Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Carrie Bradshaw sa kedysi stala ikonou ženskej nezávislosti, New Yorku aj nekonečných debát o láske. Pre jednu generáciu bola hlasom, ktorý normalizoval ženské priateľstvá, sexualitu a túžbu po kariére a luxuse. Pre generáciu Z sa však Carrie stala skôr prežitkom, ktorý už nezodpovedá ich hodnotám. V očiach mladších diváčok sa premenila z inšpirácie v toxickú „pick me girl“, ktorej príbehy pôsobia zastaralo až problematicky.

    Generácia Z neodpúšťa povrchnosť, prehnanú posadnutosť mužmi, ani elitárske postoje. Na TikToku kolujú klipy, kde je Carrie kritizovaná za egocentrizmus, nedostatok empatie k priateľom a idealizáciu vzťahov, ktoré by dnes získali označenie „red flag“. Čo kedysi pôsobilo oslobodzujúcim dojmom, dnes mladí čítajú ako ukážku nevyváženej a toxickej ženskej postavy. Zatiaľ čo väčšina boomers a mileniálov bráni jej zložitosť, Gen Z túži po hrdinkách, ktoré sa nespoliehajú na mužov, aby dokázali definovať vlastnú hodnotu.

    Zdroj: Profimedia

    Carrie Bradshaw je podľa generácie Z „red flag“. Navyše nie je ani dobrá kamarátka

    Carrie Bradshaw bola produktom svojej doby. V 90. rokoch minulého storočia a na počiatku nultých rokov ponúkala čosi, čo v televízii chýbalo. Komplexnú ženskú hrdinku, ktorá sa nemusela zmestiť do škatuľky dokonalej partnerky alebo trpiacej obete. Jej neustále „I couldn’t help but wonder…“ znelo ako denník modernej ženy, ktorá balansuje medzi kariérou, priateľstvom a láskou. Lenže to, čo vtedy pôsobilo revolučne, sa dnes ľahko číta ako narcistické a povrchné.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Femme Fatale (@onparledemode)

    Kritici z generácie Z poukazujú na to, že Carrie bola zlou kamarátkou. Scény, kde ponižuje Mirandu za materstvo, alebo jej neustále žiadanie o lásku pána Božského, už nepôsobia romanticky, ale zúfalo. Namiesto toho, aby oslavovala ženskú nezávislosť, Carrie podľa mladších diváčok potvrdzuje stereotyp ženy, ktorá všetko podriaďuje vzťahom. Preto sa na sociálnych sieťach stále častejšie objavuje nálepka „pick me girl“, teda ženy, ktorá sa snaží definovať skrze mužskú pozornosť.

    Generačný rozdiel, alebo nepochopenie? To zostáva otázkou

    Zatiaľ čo staršie generácie vo väčšine obhajujú komplexnosť Carrie, mladšie argumentujú jednoducho. Hodnoty sa zmenili. Dnešné publikum hľadá hrdinky, ktoré si vystačia samy a stavajú na sebarozvoji a sebavedomí, nie na nekonečných hrách s toxickými partnermi. V súčasnom prostredí, kde dominuje self-care a otvorené debaty o psychickom zdraví, pôsobí Carrie ako nevyzretá postava, ktorá ignoruje zodpovednosť voči sebe, ale aj okoliu.

    @itsselmaaaa #satc #satctiktok #carriebradshaw #mrbig #90sthrowback #televízia ♬ pôvodný zvuk – Selma

    Otázkou ale zostáva, či nejde skôr o generačné nepochopenie. Tvorca seriálu Michael Patrick King opakovane zdôraznil, že Carrie Bradshaw bola úmyselne komplikovaná. Mala provokovať, nútiť k otázkam a reflektovať chaos vzťahov v meste, ktoré nikdy nespí. Možno je preto súčasná kritika len dôkazom, že Carrie stále funguje a že jej sporné chovanie vyvoláva debaty aj po 25 rokoch. V dobe, keď algoritmy škatuľkujú ženy ako ikonické alebo toxické, je možno práve nejednoznačnosť tým, čo z nej robí tak nezabudnuteľnú postavu.

    Zdroje: TikTok, Reddit, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Carrie Bradshaw je pre Gen Z nerelevantná. Označuje ju za „pick me girl“

    ― Reklama ―

    Carrie Bradshaw sa kedysi stala ikonou ženskej nezávislosti, New Yorku aj nekonečných debát o láske. Pre jednu generáciu bola hlasom, ktorý normalizoval ženské priateľstvá, sexualitu a túžbu po kariére a luxuse. Pre generáciu Z sa však Carrie stala skôr prežitkom, ktorý už nezodpovedá ich hodnotám. V očiach mladších diváčok sa premenila z inšpirácie v toxickú „pick me girl“, ktorej príbehy pôsobia zastaralo až problematicky.

    Generácia Z neodpúšťa povrchnosť, prehnanú posadnutosť mužmi, ani elitárske postoje. Na TikToku kolujú klipy, kde je Carrie kritizovaná za egocentrizmus, nedostatok empatie k priateľom a idealizáciu vzťahov, ktoré by dnes získali označenie „red flag“. Čo kedysi pôsobilo oslobodzujúcim dojmom, dnes mladí čítajú ako ukážku nevyváženej a toxickej ženskej postavy. Zatiaľ čo väčšina boomers a mileniálov bráni jej zložitosť, Gen Z túži po hrdinkách, ktoré sa nespoliehajú na mužov, aby dokázali definovať vlastnú hodnotu.

    Zdroj: Profimedia

    Carrie Bradshaw je podľa generácie Z „red flag“. Navyše nie je ani dobrá kamarátka

    Carrie Bradshaw bola produktom svojej doby. V 90. rokoch minulého storočia a na počiatku nultých rokov ponúkala čosi, čo v televízii chýbalo. Komplexnú ženskú hrdinku, ktorá sa nemusela zmestiť do škatuľky dokonalej partnerky alebo trpiacej obete. Jej neustále „I couldn’t help but wonder…“ znelo ako denník modernej ženy, ktorá balansuje medzi kariérou, priateľstvom a láskou. Lenže to, čo vtedy pôsobilo revolučne, sa dnes ľahko číta ako narcistické a povrchné.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Femme Fatale (@onparledemode)

    Kritici z generácie Z poukazujú na to, že Carrie bola zlou kamarátkou. Scény, kde ponižuje Mirandu za materstvo, alebo jej neustále žiadanie o lásku pána Božského, už nepôsobia romanticky, ale zúfalo. Namiesto toho, aby oslavovala ženskú nezávislosť, Carrie podľa mladších diváčok potvrdzuje stereotyp ženy, ktorá všetko podriaďuje vzťahom. Preto sa na sociálnych sieťach stále častejšie objavuje nálepka „pick me girl“, teda ženy, ktorá sa snaží definovať skrze mužskú pozornosť.

    Generačný rozdiel, alebo nepochopenie? To zostáva otázkou

    Zatiaľ čo staršie generácie vo väčšine obhajujú komplexnosť Carrie, mladšie argumentujú jednoducho. Hodnoty sa zmenili. Dnešné publikum hľadá hrdinky, ktoré si vystačia samy a stavajú na sebarozvoji a sebavedomí, nie na nekonečných hrách s toxickými partnermi. V súčasnom prostredí, kde dominuje self-care a otvorené debaty o psychickom zdraví, pôsobí Carrie ako nevyzretá postava, ktorá ignoruje zodpovednosť voči sebe, ale aj okoliu.

    @itsselmaaaa #satc #satctiktok #carriebradshaw #mrbig #90sthrowback #televízia ♬ pôvodný zvuk – Selma

    Otázkou ale zostáva, či nejde skôr o generačné nepochopenie. Tvorca seriálu Michael Patrick King opakovane zdôraznil, že Carrie Bradshaw bola úmyselne komplikovaná. Mala provokovať, nútiť k otázkam a reflektovať chaos vzťahov v meste, ktoré nikdy nespí. Možno je preto súčasná kritika len dôkazom, že Carrie stále funguje a že jej sporné chovanie vyvoláva debaty aj po 25 rokoch. V dobe, keď algoritmy škatuľkujú ženy ako ikonické alebo toxické, je možno práve nejednoznačnosť tým, čo z nej robí tak nezabudnuteľnú postavu.

    Zdroje: TikTok, Reddit, Instagram

    ― Reklama ―

    Amerika sa zmenšuje. Ozempic mení zaužívané veľkosti oblečenia

    Liek na chudnutie Ozempic pretvára americký módny trh. Už sa to preukázateľne odráža aj v číslach. Módny biznis má preto ďalšiu možnosť ukázať, že sa vie dokonale prispôsobiť dobe. Zvýšený dopyt po menších veľkostiach trápi hlavne maloobchod, pretože zásoby na sklade prestali zodpovedať telám zákazníkov. Na druhej strane luxusná móda zmenšovanie veľkostí víta.

    Pánsku módu Hermès opäť povedie žena. Diktovať ju bude Grace Wales Bonner

    Módny dom Hermès prekvapil svojou voľbou novej kreatívnej riaditeľky pánskej sekcie. Nevybral totiž interného zamestnanca, ako sa od tradičnej luxusnej značky očakávalo, ale úplne novú tvár. Stala sa ňou návrhárka Grace Wales Bonner, ktorá preslávila svoju tvorbu rovnomennou značkou a za svoju úspešnú kariéru pozbierala hneď niekoľko významných ocenení vo svete módy.

    King Kylie sa vracia! Potvrdzuje koniec „clean girl“ éry

    Kylie Jenner sa znovu chopila žezla svojho alter ega King Kylie a prepísala vlastnú kapitolu popkultúry. Po 10 rokoch oživuje éru, ktorá definovala estetiku druhej dekády internetu. Čas, keď sa filtre miešali s realitou a selfie malo váhu módneho statementu. Slávna podnikateľka a modelka opäť pretvára vlastný obraz, tentokrát s vyzretou energiou ženy, ktorá si plne uvedomuje silu svojho vplyvu. Návrat King Kylie éry znovuobjavuje staronovú kapitolu.

    JW Anderson má novú tvár. Značka diktuje vlastné luxusné tempo

    Pre mnohých bolo sklamaním, keď návrhár Jonathan Anderson začiatkom leta oznámil koniec runway prehliadok svojej značky JW Anderson. Uviedol totiž taktiež, že hodlá svoju úspešnú spoločnosť presmerovať. Jej nová tvár však teraz dokazuje, že chýbajúce módne shows dokáže hravo prekonať. S radosťou si diktuje svoje tempo, ktoré je síce pomalšie, ale zato exkluzívnejšie.

    Z blondínky brunetkou kvôli počasiu? Nový TikTok trend vyzýva k radikálnej zmene

    Snáď s každým novým ročným obdobím zaplaví sociálnu sieť TikTok nová vlna beauty premien. Aktuálne jej dominuje trend s názvom "go darker for autumn", kvôli ktorému sa blondínky vzdávajú svojich plavých tónov v prospech tých bohato gaštanových alebo čokoládových. Nie je už ale trochu bláznovstvo meniť dlho zavedený štýl len kvôli pár spadnutým listom?

    Ikonický náramok Love oslavuje comeback. Cartier ho v novej verzii vracia po 58 rokoch

    Po dlhých 58 rokoch od svojho vzniku sa ikonický náramok Love od Cartier mení do novej podoby. Pružný, plynulý, dokonale súdržný so zápästím. Nový model Love Unlimited prináša pohyb tam, kde kedysi vládla presnosť a nedynamická strohosť. V každom detaile zostáva duch Alda Cipulla, konštruktéra emócií, ktorý kedysi zlatom vyjadril trvalosť citu. Šperkársky dom Cartier teraz prepisuje jeho myšlienku do novej éry.

    Anjelici opäť na scéne. Značka Victoria’s Secret odhalila tohtoročnú show

    Veľkolepá tradičná show z dielne Victoria’s Secret na seba opäť strhla pozornosť. Značka sa na scénu vrátila po roku a predstavila len druhú prehliadku od svojej dlhodobej pauzy, nasledujúcej po lavíne silnej kritiky. Jej nová image má zahŕňať o niečo viac rôznorodý a inkluzívny prístup. Zdá sa, že spoločnosti sa comeback darí, zožala totiž značný úspech.

    Trápia vás vrásky po dvadsiatke? Riešenie si vyžaduje pozornosť a disciplínu

    Prvé vrásky, ktoré sa do vašej pleti vkradnú už v dvadsiatke, vedia prekvapiť. Pleť, ktorá sa ešte nedávno prebúdzala s ranným jasom, reaguje na životný rytmus, stres aj slnko. Každý pohľad do zrkadla pripomína, že aj mladá koža má svoj vlastný kalendár. Signály, ktoré vysiela, sú jemné, ale aj tak presné. Práve v nich sa ukrýva návod, ako s pleťou vedome pracovať už teraz.

    Capri nohavice prekračujú hranice šatníkov. Vstupujú aj do pánskej módy?

    Zdá sa, že jeden z dominantných trendov tohto leta nehodlá ustúpiť do pozadia. Capri nohavice až do nedávna dominovali predovšetkým dámskym šatníkom. Postupne ale prekračujú pomyselnú hranicu a derú sa tiež na pánsku scénu. Najčastejší je ich baggy variant, ale vidieť sú ovšem aj odvážnejšie užšie siluety. Ide o pokračovanie trendu, alebo vzostup pred pádom?

    Fendi má nové vedenie. Do čela značky nastúpi Maria Grazia Chiuri

    Bývalá kreatívna riaditeľka Dior, Maria Grazia Chiuri, sa vracia ku svojim koreňom. Nastúpi totiž do čela Fendi, teda značky, u ktorej pred takmer 36 rokmi odštartovala svoju kariéru. Tentokrát sa však chopí vedenia dámskych, pánskych, ale aj haute couture kolekcií. Nahradí Silviu Venturini Fendi, ktorá svoju finálnu kolekciu odhalila na nedávnom Milánskom týždni módy.

    Pivo ako štýlová inšpirácia. House of Guinness skúma odtiene čiernej a nenudí

    Prvú sériu fanúšikovia zhltli ako dobre načapovaný Guinness a už volajú po druhom kole. Na úspechu seriálu House of Guinness z produkcie Netflix sa do veľkej miery podieľa atraktívny vizuál. Tvorcovia sa nenechali chytiť do historickej pasce a na 19. storočie sa cielene pozerajú dnešnými očami. Prepojenie minulosti a súčasnosti v ich podaní funguje skvele.

    Retailboss hlási návrat k detailu. Brošne ako symbol dostupného luxusu

    Server Retailboss potvrdzuje, že brošne vstúpili do svojej renesancie s energiou, ktorá premieňa módny trh. Z doplnku, kedysi vnímaného ako odkaz na minulosť, sa stáva kľúčový symbol súčasného štýlu. Štatistiky ukazujú rast tržieb o viac než 200 percent za posledné tri mesiace. Tento skok vyjadruje hlbokú premenu vzťahu medzi módou a emóciou. Brošňa sa mení v tichý luxus, ktorý paradoxne rozpráva príbeh o maximalizme.

    Rijád privíta fashion week. Otvorí dvere aj svetovým módnym domom

    Hoci séria klasických týždňov módy sa skončila, nie všetky prehliadky sa skončili. Rijád od 16. októbra tiež privíta svoj vlastný týždeň módy. Až tretí ročník prehliadky prekročí svoje doterajšie hranice. Po prvýkrát sa na ňom zúčastnia aj svetové módne domy. Podujatie odštartuje špeciálna prehliadka Vivienne Westwood a do úspešného konca ho dovedie Stella McCartney.

    Shein mieri do Paríža. Plány na kamenný obchod vyvolali protesty

    Nedávne rozhodnutie fast fashion reťazca Shein otvoriť v Paríži svoj prvý kamenný obchod vyvolalo silné reakcie. Usídliť sa totiž hodlá v obchodnom dome BHV Marais z roku 1856. Niektoré značky preto v reakcii nákupné centrum opúšťajú, zatiaľ čo jeho zamestnanci usporiadali v piatok 10. októbra protest. Shein podľa nich poškodzuje meno francúzskeho módneho priemyslu.

    Loewe a On opäť spolupracujú. Prinášajú prvé spoločné tenisky Cloudsolo

    Španielsky módny dom Loewe a švajčiarska športová značka On opäť spojili svoje sily. Pre tohtoročnú jesennú a zimnú kolekciu pripravili svoje prvé spoločne navrhnuté tenisky s názvom Cloudsolo. Model spája jedinečný prístup k móde a pokročilú inováciu. Jeho cieľom je splniť moderné potreby pohodlia pri neustálom pohybe v rušných svetových veľkomestách.

    Balenciaga víta novú éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Keď Pierpaolo Piccioli prvýkrát vstúpil do parížskeho sídla Balenciagy, zostal v tichu, ktoré zvyčajne predchádza revolúcii. V archíve módneho domu strávil tri dni, v ktorých sa z histórie stala hmota a z pamäti textúra. Tam, medzi záhybmi taftu a zvlnenými siluetami, našiel novú odpoveď na otázku modernej elegancie. Jeho debut pre jar a leto 2026 otvára kapitolu, ktorá prepája čistotu formy s dizajnérskou ťažkosťou. Balenciaga sa mení na chrám, kde látka hovorí hlasom streetwear súčasnosti.

    ― Reklama ―