Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Predposledný deň medzinárodného festivalu dizajnu a módy sa opäť niesol v znamení novej generácie tvorcov. Začínajúci návrhári a absolventi z celej Európy mali možnosť predstaviť svoje diplomové práce v rámci prestížnej súťaže Designblok Diploma Selection, ktorá sa tentokrát konala v priestoroch Novej Špirály. Po nabitom dni plnom módnych shows odborná porota vybrala ako víťazku dizajnérku Andreu Rehbein, pričom druhé a tretie miesto obsadili návrhári Šimon Žák a Kári Þór Barry.

    V sobotu 11. októbra sa Divadlo Nová Spirála na pražskom výstavisku premenilo na epicentrum módy vďaka súťaži Designblok Diploma Selection v kategórii módny dizajn. Svoje diplomové práce tentoraz predstavilo 15 finalistov z rôznych kútov Európy. Víťazi boli odmenení sumou 1 000 eur, pričom prví traja ocenení mali možnosť nielen prezentovať svoje výtvory na ďalšom ročníku Designbloku, ale aj využiť konzultácie holandskej multidisciplinárnej agentúry AG&C.

    Domácu módnu scénu reprezentovali návrhárky Hana Valtová a Ludmila Kopecká, ale svoje návrhy odhalil aj dizajnér Šimon Žák. V porote zasadli globálna módna riaditeľka časopisu 10 Magazine Karen Binns, viceprezidentka spoločnosti Janou Pakter pre vyhľadávanie výkonných pracovníkov pre región EMEA Elisabeth Dieupart a dizajnéri Jan Černý a Edward Buchanan. Komisii potom predsedal konzultant pre značku, kultúru a komunikáciu Alexandre Malgouyres.

    Andrea Rehbein naplno prenikla do sveta abstrakcie

    Víťazkou tohtoročného ročníka Diploma Selection sa stala španielska návrhárka a absolventka školy Swedish School of Textiles Andrea Rehbein. Vo svojej kolekcii s názvom Approximations to the Acrobatics of Flesh sa zamerala na experimentálne a dekonštruktivistické poňatie módy. Vytvorila tiež priestor pre skúmanie a stieranie tenkých hraníc medzi ženským oblečením, jeho tradičnou symbolikou a telom.

    Zdroj: Designblok, Michal Ureš

    Autorka využila abstrakciu ako zjednocujúci prvok. Prejavila sa v nadmerných a skulpturálnych, ale organických siluetách. Samozrejmosťou boli deadstock materiály, hlavne gravírovaná koža a vlna. „Kolekcia pôsobila emocionálne, organicky a vykazovala mimoriadne remeselné spracovanie. Je udržateľná, pretože vznikla z deadstocku, má silnú výskumnú základňu, jasné rozprávanie a osobnú rovinu,“ uviedol Malgouyres.

    Šimon Žák osciloval medzi nositeľnosťou a umeleckým gestom

    Druhé miesto obsadil absolvent VŠUP Šimon Žák, a to so svojou čisto pánskou kolekciou Out of Focus. Vo svojej tvorbe sa inšpiroval fotografom Miroslavom Tichým, ale aj kyjovským folklórom. Jednotlivé prvky konceptuálne transformoval do odevov prostredníctvom filozofií wabi-sabi a art brut, konkrétne spojením tradičného remesla s experimentálnym DIY prístupom a moderným upcyclingom.

    Zdroj: Designblok, Michal Ureš

    Kolekcia zámerne balansovala na hranici nositeľnosti, pričom citlivo kombinovala každodenné oblečenie s avantgardnejšími a umeleckejšími prvkami v podobe objemného drôteného topu alebo vysokej sukne vytvorenej zo zvyškov džínsoviny. „Jeho prístup bol veľmi autentický, súčasný a zároveň výrazne pokrivený. Pôsobil autenticky a dokázal zachytiť súčasný okamih,“ dodal Malgouyres.

    Kári Þór Barry oživil strnulý pánsky šatník prostredníctvom rozprávok

    Na stupni víťazov sa umiestnil aj islandský návrhár Kári Þór Barry z Islandskej univerzity umenia. Rovnako ako jeho kolega na druhom mieste sa rozhodol zamerať výhradne na menswear. Jeho kolekcia s názvom Frivolous Cartoons odkazovala na svet karikatúr a kreslených filmov. Barry ich však preklopil do súčasnej podoby, a to s rozvážnym pohľadom a jemným nádychom nadsázky.

    Zdroj: Designblok, Michal Ureš

    Modely pôsobili ako silný celok vďaka kontrastu medzi formálnym šatníkom a hravosťou kreslených rozprávok. Nohavice získali na objeme a precízne skonštruované saká a košele dopĺňali vzorované kravaty. Rozprávkovým prvkom boli aj vlnené nohavice s trakami. „Zamilovali sme sa do energie a entuziazmu projektu, bol rozmarný, vtipný a od prvého nápadu až po prevedenie výnimočne dotiahnutý,“ uzavrel Malgouyres.

    Zdroje: Designblok, Instagram

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.sk/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    Designblok myslí aj na módu. V súťaži Diploma Selection zažiarili mladé talenty

    ― Reklama ―

    Predposledný deň medzinárodného festivalu dizajnu a módy sa opäť niesol v znamení novej generácie tvorcov. Začínajúci návrhári a absolventi z celej Európy mali možnosť predstaviť svoje diplomové práce v rámci prestížnej súťaže Designblok Diploma Selection, ktorá sa tentokrát konala v priestoroch Novej Špirály. Po nabitom dni plnom módnych shows odborná porota vybrala ako víťazku dizajnérku Andreu Rehbein, pričom druhé a tretie miesto obsadili návrhári Šimon Žák a Kári Þór Barry.

    V sobotu 11. októbra sa Divadlo Nová Spirála na pražskom výstavisku premenilo na epicentrum módy vďaka súťaži Designblok Diploma Selection v kategórii módny dizajn. Svoje diplomové práce tentoraz predstavilo 15 finalistov z rôznych kútov Európy. Víťazi boli odmenení sumou 1 000 eur, pričom prví traja ocenení mali možnosť nielen prezentovať svoje výtvory na ďalšom ročníku Designbloku, ale aj využiť konzultácie holandskej multidisciplinárnej agentúry AG&C.

    Domácu módnu scénu reprezentovali návrhárky Hana Valtová a Ludmila Kopecká, ale svoje návrhy odhalil aj dizajnér Šimon Žák. V porote zasadli globálna módna riaditeľka časopisu 10 Magazine Karen Binns, viceprezidentka spoločnosti Janou Pakter pre vyhľadávanie výkonných pracovníkov pre región EMEA Elisabeth Dieupart a dizajnéri Jan Černý a Edward Buchanan. Komisii potom predsedal konzultant pre značku, kultúru a komunikáciu Alexandre Malgouyres.

    Andrea Rehbein naplno prenikla do sveta abstrakcie

    Víťazkou tohtoročného ročníka Diploma Selection sa stala španielska návrhárka a absolventka školy Swedish School of Textiles Andrea Rehbein. Vo svojej kolekcii s názvom Approximations to the Acrobatics of Flesh sa zamerala na experimentálne a dekonštruktivistické poňatie módy. Vytvorila tiež priestor pre skúmanie a stieranie tenkých hraníc medzi ženským oblečením, jeho tradičnou symbolikou a telom.

    Zdroj: Designblok, Michal Ureš

    Autorka využila abstrakciu ako zjednocujúci prvok. Prejavila sa v nadmerných a skulpturálnych, ale organických siluetách. Samozrejmosťou boli deadstock materiály, hlavne gravírovaná koža a vlna. „Kolekcia pôsobila emocionálne, organicky a vykazovala mimoriadne remeselné spracovanie. Je udržateľná, pretože vznikla z deadstocku, má silnú výskumnú základňu, jasné rozprávanie a osobnú rovinu,“ uviedol Malgouyres.

    Šimon Žák osciloval medzi nositeľnosťou a umeleckým gestom

    Druhé miesto obsadil absolvent VŠUP Šimon Žák, a to so svojou čisto pánskou kolekciou Out of Focus. Vo svojej tvorbe sa inšpiroval fotografom Miroslavom Tichým, ale aj kyjovským folklórom. Jednotlivé prvky konceptuálne transformoval do odevov prostredníctvom filozofií wabi-sabi a art brut, konkrétne spojením tradičného remesla s experimentálnym DIY prístupom a moderným upcyclingom.

    Zdroj: Designblok, Michal Ureš

    Kolekcia zámerne balansovala na hranici nositeľnosti, pričom citlivo kombinovala každodenné oblečenie s avantgardnejšími a umeleckejšími prvkami v podobe objemného drôteného topu alebo vysokej sukne vytvorenej zo zvyškov džínsoviny. „Jeho prístup bol veľmi autentický, súčasný a zároveň výrazne pokrivený. Pôsobil autenticky a dokázal zachytiť súčasný okamih,“ dodal Malgouyres.

    Kári Þór Barry oživil strnulý pánsky šatník prostredníctvom rozprávok

    Na stupni víťazov sa umiestnil aj islandský návrhár Kári Þór Barry z Islandskej univerzity umenia. Rovnako ako jeho kolega na druhom mieste sa rozhodol zamerať výhradne na menswear. Jeho kolekcia s názvom Frivolous Cartoons odkazovala na svet karikatúr a kreslených filmov. Barry ich však preklopil do súčasnej podoby, a to s rozvážnym pohľadom a jemným nádychom nadsázky.

    Zdroj: Designblok, Michal Ureš

    Modely pôsobili ako silný celok vďaka kontrastu medzi formálnym šatníkom a hravosťou kreslených rozprávok. Nohavice získali na objeme a precízne skonštruované saká a košele dopĺňali vzorované kravaty. Rozprávkovým prvkom boli aj vlnené nohavice s trakami. „Zamilovali sme sa do energie a entuziazmu projektu, bol rozmarný, vtipný a od prvého nápadu až po prevedenie výnimočne dotiahnutý,“ uzavrel Malgouyres.

    Zdroje: Designblok, Instagram

    ― Reklama ―

    Akčný žáner opäť ožíva. Film Jedna bitka za druhou dobýva filmové plátna

    Režisér Paul Thomas Anderson znovu dokázal, že do kresla režiséra skrátka patrí. Jeho najnovší films názvom Jedna bitka za druhou žne nadšené ohlasy nielen od divákov, ale aj prísnych kritikov. Napínavý, humorný, ale napriek tomu hlboký a provokatívny dej opäť prebúdza k životu akčný žáner. Leonardo DiCaprio vás navyše ani tentokrát nenechá vydýchnuť.

    TikTok Highlights: Káva získala novú podobu, nesie názov proffee

    Používatelia sociálnej siete TikTok si nikdy nenechajú ujsť žiadny trik týkajúci sa životného štýlu alebo wellness. Niet divu, že si zamilovali proffee, t. j. kávu doplnenú proteínom alebo kolagénom. Sľubujú si benefity v podobe vytúženého prílevu energie, ale aj regenerácie svalov či dokonca úbytku hmotnosti. Je však tento módny nápoj taký prospešný, ako vyzerá na obrazovkách telefónov?

    Luxury Insights: Najdrahšie lyžiarske strediská lákajú na zimnú rozprávku

    Zima má určite svoje čaro, v tých najluxusnejších kútoch sveta však žiari mágiou. Prémiové lyžiarske strediská siahajú ďaleko za hranice zjazdoviek. Návštevníkom ponúkajú pohľad na najnovšie módne kolekcie na svah, nezabudnuteľné zážitky a eleganciu na úrovni. Zimná dovolenka tu naberá na obrátkach, bez ohľadu na to, kde presne sa nachádzate.

    Dve ikony, dva strihy. Kim Kardashian a Pamela Anderson šokovali Paríž

    Paríž opäť ukázal, že účes môže niesť rovnako silné posolstvo ako couture šaty. Najvýraznejšie sa do povedomia uplynulého týždňa módy zapísali dve ženy, ktoré redefinujú pojem "ikonická premena". Kim Kardashian a Pamela Anderson. Každá z nich uchopila krátke vlasy ako nástroj vyjadrenia novej éry krásy a osobnej sily. Ich účesy sa stali vizuálnymi odrazmi ženskej autonómie, estetickej precíznosti aj zmyslu pre okamih. Paríž tak zrodil dva účesy, ktoré určite vstúpia do kaderníckych salónov.

    Alaïa skúma nový minimalizmus. Ponúka hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier predstavil v Paríži kolekciu Alaïa SS26. Každý krok modeliek plynul s presnosťou, ktorá diktovala novú formu minimalistického pokoja. V priestore naplnenom odleskami zrkadiel sa zrodila móda, ktorá dýcha vlastným rytmom. Pomalým, presným a podmanivým. Pieter Mulier vytvára architektúru odevu, v ktorej sa dekonštrukcia a strapce stávajú jazykom ženskosti. Alaïa opäť dokazuje, že je módnym domom, ktorý nepotrebuje senzáciu, aby zapôsobil.

    Loewe a On opäť spolupracujú. Prinášajú prvé spoločné tenisky Cloudsolo

    Španielsky módny dom Loewe a švajčiarska športová značka On opäť spojili svoje sily. Pre tohtoročnú jesennú a zimnú kolekciu pripravili svoje prvé spoločne navrhnuté tenisky s názvom Cloudsolo. Model spája jedinečný prístup k móde a pokročilú inováciu. Jeho cieľom je splniť moderné potreby pohodlia pri neustálom pohybe v rušných svetových veľkomestách.

    Balenciaga víta novú éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Keď Pierpaolo Piccioli prvýkrát vstúpil do parížskeho sídla Balenciagy, zostal v tichu, ktoré zvyčajne predchádza revolúcii. V archíve módneho domu strávil tri dni, v ktorých sa z histórie stala hmota a z pamäti textúra. Tam, medzi záhybmi taftu a zvlnenými siluetami, našiel novú odpoveď na otázku modernej elegancie. Jeho debut pre jar a leto 2026 otvára kapitolu, ktorá prepája čistotu formy s dizajnérskou ťažkosťou. Balenciaga sa mení na chrám, kde látka hovorí hlasom streetwear súčasnosti.

    TikTok Highlights: Tradičnej káve konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipov aj trikov na sociálnej sieti TikTok už pred pár rokmi objavili alternatívu tradičnej kávy s názvom mushroom coffee. Takzvaná hubová káva však v posledných mesiacoch narastá na popularite. Podľa jej zatvrdených fanúšikov totiž sľubuje prísun energie, avšak bez rizika úzkosti a s bonusom posilnenia imunity, zlepšenia pozornosti a zníženia zápalov.

    Fendi láka do nového kráľovstva v Miláne. Otvára brány Palazzo Fendi

    Luxusná móda, prvotriedne umenie a historická architektúra vytvárajú dychberúcu mozaiku s názvom Palazzo Fendi. Svetoznáma rímska značka otvára dvere nového kráľovstva v Miláne. Pri príležitosti nedávneho Milánskeho fashion weeku odhalila zrekonštruované priestory svojej vlajkovej pobočky v talianskom hlavnom meste módy. Ukrývajú nielen butik, ale aj exkluzívne reštaurácie a remeselný ateliér.

    Kedysi dávno. Historické poznatky sa ukrývajú v najkrajších knižniciach sveta

    Knižnice rozhodne nie sú len tiché sály plné prachu. V mnohých častiach sveta slúžia ako vzácne svätyne, kde ľudia s úctou skláňajú hlavy. Vo vnútri kláštorov, univerzít, ale aj len tak samostatne stojace knižnice patria k najobľúbenejším turistickým miestam. Našťastie si zatiaľ zachovávajú zaslúženú úctu návštevníkov a nechávajú na vás naplno dýchnuť svoju atmosféru.

    Od heroínu k Ozempicu. Cesty, ako byť chic, sa menia, tlak na štíhlosť zostáva

    Ovisnuté lícne kosti, detsky útle ramená, špicaté kolená. Herečky a modelky to často maskujú, ale premena ich siluety v posledných rokoch jasne ukazuje, že žijeme v ére Ozempic chic. Môžeme si nahovárať, že tentoraz je za chudnutím medicína v podobe lieku potláčajúceho chuť do jedla. V skutočnosti sme esteticky, ale aj filozoficky oveľa bližšie zatracovanej ére heroín chic, než sme si možno ochotní pripustiť.

    OECD brojí proti Shein. Fast fashion gigant porušuje jej smernice

    Zástupcovia Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj zverejnili výsledky investigácie značky Shein. Podľa reportu nedodržiava čínsky fast fashion gigant stanovené smernice pre nadnárodné spoločnosti, týkajúce sa ľudských práv, ochrany životného prostredia a spravodlivých platov. Medzivládna organizácia začala prieskum po sťažnosti dvoch francúzskych poslancov.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrýva hviezdnu oponu

    Streamovacia služba Netflix privítala vo štvrtok nový hviezdny dokument. V jeho strede stojí bývalá speváčka a úspešná návrhárka Victoria Beckham. Trojdielny seriál sľubuje odokrytie jej neľahkej cesty na vrchol módneho priemyslu, kam sa len tak niekto nedostane. Súčasťou príbehu sú nielen archívne zábery, ale aj rozhovory s poprednými osobnosťami módnej scény.

    Day to night. Inteligentné outfity vás z práce vezmú rovno do víru noci

    Pracovne vyťaženým ženám sa ľahko stane, že zatiaľ čo cez deň sú potrebné na formálnom meetingu a v kancelárii, večer ich čaká uvoľnená zábava na úrovni. Našťastie je módny svet priaznivý aj zložitým situáciám. Umožňuje preto vytvoriť outfit vhodný na celodenné nosenie. K perfektnému výsledku stačí iba pár premyslených kúskov a správny styling.

    Burberry pripomína svoje dedičstvo. Oslavuje ho aj Olivia Colman

    Britský módny dom Burberry zakladá marketing na prepojení svojho viac ako 150 rokov starého dedičstva a modernej energie. Ponúka preto tradičné kockované trenčkoty a dlhé kabáty, to všetko v inovatívnom šate nových materiálov. Smerovanie luxusnej značky odráža rovnako jej najnovšia kampaň It’s always Burberry Weather. Zažiari v nej okrem iného aj herečka Olivia Colman.

    Po stopách ikon: Bochum Welt dokresľuje identitu Jil Sander

    Hudba dokáže rozšíriť priestor kolekcie rovnako presne ako čisto strihaný kabát. Bochum Welt prináša do módy zvuk, ktorý vytvára atmosféru a vizuálny rytmus. Spolupráca s Jil Sander ukazuje, že minimalizmus má svoju vlastnú akustickú podobu. Zvuk už nie je len sprievodným prvkom, ale stáva sa súčasťou identity značky. Vzniká nová rovina luxusu, ktorá pôsobí na zmysly zo všetkých strán.

    ― Reklama ―