Módnu scénu vo Francúzsku čaká významná zmena. Tamojší odevný priemysel musí od začiatku októbra začať aplikovať nové environmentálne značenie, známe aj ako „eco-score“. To podľa presne daných kritérií priradí oblečeniu body indikujúce jeho dopad na životné prostredie. Francúzska vláda plánuje súvisiacu verejnú kampaň na začiatok budúceho roka.
Francúzska vláda začiatkom septembra zverejnila v úradnom vestníku nový dekrét o environmentálnom označovaní. Takzvané pravidlá ekologického hodnotenia by sa mali na francúzsky odevný priemysel vzťahovať od začiatku októbra. Ide o prideľovanie bodov jednotlivým výrobkom podľa ich vplyvu na životné prostredie. Cieľom je povzbudiť módne značky k väčšej zodpovednosti a udržateľnejšej výrobe.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Od 15. septembra po dobu jedného roka môžu svoje „eco-score“ na určenom oficiálnom portáli zverejňovať iba samotné značky. Po tejto dobe však získajú právo udeliť body aj poskytovatelia služieb špecializujúci sa na výpočet dopadu na životné prostredie. Ohodnotenie budú môcť vystaviť na žiadosť firiem, ale aj nezávisle od nich. Fungovať teda majú ako „poistka“ v prípade nespolupráce spoločností.

Zdroj: Carbonfact
Táto súčasť vyhlášky však vzbudzuje na strane módneho priemyslu značné kontroverzie. Mnohé značky sa totiž obávajú, že budú tretím stranám chýbať spoľahlivé údaje. Práve tento háčik má však spoločnosti donútiť k zverejňovaniu ich vlastných dát. V prípade ich absencie budú využité priemery založené na ekvivalentných produktoch. To by však mohlo naopak „zmierniť“ dopad menej udržateľných firiem. Pravidlá preto naďalej zostávajú významným bodom sporu.
Čím vyšší „eco-score“, tým väčší dopad. Francúzska vláda plánuje súvisiacu kampaň
Francúzsky systém „eco-score“ potom nie je to isté ako „PEF“ skóre z dielne Európskej komisie. Metodológia vyjadrujúca environmentálny dopad produktu počas jeho celého životného cyklu je totiž určená iba pre profesionálne účely. Francúzske environmentálne značenie je založené na 16 kategóriách dopadu na životné prostredie, a to za použitia systému normalizačných a váhových koeficientov.
Čím vyššie skóre výrobok dosiahne, tým väčší je jeho vplyv na životné prostredie. Francúzska vláda následne plánuje kampaň, ktorej cieľom je vysvetliť verejnosti tento zložitý systém. Plánuje ju spustiť začiatkom budúceho roka. Dovtedy je na značkách, aby o zmenách informovali svojich zákazníkov. Okrem toho od 1. októbra budú všetky existujúce environmentálne hodnotenia zverejnené jednotlivými spoločnosťami, ktoré nebudú v súlade s novou metodikou, považované za nevyhovujúce.
Zdroje: The Fashion Network, Carbonfact, Worldly, Instagram, YouTube