Více

    ― Reklama ―

    Škodlivé dopady módneho priemyslu na životné prostredie nie sú žiadnym tajomstvom. Napriek tomu je jeden z najväčších problémov módnej scény často v tichosti odsunutý do pozadia. Práve naň upozornil report udržateľnej show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmujúcu krízu nadprodukcie, ktorá za sebou zanecháva hromady oblečenia, zaplavujúce preplnené skládky.

    Najznámejšie módne značky už dávno pochopili, že ak si chcú udržať dôveru svojich zákazníkov, musia začať riešiť svoju environmentálnu stopu. Napriek tomu väčšina z nich nerobí dosť pre to, aby potlačila najväčší problém módneho priemyslu, teda nadprodukciu. Ako ukázal najnovší projekt udržateľnej recyklácie značky Chanel s názvom Nevold, spoločnosti sa namiesto toho zameriavajú na iné časti tejto problematiky.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Source Fashion (@sourcefashionshow)

    Práve nadprodukcia je však prvotným koreňom, z ktorého pramenia ďalšie škodlivé vplyvy na životné prostredie. Upozornil na to rovnako najnovší report udržateľnej show Source Fashion s názvom Fashion’s Hidden Crisis. Odhalil napríklad, že aj keď svetový módny priemysel ročne vyprodukuje na 80 až 150 miliárd kusov oblečenia, 40 percent z tohto množstva sa nikdy nepodarí predať.

    Zdroj: Pexels

    Tieto kúsky preto končia na skládkach, v spaľovniach alebo v kontajneroch so zľavami, ale väčšina z nich sa aj tak nikdy nedostane do šatníka. Okrem toho sa v správe uvádza, že len percento módnych značiek aktívne pracuje na znížení objemu svojej výroby. Dokument preto ponúka aj niekoľko inovatívnych modelov, ktoré majú spoločnostiam pomôcť s týmto alarmujúcim problémom.

    Módnym značkám nechýbajú alternatívy. Inovatívne modely odstránia nadprodukciu

    „Značky môžu znížiť svoju výrobu bez toho, aby sa znížil ich zisk. V mnohých prípadoch sa naopak zvýšia marže a posilní sa dôvera zákazníkov,“ popísal report. Medzi možné riešenia patrí tzv. výroba na požiadanie, založená na výrobe len tých kusov, po ktorých je už dopyt. Ďalšou možnosťou je „circular design“, teda kúsky, ktoré sa dajú opraviť, znovu využiť či recyklovať.

    „Report poukazuje na nepríjemnú pravdu ležiacu za úspechom mnohých značiek, teda že nadprodukcia je zabudovaná do ich modelov, predpokladajúcich, že množstvo je jediným kľúčom k zvýšeniu ziskov,“ okomentovala výsledky najnovšieho dokumentu riaditeľka sourcingu Source Fashion Suzanne Ellingham. Potvrdila tak, že módny priemysel musí čo najskôr urobiť zásadnú zmenu.

    Zdroje: The Fashion Network, Fibre2Fashion, Source Fashion, Instagram, YouTube

    Módny priemysel sa musí zmeniť. Prechádza krízou devastujúcej nadprodukcie

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Škodlivé dopady módneho priemyslu na životné prostredie nie sú žiadnym tajomstvom. Napriek tomu je jeden z najväčších problémov módnej scény často v tichosti odsunutý do pozadia. Práve naň upozornil report udržateľnej show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmujúcu krízu nadprodukcie, ktorá za sebou zanecháva hromady oblečenia, zaplavujúce preplnené skládky.

    Najznámejšie módne značky už dávno pochopili, že ak si chcú udržať dôveru svojich zákazníkov, musia začať riešiť svoju environmentálnu stopu. Napriek tomu väčšina z nich nerobí dosť pre to, aby potlačila najväčší problém módneho priemyslu, teda nadprodukciu. Ako ukázal najnovší projekt udržateľnej recyklácie značky Chanel s názvom Nevold, spoločnosti sa namiesto toho zameriavajú na iné časti tejto problematiky.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Source Fashion (@sourcefashionshow)

    Práve nadprodukcia je však prvotným koreňom, z ktorého pramenia ďalšie škodlivé vplyvy na životné prostredie. Upozornil na to rovnako najnovší report udržateľnej show Source Fashion s názvom Fashion’s Hidden Crisis. Odhalil napríklad, že aj keď svetový módny priemysel ročne vyprodukuje na 80 až 150 miliárd kusov oblečenia, 40 percent z tohto množstva sa nikdy nepodarí predať.

    Zdroj: Pexels

    Tieto kúsky preto končia na skládkach, v spaľovniach alebo v kontajneroch so zľavami, ale väčšina z nich sa aj tak nikdy nedostane do šatníka. Okrem toho sa v správe uvádza, že len percento módnych značiek aktívne pracuje na znížení objemu svojej výroby. Dokument preto ponúka aj niekoľko inovatívnych modelov, ktoré majú spoločnostiam pomôcť s týmto alarmujúcim problémom.

    Módnym značkám nechýbajú alternatívy. Inovatívne modely odstránia nadprodukciu

    „Značky môžu znížiť svoju výrobu bez toho, aby sa znížil ich zisk. V mnohých prípadoch sa naopak zvýšia marže a posilní sa dôvera zákazníkov,“ popísal report. Medzi možné riešenia patrí tzv. výroba na požiadanie, založená na výrobe len tých kusov, po ktorých je už dopyt. Ďalšou možnosťou je „circular design“, teda kúsky, ktoré sa dajú opraviť, znovu využiť či recyklovať.

    „Report poukazuje na nepríjemnú pravdu ležiacu za úspechom mnohých značiek, teda že nadprodukcia je zabudovaná do ich modelov, predpokladajúcich, že množstvo je jediným kľúčom k zvýšeniu ziskov,“ okomentovala výsledky najnovšieho dokumentu riaditeľka sourcingu Source Fashion Suzanne Ellingham. Potvrdila tak, že módny priemysel musí čo najskôr urobiť zásadnú zmenu.

    Zdroje: The Fashion Network, Fibre2Fashion, Source Fashion, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Peklo pravdepodobne zamrzlo. Demna sa údajne lúči s oversized strihmi

    Oversized silueta, ktorá v uplynulom desaťročí dominovala módnym prehliadkam a uliciam miest, zrejme stráca jedného zo svojich najvplyvnejších zástancov. Návrhár Demna Gvasalia, popredný predstaviteľ tejto estetiky, totiž naznačuje odklon od objemných tvarov. Nejde o náhly rozmar, ale o premyslený posun. Svet módy je totiž cyklický, a čo bolo kedysi revolučné, sa dnes stáva konformným.

    Make-up ovládli znamenia zverokruhu. Leto diktuje hravé experimenty

    Generácia Z túži po autenticite, personalizácii a individuálnych zážitkoch. Ich potreby sa odrážajú aj v súčasných trendoch, napríklad v podobe hravých príveskov. Túžba po jedinečnosti však prenikla aj do sveta líčenia. Nie je preto prekvapením, že v lete bude dominovať takzvaný astrology make-up, teda vzhľad odkazujúci na znamenia zverokruhu.

    Štafetu preberá Paríž. Fashion week odštartoval Louis Vuitton aj Saint Laurent

    Po Milánskom týždni pánskej módy prichádza na rad Paríž. Francúzska metropola sa v utorok zaplnila milovníkmi módy, ktorí sa tešili na niekoľko očakávaných prehliadok. Fashion week odštartoval okrem iného módny dom Louis Vuitton, ktorý tentoraz čerpal inšpiráciu z Indie. Úspešnú show plnú lákavej palety farieb predstavil tiež Saint Laurent.

    Jeden veľký festival. Outfity na letné koncerty nabádajú k hravosti

    Festivalový dress code sa za posledných niekoľko rokov výrazne zmenil. Klasické šortky a kvetinové vence majú svoje dni slávy za sebou, ale festival je stále miestom na vyjadrenie kreativity. Našťastie existuje veľa rôznych štýlov, ktorými sa môžete inšpirovať bez toho, aby ste museli zľaviť aj z požiadaviek na pohodlie. Stačí si vybrať pre vás dokonalú estetiku.

    Prečo by ste mali poznať umelkyňu Lisu Jahovic? Pretvára predmety na kinetické sochy

    Veci, ktoré väčšina ľudí prehliadne, ona pozoruje so znepokojujúcou intenzitou. Lisa Jahovic, britská umelkyňa pôsobiaca v Londýne, sa nešpecializuje na monumentálne plátna, ani kričiace inštalácie. Jej disciplína sa ťažko zaraďuje. Osciluje medzi fotografiou, filmom a sochárstvom, a pritom zostáva osobitá. Zatiaľ čo iní umelci hľadajú inšpiráciu v mimoriadnych udalostiach, Jahovic sa obracia k obyčajným veciam.

    Móda v kocke: Carolina Herrera víta nový parfum a Max Mara láka na Cruise 2026

    Taliansky módny dom Max Mara predstavil vo svojej cruise kolekcii pre rok 2026 vrchol talianskej elegancie. Prekvapivo nenútenú resort radu vydal pre Valentino aj návrhár Alessandro Michele. Carolina Herrera uvádza nový parfum La Bomba a Emma Chamberlain spolupracuje s platformou Pinterest. Manolo Blahnik sponzoruje výstavu o Márii Antoinette.

    Leto v znamení detoxu. Interiérové trendy čerpajú z vidieka

    Preťaženie sociálnymi sieťami, túžba po hlbokom odpočinku a návrat k dávnym koreňom. To všetko definuje toto leto nielen v oblasti módy. Interiérové trendy diktujú únik k prírodným materiálom, tlmeným tónom a vintage úlovkom. Ako inšpirácia slúži idylický vidiecky život plný domáceho chleba a šťavnatých úlovkov zo starostlivo ošetrovanej záhrady.

    Zdanie často klame. Pri týchto kúskoch si online nákupy radšej odpusťte

    Online nákupy majú množstvo nesporných výhod. Od úspory času až po obrovský výber, vo väčšine prípadov jednoducho vyhrávajú na plnej čiare. Existujú však módne kúsky, pri ktorých sa pohodlnosť pri nákupe nevypláca. Nie vždy je možné veľkosť, strih a farbu odhadnúť virtuálne. Oveľa lepšiu službu vám urobia "staré dobré" kamenné predajne.

    Medzi dunami a drámou. Letná kolekcia Zegna 2026 vonia Orientom

    Značka Zegna si pre svoju najnovšiu prehliadku vybrala netradičné miesto. Dubajskú operu, ktorá sa na týždeň premenila na takzvanú Villa Zegna. Piesok namiesto koberca, palmy ako kulisy a orientálny pokoj preložený do púštneho jazyka. Bolo to po prvý raz za viac ako sto rokov, čo značka predstavila kolekciu mimo Talianska. A na mieste, ktoré je synonymom monumentálnosti. Výsledok? Prekvapivo subtílny. V podstate išlo o skúšku toho, čo sa stane, keď sa pokojný luxus stretne s vyprahnutým teplom.

    Saint Laurent objavuje neprebádané. Módny dom odštartoval filmovú produkciu

    Anthony Vaccarello, kreatívny riaditeľ módneho domu Saint Laurent, spojil dve francúzske kultúrne posadnutosti, módu a film. V roku 2023 založil produkčnú spoločnosť Saint Laurent Productions, ktorá má na konte už niekoľko filmov uvedených na filmovom festivale v Cannes vrátane kontroverzného filmu Emilia Pérez. Odvážny krok vstúpiť do sveta filmu potvrdzuje usilovnú snahu značky rozšíriť svoj vplyv aj za hranice módy.

    Módny dom Hermès odhalil svoje vrstvy. V Šanghaji oslovil modernú ženu

    Luxusná značka Hermès prvýkrát prekročila hranice Číny. Koncom minulého týždňa predstavila v Šanghaji druhú kapitolu svojej kolekcie na tohtoročnú jeseň a zimu. Na rozdiel od jej prvej časti, ktorá sa držala skôr klasickej jazdeckej estetiky a francúzskej elegancie, ponúkla doslova mnohovrstvovú variáciu modernej ženy, ktorá je každý deň pripravená na všetko.

    Trendy dorazili na pláž. Zaplavia ju bodky aj hravé doplnky

    Čoraz teplejšie a slnkom zaliate dni hovoria jasnou rečou. Leto je za rohom. Spolu s ním prichádzajú na módnu scénu aj trendy plážové kúsky. Či už sa balíte na dovolenku, alebo len hľadáte inšpiráciu na nadchádzajúce prázdniny, tohtoročný výber osloví každého. V popredí boli háčkované prvky, priehľadné materiály, vintage bodky a hravé doplnky.

    Dvadsaťsedem perál, milióny dolárov. Poznáte najdrahší Cartier náhrdelník?

    Sú šperky, ktoré zdobia. A potom sú tie, ktoré sú podpisom histórie šperkárskych domov. Cartier Hutton–Mdivani náhrdelník z jadeitu medzi ne rozhodne patrí. V roku 1933 ho Barbara Hutton, vtedy najbohatšia mladá žena Ameriky, dostala ako svadobný dar. Cartier vytvoril 27 perál a minimalistické zapínanie z rubínov, zlata a diamantov. Jemná, a pritom sebavedomá kombinácia, nesúca noblesu Číny, ale aj francúzsky pôvab.

    Do kín prichádza nový milostný trojuholník. Film Materialists oživil rom-com

    Na filmové plátna sa vracia klasický "deväťdesiatkový" rom-com. Moderný punc a chýbajúcu spletitosť mu vtlačila režisérka Celine Song. Do kín uvádza film Materialists, v ktorej žiari Dakota Johnson, Chris Evans a Pedro Pascal. Ich milostný trojuholník perfektne vystihuje modernú podobu randenia a hľadania lásky, z ktorých romanca už dávno vyprchala.

    Móda v kocke: Gigi Hadid nasadí Moon Boot a Louis Vuitton víta Real Madrid

    Koniec týždňa priniesol nečakané novinky. Modelka Gigi Hadid sa chystá prostredníctvom svojej značky Guest in Residence spolupracovať s Moon Boot. Návrhár Haider Ackermann odhalil špeciálnu kolekciu pre Canada Goose a Louis Vuitton odštartoval partnerstvo s Real Madrid. Spoločnosť L’Oréal vydá novú udržateľnú kampaň a Zegna predstavil kolekciu pre leto 2026.

    Chanel odhalil recyklačný program Nevold. Na vyriešenie nadprodukcie však nestačí

    Módny dom Chanel urobil krok smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Zaviedol komplexný recyklačný program Nevold zameraný na efektívne spracovanie textilného odpadu, nepoužitých materiálov a nepredaného tovaru. Pre značku Chanel predstavuje riešenie na boj proti nedostatku vzácnych materiálov, ako je kašmír, hodváb a koža. Kritici však tvrdia, že recyklácia nevyrieši najväčší problém sveta módy, teda nadprodukciu.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―