Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Alexander McQueen sa zapísal do histórie ako dizajnérsky majster. Jeho druhé meno by však mohlo byť provokatér. V 90. rokoch minulého storočia totiž vytvoril kolekcie, ktoré sa často pohybovali na hrane a dráždili tak publikum aj kritikov. Nezabudnuteľne však formovali estetiku prelomu tisícročia.

    Mnohé z návrhov Alexandra McQueena možno označiť za „cez čiaru“. Fascinovali totiž svojimi hlbokými symbolickými odkazmi, ktoré dodnes vyvolávajú otázky o zmysle ľudskej zraniteľnosti a vlastne celého života. Vybrali sme niekoľko kľúčových návrhov, ktoré vysvetľujú, prečo sa tento talentovaný návrhár stal jedným z najvplyvnejších dizajnérov všetkých čias.

    Zima 1995/96 v znamení znásilnenia Škótska Anglickom. Ľudia si mysleli, že návrhár ctí násilie páchané na ženách

    Ikonický model z kolekcie Highland Rape patrí medzi najkontroverznejšie diela McQueenovej kariéry. Šaty, tvorené z potrhaných látok, boli navrhnuté tak, aby odhaľovali časti tiel, a pôsobili dojmom zničenia a uplynulého boja.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen sa inšpiroval témou škótskej histórie a symbolicky zobrazil inváziu Anglicka do Škótska. Dramatický vzhľad však vyvolal pobúrenie kvôli názvu a štylizácii kolekcie. Hoci návrhár opakovane zdôrazňoval, že cieľom bolo ukázať silu a zraniteľnosť žien v časoch historických konfliktov, nie oslavovať násilie páchané na ženách.

    Jar a leto 1997 definoval slávny korzet alebo sako s rohmi. Temné motívy boli v návrhoch ako doma

    Z kolekcie It’s a Jungle Out There pochádza legendárny kovový korzet, ktorý pripomína brnenie obopínajúce telo a pôsobí ako nepreniknuteľná, ale nebezpečná ochrana. Korzet pôsobí ako umelecké dielo na pomedzí módy a mučiacich nástrojov a odráža návrhárovu fascináciu psychológiou ľudskej existencie.

    Zdroj: The Met Museum

    Tento model však nie je jediným zdanlivo znepokojujúcim kúskom tohto radu. V rovnakej kolekcii nájdete napríklad kabát, ktorý má na chrbte vyobrazeného ukrižovaného Ježiša. Patrí sem napríklad aj vypasované sako doplnené ostrými, takmer démonickými rohmi na ramenách.

    Oheň, lebky a hmyz. Zima roku 1998 bola skutočne krutá

    Jeseň a zimu roku 1998 definovali prvky, ktoré spochybňujú ľudskú pominuteľnosť. Šaty pokryté lebkami a hmyzom zosobňujú dualitu života a smrti. McQueen tu priniesol na mólo estetiku, ktorá je zároveň krásna a znepokojujúca, čím dodal modelom neskutočný vizuálny dopad.

    Na prehliadke nechýbal ani oheň. Ten obklopil jednu z modeliek v ikonických červených šatách na konci prehliadky. Ak sa na ňu pozrieme dnešným okom, musíme povedať, že ide o veľmi nadčasový model. Kukla aj materiál totiž vyvolávajú podobné pocity ako módny dom Vetements v posledných rokoch.

    Prvý náčrt nepredstavil Coperni. Vizionár McQueen ho zachytil približne o 20 rokov skôr

    Z kolekcie No. 13 pochádza jeden z najikonickejších modelov, vytvorený priamo na móle. Alexander McQueen nechal modelku Shalom Harlow stáť na otočnom podstavci, zatiaľ čo robotické ruky striekali farbu na jej biele šaty. Tento kúsok je ikonický nielen pre svoj futuristický štýl, ale aj pre umelecký koncept, ktorý stál za jeho vznikom.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen prekvapivým aktom ukázal, že móda môže vznikať priamo pri tvorení, a že model je ako plátno, tak časť procesu. Ide o najviac diskutovaný moment návrhárovej kariéry, ktorý podčiarkol jeho schopnosť šokovať publikum aj odovzdávať hlbokú symboliku, popisujúcu spojenie človeka a technológie.

    Zdroje: The Met Museum, Vanity Fair, Journal of Design and Culture, YouTube

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Provokácia a dráma presahujúca únosnú mieru. Alexander McQueen ako majster dávnej temnoty

    ― Reklama ―

    Alexander McQueen sa zapísal do histórie ako dizajnérsky majster. Jeho druhé meno by však mohlo byť provokatér. V 90. rokoch minulého storočia totiž vytvoril kolekcie, ktoré sa často pohybovali na hrane a dráždili tak publikum aj kritikov. Nezabudnuteľne však formovali estetiku prelomu tisícročia.

    Mnohé z návrhov Alexandra McQueena možno označiť za „cez čiaru“. Fascinovali totiž svojimi hlbokými symbolickými odkazmi, ktoré dodnes vyvolávajú otázky o zmysle ľudskej zraniteľnosti a vlastne celého života. Vybrali sme niekoľko kľúčových návrhov, ktoré vysvetľujú, prečo sa tento talentovaný návrhár stal jedným z najvplyvnejších dizajnérov všetkých čias.

    Zima 1995/96 v znamení znásilnenia Škótska Anglickom. Ľudia si mysleli, že návrhár ctí násilie páchané na ženách

    Ikonický model z kolekcie Highland Rape patrí medzi najkontroverznejšie diela McQueenovej kariéry. Šaty, tvorené z potrhaných látok, boli navrhnuté tak, aby odhaľovali časti tiel, a pôsobili dojmom zničenia a uplynulého boja.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen sa inšpiroval témou škótskej histórie a symbolicky zobrazil inváziu Anglicka do Škótska. Dramatický vzhľad však vyvolal pobúrenie kvôli názvu a štylizácii kolekcie. Hoci návrhár opakovane zdôrazňoval, že cieľom bolo ukázať silu a zraniteľnosť žien v časoch historických konfliktov, nie oslavovať násilie páchané na ženách.

    Jar a leto 1997 definoval slávny korzet alebo sako s rohmi. Temné motívy boli v návrhoch ako doma

    Z kolekcie It’s a Jungle Out There pochádza legendárny kovový korzet, ktorý pripomína brnenie obopínajúce telo a pôsobí ako nepreniknuteľná, ale nebezpečná ochrana. Korzet pôsobí ako umelecké dielo na pomedzí módy a mučiacich nástrojov a odráža návrhárovu fascináciu psychológiou ľudskej existencie.

    Zdroj: The Met Museum

    Tento model však nie je jediným zdanlivo znepokojujúcim kúskom tohto radu. V rovnakej kolekcii nájdete napríklad kabát, ktorý má na chrbte vyobrazeného ukrižovaného Ježiša. Patrí sem napríklad aj vypasované sako doplnené ostrými, takmer démonickými rohmi na ramenách.

    Oheň, lebky a hmyz. Zima roku 1998 bola skutočne krutá

    Jeseň a zimu roku 1998 definovali prvky, ktoré spochybňujú ľudskú pominuteľnosť. Šaty pokryté lebkami a hmyzom zosobňujú dualitu života a smrti. McQueen tu priniesol na mólo estetiku, ktorá je zároveň krásna a znepokojujúca, čím dodal modelom neskutočný vizuálny dopad.

    Na prehliadke nechýbal ani oheň. Ten obklopil jednu z modeliek v ikonických červených šatách na konci prehliadky. Ak sa na ňu pozrieme dnešným okom, musíme povedať, že ide o veľmi nadčasový model. Kukla aj materiál totiž vyvolávajú podobné pocity ako módny dom Vetements v posledných rokoch.

    Prvý náčrt nepredstavil Coperni. Vizionár McQueen ho zachytil približne o 20 rokov skôr

    Z kolekcie No. 13 pochádza jeden z najikonickejších modelov, vytvorený priamo na móle. Alexander McQueen nechal modelku Shalom Harlow stáť na otočnom podstavci, zatiaľ čo robotické ruky striekali farbu na jej biele šaty. Tento kúsok je ikonický nielen pre svoj futuristický štýl, ale aj pre umelecký koncept, ktorý stál za jeho vznikom.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen prekvapivým aktom ukázal, že móda môže vznikať priamo pri tvorení, a že model je ako plátno, tak časť procesu. Ide o najviac diskutovaný moment návrhárovej kariéry, ktorý podčiarkol jeho schopnosť šokovať publikum aj odovzdávať hlbokú symboliku, popisujúcu spojenie človeka a technológie.

    Zdroje: The Met Museum, Vanity Fair, Journal of Design and Culture, YouTube

    ― Reklama ―

    Veľký návrat značky Alexander Wang. Ako vyzerá nová „Wang Girl“?

    Alexander Wang sa po siedmich rokoch vrátil na módny kalendár New York Fashion Week s kolekciou, ktorá vyžaruje sebavedomie aj vyzretú estetiku. Show navyše oslávil 20. výročie od založenia svojej značky. V jeho ponímaní oslavuje návrat primárne ikona "Wang Girl". Tentokrát s prímesou kockovanej potlače, ostrých kontúr a vízií ženy, ktorá vládne vlastnému času. Návrhár poskladal odkaz minulosti a transformoval ho do siluety modernej ženy.

    Fendi v obložení atraktívnych farieb. Módny dom naservíroval perfektnú paletu

    Paleta farieb z dielne Fendi pre túto jeseň a zimu funguje ako obraz rímskej oblohy pri západe slnka. Tmavá listnatá zelená, hlboká zemitá hnedá a sivá grafitová, s nádychom petrolejovo modrej, prechádzajú do svetlých, skoro až rozbahnených tónov terakoty a púdrovej ružovej. Šarlátová a "bubblegum pink" dodávajú nečakaný akcent. Výsledok pôsobí ako harmonická kompozícia, v ktorej má každý odtieň presne určenú úlohu.

    Prada skúma identitu. Jej premenlivosť stvárnila Scarlett Johansson

    Módny dom Prada zverejnil ďalšiu kampaň so svojou ikonickou kabelkou Galleria. Tvárou kampane je už po tretí raz herečka Scarlett Johansson, tentoraz pod režisérskou taktovkou Yorgosa Lanthimosa. Súvisiaci krátky film popisuje premenlivosť našich identít a odráža aj rôzne podoby, ktoré za uplynulé roky nadobudla aj samotná taška.

    Prečo sa z módneho sveta vytratili večierky? Bujarosť strieda sofistikovanosť

    Večierky patria k móde rovnako ako prehliadkové móla. V 90. rokoch aj pred pandémiou určovali rytmus celej éry a stali sa laboratóriom ikonických obrazov. Paparazzi vtedy prinášali zábery plné dymu, šampanského a hodvábnych rób, ktoré neskôr definovali pojem glamour. Kto chcel hovoriť o móde, musel poznať aj atmosféru elitných večierkov. Čo sa teda zmenilo?

    Gustaf Westman redefinuje sviatočný dizajn. Tentokrát v spolupráci s IKEA

    Gustaf Westman patrí k najvýraznejším menám dizajnu a opäť potvrdzuje, že jeho tvorba presahuje hranice tradičného poňatia interiéru. Po nedávnej spolupráci s automobilkou BMW prichádza ďalší projekt, tentokrát s IKEA. Kolekcia Home of Celebration spája energiu farieb, organické tvary a rukopis Westmana s dostupným svetom švédskej značky. Výsledkom je 12 objektov, ktoré menia pohľad na sviatočné stolovanie.

    Michael Kors ponúka únik. Kolekciu pre jar a leto 2026 ponoril do kľudu

    Zatiaľ čo Ralph Lauren v stredu odhalil svoju najnovšiu kolekciu, návrhár Michael Kors odštartoval oficiálny kalendár Newyorského týždňa módy. Na Manhattane predstavil svoje návrhy na nadchádzajúcu jar a leto. Pri ich tvorbe čerpal z leta plného cestovania a vytúženého pocitu úniku. Splývavé dlhé siluety a mäkké materiály ponúkli závan pokoja.

    Frankenstein okúsil luxus. Filmové kostýmy doplnili šperky od Tiffany & Co.

    Slávny klenotnícky dom Tiffany & Co. pomohol oživiť tajomný príbeh Frankensteina. Značka spolupracovala na kostýmoch pre najnovšiu filmovú adaptáciu legendárneho románu. Do filmu zapožičala 27 archívnych a moderných kúskov svojich luxusných šperkov. Zdobila najmä vzhľad postavy Elizabeth, ktorú stvárnila herečka Mia Goth.

    Gen Z si plní vlastné šálky. Trend „Fill your own cup“ radí, ako nevyhorieť

    Z prázdnej šálky sa nedá nalievať. Najnovší trend "Fill your own cup" mladej generácii na sociálnych sieťach pripomína, že starostlivosť o seba nie je sebeckosť, ale základný predpoklad psychického a fyzického zdravia. V čase neutíchajúcich notifikácií a takmer nekonečných povinností sa stáva nevyhnutnosťou spomaliť, dobiť energiu a až potom ju opäť rozdávať ďalej.

    Päťdesiatkrát a stále prvýkrát. Trenčkoty vedia prekvapiť, nebojte sa trendy zmien

    Trenčkoty sú tento rok znovu v móde, aj keď z nej vlastne nikdy neodišli. Ikonický béžový kúsok prešiel evolúciou a obchody ho teraz ako na bežiacom páse ponúkajú v rozličných variáciách. Módne domy a ich návrhári dokazujú, že jeden z najpraktickejších prvkov vášho šatníka je takzvaným statement piece, zapadajúcim do každej generácie aj štýlu.

    Ralph Lauren vidí trojfarebne. Odštartoval Newyorský týždeň módy

    Začal kolotoč septembrových týždňov módy. Prehliadky odhaľujúce kolekcie pre jar a leto 2026 neoficiálne odštartovala šou z dielne Ralph Lauren. Návrhár ponúkol decentnú eleganciu, ktorú podčiarkla výrazná paleta farieb. Skladala sa totiž iba z troch odtieňov, čiernej, bielej a červenej. Dizajnér tak urobil krok stranou od klasického preppy štýlu a prenikol do modernizmu.

    Pánska obuv sa pohráva s kontrastom. Paríž diktuje jesennú footwear

    Pánska obuv na Parížskom týždni módy pre jeseň a zimu 2025 pôsobila ako najpriamejší indikátor súčasných trendov. Z prehliadok i showroomov totiž vzišli modely, ktoré pracujú s jasnými kontrastmi. Môžeme sa tešiť na športový základ prevedený do luxusu, klasiku preformátovanú do experimentu alebo minimalistické tvary postavené proti maximalizmu.

    Gentle Monster skóruje. Perfektné kampane sú doplnené príkladným marketingom

    Gentle Monster je jednou zo značiek, ktoré zmenili spôsob, akým móda komunikuje so svojimi zákazníkmi. Kórejský výrobca okuliarov sa stal kultúrnym hráčom, ktorý dokáže spojiť architektúru, umenie a marketing do jedného dokonalého celku. Každá kolekcia pôsobí ako kapitola príbehu, ktorý sa odohráva v digitálnych kampaniach, ale aj vo fyzickom priestore.

    TikTok radí, ako zachrániť deň. Nový trend kladie dôraz na maličkosti

    Sociálna sieť TikTok prichádza s ďalším trendom, ktorý sľubuje pohodovejšie voľné dni. Koncept s názvom "Save the Day", teda "Zachráň deň" radí, ako prekonať hodiny naplnené iba prácou a nestratiť pri tom sám seba. Kľúčom k vyrovnanejšej nálade sú podľa neho malé aktivity, ktoré nás opäť "ukotvia". Môže to byť čítanie knihy, prechádzka alebo rozhovor s priateľom.

    Rosalía si obliekla Calvin Klein. Speváčka žiari v čerstvej kampani

    Módny dom Calvin Klein naverboval do svojej najnovšej kampane ďalšiu známu osobnosť. Jeho ikonickú spodnú bielizeň tentokrát v reklame pre tohtoročnú jeseň obliekla španielska speváčka Rosalía. Na fotografiách, o ktoré sa postarala fotografka Carlijn Jacobs, pózuje v kolekciách Icon Cotton Modal a Heritage Cotton, a to vo vani, baggy džínach aj s pytónom.

    Jacquemus pripíja s Veuve Clicquot. Spoločne vzdávajú hold silným ženám

    Francúzsky módny dom Jacquemus a výrobca luxusného šampanského Veuve Clicquot predstavujú poetickú spoluprácu. V jej srdci leží limitovaná edícia fľaše La Grande Dame 2018 vintage a skulpturálny chladiaci set. Značky spája nielen láska pre tradíciu a remeslo, ale aj úcta k silným ženám. Oboje podčiarkuje obľúbenosť žltej farby, ktorá symbolizuje radosť.

    M.A.C Cosmetics má novú tvár. Kozmetickú značku bude zastupovať Doja Cat

    Speváčka Doja Cat odhalila novú beauty spoluprácu. Na uplynulom odovzdávaní ocenení MTV Video Music Awards potvrdila, že sa stala novou globálnou ambasádorkou spoločnosti M.A.C Cosmetics. Na červenom koberci totiž predviedla svoj klasický červený rúž v odtieni Lady Danger. Prizerajúcich sa však prekvapila, keď si z neho s chuťou odhryzla.

    ― Reklama ―