Ak v módnom priemysle existuje niekto, kto si nenechá skákať po hlave, tak je to Hedi Slimane. Legendárny a svojrázny dizajnér nedávno verejne a ostro kritizoval „okopírovaný“ vizuálny štýl v aktuálnej kampani Celine. Pre značku pracoval sedem rokov až do vlaňajšieho októbra. Tento prípad potom otvára v odvetví s neustále sa meniacou dynamikou širšiu diskusiu o význame pojmu „kreatívny riaditeľ“ vo vzťahu k luxusným značkám.
Z vyhlásenia návrhára sršala irónia. Uťahoval si z novej kampane
Návrhár Hedi Slimane začiatkom septembra vyjadril svoj názor na nedávno zverejnené fotografie pre kampaň módneho domu Celine. U značky totiž sedem rokov pôsobil ako kreatívny riaditeľ. Rozhodne však nešlo o žiadny chválospev. Vyjadrenie s nádychom pasívnej agresie pridal do príbehu na Instagrame. Skritizoval najmä vizuálny jazyk, ktorý podľa neho kopíruje charakteristický fotografický štýl z jeho éry.
„Od Celine som odišiel v októbri 2024. Som presvedčený a úprimne sa vopred teším, že značka dokáže znovu brilantne definovať svoje reklamné kampane a inštitucionálnu image. Vytvorí si svoj vlastný, nezameniteľný jazyk a fotografický svet a otvorí tak sľubnú novú kapitolu. To všetko v duchu kreatívnej nezávislosti a obnovy, bez väzby na minulosť alebo odkaz môjho fotografického štýlu, vrátane kampaní alebo filmov, ktoré som pre Celine vytvoril,“ napísal potom Slimane.

Zdroj: Celine
Ktorú kampaň má Slimane na mysli, však zostáva záhadou. V dobe vydania vyhlásenia totiž značka na svojom instagramovom profile zverejňovala obrázky z kampane pre kolekciu jeseň/zima 2025. Jedná sa pritom o prechodnú kolekciu navrhnutú interným tímom Celine, ktorá vznikla v období medzi odchodom Slimana a nástupom nového kreatívneho riaditeľa Michaela Ridera.
Súd s Keringom pripomínal bolestivý rozvod. Saint Laurent odstránil všetky fotografie
Fotografie k prvej Riderovej kolekcii pre jar/leto 2026, zverejnené o niekoľko dní neskôr, sa navyše už značne odchyľujú od vizuálnych princípov Slimane. Znalci módy si okamžite všimnú, že sú farebné, čo jasne odporuje skorším ikonickým čiernobielym snímkam. Chýba im tiež povestný štylizovaný grunge, rebelský a melancholický nádych prítomný v predchádzajúcich kampaniach značky.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Nie je to však prvýkrát, čo bol Slimane v spore ohľadne svojich tvorivých aktivít. Potom, čo v roku 2016 opustil pozíciu kreatívneho riaditeľa módneho domu Saint Laurent, zažaloval jeho materskú spoločnosť Kering. Dôvodom bolo, že jeho plat za posledný rok pôsobenia bol zhruba o deväť miliónov eur nižší, než mal byť. Hoci hlavným bodom žaloby bola jeho „podpriemerná“ mzda, súčasťou sporu bol aj boj o duševné vlastníctvo v podobe fotografií, rovnako zakotvený v pracovnej zmluve.
Dizajnér trval na tom, aby boli všetky snímky z online archívu Saint Laurent odstránené. V reakcii na to značka zmazala všetky stopy po Slimanovi zo svojho instagramového účtu. Podľa platformy The Fashion Law údajne návrhár uplatnil rovnaké vlastnícke práva aj vo svojej zmluve u Celine. V módnom priemysle sa ovšem jedná o absolútnu raritu, keďže obvykle sú to samotné značky a korporácie, ktoré uplatňujú rozsiahlu kontrolu nad prácou svojich kreatívnych riaditeľov.
Zdroje: Business of Fashion, The Fashion Law, Fashion Network, NSS Magazine, Instagram