Program Women@Dior, ktorý vznikol v spolupráci módneho domu Dior a UNESCO, oslávil tento rok svoje piate výročie. Na konferencii v Paríži minulý týždeň predstavil päť inšpiratívnych projektov mladých talentovaných žien z rôznych častí sveta. V Keni vzniká AI chatbot pomáhajúci ženám s finančnou gramotnosťou, Kórea víta digitálny slovník meniaci rodové stereotypy a v Nepále oživujú nevidiaci mentori výrobu vonných tyčiniek.
Módny dom Dior bude aj tento rok podporovať projekty vedené ženami v rámci vzdelávacieho programu Women@Dior, na ktorom spolupracuje s UNESCO. Cieľom tohto programu, ktorý prebieha už piaty rok, je prepojiť študentky v oblastiach, ako je obchod, móda a umenie, so zamestnancami spoločnosti Dior, ktorí im poskytnú odborné poradenstvo a pomôžu im realizovať ich ciele. Doteraz sa doň zapojilo vyše 2 500 žien zo 140 štátov.


Zdroj: Women@Dior
Víťazné projekty získajú podporu vo forme finančného grantu, mentoringu a prepojenia s relevantnými partnermi. Tento rok boli víťazné projekty dva, pričom finalistov bolo dohromady päť. Finalistky potom mali možnosť prezentovať sa pred publikom a získať cenné kontakty.
„Trad wife“ ako nový trend. Women@Dior upozorňuje na návrat globálneho ústupu práv žien
Hlavnou témou tohtoročnej konferencie bolo vzdelanie, inklúzia a posilnenie postavenia žien v spoločnosti. Rečníci upozornili na globálny ústup práv žien, a to najmä v kontexte vojen a ekonomických otrasov. Zazneli tiež reflexie aktuálnych trendov, ako je napríklad návrat k roli „trad wife“, čiže tradičnej manželky.
Finalistky podujatia Dream for Change diskutovali o tom, kedy sú rozhodnutia žien autentické a kedy len podliehajú spoločenskému tlaku. „Empowerment nie je o tom, čo robíte, ale prečo to robíte,“ zaznelo v diskusii. Delphine Arnault, generálna riaditeľka módneho domu Dior, zdôraznila, že posilnenie postavenia žien a dievčat je v dnešnom svete absolútne nevyhnutné.

Zdroj: Women@Dior
Na pódiu sa vystriedali nielen mentori programu, ale aj ďalšie osobnosti z LVMH, Dior či UNESCO. Medzi hosťami bola napríklad dirigentka a umelecká riaditeľka orchestra Divertimento Zahia Ziouani, ktorá viedla záverečný ceremoniál olympiády v Paríži v roku 2024. Nechýbala ani filmárka a najmladšia kandidátka na Nobelovu cenu za mier Zuriel Oduwole alebo majsterka sveta v skydivingu Domitille Kiger. Tá zdieľala svoj biznis príbeh a skúsenosti so zakladaním iniciatívy Zero Gravity.
V hlavnej úlohe AI. Publikum tento rok ocenilo projekty prepájajúce práva žien s technológiami
Tohtoročná konferencia Women@Dior sa konala v sídle UNESCO v Paríži. Tohtoročné víťazky súťaže Dream for Change vyberalo priamo publikum pomocou QR kódov. Víťazné projekty boli rovno dva.
Prvý z výherných projektov vznikol v Keni a nesie názov Mama Maisha. Jeho cieľom je pomôcť ženám pracujúcim na tamojších trhoch zlepšiť ich finančnú gramotnosť. Učí ich, ako si plánovať rozpočet a sporiť na starobu, okrem iného aj prostredníctvom chatbotu s umelou inteligenciou. Zakladateľky projektu navyše v súčasnosti vyvíjajú systém, ktorý doplní úspory vzdelávaných žien o finančné príspevky.

Zdroj: Women@Dior
Druhým víťazným projektom je francúzska iniciatíva s názvom Femini’Lab, ktorá kombinuje workshopy na stredných školách s digitálnou platformou poháňanou umelou inteligenciou. Platforma poskytuje mladým ženám individuálnu podporu a poradenstvo. Cieľom projektu je pomôcť ženám získať potrebné zručnosti na to, aby mohli rozbehnúť vlastné podnikanie.
Od menštruačného zdravia po vonné tyčinky. Women@Dior podporil rôzne oblasti
Ďalšími tromi finalistami programu Dream for Change boli Her Cycle, The Embossers a P.E.T.A.L.S. Program Her Cycle vznikol v Spojených štátoch a zameriava sa na zvyšovanie povedomia o menštruačnom zdraví dievčat. Súčasťou je online platforma, ktorá zaisťuje prístup k informáciám a potrebným zdrojom.
Juhokórejská iniciatíva s názvom The Embossers zase vytvorila digitálny slovník rodovej rovnosti. Ten ponúka alternatívy k zakoreneným sexistickým výrazom v kórejskom jazyku. Využíva na to prvky gamifikácie, čiže herných princípov, za účelom väčšieho zapojenia a motivácie. Projekt ukazuje, ako jazyk ovplyvňuje naše myslenie a môže posilňovať pozitívne zmeny v spoločnosti.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Nepálsky projekt P.E.T.A.L.S. sa zase zameriava na oživenie tradičnej výroby vonných tyčiniek z kvetov. Jeho cieľom je prepojiť kultúrne dedičstvo s udržateľnosťou a sociálnou inklúziou. Výnimočný je najmä zapojením nevidiacich mentorov, ktorí spolu s lokálnymi tvorcami pomáhajú zachovať remeselnú tradíciu a zároveň otvárať nové pracovné príležitosti znevýhodneným skupinám.
Zdroje: WWD, Forbes, LinkedIn, Instagram