Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Plus size modeliek je na mólach rok od roku čoraz menej. Kritici špekulujú, že snaha o diverzitu v módnom svete možno nikdy nebola myslená úprimne. Smrteľnú ranu jej však nedávno zasadilo masívne rozšírenie lieku na chudnutie s názvom Ozempic. Prehlásiť svetové hnutie body positivity za neúspech by však bolo až príliš unáhlené.

    Módny priemysel si tento rok kladie zásadnú otázku. Kam sa podela diverzita? Najprv trocha štatistiky. V sezóne jar/leto 2020 bolo plus size modeliek na mólach 86, čo podľa webu Refinery29 tvorilo asi 2,8 percenta všetkých modeliek. V sezóne jar/leto 2025 to isté číslo kleslo na 0,8 percenta. Podobný úbytok zaznamenali aj stredné veľkosti, ktoré sa javili ako obľúbenejšia alternatíva k extrémnemu plus size.

    Zdroj: Hermès

    Pred štyrmi rokmi sa plus size modelky nezastavili. Teraz sú frustrované

    Na zahraničných webových stránkach môžeme naraziť na články, v ktorých plus size modelky opisujú, ako za posledné dva roky zaznamenali rapídny pokles práce a tento rok už takmer žiadnu. Napríklad modelka a aktivistka Nyome Nicholas-Williams sa v roku 2021 nezastavila a fotila napríklad pre Adidas, H&M a Lululemon. Teraz však čoraz častejšie pracuje len ako ručná modelka a musí si hľadať prácu na čiastočný úväzok. „Som unavená z toho večného boja o to, aby existovalo oblečenie, ktoré nám sedí, a aby značky chceli vyrábať veci, ktoré môžeme nosiť,“ opísala svoju frustráciu pre The Guardian.

    Na diverzitu už nie je tlak. Na zníženie nákladov však áno

    Pravdou je, že záujem o plus size modelky medzi svetovými značkami výrazne klesol. Zasvätení hovoria o dominovom efekte, keď sa značky navzájom sledujú, či sú dostatočne inkluzívne a pozorné voči plus size modelkám. Akonáhle sa body positivity začala vzďaľovať, znamenalo to menší tlak na módne domy, čo malo za následok menšie zastúpenie výrazných proporcií na mólach.

    Zdroj: Givenchy

    Príčin odklonu od diverzity je viac a ich súhra formuje súčasný stav. S veľkou pravdepodobnosťou zohral úlohu ekonomický vplyv globálnej pandémie. Vyrábať väčšie oblečenie pre plus size modelky je pre značky často drahšie. Takže keď v dobe globálnej krízy, ale rovnako po nej, hľadali rôzne cesty, ako ušetriť príliš vysoké náklady, túto položku zo svojich výdavkov jednoducho škrtli.

    Biela & chudá. Tradičný pohľad na ženské telo slávi comeback

    Podstatné ale je, že značky vedia, že tak môžu učiniť a nebudú za to vystavené tlaku. Najmä v USA sa v posledných rokoch premenilo spoločenské klíma a snaha o diverzitu spadla do skupinky takzvaných woke tém, ktoré sú vo verejnej debate ovládanej konzervatívcami skôr zosmiešňované. Ideálom sa tak znovu stávajú biele a výrazne štíhle telá. Kto sa k inklúzii hlási príliš nahlas, riskuje, že bude označený za politicky korektného aktivistu. V takomto prostredí sa preto módnym značkám jednoducho vyplatí vrátiť k tradičnému ideálu krásy.

    Plus size? Nové technológie to vraj nevedia a klienti nechcú

    Výrečným dokladom posunu vo verejnej debate je prípad agentúry Seraphinne Vallora, ktorá sa zviditeľnila potom, čo vo Vogue tento rok v auguste vyšiel vizuál s jej AI modelkou. Zakladateľky firmy v následnej diskusii priznali, že ich Instagramu chýba rozmanitosť. Sledujúci podľa ich slov moc nereagujú na posty s modelkami odlišných tónov pleti. „Robíme biznis a používame obrázky, ktoré vyvolajú debatu a prinesú klientov,“ dodali. Ešte problematickejšie je ich ďalšie tvrdenie pre BBC, že technológia „nie je dostatočne pokročilá“ na vytváranie plus size modeliek.

    Nostalgia deväťdesiatych rokov. S módou sa vrátila dramatická štíhlosť

    Významný vplyv má aj estetický návrat do 90. a nultých rokov, kedy bolo trendy oblečenie, ktoré vyzeralo dobre výhradne na super štíhlych telách, napríklad low rise jeans. A potom je tu Ozempic, liek pôvodne vyrobený na liečbu diabetes, ktorý sa nedávno začal „off-label“ používať rovnako na chudnutie. Plus size modelky popisujú, že ich kolegyne mohli pravdepodobne práve vďaka nemu zhodiť niekoľko veľkostí. Nápadne schudla okrem iného ikona plus size modeliek Paloma Elsesser.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by paloma elsesser (@palomija)

    Na trón zasadol kráľ Ozempic. V jeho svete už nie je pre diverzitu miesto

    Ozempic dorazil do módneho sveta naplno v roku 2023 a od tej doby v ňom kraľuje. Podstatou jeho účinku je zníženie chuti do jedla a dôsledkom teda rýchle chudnutie. Liek priniesol do sveta celebrít a modeliek cynickú otázku: Keď je chudnutie tak jednoduché a štíhly môže byť každý, prečo by mal byť vytváraný priestor pre nadmerné veľkosti? Ozempic neovplyvňuje len telá, ale aj vnímanie toho, čo je v móde považované za žiaduce. V jeho ére sa samotná existencia plus size modelky môže javiť ako zbytočný vzdor proti mainstreamom prijímanej norme.

    Zdroj: Collina Strada, Christian Siriano

    Výkyv, alebo trend? Uvidíme, čo sa so situáciou urobí generácia Z

    Súčasný ústup od inklúzie a návrat k extrémnej štíhlosti môžeme považovať za skôr dočasný výkyv než trvalý trend. Vplyv konzervatívnej rétoriky a farmakologických „skratiek“ k chudnutiu síce na čas posilnil tradičný ideál tela, ale ešte je tu generácia Z. Tá vyrastá v inom kultúrnom nastavení, diverzita je pre ňu prirodzená a body positivity považuje za samozrejmosť, nie podvod, ako sa v médiách občas objavuje. Akonáhle sa Gen Z stane hlavnou nákupnou silou a získa väčší vplyv vnútri módneho priemyslu, môžeme čakať, že sa pravidlá hry opäť zmenia.

    Zdroje: Guardian, BBC, Refinery 29, Dazed Digital, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.sk/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    Zbohom, diverzita! Plus size modelky nenápadne miznú z fashion sveta

    ― Reklama ―

    Plus size modeliek je na mólach rok od roku čoraz menej. Kritici špekulujú, že snaha o diverzitu v módnom svete možno nikdy nebola myslená úprimne. Smrteľnú ranu jej však nedávno zasadilo masívne rozšírenie lieku na chudnutie s názvom Ozempic. Prehlásiť svetové hnutie body positivity za neúspech by však bolo až príliš unáhlené.

    Módny priemysel si tento rok kladie zásadnú otázku. Kam sa podela diverzita? Najprv trocha štatistiky. V sezóne jar/leto 2020 bolo plus size modeliek na mólach 86, čo podľa webu Refinery29 tvorilo asi 2,8 percenta všetkých modeliek. V sezóne jar/leto 2025 to isté číslo kleslo na 0,8 percenta. Podobný úbytok zaznamenali aj stredné veľkosti, ktoré sa javili ako obľúbenejšia alternatíva k extrémnemu plus size.

    Zdroj: Hermès

    Pred štyrmi rokmi sa plus size modelky nezastavili. Teraz sú frustrované

    Na zahraničných webových stránkach môžeme naraziť na články, v ktorých plus size modelky opisujú, ako za posledné dva roky zaznamenali rapídny pokles práce a tento rok už takmer žiadnu. Napríklad modelka a aktivistka Nyome Nicholas-Williams sa v roku 2021 nezastavila a fotila napríklad pre Adidas, H&M a Lululemon. Teraz však čoraz častejšie pracuje len ako ručná modelka a musí si hľadať prácu na čiastočný úväzok. „Som unavená z toho večného boja o to, aby existovalo oblečenie, ktoré nám sedí, a aby značky chceli vyrábať veci, ktoré môžeme nosiť,“ opísala svoju frustráciu pre The Guardian.

    Na diverzitu už nie je tlak. Na zníženie nákladov však áno

    Pravdou je, že záujem o plus size modelky medzi svetovými značkami výrazne klesol. Zasvätení hovoria o dominovom efekte, keď sa značky navzájom sledujú, či sú dostatočne inkluzívne a pozorné voči plus size modelkám. Akonáhle sa body positivity začala vzďaľovať, znamenalo to menší tlak na módne domy, čo malo za následok menšie zastúpenie výrazných proporcií na mólach.

    Zdroj: Givenchy

    Príčin odklonu od diverzity je viac a ich súhra formuje súčasný stav. S veľkou pravdepodobnosťou zohral úlohu ekonomický vplyv globálnej pandémie. Vyrábať väčšie oblečenie pre plus size modelky je pre značky často drahšie. Takže keď v dobe globálnej krízy, ale rovnako po nej, hľadali rôzne cesty, ako ušetriť príliš vysoké náklady, túto položku zo svojich výdavkov jednoducho škrtli.

    Biela & chudá. Tradičný pohľad na ženské telo slávi comeback

    Podstatné ale je, že značky vedia, že tak môžu učiniť a nebudú za to vystavené tlaku. Najmä v USA sa v posledných rokoch premenilo spoločenské klíma a snaha o diverzitu spadla do skupinky takzvaných woke tém, ktoré sú vo verejnej debate ovládanej konzervatívcami skôr zosmiešňované. Ideálom sa tak znovu stávajú biele a výrazne štíhle telá. Kto sa k inklúzii hlási príliš nahlas, riskuje, že bude označený za politicky korektného aktivistu. V takomto prostredí sa preto módnym značkám jednoducho vyplatí vrátiť k tradičnému ideálu krásy.

    Plus size? Nové technológie to vraj nevedia a klienti nechcú

    Výrečným dokladom posunu vo verejnej debate je prípad agentúry Seraphinne Vallora, ktorá sa zviditeľnila potom, čo vo Vogue tento rok v auguste vyšiel vizuál s jej AI modelkou. Zakladateľky firmy v následnej diskusii priznali, že ich Instagramu chýba rozmanitosť. Sledujúci podľa ich slov moc nereagujú na posty s modelkami odlišných tónov pleti. „Robíme biznis a používame obrázky, ktoré vyvolajú debatu a prinesú klientov,“ dodali. Ešte problematickejšie je ich ďalšie tvrdenie pre BBC, že technológia „nie je dostatočne pokročilá“ na vytváranie plus size modeliek.

    Nostalgia deväťdesiatych rokov. S módou sa vrátila dramatická štíhlosť

    Významný vplyv má aj estetický návrat do 90. a nultých rokov, kedy bolo trendy oblečenie, ktoré vyzeralo dobre výhradne na super štíhlych telách, napríklad low rise jeans. A potom je tu Ozempic, liek pôvodne vyrobený na liečbu diabetes, ktorý sa nedávno začal „off-label“ používať rovnako na chudnutie. Plus size modelky popisujú, že ich kolegyne mohli pravdepodobne práve vďaka nemu zhodiť niekoľko veľkostí. Nápadne schudla okrem iného ikona plus size modeliek Paloma Elsesser.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by paloma elsesser (@palomija)

    Na trón zasadol kráľ Ozempic. V jeho svete už nie je pre diverzitu miesto

    Ozempic dorazil do módneho sveta naplno v roku 2023 a od tej doby v ňom kraľuje. Podstatou jeho účinku je zníženie chuti do jedla a dôsledkom teda rýchle chudnutie. Liek priniesol do sveta celebrít a modeliek cynickú otázku: Keď je chudnutie tak jednoduché a štíhly môže byť každý, prečo by mal byť vytváraný priestor pre nadmerné veľkosti? Ozempic neovplyvňuje len telá, ale aj vnímanie toho, čo je v móde považované za žiaduce. V jeho ére sa samotná existencia plus size modelky môže javiť ako zbytočný vzdor proti mainstreamom prijímanej norme.

    Zdroj: Collina Strada, Christian Siriano

    Výkyv, alebo trend? Uvidíme, čo sa so situáciou urobí generácia Z

    Súčasný ústup od inklúzie a návrat k extrémnej štíhlosti môžeme považovať za skôr dočasný výkyv než trvalý trend. Vplyv konzervatívnej rétoriky a farmakologických „skratiek“ k chudnutiu síce na čas posilnil tradičný ideál tela, ale ešte je tu generácia Z. Tá vyrastá v inom kultúrnom nastavení, diverzita je pre ňu prirodzená a body positivity považuje za samozrejmosť, nie podvod, ako sa v médiách občas objavuje. Akonáhle sa Gen Z stane hlavnou nákupnou silou a získa väčší vplyv vnútri módneho priemyslu, môžeme čakať, že sa pravidlá hry opäť zmenia.

    Zdroje: Guardian, BBC, Refinery 29, Dazed Digital, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Balmain osirel. Po 14 rokoch ho opúšťa kreatívny riaditeľ Olivier Rousteing

    Vždy, keď sa zdá, že módny kolotoč zmeny kreatívnych riaditeľov skončil, objaví sa ďalšia náhla zmena. Tentokrát zo svojej vedúcej pozície odchádza štyridsaťročný návrhár Olivier Rousteing. Francúzsky módny dom Balmain opúšťa po 14 rokoch v jeho čele. Za svoje pôsobenie dokázal značku prepojiť s popkultúrou, zapojiť ju do sveta nových technológií a vytvoriť vlastnú Balmain Army.

    Svadobné šaty hviezd diktujú trendy. Inšpirujú štýl aj odvahu ďalších neviest

    Deň, na ktorý čaká takmer každá žena. Od romantického pokľaknutia až po veľkolepý obrad je to cesta plná emócií, očakávaní a snov. Všetko sa začína jediným okamihom, iskrivým prsteňom, pohľadom plným lásky a slovami, ktoré zmenia celý život. Od tohto momentu sa začína cesta plná plánovania, nápadov a detailov, na ktorých záleží. Šaty, ktoré nosia celebrity, potom inšpirujú milióny neviest na celom svete, určujú trendy a dokazujú, že elegancia a štýl sú nákazlivé. Výber svadobných šiat je v skutočnosti často momentom, keď sa žena prvýkrát uvidí ako nevesta.

    Módnu scénu zaplavili Vianoce. Značky chrlia sviatočné kampane

    Nastal čas, na ktorý sa niektorí tešia celý rok a iní jeho príchod skôr oplakávajú. Blížiace sa Vianoce totiž neznamenajú iba okamihy radosti a potešenia, ale aj stresu. Módne značky ťažia z túžby podobnému tlaku uniknúť a ponúkajú kampane, umožňujúce krátky útek pred sviatočným zhonom. Odkazujú na silu lásky, jedinečného talentu či jednoduchého potešenia.

    Hútiovia po takmer piatich rokoch prepustili modelku. Porušovať mala „morálne kódy“

    Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po takmer piatich rokoch opäť na slobode. Cez víkend o tom reportovala agentúra AFP. Dvadsaťpäťročná žena bola uväznená v roku 2021 vojenskou skupinou Hútiovia, ktorá od roku 2015 vládne časti krajiny. Ako dôvod pre jej zatknutie vtedy uviedla "porušovanie lokálnych morálnych kódov", čo ľudskoprávne organizácie označujú za nepodložené.

    Vlasy, bradavky a biznis. Prečo SKIMS dráždi verejnosť?

    Značka SKIMS nedávno vyvolala rozruch novou kolekciou, ktorá oslavuje prirodzenosť tela. Alebo nie? Na sociálnych sieťach sa strhla búrka názorov, či Kim Kardashian oslavuje prirodzenosť ženského tela a búra tabu kože bez jediného chlpu, alebo naopak posilňuje nerealistické ideály krásy a tlak na "dokonalé" telo. Marketingový tím SKIMS však slávi úspech, tangá s umelým ochlpením boli behom pár dní vypredané.

    História elegancie opäť žiari. Pillbox hat oslavuje návrat na módnu scénu

    Nenápadný, a predsa neodolateľne pôsobivý. Klobúk v tvare škatuľky, známy ako pillbox hat, je symbolom kultivovaného vkusu, prekračujúceho generácie aj trendy. Stelesňuje jednoduchosť povýšenú na umenie, spojenú s autoritou a jemnosťou, ktorá sa nikdy nestráca v dave. Nie je to len ozdoba. Je to vyjadrenie postoja, odkaz éry pôvabu a pocta ženskej elegancii.

    Prvý Pink Ball oživil Londýn. Britské múzeum dostáva za podujatie kritiku

    Exkluzívny Pink Ball zafarbil dňa 18. októbra priestory British Museum do všetkých odtieňov ružovej. Vôbec prvý galavečer v tamojších priestoroch kontrastoval s končiacou výstavou Ancient India: Living Traditions, ktorej témou náboženských tradícií sa taktiež inšpiroval. Svet luxusu tak vládol medzi historickými artefaktmi Londýna, čo však vyvolalo aj značnú kritiku.

    LVMH a UNESCO rozširujú spoluprácu. Tiffany & Co. chce chrániť oceány

    Luxusná skupina LVMH prehlbuje partnerstvo s UNESCO. Spoločne hodlajú pracovať na ďalšom päťročnom pláne, tentokrát s názvom For the Beauty of Life. Novo sa k nemu pridá taktiež šperkársky dom Tiffany & Co., ktorého cieľom bude podporiť ochranu oceánov. V srdci spolupráce stojí snaha vytvoriť udržateľné riešenia, ktoré podporia predovšetkým lokálne komunity po celom svete.

    Maison Margiela otvára brány Dubaja. V metropole ponúka exkluzívne rezidencie

    Legendárna francúzska značka pokračuje v prekračovaní módnych hraníc. Maison Margiela tentokrát svoju jedinečnú estetiku neaplikoval na dychberúce návrhy, ale luxusné apartmány. Módny dom odhalil prvé exkluzívne rezidencie, ktoré vybudoval na ostrove Palm Jumeirah v Dubaji. Pridal sa tak ku skupine značiek, ktoré redefinujú podobu súčasného luxusného priemyslu.

    Stella McCartney dosiahla ďalší míľnik. Predstavila prvé plant-based perie

    Nedávny Parížsky týždeň módy zažil dôležitý debut. Na tamojšie prehliadkové móla dorazili prvé návrhy z plant-based peria. Na svedomí ho má britská návrhárka Stella McCartney, preslávená svojim udržateľným a ekologickým prístupom. Inovatívny materiál FEVVERS pritom nemá slúžiť ako presná napodobenina peria, jeho cieľom je vytvoriť podobnú, avšak jedinečnú estetiku.

    Balmain oslavuje 80. narodeniny. Jeho módnu stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z najvýznamnejších značiek módnej histórie oslavuje významný míľnik. Módny dom Balmain tento rok oslávi svoje 80. narodeniny. Na oslavu si nadelil nielen špeciálnu výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale aj špeciálny dokument. Postaral sa oň uznávaný režisér Loïc Prigent, ktorý vyniesol na povrch archívne záznamy, ktoré verejnosť ešte nikdy nevidela.

    Julian Klausner sa činí. Rozvíja populárne pánske tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy obliekal svet do poézie textilných kontrastov. Keď ale na konci svojej kariéry predstavil nízke semišové tenisky, pridal k svojmu odkazu nečakanú kapitolu. Precíznu, civilnú a úplne súčasnú podobu pánskych topánok. Tie sa stali jeho tichým podpisom, ktorý rezonoval aj po jeho odchode. Tento príbeh teraz pokračuje pod vedením návrhára Juliana Klausnera.

    Z dievčaťa od vedľa je showgirl. Taylor Swift sa novými outfitmi stavia medzi legendy

    Už dávno vieme, že značka menom Taylor Swift obsahuje oveľa viac než len pesničky s chytľavými refrénmi a inteligentnými textami. Nový album The Life of a Showgirl ukazuje umelkyňu šťastne zamilovanú a pevne usadenú vo svete šoubiznisu. Populárna speváčka si skrze neho nielen hudobným, ale predovšetkým módnym jazykom a za pomoci premyslenej štylizácie hovorí o pozícii medzi ozajstnými legendami.

    Prada odštartovala vianočný zhon. Vydala tohtoročnú sviatočnú kampaň

    S postupujúcou jeseňou sa nezadržateľne blíži aj tohtoročné sviatočné obdobie. Vianočný zhon odštartovala medzi svetovými módnymi domami spoločnosť Prada. Koncom októbra vydala kampaň oslavujúcu sviatky s názvom A Winter’s Tale. V jej strede stoja ambasádori značky, ale aj klasický zimný archetyp predstavujúci cestu domov zasneženými vrcholmi dychberúcich hôr.

    Film Die, My Love láka na surovosť. Jennifer Lawrence popúšťa uzdu emócií

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson iskrí v novom trileri. Film Die, My Love, ktorý debutoval na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes, napätím priamo prekypuje. Film sleduje dej založený na knihe z pera Ariany Harwicz, v jeho srdci stojí výbušná, energetická a čím ďalej viac stratená Grace. Rozpráva príbeh ženy, ktorá sa naplno poddá svojej surovosti.

    Móda v kocke: Ugg spája sily so Sacai a Swarovski spolupracuje s Loop

    Svet módy ponúka nové partnerstvá. Po šiestich rokoch vytvorila slávna značka topánok Ugg špeciálnu kolekciu s japonskou spoločnosťou Sacai. Spoločnosť Swarovski pre zmenu spolupracuje s výrobcom štupľov do uší Loop. Dior oslavuje 10. výročie projektu Dior Lady Art a Pandora spustila vlnu vianočných kampaní. Taliansko privíta prvú výstavu oslavujúcu návrhy značiek Alaïa a Balenciaga.

    ― Reklama ―