Leto je v plnom prúde a ovocie si v horúcom počasí rád dopraje snáď každý z nás. Len málokoho by ale napadlo, že ho možno premeniť na materiály, z ktorých vzniká luxusná móda. Značky ako Loewe, E. Marinella či Chanel dokazujú, že skutočný luxus v súčasnosti nevychádza len z vizuálneho dojmu, ale aj etických hodnôt. Vďaka inovatívnym technológiám nachádza odpad z ovocia využitie a vnáša do módy sviežosť.
Luxus v súčasnej dobe netkvie iba v estetike, potrebná je totiž aj etika. Od známych značiek sa v dnešnej dobe očakáva, že vedľa vizuálnej stránky budú pri vývoji produktov myslieť aj na dobro planéty.
Udržateľnosť možno podporiť recykláciou materiálov, ktoré by inak skončili ako odpad. Okrem plastových fliaš alebo kartónov od mlieka začíname vidieť čoraz viac inovatívnych zvyškových materiálov používaných na výrobu oblečenia, ako sú napríklad pomarančové šupky alebo ananásové listy.
Zo sicílskych citrusov do radov luxusných značiek. Ovocie sa mení na oblečenie voňajúce príbehom
Sicílska spoločnosť Orange Fiber vyrába oblečenie z „pastazzo“, odpadového materiálu, ktorý zostáva po výrobe pomarančovej šťavy. Odpad totiž tvorí až 60 percent hmotnosti ovocia. Orange Fiber extrahuje celulózu z pomarančovej kôry a používa ju na výrobu tkanín. Spoločnosť tiež spolupracuje s E. Marinella, H&M, Ferragamo a teraz aj Loewe.
Práve španielsky luxusný módny dom Loewe priniesol koncom júna do sveta módy vôňu pomaranča. V spolupráci s Orange Fiber značka premenila pomarančovú kôru na svoju najnovšiu kolekciu, ktorá zaujme nielen esteticky, ale aj príbehom. Citrusová kolekcia má prirodzene antibakteriálne a chladivé vlastnosti bez potreby chemického ošetrenia.


Zdroj: Loewe
Na novej kolekcii Loewe sa podieľa aj madridské vývojové laboratórium Pyratex. To je známe tým, že vie pretvoriť rôzne materiály, a to od morských rias cez banánové vlákna až po žihľavy, na pôsobivý textil.
Pod vedením Jonathana Andersona, ktorý pre spoločnosť pracoval do marca tohto roku, sa Loewe vyvinula v značku, ktorá nanovo definuje luxus. Citrusové tkaniny dokonale zapadajú do jej filozofie. Sú ekologické, inovatívne a technologicky vyspelé.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Ananás nielen v Piña Colade. Materiál Piñatex funguje ako ekologická alternatíva kože
Ďalším čerstvým ovocím, ktoré si našlo cestu do sveta módy, je ananás. Jeho listy, ktoré by inak po zbere zostali ako odpad, sa používajú na výrobu materiálu Piñatex. V skutočnosti spoločnosť Ananas Anam premenila tento materiál na nízkoodpadovú alternatívu kože.
Piñatex je nielen ekologický, ale vyniká aj z estetického hľadiska. Vďaka svojej prirodzenej štruktúre a možnosti kovových alebo lesklých povrchových úprav je vhodný na kabelky, obuv a čalúnenie. Tento materiál používa viac ako tisíc značiek po celom svete vrátane Hugo Boss, H&M Conscious Exclusive, Nike, House of Marici a hotela Hilton Bankside. Značka Chanel tiež testovala Piñatex vo svojich doplnkoch.


Zdroj: House of Marici
Za vznikom Piñatexu stojí španielska návrhárka a expertka na kožený tovar Carmen Hijosa. Keď v 90. rokoch pôsobila ako konzultantka v kožiarskom priemysle na Filipínach, bola zhrozená ekologickou záťažou tradičnej výroby kože. Rozhodla sa preto vytvoriť nový materiál, ktorý by spojil udržateľnosť, funkčnosť a sociálny prínos. Tak vznikla jej firma Ananas Anam.
Zdroje: Orange Fiber, Reflawn, Ananas Anam, Instagram