Najnovšie dáta poukazujú na to, že tretí štvrťrok tohto roka nebol v Číne najšťastnejší. V období od júla do septembra sa očakávalo spomalenie hospodárskeho rastu. Neuspokojivé výsledky ovplyvnili aj európsky luxusný priemysel. Švajčiarske hodinky zaznamenali pokles vývozu a koncern LVMH oznámil prepad predaja.
Čínska vláda má na tento rok veľké plány. Snaží sa totiž dosiahnuť neľahký cieľ, a to ekonomický rast piatich percent. Zdá sa však, že čínska ekonomika si na svoj sen bude musieť počkať. Potvrdili to aj najnovšie dáta, popísané agentúrou Reuters. Podľa nich tretí štvrťrok, trvajúci od júla do septembra, nebol pre Čínu veľmi priaznivý. Ekonomika v tomto období vzrástla o slabých 4,5 %.
V predchádzajúcom štvrťroku vzrástla o 4,7 percenta. V lete dosiahla najpomalšie tempo od prvého štvrťroku 2023. Dôvodov spomalenia je niekoľko. Hlavnými dôvodmi sú slabý dopyt, pretrvávajúca kríza na trhu s nehnuteľnosťami a rastúca nezamestnanosť mladých ľudí. Agentúra Reuters preto predpokladá, že čínska ekonomika tento rok vzrastie iba o 4,8 percenta.
Tržby LVMH klesli o 3 %, keďže sa dopyt po luxusnom tovare v Číne zhoršil https://t.co/4pW26nUsRX pic.twitter.com/ILyHHTy4Dq
– Reuters (@Reuters) 15. októbra 2024
Čínska ekonomika je však druhá najväčšia na svete. Zásadne preto ovplyvňuje aj európsky luxusný priemysel. Napríklad spoločnosť LVMH v posledných mesiacoch pocítila dôsledky pomalého rastu a za posledné tri mesiace zaznamenala trojpercentný pokles tržieb. Ide o jej prvý pokles od začiatku svetovej pandémie. Značnou príčinou je potom práve aj stav čínskej ekonomiky.
Spomalenie čínskej ekonomiky zasiahlo aj Švajčiarsko. Potvrdili to tamojší predajcovia hodiniek
Medzi ďalšie dôvody spomalenia predaja niektorých európskych luxusných značiek patria rastúce ceny alebo všeobecná hospodárska nestabilita. Nízky dopyt čínskych zákazníkov však medzi nimi stále vyniká. Nedávno totiž potrápila aj priemysel luxusných švajčiarskych hodiniek. Jeho výsledky pritom dlhodobo fungujú ako istý ukazovateľ zdravia celého sektora luxusného tovaru.
Zástupcovia predajcov švajčiarskych hodiniek potom vo štvrtok oznámili, že ich vývoz utrpel v septembri značnú stratu. Export do Číny totiž v uplynulom mesiaci poklesol o nečakaných 50 percent. Druhá najväčšia ekonomika sveta je pritom pre švajčiarskych výrobcov hodiniek dlhodobým kľúčovým a nenahraditeľným trhom. Napríklad v roku 2023 predstavovala 10,3 percenta ich celkového vývozu.
Zdroje: The Fashion Network, WWD, X, YouTube