Začiatok septembra už tradične priniesol jesennú edíciu Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Počas troch nabitých dní sa v holešovickom klube SaSaZu predstavilo množstvo značiek a tvorcov, medzi ktorými boli nováčikovia, stálice aj tí, ktorí sa na scénu vrátili po niekoľkých sezónach. Z kolekcií vyžarovala odvážna práca s vlastnou aj cudzou identitou a ženskosťou, pričom mnohí návrhári sa rozhodli pretaviť historické odkazy do súčasných foriem.
4.9. ⎪ Sure Curated, Alexandra Gnidiak, Tomáš Němec
Návrhár Alexander Bel oslovil mladšiu generáciu prostredníctvom značky Sure Curated. Tému hľadania vlastnej identity a outsiderstva stelesnil vo viac než 20 upcyklovaných modeloch inšpirovaných grunge a bohémskym štýlom, doplnených šperkami FURIOSA. V rovnakom duchu interpretoval aj najvýraznejšie kúsky z kolekcie, vrátane charakteristických blejzrov zdobených technikou Sashiko.



Zdroj: MBPFW
Alexandra Gnidiak sa snažila o opačný efekt. Známe ženské osobnosti, ktoré sú zvyčajne múzami v jej tvorbe, ako napríklad maliarka Toyen, tentoraz nahradila neznáma žena z fotografií zo starožitníctva. Prekvapenie sa udialo aj na móle, keď prehliadku otvorilo „finále“, teda spoločná chôdza modeliek. Gnidiak kolekcii vtlačila povestný element bezprostrednej ženskosti. Hlavnú úlohu zohrali pletené šaty a svetre s odhalenými chrbtami.



Zdroj: MBPFW
Večer vyvrcholil drámou Tomáša Němca. Tentoraz zvolil jednoduchú čiernobielu paletu a sústredil sa na dokonalé krajčírske spracovanie a čisté línie. Nechýbali ani historické prvky v podobe korzetov a aristokratických pánskych nohavíc „pluderhosen“, ktoré boli reinterpretované súčasnou optikou. Němcove návrhy prekračujú hranice nositeľnosti a siahajú až k haute couture. Stále ale stoja nohami na zemi a vďaka estetickej hodnote potešia fanúšikov na oboch stranách spektra. Tých, ktorí majú módu za formu eskapizmu, ale aj tých, ktorí kladú dôraz na funkčnosť.



Zdroj: MBPFW
5.9. ⎢ Tomáš Višňovský, absolventská prehliadka UMPRUM, Hana Valtová, Valérie Jurčíková, Petra Ptáčková
Príbeh silnej ženskej postavy oživil tiež víťaz tohtoročnej súťaže Van Graaf Junior Talent Tomáš Višňovský. Jeho návrhy s úctou stelesňovali ducha, život a odkaz Jiřiny Jiráskovej. Česká herecká legenda pre neho predstavuje dámu s veľkým D. To sa jasne odrazilo aj v elegantných návrhoch.
Višňovský pre Vogue CS uviedol, že sa tentokrát odhodlal k práci s hodvábnymi materiálmi, ktorým sa dlho vyhýbal. Popoludňajší blok potom uzavrela spoločná prehliadka absolventiek UMPRUM, konkrétne teda Adély Grety Holuškovej, Magdalény Seppovej, Barbory Tomalovej a Barbory Horákovej.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
K návrhárom inšpirovaných historickými múzami sa pridala Hana Valtová, vďaka ktorej na móle ožila Anne Sykes. Manželka obchodníka z 19. storočia viedla pôsobivú zbierku vzoriek látok vo forme denníka, ktorý mapoval život viktoriánskej strednej triedy a stal sa základom knihy The Dress Diary. Valtovej sa skrz jej typicky ženský rukopis podarilo pretvoriť historické odevy a životné príbehy do súčasnej podoby.



Zdroj: MBPFW
Ako by vyzerala Vražda v Orient Expresse, keby všetky postavy boli ženské? Odpoveď sa pokúsila nájsť návrhárka Valérie Jurčíková, a to vo svojej štvrtej ready-to-wear kolekcii, voľne inšpirovanej legendárnou detektívkou. Všetky postavy, vrátane detektíva Hercula Poirota, preto obliekla do kožušín, oblekových materiálov a tmavej farebnej palety, ktorá stelesňuje strach a temnotu klasickej vražednej zápletky.



Zdroj: MBPFW
Jurčíková nenechala nič na náhode a postarala sa o surrealistické a mrazivé finále. Miestnosť zaplnil ohlušujúci a znepokojivý, ale aj tak podmanivý zvuk šiat zdobených stovkami okrúhlych perleťových diskov. Večer potom zakončila prehliadka návrhárky Petry Ptáčkovej, známej svojim „radikálnym“ prístupom k módnemu dizajnu a prezentácii, situovaná medzi hromadami rôznorodého oblečenia.



Zdroj: MBPFW
6.9. ⎢ UMPRUM/TUL, Kalfar, On The Boat, Aleš Hnátek
Posledný deň zahájili študenti Ateliéru módnej tvorby UMPRUM a Technickej univerzity v Liberci. Po dlhej pauze sa na prehliadkové mólo vrátil návrhár Jiří Kalfař so svojou značkou KALFAR. Dizajnér predstavil minimalistickú, univerzálnu a nositeľnú dámsku kolekciu plnú elegantných siluet. Zvlášť potom zaujali kúsky z udržateľnej „kože“ vyrobenej z olív.



Zdroj: MBPFW
Túžba provokovať viedla dizajnérku Janu Horejšovú pri tvorbe rady značky On The Boat. Opäť zostala bezpodmienečne verná udržateľnému étosu vytvárania upcyklovaných odevov z deadstock materiálov či už existujúceho oblečenia. Osobný a profesijný posun návrhárky bol zrejmý na prvý pohľad. Upcyklovaný look tentokrát ustúpil do úzadia, aby dal priestor rafinovanejšiemu krajčírskemu spracovaniu.



Zdroj: MBPFW
Čerešničkou na torte bola prehliadka návrhára Aleša Hnátka. Kolekcia Wardrobe 3, ktorá je prirodzeným pokračovaním jeho predchádzajúcej tvorby, ponúkla divákom sofistikované minimalistické modely. Tentoraz Hnátek viedol rozmanitý dialóg medzi eleganciou a asymetriou, stierajúci hranice medzi ležérnosťou a formálnosťou. Dôraz na detail sa prejavil napríklad v topoch a kabelkách doplnených koženými strapcami.



Zdroj: MBPFW
Zdroje: MBPFW, Instagram