Více

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    Foto:Reuters

    Ako sa vyvíjali módne prehliadky? Od skromných začiatkov v 19. storočí až po súčasné trblietavé prehliadky

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    ― Reklama ―

    Keď sa luxus stretne s rýchlosťou. Louis Vuitton mení pravidlá hry Formuly 1

    Svety vysokorýchlostného motoršportu a luxusnej módy sa nikdy nepriblížili tak tesne ako teraz. Louis Vuitton oficiálne vstúpil do partnerstva s Formulou 1. Desaťročná zmluva prinesie nielen premenu vizuálnej identity športu, ale aj redefiníciu vzťahu módy a automobilizmu. Nový krok potvrdzuje rastúcu dôležitosť športu pre módny priemysel.

    New York pohltil týždeň módy. Odráža súčasné dianie a moderný minimalizmus

    Móda zaplavila ulice New Yorku. Metropola privítala ďalšiu sezónu týždňa módy, ktorú neoficiálne odštartoval Marc Jacobs. V posledných dňoch však svoje prehliadky predstavili aj značky ako Calvin Klein, Altuzarra, Khaite a Prabal Gurung. Niektoré z nich vo svojich kolekciách zachytili pocity z aktuálneho diania, iné sa mu snažili uniknúť.

    Preč s nevzhľadným vybavením. Štýlový outfit si môžete vytvoriť aj z outdoorového oblečenia

    Prechádzky v prírode, beh v horách alebo túlanie sa po lese. Tieto aktivity sú skvelé na vyčistenie hlavy, bez ohľadu na to, ako vyzeráte. Práve preto môžu byť oslobodzujúce. Ak sa však chcete počas turistiky cítiť štýlovo alebo ak plánujete výlet spojiť s návštevou mesta, existuje outdoorové oblečenie bez divných farieb a tvarov.

    Móda v kocke: Billie Eilish odhalila nový parfum a New York víta týždeň módy

    Tohtoročná módna sezóna sa práve začína. Po mužských a dych vyrážajúcich kolekciách haute couture čaká módny svet ešte niekoľko ženských módnych prehliadok. Vo štvrtok ich v New Yorku odštartoval Brandon Maxwell. Ale aj Miláno už plánuje svoj vlastný týždeň módy. Billie Eilish medzitým vydala nový parfum a Coperni oznámil nečakaný formát nadchádzajúcej prehliadky.

    iPhone ako nepostrádateľný nástroj na tvorbu módy. Jacquemus nafotil kolekciu svojím telefónom

    Spoločnosť Jacquemus oznámila, že svoju najnovšiu kolekciu bude zaznamenávať výhradne na iPhone. Módny dom tak nasleduje nedávny krok návrhára Demnu Gvasaliu, ktorý svoju líniu Balenciaga Fall 2025 nafotil sám a len pomocou telefónu. Tento krok sa na prvý pohľad môže zdať ako jednoduchý marketingový ťah, ale odráža hlbšiu zmenu vo vnímaní autenticity, luxusu a prezentácie módy.

    „It girls“ stratili svoje čaro. Sú stále nositeľkami trendov alebo len živými bilbordmi?

    Vo svete módy sa neustále hovorí o takzvaných "It girls". Sú to ženy, ktoré sa často považujú za ikony štýlu, ktoré určujú svetové trendy a inšpirujú milióny nasledovníkov na celom svete. Sú však naozaj také dôležité, ako sa na prvý pohľad zdá? Alebo sú skôr chodiacimi bilbordmi? A čo znamená byť módnou ikonou v dobe sociálnych médií?

    Prehliadky haute couture si uctili významné výročia. Slávny módny dom Armani Privé a Chanel

    V ďalší deň exkluzívneho parížskeho týždňa haute couture sa konali dve prehliadky pri príležitosti významných udalostí. Módny dom Armani Privé si svojou úchvatnou kolekciou uctil 20 rokov parížskej haute couture. Podobný dôvod na oslavu mala aj značka Chanel, ktorá však vzdala hold 110. výročiu svojho pôsobenia vo svete luxusnej haute couture.

    V hlavnej úlohe korzet. Parížsky týždeň haute couture odštartovali Dior a Schiaparelli

    Módne šialenstvo v Paríži nekončí. Po pánskych kolekciách na tohtoročnú jeseň a zimu vstúpila na scénu vysoká móda. Parížsky týždeň haute couture tentoraz odštartoval módny dom Schiaparelli s líniou, ktorá sa vracia ku koreňom elegancie, teda ku korzetom. Značnú pozornosť im venovala aj Maria Grazia Chiuri vo svojej najnovšej tvorbe pre Dior.

    Vyhnite sa svadbe ako v roku 2015. Zabudnite na dymovnice a pastelové farby

    Čaká vás svadba a premýšľate, ako ju urobiť originálnou a vkusnou? Potom ste na správnej adrese. V dnešnej dobe už naozaj nie je dôvod zostať v svadobnej minulosti s pastelovými farbami, dymovnicami a balónovými dekoráciami. Prejdite si zoznam toho, čomu sa na svadbe vyhnúť, aby ste svoj deň D posunuli na úroveň, ktorú si zaslúži.

    Čo nosí moderný muž v roku 2025? Nebojí sa kombinovať ženské a mužské kúsky

    Preč sú časy, keď si stačilo natiahnuť mikinu a obuť tenisky. Moderný muž teraz vládne šatníku s eleganciou hodnou prehliadkového móla. V roku 2025 mieša pánske oblečenie s dámskym a úzke strihy s vrecovitými kúskami. Inšpirácia? Pharrell Williams a Louis Vuitton alebo Mathieu Blazy v Bottega Veneta. Obaja módni majstri teda tento rok vsadili na sofistikovanosť.

    Trendy nechty dominujú roku 2025. Diktuje farbu džínsov a odtieň Mocha Mousse

    Ani tvary, farby a vzory nechtov neunikli tradičným predpovediam trendov. Tento rok si prídu na svoje milovníci bláznivých nechtov aj tí, ktorí uprednostňujú striedmejší vzhľad. Jedno je však isté, dlhé špicaté nechty alebo takzvané coffin nails zostávajú minuloročným trendom. Na scéne sú magnetické nechty, nová farba roka alebo dokonalá francúzska manikúra.

    Vitajte v šatníku seriálovej divy Gaby Solis. Zúfalé manželky ako módna Y2K učebnica

    Ak ste sa narodili pred rokom 2000, pravdepodobne ste v televízii sledovali Zúfalé manželky. Ak nie, je to vhodný čas na objavenie nielen drámy Wisteria Lane, ale aj ikonického štýlu rokov deväťdesiatych. Postava Gaby Solisovej, bývalej modelky s nepopierateľnou slabosťou pre luxus, je stelesnením všetkého, čo milujeme na ére Y2K. Blýskavosť, prehnaný sexappeal aj sebavedomie.

    Spojenie kontroverzie a kreativity. Kanye West a Goša Rubchinskiy uviedli novú kolekciu YZY

    Ruský návrhár Gosha Rubchinskiy, kedysi enfant terrible módnej scény, sa teraz triumfálne dostáva do popredia ako šéf dizajnu značky YZY. Takmer rok po svojom vymenovaní predstavil kolekciu, ktorá nadväzuje na jeho úspešnú marcovú kolekciu. Táto línia však vyvolala kontroverziu kvôli cyrilike. Okrem toho kvalita výrobkov podľa používateľov sociálnych médií značne zaostáva.

    Paríž pohltila jeseň. Tohtoročnú módnu verziu predstavili značky Lemaire, Acne Studios a The Row

    Parížsky týždeň módy pokračuje a spolu s ním začína naberať obrysy aj tohtoročná jeseň. Napríklad módny dom Lemaire odhalil celý rad plný energetického sebavedomia. Návrhárske sesterské duo Ashley a Mary-Kate Olsen opäť umne skĺbilo maskulínne a dámske prvky a značka Acne Studios sa tentokrát pohrala s typickými mužskými archetypmi.

    Zablokovaný TikTok otriasol svetom v priebehu niekoľkých hodín. Možno je čas prehodnotiť priority

    Spojené štáty oznámili možné zablokovanie sociálnej siete TikTok pre obavy z čínskej špionáže. Varovanie sa naplnilo a tvorcovia začali v posledných hodinách vo veľkom odhaľovať lži, ktoré sa skrývajú za ich obsahom. Mnohí používatelia boli navyše pripravení vyplniť svoj novozískaný čas užitočnejšími aktivitami. Budú toho ale schopní aj teraz?

    Louis Vuitton dominuje streetwearu. Jeho súčasnú verziu predstavili Pharrell Williams a Nigo

    Prehliadka Louis Vuitton odštartovala v utorok Parížsky týždeň pánskej módy. Kreatívny riaditeľ Pharrell Williams tentoraz spojil sily so svojim dlhoročným priateľom a dizajnérom Nigom. Spoločne vytvorili čerstvú interpretáciu streetwear. Kolekciu pretkali odkazmi nielen na vlastnú ikonickú tvorbu, ale aj archív slávneho francúzskeho domu.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―