Alexander McQueen sa zapísal do histórie ako dizajnérsky majster. Jeho druhé meno by však mohlo byť provokatér. V 90. rokoch minulého storočia totiž vytvoril kolekcie, ktoré sa často pohybovali na hrane a dráždili tak publikum aj kritikov. Nezabudnuteľne však formovali estetiku prelomu tisícročia.
Mnohé z návrhov Alexandra McQueena možno označiť za „cez čiaru“. Fascinovali totiž svojimi hlbokými symbolickými odkazmi, ktoré dodnes vyvolávajú otázky o zmysle ľudskej zraniteľnosti a vlastne celého života. Vybrali sme niekoľko kľúčových návrhov, ktoré vysvetľujú, prečo sa tento talentovaný návrhár stal jedným z najvplyvnejších dizajnérov všetkých čias.
Zima 1995/96 v znamení znásilnenia Škótska Anglickom. Ľudia si mysleli, že návrhár ctí násilie páchané na ženách
Ikonický model z kolekcie Highland Rape patrí medzi najkontroverznejšie diela McQueenovej kariéry. Šaty, tvorené z potrhaných látok, boli navrhnuté tak, aby odhaľovali časti tiel, a pôsobili dojmom zničenia a uplynulého boja.
Zdroj: The Met Museum
McQueen sa inšpiroval témou škótskej histórie a symbolicky zobrazil inváziu Anglicka do Škótska. Dramatický vzhľad však vyvolal pobúrenie kvôli názvu a štylizácii kolekcie. Hoci návrhár opakovane zdôrazňoval, že cieľom bolo ukázať silu a zraniteľnosť žien v časoch historických konfliktov, nie oslavovať násilie páchané na ženách.
Jar a leto 1997 definoval slávny korzet alebo sako s rohmi. Temné motívy boli v návrhoch ako doma
Z kolekcie It’s a Jungle Out There pochádza legendárny kovový korzet, ktorý pripomína brnenie obopínajúce telo a pôsobí ako nepreniknuteľná, ale nebezpečná ochrana. Korzet pôsobí ako umelecké dielo na pomedzí módy a mučiacich nástrojov a odráža návrhárovu fascináciu psychológiou ľudskej existencie.
Zdroj: The Met Museum
Tento model však nie je jediným zdanlivo znepokojujúcim kúskom tohto radu. V rovnakej kolekcii nájdete napríklad kabát, ktorý má na chrbte vyobrazeného ukrižovaného Ježiša. Patrí sem napríklad aj vypasované sako doplnené ostrými, takmer démonickými rohmi na ramenách.
Oheň, lebky a hmyz. Zima roku 1998 bola skutočne krutá
Jeseň a zimu roku 1998 definovali prvky, ktoré spochybňujú ľudskú pominuteľnosť. Šaty pokryté lebkami a hmyzom zosobňujú dualitu života a smrti. McQueen tu priniesol na mólo estetiku, ktorá je zároveň krásna a znepokojujúca, čím dodal modelom neskutočný vizuálny dopad.
Na prehliadke nechýbal ani oheň. Ten obklopil jednu z modeliek v ikonických červených šatách na konci prehliadky. Ak sa na ňu pozrieme dnešným okom, musíme povedať, že ide o veľmi nadčasový model. Kukla aj materiál totiž vyvolávajú podobné pocity ako módny dom Vetements v posledných rokoch.
Prvý náčrt nepredstavil Coperni. Vizionár McQueen ho zachytil približne o 20 rokov skôr
Z kolekcie No. 13 pochádza jeden z najikonickejších modelov, vytvorený priamo na móle. Alexander McQueen nechal modelku Shalom Harlow stáť na otočnom podstavci, zatiaľ čo robotické ruky striekali farbu na jej biele šaty. Tento kúsok je ikonický nielen pre svoj futuristický štýl, ale aj pre umelecký koncept, ktorý stál za jeho vznikom.
Zdroj: The Met Museum
McQueen prekvapivým aktom ukázal, že móda môže vznikať priamo pri tvorení, a že model je ako plátno, tak časť procesu. Ide o najviac diskutovaný moment návrhárovej kariéry, ktorý podčiarkol jeho schopnosť šokovať publikum aj odovzdávať hlbokú symboliku, popisujúcu spojenie človeka a technológie.
Zdroje: The Met Museum, Vanity Fair, Journal of Design and Culture, YouTube