Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Fast fashion reťazec Shein čelí v Európe ďalšiemu prípadu. Nemecká pobočka neziskovej organizácie Greenpeace zverejnila najnovšiu správu, v ktorej sa v jej oblečení našli nebezpečné látky. Potenciálne toxické chemikálie môžu viesť k viacerým ochoreniam, ale škodia aj životnému prostrediu.

    Oblečenie z dielne Shein naďalej obsahuje nebezpečné látky. Potvrdila to najnovšia správa nemeckej sekcie organizácie Greenpeace. Publikácia zverejnená minulý týždeň vo štvrtok navyše popisuje, že množstvo chemikálií presahuje limity predpísané Európskou úniou. Nezisková organizácia pritom pred rovnakým problémom varovala už v roku 2022. Tentokrát ale otestovala 56 produktov, pričom 18 z nich uznala za kontaminované.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Borneo Bulletin (@borneobulletin)

    Malo by ísť o ftaláty a PFAS, teda činidlá používané na odpudzovanie škvŕn a vody. Považované sú však za takzvané „večné chemikálie“. Ich množstvo potom stojí v rozpore s európskym nariadením známym ako REACH, ovplyvňujúcim registráciu, hodnotenie, povoľovanie a obmedzovanie chemických látok. Potenciálne toxické chemikálie nájdené v oblečení Shein sú pritom spájané s viacerými závažnými ochoreniami.

    Zdroj: Reuters

    Spôsobovať môžu podľa Greenpeace reprodukčné poruchy, rakovinu, oslabený imunitný systém a poruchu rastu u detí. V ohrození sú pracovníci tovární, ale aj zákazníci. Chemikálie vstupujú do tela cez kožu alebo vdýchnutím vlákien. „Existuje riziko, že deti vložia kúsky do úst, budú sa s nimi hrať, či ich prehltnú,“ popísali podľa Fashion Network zástupcovia Greenpeace s tým, že látky našli aj v detskom oblečení.

    Shein zbiera jednu kauzu za druhou. Európska komisia chystá novú legislatívu

    Nebezpečné látky potom neškodia iba ľuďom, ale aj životnému prostrediu. Pri praní oblečenia prenikajú do vodných tokov, pôdy a tiež potravinového reťazca. Hovorca Shein agentúre AFP oznámil, že „z preventívnych dôvodov stiahne firma z celosvetového trhu produkty, ktoré dokáže identifikovať“. Rovnakú reakciu mala firma aj pred rokmi. Niektoré z teraz testovaných produktov sú však takmer identické s tými predošlými.

    Správa Greenpeace však nie je jedinou príčinou, s ktorou musí Shein bojovať. Nedávno čelila vo Francúzsku kritike kvôli sex bábikám pripomínajúcim deti, ktoré na svojich stránkach predávala. Kontroverziu vyvolalo aj otvorenie prvého kamenného obchodu spoločnosti v historickom obchodnom dome BHV v Paríži. Minulý týždeň potom Európska komisia oznámila, že na budúci rok plánuje navrhnúť právne predpisy na obmedzenie takýchto problémov.

    Zdroje: Fashion Network, Greenpeace, MSN, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Greenpeace našiel nebezpečné látky v oblečení Shein. Prekračujú limity EÚ

    ― Reklama ―

    Fast fashion reťazec Shein čelí v Európe ďalšiemu prípadu. Nemecká pobočka neziskovej organizácie Greenpeace zverejnila najnovšiu správu, v ktorej sa v jej oblečení našli nebezpečné látky. Potenciálne toxické chemikálie môžu viesť k viacerým ochoreniam, ale škodia aj životnému prostrediu.

    Oblečenie z dielne Shein naďalej obsahuje nebezpečné látky. Potvrdila to najnovšia správa nemeckej sekcie organizácie Greenpeace. Publikácia zverejnená minulý týždeň vo štvrtok navyše popisuje, že množstvo chemikálií presahuje limity predpísané Európskou úniou. Nezisková organizácia pritom pred rovnakým problémom varovala už v roku 2022. Tentokrát ale otestovala 56 produktov, pričom 18 z nich uznala za kontaminované.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Borneo Bulletin (@borneobulletin)

    Malo by ísť o ftaláty a PFAS, teda činidlá používané na odpudzovanie škvŕn a vody. Považované sú však za takzvané „večné chemikálie“. Ich množstvo potom stojí v rozpore s európskym nariadením známym ako REACH, ovplyvňujúcim registráciu, hodnotenie, povoľovanie a obmedzovanie chemických látok. Potenciálne toxické chemikálie nájdené v oblečení Shein sú pritom spájané s viacerými závažnými ochoreniami.

    Zdroj: Reuters

    Spôsobovať môžu podľa Greenpeace reprodukčné poruchy, rakovinu, oslabený imunitný systém a poruchu rastu u detí. V ohrození sú pracovníci tovární, ale aj zákazníci. Chemikálie vstupujú do tela cez kožu alebo vdýchnutím vlákien. „Existuje riziko, že deti vložia kúsky do úst, budú sa s nimi hrať, či ich prehltnú,“ popísali podľa Fashion Network zástupcovia Greenpeace s tým, že látky našli aj v detskom oblečení.

    Shein zbiera jednu kauzu za druhou. Európska komisia chystá novú legislatívu

    Nebezpečné látky potom neškodia iba ľuďom, ale aj životnému prostrediu. Pri praní oblečenia prenikajú do vodných tokov, pôdy a tiež potravinového reťazca. Hovorca Shein agentúre AFP oznámil, že „z preventívnych dôvodov stiahne firma z celosvetového trhu produkty, ktoré dokáže identifikovať“. Rovnakú reakciu mala firma aj pred rokmi. Niektoré z teraz testovaných produktov sú však takmer identické s tými predošlými.

    Správa Greenpeace však nie je jedinou príčinou, s ktorou musí Shein bojovať. Nedávno čelila vo Francúzsku kritike kvôli sex bábikám pripomínajúcim deti, ktoré na svojich stránkach predávala. Kontroverziu vyvolalo aj otvorenie prvého kamenného obchodu spoločnosti v historickom obchodnom dome BHV v Paríži. Minulý týždeň potom Európska komisia oznámila, že na budúci rok plánuje navrhnúť právne predpisy na obmedzenie takýchto problémov.

    Zdroje: Fashion Network, Greenpeace, MSN, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    REFY prináša chrómové spustenie. Nová kolekcia žiari sama o sebe

    REFY je značka, ktorá evokuje dokonale upravené obočie. Každá žena si ju spája s jej krásnou zakladateľkou a jej netypickým vzhľadom, ktorý premenila na svoju prednosť. Vytvorila značku, ktorej poslaním je dodať ženám sebavedomie, predovšetkým v oblasti obočia. Pri príležitosti výročia existencie značky REFY predstavuje limitovanú edíciu Chrome Collection.

    Šaty Alžbety II. opäť žiaria. Veľká výstava odhaľuje príbehy jej štýlu

    Výstava venovaná Alžbete II. predstavuje desiatky jej ikonických šiat aj doplnkov, ktoré dlho formovali vizuálnu podobu britskej monarchie. Návštevníci môžu nahliadnuť do zákulisia štýlu Alžbety II., jeho symboliky i vývoja naprieč dekádami. Expozícia odhaľuje nielen prepracované detaily odevov, ale aj príbehy návrhárov, tradícií a udalostí, ktoré sa do nich otlačili.

    Paríž dobýva čerstvý dizajnérsky skvost. Café Nuances otvára novú pobočku

    Nová pobočka Café Nuances v Paríži sa mení na magnet pre generáciu, ktorá vyhľadáva dizajn s absolútnou vizuálnou razanciou. Le Marais získava priestor, ktorý pracuje s intenzívnou estetikou a priťahuje pozornosť rýchlosťou virálneho príspevku. Atmosféra vibruje kovovým leskom, červeným svetlom a podmanivým minimalizmom. Kaviareň posúva bežný rituál do sféry, kde sa dizajn stáva zážitkom. Presadzuje sa ako miesto, ktoré podporuje zdieľanie ako súčasť svojej identity.

    Magazín Complex zverejnil zoznam módnych ikon. Je ale naozaj relevantný?

    Magazín Complex zverejnil zoznam 25 módnych ikon 21. storočia a potvrdil tým svoju fascináciu popkultúrnymi stálicami. Výber zostavený z mien, ktoré vládnu globálnym trendom a obálkam časopisov, zvýrazňuje silu mainstreamu. Rebríček prezentuje osobnosti s obrovskou mediálnou gravitáciou a odhodlaním tvoriť vlastný vizuálny jazyk. Reflektuje súčasnú túžbu po ikonách, ktoré dokážu okamžite rezonovať s publikom. Zabúda ale, že módna scéna dýcha aj inými farbami a túži po nových tvárach.

    Met Gala 2026 pozná svoju tému. Costume Art prepojí vysokú módu s umením

    Metropolitné múzeum umenia v New Yorku už teraz presúva svoju pozornosť na budúci rok. Zástupcovia tamojšieho Costume Institute totiž v pondelok oznámili tému budúcej módnej výstavy. Odvíja sa od nej rovnako dress code, v ktorom sa bude v roku 2026 konať slávny galavečer Met Gala. Exihíbícia s názvom Costume Art pripomenie červenú niť napevno spájajúcu klasické umenie a svet vysokej módy.

    Z módy rovno na tanier. Retro jedlo oslavuje svoj návrat

    Na stoloch sa opäť lesknú strieborné podnosy, v koktailových pohároch tancujú červené čerešne a plátky uhoriek sa točia, akoby chceli vyrozprávať príbeh elegancie minulých desaťročí. Gastronómia objavuje pôvab retra. Nie nostalgia, ale luxus v starom štýle. V ére minimalistických jedálnych lístkov sa vracia čaro opulentných receptov, ktoré oslavujú detaily, farby a rituály.

    Trendy kabelky mažú hranice súkromia. Jar 2026 definuje zraniteľnosť

    Budúca jarná a letná sezóna pôsobí na pozadí usychajúceho lístia a neoblomného chladu ako na míle vzdialená. Módny svet má aj tak už teraz jasno, čo ju bude definovať. Posledná vlna svetových týždňov módy prehovorila jasne, súkromie posúva svoje hranice. Návrhári odhalili otvorené kabelky, často len s jedným uchom, ktoré reflektujú búrlivú dobu a lákajú svojou zraniteľnosťou.

    Dior blúdi v magickom labyrinte. Módny dom víta tohtoročné Vianoce

    Slávnostná atmosféra doľahla aj na módny dom Dior. Značka koncom minulého týždňa odkryla tohtoročnú tému vianočnej kampane. V Paríži navyše slávnostne odhalila výzdobu rodného domu Dior na 30 Avenue Montaigne. Jeho výzdoba odkazuje na najnovšiu cruise kolekciu, ktorú ešte návrhárka Maria Grazia Chiuri predstavila v tajomných rímskych záhradách Villa Albani Torlonia.

    Poznáte najľahšiu tkaninu na svete? Super Organza vznikla tak trochu „omylom“

    Super Organza patrí k najtenším a najľahším tkaninám, ktoré kedy človek vytvoril. Aj keď neplánovane. Pochádza z Japonska, z vývoja spoločnosti Amaike LLC, ktorej know-how vychádza z technologického inžinierstva v oblasti látok. Vlákna s hrúbkou jednej pätiny ľudského vlasu tvoria materiál s hmotnosťou piatich gramov na meter štvorcový. Prada ho použila pre jar 2024, zatiaľ čo Balenciaga ho zaradila do haute couture kolekcie pre jeseň 2025. V módnych domoch sa z technického zázraku stala vysoko žiadaná látka.

    Zlato, striebro a transformácia. Outhouse Jewellery redefinuje význam šperkov

    Šaty s vlečkou z 24 karátového zlata a striebrom vyšívané, ale princezná to nie je, jasný pane. Aj tak by sa dala popísať práca Outhouse Jewellery, spoločnosti, ktorá redefinovala nosenie šperkov. Už vám nemusia len visieť z uší alebo zdobiť krk, do zlata sa môžete doslova obliecť a zažiariť s ním na každom večierku. Úspešná značka prichádza s novou revolučnou kolekciou Alchemy of 13.

    Konečne romantika. Leto, keď som skrásnela prináša melancholického hrdinu

    Romantická "vzťahovka" založená na milostnom trojuholníku? To už tu predsa toľkokrát bolo. Áno, ale obrovský úspech a fanúšikovský zásah tretej série seriálu Leto, keď som skrásnela potvrdil, že každá generácia potrebuje poriadnu dávku klasickej romantiky. A taktiež mužského hrdinu, ktorý skôr mlčí, je otravne nedostupný, ale napriek tomu príťažlivo tajomný.

    Ukradol Ralph Lauren Vianoce? Sviatky ozdobí estetika amerického návrhára

    Tohtoročné vianočné dekorácie ovládol štýl amerického návrhára Ralpha Laurena. Sociálna sieť TikTok praská vo švíkoch návalom videí, ktoré zdieľajú vianočnými stromčekmi zdobené interiéry plné kockovaných prikrývok, zamatových látok a trblietavých krištáľových pohárov. Estetika Ralph Lauren Christmas pripomína tradičné Vianoce, ukrýva však nádych nostalgie a nadčasovej elegancie.

    Móda v kocke: Značky vydávajú hviezdne kampane a Rotate oslavuje debut

    Vianoce nie sú jedinou témou, okolo ktorej značky točia svoje najnovšie kampane. Sarah Burton pre Givenchy obsadila Rooney Mara a Paulu Simonon do hlavných úloh letnej kolekcie. Jacquemus a Stella McCartney využívajú hviezdne tváre na propagáciu svojich najnovších kabeliek a Canada Goose si na pomoc prizvala hudobníka Willieho Nelsona. Spoločnosť Rotate zasa oslavuje svoju debutovú kolekciu obuvi.

    Spoločenský útlak má nové meno. Spodná bielizeň ako nový zdroj sebavedomia

    Po niekoľkých rokoch, keď módnej scéne dominovalo heslo "Free the Nipple", sa úlohy obrátili. Do popredia opäť preniklo nosenie spodnej bielizne, a to hlavne sexi čipky a podprseniek. Trend, ktorý bol predtým spájaný so spoločenským útlakom žien, dnes dostáva nový význam. Bielizeň totiž nemusí len zahaľovať bradavky a dávať prsiam dokonalý tvar, ale môže sa stať prostriedkom na vyjadrenie novo nadobudnutého sebavedomia.

    Generáciu Z dobehla nostalgia. Jej šatník formujú trendy divokých deväťdesiatych rokov

    Nočná mora rodičov generácie Z opäť klope na dvere. Keď kráčate po ulici, niekedy máte pocit, že ste použili stroj času a vrátili sa do divokých deväťdesiatych rokov. Toto desaťročie je známe svojou štýlovou rozmanitosťou, ktorá často vychádzala z populárnej hudby a určovala, ako vás ostatní vnímajú. A čo je najdôležitejšie, diktovala vám spôsob obliekania. Metal, pop, rock, grunge, indie rock a ďalšie. Na prvý pohľad každý vedel, kam patríte.

    Balmain má po 14 rokoch novú tvár. Módny dom povedie Antonin Tron

    Legendárna francúzska značka Balmain začiatkom týždňa oznámila nečakanú správu. Jej kreatívne vedenie po 14 rokoch opúšťa návrhár Olivier Rousteing. Módny dom už ale pozná svoju novú tvár, ktorou sa stane dizajnér Antonin Tron. Známy je svojím vlastným labelom Atlein. Z jeho vedenia ale teraz odíde, aby mohol svoju tvorivú činnosť naplno zamerať na Balmain.

    ― Reklama ―