Historické predstavy o mieste ženy v spoločnosti sa prirodzene odrážali v jej šatníku. Nová výstava v Múzeu módy v Antverpách (MoMu) však odhaľuje, ako sa na tomto procese podieľal aj interiér. Na základe prác belgických dizajnérov a architektov tak skúma prepojenie pohlavia, módy, ale aj dizajnu.
Dámska móda bola od nepamäti spojená s tým, aké miesto má žena v danej dobe v spoločnosti. Najnovšia výstava Múzea módy v Antverpách (MoMu) s názvom Fashion and Interiors: A Gendered Affair však skúma nielen vplyv genderu, ale aj rolu, ktorú v tejto súhre zohral interiér. Druhá polovica 19. storočia totiž stvorila ideál rodinného života, ktorý ženu napevno upútal do jej domácnosti.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Kurátorka výstavy Rómy Cockx potom v exhibícii skúma nielen tento trend, ale aj to, ako ho neskorší dizajnéri a návrhári úplne rozbúrali. Ide teda o komplexnú rozpravu o tom, ako sa svety módy, interiéru a dizajnu navzájom ovplyvňujú a ako na ne pôsobí meniace sa chápanie genderu. Návštevníci ju môžu od 29. marca uchopiť cez kúsky súvisiacich návrhárov, dizajnérov a architektov.


Zdroj: Momu
Vplyv interiéru na módu demonštruje kurátorka výstavy napríklad prirovnaním žien k ich interiéru. Keďže bola ich hlavná úloha vytvoriť príjemný domov, začali s ním podľa nej postupne splývať. Ich šaty reflektovali honosné koberce, potapetované steny i všadeprítomné dekorácie. Túto realitu však následne nabúrala práca architektov ako Adolf Loos, Lilly Recih či preslávený Le Corbusier.
Interiér nevychádzal z módy. Využili ho Martin Margiela a Raf Simons
Moderní dizajnéri totiž začali k interiérovému dizajnu a architektúre pristupovať funkcionalisticky a minimalisticky, čím navždy zmenili koncept prepojenia ženy a jej domova. Interiér sa však z módy nevytratil. Ďalej z neho čerpali návrhári ako Ann Demeulemeester, Martin Margiela a Raf Simons. Príkladom je ikonická sukňa od Husseina Chalayana v podobe stola z kolekcie Afterwords 2000.


Zdroj: Momu
Dizajnéri sa však v poslednom čase a v súčasnosti venujú aj interiérom, keďže domov je čoraz viac vnímaný ako akési nedotknuteľné útočisko. Dokonalým symbolom tejto koncepcie je kolekcia Viktor & Rolf z roku 2005, ktorá premenila posteľ na slávnostné šaty. Spolu s vývojom chápania dizajnu sa však mení aj význam genderu a jeho postavenie v spoločnosti.
Zdroje: WWD, Financial Times, NSS Magazine, Instagram