Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Alexander McQueen sa zapísal do histórie ako dizajnérsky majster. Jeho druhé meno by však mohlo byť provokatér. V 90. rokoch minulého storočia totiž vytvoril kolekcie, ktoré sa často pohybovali na hrane a dráždili tak publikum aj kritikov. Nezabudnuteľne však formovali estetiku prelomu tisícročia.

    Mnohé z návrhov Alexandra McQueena možno označiť za „cez čiaru“. Fascinovali totiž svojimi hlbokými symbolickými odkazmi, ktoré dodnes vyvolávajú otázky o zmysle ľudskej zraniteľnosti a vlastne celého života. Vybrali sme niekoľko kľúčových návrhov, ktoré vysvetľujú, prečo sa tento talentovaný návrhár stal jedným z najvplyvnejších dizajnérov všetkých čias.

    Zima 1995/96 v znamení znásilnenia Škótska Anglickom. Ľudia si mysleli, že návrhár ctí násilie páchané na ženách

    Ikonický model z kolekcie Highland Rape patrí medzi najkontroverznejšie diela McQueenovej kariéry. Šaty, tvorené z potrhaných látok, boli navrhnuté tak, aby odhaľovali časti tiel, a pôsobili dojmom zničenia a uplynulého boja.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen sa inšpiroval témou škótskej histórie a symbolicky zobrazil inváziu Anglicka do Škótska. Dramatický vzhľad však vyvolal pobúrenie kvôli názvu a štylizácii kolekcie. Hoci návrhár opakovane zdôrazňoval, že cieľom bolo ukázať silu a zraniteľnosť žien v časoch historických konfliktov, nie oslavovať násilie páchané na ženách.

    Jar a leto 1997 definoval slávny korzet alebo sako s rohmi. Temné motívy boli v návrhoch ako doma

    Z kolekcie It’s a Jungle Out There pochádza legendárny kovový korzet, ktorý pripomína brnenie obopínajúce telo a pôsobí ako nepreniknuteľná, ale nebezpečná ochrana. Korzet pôsobí ako umelecké dielo na pomedzí módy a mučiacich nástrojov a odráža návrhárovu fascináciu psychológiou ľudskej existencie.

    Zdroj: The Met Museum

    Tento model však nie je jediným zdanlivo znepokojujúcim kúskom tohto radu. V rovnakej kolekcii nájdete napríklad kabát, ktorý má na chrbte vyobrazeného ukrižovaného Ježiša. Patrí sem napríklad aj vypasované sako doplnené ostrými, takmer démonickými rohmi na ramenách.

    Oheň, lebky a hmyz. Zima roku 1998 bola skutočne krutá

    Jeseň a zimu roku 1998 definovali prvky, ktoré spochybňujú ľudskú pominuteľnosť. Šaty pokryté lebkami a hmyzom zosobňujú dualitu života a smrti. McQueen tu priniesol na mólo estetiku, ktorá je zároveň krásna a znepokojujúca, čím dodal modelom neskutočný vizuálny dopad.

    Na prehliadke nechýbal ani oheň. Ten obklopil jednu z modeliek v ikonických červených šatách na konci prehliadky. Ak sa na ňu pozrieme dnešným okom, musíme povedať, že ide o veľmi nadčasový model. Kukla aj materiál totiž vyvolávajú podobné pocity ako módny dom Vetements v posledných rokoch.

    Prvý náčrt nepredstavil Coperni. Vizionár McQueen ho zachytil približne o 20 rokov skôr

    Z kolekcie No. 13 pochádza jeden z najikonickejších modelov, vytvorený priamo na móle. Alexander McQueen nechal modelku Shalom Harlow stáť na otočnom podstavci, zatiaľ čo robotické ruky striekali farbu na jej biele šaty. Tento kúsok je ikonický nielen pre svoj futuristický štýl, ale aj pre umelecký koncept, ktorý stál za jeho vznikom.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen prekvapivým aktom ukázal, že móda môže vznikať priamo pri tvorení, a že model je ako plátno, tak časť procesu. Ide o najviac diskutovaný moment návrhárovej kariéry, ktorý podčiarkol jeho schopnosť šokovať publikum aj odovzdávať hlbokú symboliku, popisujúcu spojenie človeka a technológie.

    Zdroje: The Met Museum, Vanity Fair, Journal of Design and Culture, YouTube

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Provokácia a dráma presahujúca únosnú mieru. Alexander McQueen ako majster dávnej temnoty

    ― Reklama ―

    Alexander McQueen sa zapísal do histórie ako dizajnérsky majster. Jeho druhé meno by však mohlo byť provokatér. V 90. rokoch minulého storočia totiž vytvoril kolekcie, ktoré sa často pohybovali na hrane a dráždili tak publikum aj kritikov. Nezabudnuteľne však formovali estetiku prelomu tisícročia.

    Mnohé z návrhov Alexandra McQueena možno označiť za „cez čiaru“. Fascinovali totiž svojimi hlbokými symbolickými odkazmi, ktoré dodnes vyvolávajú otázky o zmysle ľudskej zraniteľnosti a vlastne celého života. Vybrali sme niekoľko kľúčových návrhov, ktoré vysvetľujú, prečo sa tento talentovaný návrhár stal jedným z najvplyvnejších dizajnérov všetkých čias.

    Zima 1995/96 v znamení znásilnenia Škótska Anglickom. Ľudia si mysleli, že návrhár ctí násilie páchané na ženách

    Ikonický model z kolekcie Highland Rape patrí medzi najkontroverznejšie diela McQueenovej kariéry. Šaty, tvorené z potrhaných látok, boli navrhnuté tak, aby odhaľovali časti tiel, a pôsobili dojmom zničenia a uplynulého boja.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen sa inšpiroval témou škótskej histórie a symbolicky zobrazil inváziu Anglicka do Škótska. Dramatický vzhľad však vyvolal pobúrenie kvôli názvu a štylizácii kolekcie. Hoci návrhár opakovane zdôrazňoval, že cieľom bolo ukázať silu a zraniteľnosť žien v časoch historických konfliktov, nie oslavovať násilie páchané na ženách.

    Jar a leto 1997 definoval slávny korzet alebo sako s rohmi. Temné motívy boli v návrhoch ako doma

    Z kolekcie It’s a Jungle Out There pochádza legendárny kovový korzet, ktorý pripomína brnenie obopínajúce telo a pôsobí ako nepreniknuteľná, ale nebezpečná ochrana. Korzet pôsobí ako umelecké dielo na pomedzí módy a mučiacich nástrojov a odráža návrhárovu fascináciu psychológiou ľudskej existencie.

    Zdroj: The Met Museum

    Tento model však nie je jediným zdanlivo znepokojujúcim kúskom tohto radu. V rovnakej kolekcii nájdete napríklad kabát, ktorý má na chrbte vyobrazeného ukrižovaného Ježiša. Patrí sem napríklad aj vypasované sako doplnené ostrými, takmer démonickými rohmi na ramenách.

    Oheň, lebky a hmyz. Zima roku 1998 bola skutočne krutá

    Jeseň a zimu roku 1998 definovali prvky, ktoré spochybňujú ľudskú pominuteľnosť. Šaty pokryté lebkami a hmyzom zosobňujú dualitu života a smrti. McQueen tu priniesol na mólo estetiku, ktorá je zároveň krásna a znepokojujúca, čím dodal modelom neskutočný vizuálny dopad.

    Na prehliadke nechýbal ani oheň. Ten obklopil jednu z modeliek v ikonických červených šatách na konci prehliadky. Ak sa na ňu pozrieme dnešným okom, musíme povedať, že ide o veľmi nadčasový model. Kukla aj materiál totiž vyvolávajú podobné pocity ako módny dom Vetements v posledných rokoch.

    Prvý náčrt nepredstavil Coperni. Vizionár McQueen ho zachytil približne o 20 rokov skôr

    Z kolekcie No. 13 pochádza jeden z najikonickejších modelov, vytvorený priamo na móle. Alexander McQueen nechal modelku Shalom Harlow stáť na otočnom podstavci, zatiaľ čo robotické ruky striekali farbu na jej biele šaty. Tento kúsok je ikonický nielen pre svoj futuristický štýl, ale aj pre umelecký koncept, ktorý stál za jeho vznikom.

    Zdroj: The Met Museum

    McQueen prekvapivým aktom ukázal, že móda môže vznikať priamo pri tvorení, a že model je ako plátno, tak časť procesu. Ide o najviac diskutovaný moment návrhárovej kariéry, ktorý podčiarkol jeho schopnosť šokovať publikum aj odovzdávať hlbokú symboliku, popisujúcu spojenie človeka a technológie.

    Zdroje: The Met Museum, Vanity Fair, Journal of Design and Culture, YouTube

    ― Reklama ―

    Zima sa nezadržateľne blíži. Ako sa stať ľadovou kráľovnou tejto sezóny?

    Pomaly nám vonku prituhuje a všetci už oprašujeme kabáty a kožuchy na tohtoročnú zimu. Ak chcete vládnuť snehovému počasiu, zabudnite na minimalizmus a šeď. Presvieťte mráz a tmu trblietkami, metalickými tónmi, zvieracími vzormi a eleganciou hodnou kráľovnej. Či už si zvolíte look mestskej bohyne, alebo princeznej mrazu, nebojte sa svojho pôvabu a sily vlastného štýlu.

    Móda v kocke: Swarovski rozžiaril Paríž a Marty Supreme má merch

    Značky vítajú Vianoce pomocou kampaní, ale aj špeciálnych výkladov či pop-upov. Výnimkou nie je ani spoločnosť Swarovski, ktorá tento rok rozsvietila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekciu pre rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidujú Kiki Boot a Nike servíruje polievku v Číne. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Rozpráva 150 rokov histórie módneho domu

    Vydavateľstvo Assouline v spolupráci s Louis Vuitton uvádza knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módneho domu od jeho založenia až po súčasnosť. Autor Arthur Dreyfus spracoval 406 strán a 320 obrazových materiálov do formy vizuálnej kroniky značky, ktorá definuje francúzsky luxus. Predslov napísal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha už vyšla a okamžite sa stala jedným z najdiskutovanejších titulov tohtoročnej módnej knižnice.

    Luxury Insights: púštny sen na obzore. Saudská Arábia plánuje prvý luxusný vlak

    Saudská Arábia posúva hranice miestneho luxusu. Koncom budúceho roka privíta svoj prvý luxusný vlak s názvom The Dream of the Desert. Cesta dlhá až 1 300 kilometrov predstaví skvosty krajiny za oknami aj v prepracovanom interiéri. Koncom októbra mala verejnosť možnosť vidieť prvé návrhy exkluzívneho projektu, ktorý sľubuje nezabudnuteľné zážitky.

    Ukradol Ralph Lauren Vianoce? Sviatky ozdobí estetika amerického návrhára

    Tohtoročné vianočné dekorácie ovládol štýl amerického návrhára Ralpha Laurena. Sociálna sieť TikTok praská vo švíkoch návalom videí, ktoré zdieľajú vianočnými stromčekmi zdobené interiéry plné kockovaných prikrývok, zamatových látok a trblietavých krištáľových pohárov. Estetika Ralph Lauren Christmas pripomína tradičné Vianoce, ukrýva však nádych nostalgie a nadčasovej elegancie.

    Móda v kocke: Značky vydávajú hviezdne kampane a Rotate oslavuje debut

    Vianoce nie sú jedinou témou, okolo ktorej značky točia svoje najnovšie kampane. Sarah Burton pre Givenchy obsadila Rooney Mara a Paulu Simonon do hlavných úloh letnej kolekcie. Jacquemus a Stella McCartney využívajú hviezdne tváre na propagáciu svojich najnovších kabeliek a Canada Goose si na pomoc prizvala hudobníka Willieho Nelsona. Spoločnosť Rotate zasa oslavuje svoju debutovú kolekciu obuvi.

    Spoločenský útlak má nové meno. Spodná bielizeň ako nový zdroj sebavedomia

    Po niekoľkých rokoch, keď módnej scéne dominovalo heslo "Free the Nipple", sa úlohy obrátili. Do popredia opäť preniklo nosenie spodnej bielizne, a to hlavne sexi čipky a podprseniek. Trend, ktorý bol predtým spájaný so spoločenským útlakom žien, dnes dostáva nový význam. Bielizeň totiž nemusí len zahaľovať bradavky a dávať prsiam dokonalý tvar, ale môže sa stať prostriedkom na vyjadrenie novo nadobudnutého sebavedomia.

    Marketing nultých rokov. Prečo je po dvoch dekádach taký príťažlivý?

    Marketing nultých rokov definovala vizuálna odvaha a nekompromisný štýl. Značky ako Sony, H&M alebo PlayStation experimentovali s dynamickými vizuálmi, futuristickými farebnými paletami a ikonickými tvárami popkultúry. Reklamy kombinovali hudbu, módu a technológiu v harmónii, ktorá oslovovala mladé publikum a nastavovala nové štandardy vkusu. Dnes sa práve táto vizuálna odvaha vracia, rezonuje na sociálnych sieťach a inšpiruje moderné marketingové kampane.

    Generáciu Z dobehla nostalgia. Jej šatník formujú trendy divokých deväťdesiatych rokov

    Nočná mora rodičov generácie Z opäť klope na dvere. Keď kráčate po ulici, niekedy máte pocit, že ste použili stroj času a vrátili sa do divokých deväťdesiatych rokov. Toto desaťročie je známe svojou štýlovou rozmanitosťou, ktorá často vychádzala z populárnej hudby a určovala, ako vás ostatní vnímajú. A čo je najdôležitejšie, diktovala vám spôsob obliekania. Metal, pop, rock, grunge, indie rock a ďalšie. Na prvý pohľad každý vedel, kam patríte.

    Balmain má po 14 rokoch novú tvár. Módny dom povedie Antonin Tron

    Legendárna francúzska značka Balmain začiatkom týždňa oznámila nečakanú správu. Jej kreatívne vedenie po 14 rokoch opúšťa návrhár Olivier Rousteing. Módny dom už ale pozná svoju novú tvár, ktorou sa stane dizajnér Antonin Tron. Známy je svojím vlastným labelom Atlein. Z jeho vedenia ale teraz odíde, aby mohol svoju tvorivú činnosť naplno zamerať na Balmain.

    Kozmický prešľap Vogue. Nový cover s Timothée Chalamet zožal kritiku

    Americký Vogue uzatvára rok vizuálnym experimentom, ktorý strháva módny svet. Decembrové číslo s Timothée Chalametom malo byť poctou predstavivosti a technologickej spolupráci s NASA. Namiesto toho vyvolalo diskusiu o hraniciach vkusu, konceptu a autenticity. Fotografka Annie Leibovitz premenila herca na kozmickú siluetu, ktorá však vyzerá prekvapivo plocho. Internet reaguje s intenzitou, akú si Vogue svojou popularitou zaslúži. Avšak s nekompromisným pohľadom. Navyše ide o posledné číslo, ktoré vzniklo pod vedením odchádzajúcej Anny Wintour.

    Shein dobýva Paríž. Napriek škandálu láka desaťtisíce návštevníkov

    Fast-fashion reťazec Shein slávi v Paríži napriek nedávnemu škandálu aj pretrvávajúcim protestom úspech. Pred týždňom otvoril v historickom nákupnom centre BHV svoju prvú kamennú pobočku. V rovnakom čase však musel čeliť tvrdej kritike kvôli predaju sex bábik pripomínajúcich deti. Napriek tomu prvá pobočka Shein doteraz privítala niekoľko desiatok tisíc návštevníkov.

    CFDA/Vogue Fashion Fund 2025 má víťaza. Vychádzajúcou hviezdou je Ashlynn Park

    Americká módna scéna oslavuje vychádzajúcu hviezdu. Návrhárka Ashlynn Park vyhrala v pondelok cenu CFDA/Vogue Fashion Fund 2025. Ocenenie jej zabezpečí dotáciu vo výške 300 tisíc dolárov a účasť v mentorskom programe. Na tohtoročných CFDA Fashion Awards získala titul American Emerging Designer of the Year. O dizajnérke a jej značke Ashlyn tak rozhodne nepočujeme naposledy.

    TikTok Highlights: Populárne Cosy Cardio pripomína potešenie z pohybu

    S jeseňou sa na TikTok scénu vracia tak trochu zabudnutý trend. Cvičenie s názvom Cosy Cardio narastá na obľube už od roku 2023. Ide o spôsob, ako ľahko a z pohodlia domova prekonať nechuť k pohybu. Či už kvôli tomu, že čelíte zotaveniu po úraze, alebo vás sterilné prostredie posilňovní odrádza. Zapáľte si sviečku, zapnite obľúbený seriál a hurá do toho.

    Namiesto čokolády nohavičky. Skims uvádza adventný kalendár plný zvodnosti

    Značka Skims nesklamala a opäť dokazuje, že vie prekvapiť. Spolu so zimnou kolekciou prišla spoločnosť s adventným kalendárom, ktorý rozhodne nie je obyčajnou vianočnou klasikou. Stvorený je pre všetky "fashionistky", ktoré rady kombinujú pohodlie s luxusom a milujú každý deň odhaliť malý módny zážitok. Čo je na ňom také jedinečné? Obsahuje 25 párov nohavičiek, ktoré spestria každé ráno a urobia z čakania na Vianoce skutočnú radosť.

    Figy ovládajú sociálne siete. Želáte si smoothie alebo carpaccio?

    Figy vstupujú do sveta kulinárneho glamour ako neodolateľný vizuálny magnet. Ich príjemná textúra a medové tóny okamžite premenia tanier na fotografiu hodnú instagramového feedu. Influenceri aj food blogeri si ich zamilovali pre ich schopnosť kombinovať eleganciu s hravosťou. Od carpaccia až po smoothie bowls. Figa dáva jedlu šmrnc, ktorý sa fotí sám. Je symbolom sofistikovaného, moderného životného štýlu, kde estetika a zdravie tancujú ruka v ruke.

    ― Reklama ―