Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sýto modrá farba s názvom International Klein Blue je späť na scéne. Zatiaľ čo tento rok sme ju mohli vídať predovšetkým v interiérovom dizajne, budúci rok zažiari opäť aj v móde. Potvrdil to tohtoročný Kodanský fashion week. Aká je história farby a prečo je považovaná za takú výnimočnú?

    Módna aj interiérová scéna má nového favorita. Dobýva ich farba International Klein Blue (IKB), pomenovaná francúzskym umelcom Yves Klein v polovici minulého storočia. Použil pritom špeciálnu techniku, vďaka ktorej dokázal zachovať intenzitu čistého ultramarínového pigmentu, a to spojením s živicou. Následne si nechal spôsob fixácie farby, ktorý jej dodával zamatový a svetlo pohlcujúci povrch, patentovať.

    Zdroj: Centre Pompidou

    Prvýkrát farbu použil Klein už v roku 1957, a to v milánskej galérii Apollinaire. Mala podľa neho vtedy symbolizovať predovšetkým prechod z hmotného do nehmotného. Jeho fascinácia výrazným odtieňom totiž pramenila z neba, ktoré vnímal ako dokonalé umelecké dielo.

    Kleinovou najznámejšou tvorbou sú „Anthropometrie“, obrazy vzniknuté odtlačkom zafarbených ľudských tiel na plátno. Modrú však využíval aj v sochách, napríklad v „Portrait-relief of Arman“, kde jeho sýty pigment pokrýva bronzovú postavu kontrastujúcu so zlatým pozadím.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by nicklas skovgaard (@nicklasskovgaard)

    Výrazná farba IKB zostáva aj napriek Kleinovmu patentu na spôsob fixácie farby voľne použiteľným odtieňom, na rozdiel od kontroverzného monopolu súčasného britského sochára Anisha Kapoora na známu farbu Vantablack. Exkluzívne práva na využitie „najčernejšej čiernej“ vyvolávajú v umeleckých kruhoch búrlivé reakcie.

    Klein blue dobýva interiéry aj móla. Vyžaruje z nej „main character energy“

    Kleinova modrá je dodnes inšpiráciou nielen v umení, ale aj v dizajne a móde. Tento rok sa farba vrátila do centra diania vďaka Copenhagen Fashion Week pre jar a leto 2026. Objavila sa nielen na mólach, ale aj v uliciach Kodane.

    Vo svojich kolekciách ju predstavili napríklad značky ako Caro Editions alebo Nicklas Skovgaard. Na návrhoch pôsobí prekvapivo futuristicky a sebavedomo. Minulý rok s ňou zažiarila aj značka športového oblečenia The North Face.

    Zdroj: Christopher Esber, Gabriela Hearst

    Farba pritom nie je populárna len v móde, ale aj na bytových doplnkoch, v manikúre či make-upe. Jej nositelia vyžarujú „main character energy“ a každý outfit vďaka nej získava silný vizuálny výraz.

    Ďalšou oblasťou, kde je táto farba v súčasnosti na vzostupe, je interiérový dizajn. Dokonale zapadá do súčasnej éry maximalizmu. Na sociálnych sieťach sa tento odtieň objavuje na nábytku, stenách a drobných dekoráciách a štatistiky potvrdzujú výrazný nárast vyhľadávania a predajov.

    @anoqie Vedeli ste, že túto farbu vytvoril on? International Klein Blue. #ikb #yvesklein #design ♬ som originál – luccs

    Psychologicky potom IKB navodzuje pocit pokoja a kreativity, vďaka čomu sa hodí do obývacích izieb, spální aj pracovných priestorov. V kombinácii s bielou, zlatou, ružovou či zelenou potom dokáže ponúknuť hravejšie využitie.

    Zdroje: Centre Pompidou, Yes Colours, Forbes, Who What Wear, Grafika Printco, Instagram, TikTok

    Autor článku:

    Jar 2026 patrí ikonickej farbe Klein Blue. Vracia sa do módy aj dizajnu

    ― Reklama ―

    Sýto modrá farba s názvom International Klein Blue je späť na scéne. Zatiaľ čo tento rok sme ju mohli vídať predovšetkým v interiérovom dizajne, budúci rok zažiari opäť aj v móde. Potvrdil to tohtoročný Kodanský fashion week. Aká je história farby a prečo je považovaná za takú výnimočnú?

    Módna aj interiérová scéna má nového favorita. Dobýva ich farba International Klein Blue (IKB), pomenovaná francúzskym umelcom Yves Klein v polovici minulého storočia. Použil pritom špeciálnu techniku, vďaka ktorej dokázal zachovať intenzitu čistého ultramarínového pigmentu, a to spojením s živicou. Následne si nechal spôsob fixácie farby, ktorý jej dodával zamatový a svetlo pohlcujúci povrch, patentovať.

    Zdroj: Centre Pompidou

    Prvýkrát farbu použil Klein už v roku 1957, a to v milánskej galérii Apollinaire. Mala podľa neho vtedy symbolizovať predovšetkým prechod z hmotného do nehmotného. Jeho fascinácia výrazným odtieňom totiž pramenila z neba, ktoré vnímal ako dokonalé umelecké dielo.

    Kleinovou najznámejšou tvorbou sú „Anthropometrie“, obrazy vzniknuté odtlačkom zafarbených ľudských tiel na plátno. Modrú však využíval aj v sochách, napríklad v „Portrait-relief of Arman“, kde jeho sýty pigment pokrýva bronzovú postavu kontrastujúcu so zlatým pozadím.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by nicklas skovgaard (@nicklasskovgaard)

    Výrazná farba IKB zostáva aj napriek Kleinovmu patentu na spôsob fixácie farby voľne použiteľným odtieňom, na rozdiel od kontroverzného monopolu súčasného britského sochára Anisha Kapoora na známu farbu Vantablack. Exkluzívne práva na využitie „najčernejšej čiernej“ vyvolávajú v umeleckých kruhoch búrlivé reakcie.

    Klein blue dobýva interiéry aj móla. Vyžaruje z nej „main character energy“

    Kleinova modrá je dodnes inšpiráciou nielen v umení, ale aj v dizajne a móde. Tento rok sa farba vrátila do centra diania vďaka Copenhagen Fashion Week pre jar a leto 2026. Objavila sa nielen na mólach, ale aj v uliciach Kodane.

    Vo svojich kolekciách ju predstavili napríklad značky ako Caro Editions alebo Nicklas Skovgaard. Na návrhoch pôsobí prekvapivo futuristicky a sebavedomo. Minulý rok s ňou zažiarila aj značka športového oblečenia The North Face.

    Zdroj: Christopher Esber, Gabriela Hearst

    Farba pritom nie je populárna len v móde, ale aj na bytových doplnkoch, v manikúre či make-upe. Jej nositelia vyžarujú „main character energy“ a každý outfit vďaka nej získava silný vizuálny výraz.

    Ďalšou oblasťou, kde je táto farba v súčasnosti na vzostupe, je interiérový dizajn. Dokonale zapadá do súčasnej éry maximalizmu. Na sociálnych sieťach sa tento odtieň objavuje na nábytku, stenách a drobných dekoráciách a štatistiky potvrdzujú výrazný nárast vyhľadávania a predajov.

    @anoqie Vedeli ste, že túto farbu vytvoril on? International Klein Blue. #ikb #yvesklein #design ♬ som originál – luccs

    Psychologicky potom IKB navodzuje pocit pokoja a kreativity, vďaka čomu sa hodí do obývacích izieb, spální aj pracovných priestorov. V kombinácii s bielou, zlatou, ružovou či zelenou potom dokáže ponúknuť hravejšie využitie.

    Zdroje: Centre Pompidou, Yes Colours, Forbes, Who What Wear, Grafika Printco, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Vianočný wishlist vášho obľúbeného magazínu je tu. Nové tváre, nové túžby, rovnako veľké sny

    Rok 2025 už má zbalené a my opäť sedíme nad zoznamami prianí, ktoré sa tvária nenáročne, ale v skutočnosti by priviedli k plaču nejedného elfského účtovníka. Redakcia sa premiešala, omladila, rozšírila a s ňou sa premenili aj naše darčekové ambície. Urobte si pohodlie, realita počká. Tu je náš vianočný wishlist, v ktorom sa opäť potvrdzuje, že kreativita je krásna… ale aj drahá.

    TikTok Highlights: Zimné nechty, ktoré zdivočeli. Hailey Bieber búra tradíciu

    Influencerka a podnikateľka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží príliš na tom, aký odtieň lícenky, očných tieňov alebo rúžu zvolí. Svojou možno pôvodne aj bezmyšlienkovitou voľbou odštartuje nový virálny trend. Výnimkou nie sú ani jej zimné nechty, ktoré vyzývajú tradíciu na súboj. Jemné trblietky alebo uhladený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvieracou potlačou.

    Pinterest číta rok 2026. Predpovedá nostalgiu a optimistický eskapizmus

    Dnešná doba plná neustáleho zhonu a o pozornosť bojujúcich sociálnych sietí žiada autenticitu, pohodlie a optimizmus. Presne tieto hodnoty definujú podľa najnovšej predpovede platformy Pinterest rýchlo sa blížiaci rok 2026. Odvíjajú sa od nich preto aj trendy, ktoré nás majú budúci rok sprevádzať. Patrí medzi ne temná knižná estetika, neladiace nechty alebo neutíchajúca láska ku kapuste.

    Nudný maloobchod je mŕtvy. Retail prechádza extrémnou premenou

    Maloobchod vstúpil do obdobia, v ktorom sa úspech obchodov odvíja od atmosféry a výrazného priestorového riešenia. Zákazník sleduje autentickosť miesta a reaguje na prostredie, ktoré má charakter a jasnú identitu. Luxusné domy aj fast fashion reťazce pracujú s interiérom ako s nástrojom prežívania módy. Obchody sa preto pod ich víziou menia na ucelené mestské udalosti.

    Veľkolepý návrat do USA. Módne domy ovládnu Severnú Ameriku túto jar

    Budúci rok sa vykresľuje ako okamih, keď sa Spojené štáty zmenia na epicentrum globálnej módy. Chanel mieri do New Yorku, Dior do Los Angeles a Moncler do zasneženého Aspenu. Gucci pristáva na Manhattane, zatiaľ čo Louis Vuitton volí rovnakú metropolu ako symbolický bod návratu. Severná Amerika sa stáva miestom, kde európske domy nachádzajú staronový rytmus. Každá z prezentácií posúva atmosféru krajiny do vlastného vizuálneho jazyka a dodáva jarnej sezóne jedinečný americký pulz.

    Výber pánskej vône si vyžaduje prípravu. Zabudnite na komerciu a darujte originalitu

    Pánske vône nadobúdajú počas Vianoc osobitný význam a sú tiež darčekom, ktorý má svoju vlastnú prítomnosť. Elegantným gestom sa stáva vôňa, ktorá nie je masová, predvídateľná a zameniteľná, ale taká, ktorá pracuje s priestorom, materiálmi a nositeľom. Niche parfém dokáže vytvoriť atmosféru ako umelecký objekt. Pôsobí ticho, a predsa kričí na celé okolie. V rukách príjemcu získava funkciu osobného talizmanu, nie fľaštičky, ktorú rozbalia tisíce ďalších mužov v Českej republike.

    Versace zaraďuje spiatočku. Dario Vitale odchádza po necelom roku vo vedení

    Návrhár Dario Vitale je opäť bez práce. Po necelom roku opúšťa pozíciu kreatívneho riaditeľa módneho domu Versace. V apríli tohto roku nahradil na tejto pozícii ikonickú Donatellu Versace. Oznámenie prichádza len niekoľko dní po oficiálnom prevzatí značky spoločnosťou Prada Group, ktorá má podľa všetkého jasnú víziu novej éry Versace. Kto však nahradí Vitaleho, jej predstavitelia zatiaľ neprezradili.

    Zara Larsson prekročila hranice hudobnej scény. Do módy prináša žhavé pohodlie

    Zara Larsson nepatrí k ženám, ktoré bežne nosia podprsenky, a práve tento osobný postoj ju priviedol k založeniu vlastnej značky sexi spodnej bielizne. Jej prvá kolekcia s názvom MAIN ROSE predstavuje projekt, v ktorom môže naplno vyjadriť svoju estetiku aj tvorivý pohľad. Spolupracovala na nej so skúseným tímom škandinávskych odborníkov, ktorí tvorili pre mená ako Acne Studios alebo Eytys. Impulzom k vzniku značky bola jej túžba rozšíriť tvorivé aktivity mimo oblasť hudby.

    Čo sa stane, keď zomrieme? Film Navždy s tebou odhaľuje tajomstvo smrti

    Kde sa ocitneme, keď náš čas na zemi skončí? Každý z nás si túto otázku niekedy položil. Nová romantická komédia Navždy s tebou farebne ukazuje, ako si posmrtný život môžeme predstavovať. Zabudnite na polihovanie na obláčikoch či rajskú záhradu. Vlak vás totiž dovezie na rázcestie, kde máte len týždeň na to vybrať si zo škály "večností", v ktorých bude vaša duša odpočívať.

    Demna načrtáva svoju víziu Gucci. Pre-fall 2026 kolekcia uctieva odkaz Toma Forda

    Nová verzia Gucci pomaly nastupuje na scénu. Návrhár Demna Gvasalia odhalil len druhú kolekciu vo svojej novej pozícii kreatívneho riaditeľa. Upresnil tak obrysy vízie, ktorú predstavil už tento rok na jeseň v Miláne. Kolekcia Pre-fall 2026 však potvrdzuje jeho úctu k archívnym kapitolám značky, predovšetkým k ikonickej ére 90. rokov, ktorá vznikla pod taktovkou Toma Forda.

    Keď luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Povestný taliansky luxus sa rúca ako domček z kariet. Ranu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod’s, ktorá je známa svojimi koženými výrobkami. Podľa milánskeho súdu dochádzalo v továrňach jej čínskych dodávateľov k zneužívaniu pracovnej sily, pričom spoločnosť o tejto skutočnosti vedela. Taliansky gigant teraz čelí sankcii v podobe šesťmesačného zákazu akejkoľvek propagácie.

    Vystupovať, stanica Chanel. Show Métiers d’Art zažiarila v newyorskom metre

    Návrhár Matthieu Blazy odhalil svetu len svoju druhú kolekciu Chanel. S utorkovou show Métiers d’Art však iba potvrdil to, čo mnohí po jeho debute v Paríži už tušili. Že je dizajnérom na správnom mieste. Nedávno vymenovaný kreatívny riaditeľ predstavil najnovšiu show v podzemnej stanici newyorského metra. Skloubil tak underground veľkomesta s francúzskou eleganciou.

    Rozhovor: Od školských zošitov k Hermès. Úspech českej kaligrafky, ktorá očarila svet

    Kaligrafka Lucie Špatenková sa už na strednej škole zamilovala do krásne písaných zošitov. Po vysokej škole založila značku Ta usměvavá, s ktorou organizuje workshopy krasopísania, chodí na eventy skrášľovať rôznorodé produkty a písmom vylepšuje aj výrobky najdrahších luxusných značiek sveta. Okrem spolupráce so značkami Prada, Cartier či Hermès vedie tím kaligrafov, vychováva malú dcéru a rozširuje povedomie o krasopísme v Česku.

    A$AP Rocky a Puma menia svet sneakers. Speedcat Racing pozývajú na divokú jazdu

    A$AP Rocky je späť na módnej scéne. Tentokrát opäť spojil sily so športovou značkou Puma. Spoločne vytvorili sneakers s názvom napovedajúcim mnohé, teda Speedcat Racing. A$AP Rocky prichádza do sveta topánok so sexy divokým detailom. Teniska nádherne prepája motoristickú estetiku a osobný streetwearový štýl samotného legendárneho rapera.

    Módny rok kulminuje. Koniec roka spečatilo odovzdávanie Fashion Awards

    Prvý decembrový pondelok bol predzvesťou rýchlo sa blížiaceho konca tohto roka. Začal sa slávnostným odovzdávaním módnych cien, ktoré tradične organizuje nadácia British Fashion Council. Svet módy náležite ocenil najväčšie ikony, ktoré definujú rok 2025, vrátane návrhárov ako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner a modelky Anok Yai.

    Dreaming Eli učí zvodnej sebaláske. Módny nováčik dobýva Londýn

    Dreaming Eli patrí k najvýraznejším novým hlasom londýnskej módnej scény. Značka dobyla London Fashion Week svojou kolekciou, ktorú pripravila pre jar 2026. Jej tvorba prepája jemnosť s drsnosťou, zraniteľnosť so silou a experiment s romantikou. Svojou jedinečnosťou si zaistila pozornosť módnych kritikov a stabilné miesto na svetoznámom týždni módy.

    ― Reklama ―