Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Módnu scénu vo Francúzsku čaká významná zmena. Tamojší odevný priemysel musí od začiatku októbra začať aplikovať nové environmentálne značenie, známe aj ako „eco-score“. To podľa presne daných kritérií priradí oblečeniu body indikujúce jeho dopad na životné prostredie. Francúzska vláda plánuje súvisiacu verejnú kampaň na začiatok budúceho roka.

    Francúzska vláda začiatkom septembra zverejnila v úradnom vestníku nový dekrét o environmentálnom označovaní. Takzvané pravidlá ekologického hodnotenia by sa mali na francúzsky odevný priemysel vzťahovať od začiatku októbra. Ide o prideľovanie bodov jednotlivým výrobkom podľa ich vplyvu na životné prostredie. Cieľom je povzbudiť módne značky k väčšej zodpovednosti a udržateľnejšej výrobe.

    Od 15. septembra po dobu jedného roka môžu svoje „eco-score“ na určenom oficiálnom portáli zverejňovať iba samotné značky. Po tejto dobe však získajú právo udeliť body aj poskytovatelia služieb špecializujúci sa na výpočet dopadu na životné prostredie. Ohodnotenie budú môcť vystaviť na žiadosť firiem, ale aj nezávisle od nich. Fungovať teda majú ako „poistka“ v prípade nespolupráce spoločností.

    Zdroj: Carbonfact

    Táto súčasť vyhlášky však vzbudzuje na strane módneho priemyslu značné kontroverzie. Mnohé značky sa totiž obávajú, že budú tretím stranám chýbať spoľahlivé údaje. Práve tento háčik má však spoločnosti donútiť k zverejňovaniu ich vlastných dát. V prípade ich absencie budú využité priemery založené na ekvivalentných produktoch. To by však mohlo naopak „zmierniť“ dopad menej udržateľných firiem. Pravidlá preto naďalej zostávajú významným bodom sporu.

    Čím vyšší „eco-score“, tým väčší dopad. Francúzska vláda plánuje súvisiacu kampaň

    Francúzsky systém „eco-score“ potom nie je to isté ako „PEF“ skóre z dielne Európskej komisie. Metodológia vyjadrujúca environmentálny dopad produktu počas jeho celého životného cyklu je totiž určená iba pre profesionálne účely. Francúzske environmentálne značenie je založené na 16 kategóriách dopadu na životné prostredie, a to za použitia systému normalizačných a váhových koeficientov.

    Čím vyššie skóre výrobok dosiahne, tým väčší je jeho vplyv na životné prostredie. Francúzska vláda následne plánuje kampaň, ktorej cieľom je vysvetliť verejnosti tento zložitý systém. Plánuje ju spustiť začiatkom budúceho roka. Dovtedy je na značkách, aby o zmenách informovali svojich zákazníkov. Okrem toho od 1. októbra budú všetky existujúce environmentálne hodnotenia zverejnené jednotlivými spoločnosťami, ktoré nebudú v súlade s novou metodikou, považované za nevyhovujúce.

    Zdroje: The Fashion Network, Carbonfact, Worldly, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Francúzsko zavádza „eco-score“. Prezradí dopad módy na životné prostredie

    ― Reklama ―

    Módnu scénu vo Francúzsku čaká významná zmena. Tamojší odevný priemysel musí od začiatku októbra začať aplikovať nové environmentálne značenie, známe aj ako „eco-score“. To podľa presne daných kritérií priradí oblečeniu body indikujúce jeho dopad na životné prostredie. Francúzska vláda plánuje súvisiacu verejnú kampaň na začiatok budúceho roka.

    Francúzska vláda začiatkom septembra zverejnila v úradnom vestníku nový dekrét o environmentálnom označovaní. Takzvané pravidlá ekologického hodnotenia by sa mali na francúzsky odevný priemysel vzťahovať od začiatku októbra. Ide o prideľovanie bodov jednotlivým výrobkom podľa ich vplyvu na životné prostredie. Cieľom je povzbudiť módne značky k väčšej zodpovednosti a udržateľnejšej výrobe.

    Od 15. septembra po dobu jedného roka môžu svoje „eco-score“ na určenom oficiálnom portáli zverejňovať iba samotné značky. Po tejto dobe však získajú právo udeliť body aj poskytovatelia služieb špecializujúci sa na výpočet dopadu na životné prostredie. Ohodnotenie budú môcť vystaviť na žiadosť firiem, ale aj nezávisle od nich. Fungovať teda majú ako „poistka“ v prípade nespolupráce spoločností.

    Zdroj: Carbonfact

    Táto súčasť vyhlášky však vzbudzuje na strane módneho priemyslu značné kontroverzie. Mnohé značky sa totiž obávajú, že budú tretím stranám chýbať spoľahlivé údaje. Práve tento háčik má však spoločnosti donútiť k zverejňovaniu ich vlastných dát. V prípade ich absencie budú využité priemery založené na ekvivalentných produktoch. To by však mohlo naopak „zmierniť“ dopad menej udržateľných firiem. Pravidlá preto naďalej zostávajú významným bodom sporu.

    Čím vyšší „eco-score“, tým väčší dopad. Francúzska vláda plánuje súvisiacu kampaň

    Francúzsky systém „eco-score“ potom nie je to isté ako „PEF“ skóre z dielne Európskej komisie. Metodológia vyjadrujúca environmentálny dopad produktu počas jeho celého životného cyklu je totiž určená iba pre profesionálne účely. Francúzske environmentálne značenie je založené na 16 kategóriách dopadu na životné prostredie, a to za použitia systému normalizačných a váhových koeficientov.

    Čím vyššie skóre výrobok dosiahne, tým väčší je jeho vplyv na životné prostredie. Francúzska vláda následne plánuje kampaň, ktorej cieľom je vysvetliť verejnosti tento zložitý systém. Plánuje ju spustiť začiatkom budúceho roka. Dovtedy je na značkách, aby o zmenách informovali svojich zákazníkov. Okrem toho od 1. októbra budú všetky existujúce environmentálne hodnotenia zverejnené jednotlivými spoločnosťami, ktoré nebudú v súlade s novou metodikou, považované za nevyhovujúce.

    Zdroje: The Fashion Network, Carbonfact, Worldly, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Luxury Insights: Ako vyzerá špičkový ranč? Tom Ford čerpá z Divokého západu

    Ranč Cerro Pelon Toma Forda je rozhodne miesto, kde by každý chcel stráviť aspoň pár hodín svojho života. Atmosféra veľkolepého domu pripomína futuristický Divoký západ a vyzýva návštevníkov, aby skočili do sedla a uháňali do zapadajúceho slnka. Táto luxusná rezidencia sa rozprestiera v Novom Mexiku a je teraz v rukách anonymného majiteľa. Ako takýto luxus vyzerá?

    Winter is coming. Na mráz vás pripraví Haider Ackermann a Canada Goose

    Haider Ackermann opäť posúva hranice zimnej módy. Kolumbijsko-francúzsky dizajnér uviedol svoju už tretiu zimnú kolekciu pre značku Canada Goose. Tentokrát však zvolil odvážne farby. Skombinoval totiž fluorescenčné jarné tóny s klasickými tlmenými zemitými odtieňmi, ktoré dodajú trochu optimizmu a potrebného tepla do inak pochmúrnych zimných dní.

    Beauty svet má jasno. CreatorIQ pozná najvirálnejšie značky roku 2025

    Koniec roka nevyhnutne sprevádza aj zhodnotenie uplynulých mesiacov. K oknu do minulosti preto pristúpila aj beauty scéna. Platforma CreatorIQ zverejnila svoj tradičný rebríček značiek, zostavený na základe ich Earned Media Value (EMV), teda metriky posudzujúcej hodnotu organického mediálneho pokrytia. Pomyselná korunka "virálnosti" tento rok patrí L’Oréal Paris.

    Keď tradícia notuje dizajnu. Robyn Lynch predstavuje uniformy pre Guinness

    Írska dizajnérka Robyn Lynch pretvára klasické uniformy Guinness Storehouse. Jej kolekcia spája funkčnosť s estetickými detailmi. Inšpiráciu pre nezvyčajný projekt čerpala z írskej histórie a kultúry a dala tak vzniknúť niečomu neotrelému, napriek tomu elegantnému. Dielo reflektuje nielen bohaté dedičstvo svetovo uznávaného pivovaru, ale aj osobitý štýl talentovanej návrhárky.

    Vianočný wishlist vášho obľúbeného magazínu je tu. Nové tváre, nové túžby, rovnako veľké sny

    Rok 2025 už má zbalené a my opäť sedíme nad zoznamami prianí, ktoré sa tvária nenáročne, ale v skutočnosti by priviedli k plaču nejedného elfského účtovníka. Redakcia sa premiešala, omladila, rozšírila a s ňou sa premenili aj naše darčekové ambície. Urobte si pohodlie, realita počká. Tu je náš vianočný wishlist, v ktorom sa opäť potvrdzuje, že kreativita je krásna… ale aj drahá.

    TikTok Highlights: Zimné nechty, ktoré zdivočeli. Hailey Bieber búra tradíciu

    Influencerka a podnikateľka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží príliš na tom, aký odtieň lícenky, očných tieňov alebo rúžu zvolí. Svojou možno pôvodne aj bezmyšlienkovitou voľbou odštartuje nový virálny trend. Výnimkou nie sú ani jej zimné nechty, ktoré vyzývajú tradíciu na súboj. Jemné trblietky alebo uhladený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvieracou potlačou.

    Pinterest číta rok 2026. Predpovedá nostalgiu a optimistický eskapizmus

    Dnešná doba plná neustáleho zhonu a o pozornosť bojujúcich sociálnych sietí žiada autenticitu, pohodlie a optimizmus. Presne tieto hodnoty definujú podľa najnovšej predpovede platformy Pinterest rýchlo sa blížiaci rok 2026. Odvíjajú sa od nich preto aj trendy, ktoré nás majú budúci rok sprevádzať. Patrí medzi ne temná knižná estetika, neladiace nechty alebo neutíchajúca láska ku kapuste.

    Nudný maloobchod je mŕtvy. Retail prechádza extrémnou premenou

    Maloobchod vstúpil do obdobia, v ktorom sa úspech obchodov odvíja od atmosféry a výrazného priestorového riešenia. Zákazník sleduje autentickosť miesta a reaguje na prostredie, ktoré má charakter a jasnú identitu. Luxusné domy aj fast fashion reťazce pracujú s interiérom ako s nástrojom prežívania módy. Obchody sa preto pod ich víziou menia na ucelené mestské udalosti.

    Koniec vegánstva? Trend jednej dekády ticho mizne z mainstreamu

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Najkrajšie vianočné stromčeky Claridge’s. Poznáte tradíciu sviatočného Londýna?

    Vianočné stromčeky Claridge’s patria k najkrajším londýnskym momentom decembrovej sezóny. Každý rok pretvára hotelové lobby inštalácia, ktorá prináša noblesu, fantáziu a veľkorysú kreativitu. Strom vždy získa podobu pripomínajúcu couture objekt a pracuje s priestorom rovnako prirodzene ako šperk s telom. Hostia prichádzajú za atmosférou, ktorá v sebe nesie jasný rukopis svetového návrhára. Claridge’s tak každé Vianoce štartuje obdobie, ktoré ovplyvňuje vkus aj očakávania celého Londýna.

    New York opúšťa kožušinu. Po rozhodnutí CFDA kráča v šľapajach Londýna

    Kožušina má v New Yorku stopku. Teda aspoň na jeho vyhlásenom týždni módy. Asociácia organizujúca tamojší fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzný materiál oficiálne zakázala. Kopíruje tak rozhodnutie Londýna, ktorý od jeho využívania odstúpil už v roku 2023. Zostáva však otázkou, či bude metropolu nasledovať aj Paríž a Miláno.

    Kto obsadí voľné miesto vo Versace? Špekulácie naberajú na obrátkach

    Versace stojí na prahu ďalšej kapitoly. Po odchode Daria Vitaleho sa módny svet zameriava na tvorcov, ktorí dokážu kult ikonickej značky ďalej rozširovať a dať mu nový impulz. Pripravenosť niekoľkých výrazných osobností vytvára mimoriadne živý priestor pre strategické úvahy. Predstava nového vedenia kreatívneho smeru Versace rezonuje celým odvetvím. Módny dom otvára pole pre talenty, ktoré vedia pracovať s drámou, eleganciou a prítomnosťou okamihu.

    Chappell Roan skúša novú úlohu. Svoju tvár prepožičia MAC Cosmetics

    Popová hviezda Chappell Roan mení smer. Po tom, čo prehlásila, že svoju tvár neprepožičia žiadnej známej značke, prekvapila nečakaným oznámením. Stala sa totiž novou ambasádorkou MAC Cosmetics. Medzi dôvody, prečo zmenila názor, speváčka uviedla zdieľané hodnoty a dlhodobú podporu, ktorú spoločnosť venuje LGBTQI+ komunite už od svojho založenia v 80. rokoch.

    Po riad až do Dubaja? Martha Stewart pozýva do nových butikov

    Dubaj opäť potvrdzuje schopnosť priťahovať svetové ikony. Tentoraz víta ženu, ktorá premenila každodenný život na estetickú disciplínu. Martha Stewart otvorila svoje prvé samostatné obchody práve v tejto metropole. Ďaleko od amerických predmestí, kde jej značka vznikla. Do priestoru, kde sa luxus chápe ako životná taktika, prináša svet poctivo navrhnutého domova.

    Móda v kocke: Skims vyráža do hôr s The North Face a Miu Miu je značkou roka

    Spoločnosť Skims vracia na scénu svoju úspešnú spoluprácu s The North Face. Novú kolekciu predstavil aj Ralph Lauren, tentoraz ju však venoval americkým olympijským športovcom. Spoločnosť Nike predstavila model Air Force 1 Bouclé, odkazujúci na Chanel Graffiti Bag. Bottega Veneta oslávi Vianoce s luxusným koktailovým setom a Miu Miu je podľa platformy Lyst značkou roka.

    Shay Mitchell uvádza detskú kozmetiku Rini. Je rozkošná, alebo nebezpečná?

    Herečka Shay Mitchell uviedla na trh kozmetickú líniu Rini, ktorá okamžite vzbudila zmiešané reakcie. Produkty sú totiž určené výhradne pre deti od 3 do 12 rokov. Línia preto rozdelila internet. Je naozaj nutné, aby sa deti od tak raného veku starali o svoju pleť, alebo ide len o ďalší marketingový ťah? Rini sa stáva jedným z najdiskutovanejších debutov tohto roka.

    ― Reklama ―