Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Škodlivé dopady módneho priemyslu na životné prostredie nie sú žiadnym tajomstvom. Napriek tomu je jeden z najväčších problémov módnej scény často v tichosti odsunutý do pozadia. Práve naň upozornil report udržateľnej show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmujúcu krízu nadprodukcie, ktorá za sebou zanecháva hromady oblečenia, zaplavujúce preplnené skládky.

    Najznámejšie módne značky už dávno pochopili, že ak si chcú udržať dôveru svojich zákazníkov, musia začať riešiť svoju environmentálnu stopu. Napriek tomu väčšina z nich nerobí dosť pre to, aby potlačila najväčší problém módneho priemyslu, teda nadprodukciu. Ako ukázal najnovší projekt udržateľnej recyklácie značky Chanel s názvom Nevold, spoločnosti sa namiesto toho zameriavajú na iné časti tejto problematiky.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Source Fashion (@sourcefashionshow)

    Práve nadprodukcia je však prvotným koreňom, z ktorého pramenia ďalšie škodlivé vplyvy na životné prostredie. Upozornil na to rovnako najnovší report udržateľnej show Source Fashion s názvom Fashion’s Hidden Crisis. Odhalil napríklad, že aj keď svetový módny priemysel ročne vyprodukuje na 80 až 150 miliárd kusov oblečenia, 40 percent z tohto množstva sa nikdy nepodarí predať.

    Zdroj: Pexels

    Tieto kúsky preto končia na skládkach, v spaľovniach alebo v kontajneroch so zľavami, ale väčšina z nich sa aj tak nikdy nedostane do šatníka. Okrem toho sa v správe uvádza, že len percento módnych značiek aktívne pracuje na znížení objemu svojej výroby. Dokument preto ponúka aj niekoľko inovatívnych modelov, ktoré majú spoločnostiam pomôcť s týmto alarmujúcim problémom.

    Módnym značkám nechýbajú alternatívy. Inovatívne modely odstránia nadprodukciu

    „Značky môžu znížiť svoju výrobu bez toho, aby sa znížil ich zisk. V mnohých prípadoch sa naopak zvýšia marže a posilní sa dôvera zákazníkov,“ popísal report. Medzi možné riešenia patrí tzv. výroba na požiadanie, založená na výrobe len tých kusov, po ktorých je už dopyt. Ďalšou možnosťou je „circular design“, teda kúsky, ktoré sa dajú opraviť, znovu využiť či recyklovať.

    „Report poukazuje na nepríjemnú pravdu ležiacu za úspechom mnohých značiek, teda že nadprodukcia je zabudovaná do ich modelov, predpokladajúcich, že množstvo je jediným kľúčom k zvýšeniu ziskov,“ okomentovala výsledky najnovšieho dokumentu riaditeľka sourcingu Source Fashion Suzanne Ellingham. Potvrdila tak, že módny priemysel musí čo najskôr urobiť zásadnú zmenu.

    Zdroje: The Fashion Network, Fibre2Fashion, Source Fashion, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Módny priemysel sa musí zmeniť. Prechádza krízou devastujúcej nadprodukcie

    ― Reklama ―

    Škodlivé dopady módneho priemyslu na životné prostredie nie sú žiadnym tajomstvom. Napriek tomu je jeden z najväčších problémov módnej scény často v tichosti odsunutý do pozadia. Práve naň upozornil report udržateľnej show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmujúcu krízu nadprodukcie, ktorá za sebou zanecháva hromady oblečenia, zaplavujúce preplnené skládky.

    Najznámejšie módne značky už dávno pochopili, že ak si chcú udržať dôveru svojich zákazníkov, musia začať riešiť svoju environmentálnu stopu. Napriek tomu väčšina z nich nerobí dosť pre to, aby potlačila najväčší problém módneho priemyslu, teda nadprodukciu. Ako ukázal najnovší projekt udržateľnej recyklácie značky Chanel s názvom Nevold, spoločnosti sa namiesto toho zameriavajú na iné časti tejto problematiky.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Source Fashion (@sourcefashionshow)

    Práve nadprodukcia je však prvotným koreňom, z ktorého pramenia ďalšie škodlivé vplyvy na životné prostredie. Upozornil na to rovnako najnovší report udržateľnej show Source Fashion s názvom Fashion’s Hidden Crisis. Odhalil napríklad, že aj keď svetový módny priemysel ročne vyprodukuje na 80 až 150 miliárd kusov oblečenia, 40 percent z tohto množstva sa nikdy nepodarí predať.

    Zdroj: Pexels

    Tieto kúsky preto končia na skládkach, v spaľovniach alebo v kontajneroch so zľavami, ale väčšina z nich sa aj tak nikdy nedostane do šatníka. Okrem toho sa v správe uvádza, že len percento módnych značiek aktívne pracuje na znížení objemu svojej výroby. Dokument preto ponúka aj niekoľko inovatívnych modelov, ktoré majú spoločnostiam pomôcť s týmto alarmujúcim problémom.

    Módnym značkám nechýbajú alternatívy. Inovatívne modely odstránia nadprodukciu

    „Značky môžu znížiť svoju výrobu bez toho, aby sa znížil ich zisk. V mnohých prípadoch sa naopak zvýšia marže a posilní sa dôvera zákazníkov,“ popísal report. Medzi možné riešenia patrí tzv. výroba na požiadanie, založená na výrobe len tých kusov, po ktorých je už dopyt. Ďalšou možnosťou je „circular design“, teda kúsky, ktoré sa dajú opraviť, znovu využiť či recyklovať.

    „Report poukazuje na nepríjemnú pravdu ležiacu za úspechom mnohých značiek, teda že nadprodukcia je zabudovaná do ich modelov, predpokladajúcich, že množstvo je jediným kľúčom k zvýšeniu ziskov,“ okomentovala výsledky najnovšieho dokumentu riaditeľka sourcingu Source Fashion Suzanne Ellingham. Potvrdila tak, že módny priemysel musí čo najskôr urobiť zásadnú zmenu.

    Zdroje: The Fashion Network, Fibre2Fashion, Source Fashion, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Shein mieri do Paríža. Plány na kamenný obchod vyvolali protesty

    Nedávne rozhodnutie fast fashion reťazca Shein otvoriť v Paríži svoj prvý kamenný obchod vyvolalo silné reakcie. Usídliť sa totiž hodlá v obchodnom dome BHV Marais z roku 1856. Niektoré značky preto v reakcii nákupné centrum opúšťajú, zatiaľ čo jeho zamestnanci usporiadali v piatok 10. októbra protest. Shein podľa nich poškodzuje meno francúzskeho módneho priemyslu.

    Alaïa skúma nový minimalizmus. Ponúka hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier predstavil v Paríži kolekciu Alaïa SS26. Každý krok modeliek plynul s presnosťou, ktorá diktovala novú formu minimalistického pokoja. V priestore naplnenom odleskami zrkadiel sa zrodila móda, ktorá dýcha vlastným rytmom. Pomalým, presným a podmanivým. Pieter Mulier vytvára architektúru odevu, v ktorej sa dekonštrukcia a strapce stávajú jazykom ženskosti. Alaïa opäť dokazuje, že je módnym domom, ktorý nepotrebuje senzáciu, aby zapôsobil.

    Loewe a On opäť spolupracujú. Prinášajú prvé spoločné tenisky Cloudsolo

    Španielsky módny dom Loewe a švajčiarska športová značka On opäť spojili svoje sily. Pre tohtoročnú jesennú a zimnú kolekciu pripravili svoje prvé spoločne navrhnuté tenisky s názvom Cloudsolo. Model spája jedinečný prístup k móde a pokročilú inováciu. Jeho cieľom je splniť moderné potreby pohodlia pri neustálom pohybe v rušných svetových veľkomestách.

    Balenciaga víta novú éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Keď Pierpaolo Piccioli prvýkrát vstúpil do parížskeho sídla Balenciagy, zostal v tichu, ktoré zvyčajne predchádza revolúcii. V archíve módneho domu strávil tri dni, v ktorých sa z histórie stala hmota a z pamäti textúra. Tam, medzi záhybmi taftu a zvlnenými siluetami, našiel novú odpoveď na otázku modernej elegancie. Jeho debut pre jar a leto 2026 otvára kapitolu, ktorá prepája čistotu formy s dizajnérskou ťažkosťou. Balenciaga sa mení na chrám, kde látka hovorí hlasom streetwear súčasnosti.

    Luxury Insights: Svetové butiky preslávených značiek berú dych dizajnom aj detailmi

    Svetová móda ukazuje, že predáva nielen kvalita, ale aj zážitok a vizuálny vnem. Butikové výklady už dávno neslúžia len na predaj. Transformujú sa na dychberúcu skúsenosť a stávajú sa exkluzívnym chrámom dizajnu. Zákazníkom sa tak otvárajú príbehy značky, spojené s konkrétnymi produktmi, zatiaľ čo ich obklopuje luxusná atmosféra jedinečného architektonického diela.

    Marc by Sofia kĺže po povrchu. Film je definovaný leskom, nie hĺbkou

    Režisérka Sofia Coppola rozvírila filmové vody, keď na tohtoročnom ročníku filmového festivalu v Benátkach odhalila svoj prvý dokument. Film s názvom Marc by Sofia venovala svojmu blízkemu priateľovi a slávnemu návrhárovi Marcovi Jacobsovi. Film síce zožal úspech, nečakajte od neho však hlboký vhľad za oponu. Ide skôr o trblietavý obraz módnej ikony.

    Matthieu Blazy mieri až ku hviezdam. Chanel vdýchol nový život

    Paríž sa včera stal svedkom posledného očakávaného debutu, ktorý okamžite vyšplhal na vrchol zoznamu uplynulých módnych premiér. Matthieu Blazy odhalil svoju víziu Chanel, ktorú módnemu domu vdýchol nový život. Ukázal značku v novom svetle, ktoré nikto nečakal, ale všetci ho milujú.

    Zbohom, diverzita! Plus size modelky nenápadne miznú z fashion sveta

    Plus size modeliek je na mólach rok od roku čoraz menej. Kritici špekulujú, že snaha o diverzitu v módnom svete možno nikdy nebola myslená úprimne. Smrteľnú ranu jej však nedávno zasadilo masívne rozšírenie lieku na chudnutie s názvom Ozempic. Prehlásiť svetové hnutie body positivity za neúspech by však bolo až príliš unáhlené.

    Jeseň patrí uhorkám. Sociálne siete získala pickle girl

    Beauty a fashion scénu v posledných sezónach ovládajú trendy inšpirované populárnym jedlom. Zatiaľ čo v lete slávili svoju popularitu sardinky, jeseň patrí kyslým uhorkám. Sociálne siete získala takzvaná pickle girl. Ide o estetiku, ktorá žiada nielen bezbrehú lásku k nakladanej zelenine, ale aj módne kúsky v zelených odtieňoch tejto trendy pochutiny.

    Balenciaga má novú tvár. Pierpaolo Piccioli odhalil svoj debut

    V sobotu večer sa v Paríži konala ďalšia očakávaná módna premiéra. Tentoraz sa predstavil návrhár Pierpaolo Piccioli, nový kreatívny riaditeľ značky Balenciaga. Návrhárov prvý počin si vyslúžil ovácie v stoji a niet divu. V kolekcii na nadchádzajúcu jar a leto umne spojil svoj vlastný rukopis plný textúr a výrazných farieb s tradíciou módneho domu.

    Ďalší trend na obzore. Harémové nohavice budú vládnuť budúcu jar

    Doterajšie prehliadky svetových týždňov módy prehovorili jasne. Harémové nohavice hodlajú definovať nadchádzajúcu jar i leto. Na módne móla dorazili v modernej podobe, pohrávajúcej sa s rôznorodými štýlmi a materiálmi. Ich kúzlo spočíva vo variabilite, perfektne ich doplní voľný sveter, nadčasová košeľa i vypasovaná kožená bunda. Stačí si vybrať, po čom váš šatník túži.

    Generácia Alpha má svoju skin care. Stojí za ňou poradca Rhode a trinásťročná slečna

    Generácia Alpha pomaly rastie. Dôkazom je trh, ktorý neúprosne začína cieliť na zákazníkov narodených v roku 2013 a neskôr. Skin care brandy nezaháľajú a už v októbri sa objaví čerstvý hráč. Yes Day vytvorila trinásťročná Coco Granderson a mieri vysoko. Niet divu, za vývojom produktov stojí externý poradca pre populárnu značku Rhode, založenú Hailey Bieber.

    Newyorská luxusná scéna víta nováčika. Ohromí reštaurácia Seahorse

    Luxusná gastronomická mapa New Yorku má dlho očakávaného nováčika. Úspešný reštauratér John McDonald otvoril po viac ako troch rokoch príprav reštauráciu Seahorse, nachádzajúcu sa na Union Square v čerstvo opravenom W Hotel. Hostí láka na minimalistické pokrmy plné rýb a morských plodov, ale aj premyslené drinky a dychberúci interiér.

    Žiť ako v rozprávke. Európske hrady a zámky ponúkajú luxusné ubytovanie pre náročných

    Stať sa kráľovnou alebo kráľom bolo túžbou mnohých detí. Hrad s veľkou bránou a rozsiahle zámocké sály evokujú bohatstvo a čarovný život. Našťastie, dospelí majú svoje možnosti. Vyberte sa na luxusnú dovolenku a vyskúšajte si, aké je to žiť na takomto zámku. Budete sa cítiť ako v rozprávke, a navyše o vás bude kráľovsky postarané.

    Lovkyne démonov a divákov. K-popový zázrak ovládol Netflix, hitparády aj módu

    K-pop: Lovkyne démonov je najsledovanejším filmom v histórii Netflixu. Animovaný film, ktorý na prvý pohľad cieli hlavne na deti a dospievajúcich, prekročil očakávania. Za tri mesiace od premiéry nazbieral cez 210 miliónov zhliadnutí a soundtrack sa stal globálnym hitom. Jeho úspech búra kultúrne a generačné hranice. Čo je na ňom teda také príťažlivé?

    Paríž ovládla móda. Na rad prišli značky Mugler, Schiaparelli a Rick Owens

    Týždeň módy v Paríži pokračuje a spolu s ním nastupujú na scénu kolekcie pre jar a leto 2026. Čerstvú víziu predstavil okrem iného nový kreatívny riaditeľ Mugler, Miguel Castro Freitas. Napriek tomu, že na seba pozornosť módneho sveta strhávajú hlavne očakávané debuty, úspešné kolekcie odhalili rovnako značky Schiaparelli a Rick Owens.

    ― Reklama ―