujúcou hranice tradičného luxusu.

    Šaty už nestačia. Elie Saab pretvára sny na luxusné rezidencie z betónu a zlata

    Značka Elie Saab rozširuje svoj vycibrený estetický svet. Predstavila projekt Stellar by Elie Saab, prvý značkový rezidenčný komplex na ostrove Yas v Abú Dhabí. Týmto krokom nadväzuje na svoju globálnu expanziu do segmentu luxusných nehnuteľností. Stopy jej značky možno nájsť po celom svete, od Karibiku cez Maldivy až po švajčiarske Alpy, rovnako ako na nedávno uvedenej debutovej jachte Elie Saab.

    ― Reklama ―