Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ovisnuté lícne kosti, detsky útle ramená, špicaté kolená. Herečky a modelky to často maskujú, ale premena ich siluety v posledných rokoch jasne ukazuje, že žijeme v ére Ozempic chic. Môžeme si nahovárať, že tentoraz je za chudnutím medicína v podobe lieku potláčajúceho chuť do jedla. V skutočnosti sme esteticky, ale aj filozoficky oveľa bližšie zatracovanej ére heroín chic, než sme si možno ochotní pripustiť.

    Fenomén heroín chic sa objavil na začiatku 90. rokov ako kontrast k posadnutosti zdravím a fitness z 80. rokov. Po ére aerobiku propagujúcej Jane Fonda, Cindy Crawford plnej kriviek a nabušeného Arnolda Schwarzeneggera prišiel náhly obrat. Mólá a obálky magazínov ovládli telá vychudnuté, bledé, s kruhmi pod očami, evokujúce chorobu. Vtedajší vysnívaný look staval na krehkosti, dekadencii a provokácii. A zdá sa, že sa do podobnej éry vraciame a ďakovať za to môžeme lieku Ozempic.

    Doba temna. Estetiku heroín chic spätne považujeme za veľmi problematickú

    Prednou predstaviteľkou desivej éry bola supermodelka Kate Moss. Jej glamour sa opieral o obraz drogovej závislosti, ktorú tým nezdravo romantizoval. Aj preto je z dnešného pohľadu heroín chic považované za jedno z najtemnejších a najviac kritizovaných módnych období. Stačí si spomenúť, že vtedajší americký prezident Bill Clinton následne vyhlásil, že popularizácia heroín chic estetiky viedla k vyššiemu užívaniu heroínu v Spojených štátoch amerických.

    Zdroj: Calvin Klein

    Od 90. rokov došlo k obrovskému posunu vnímania závislosti a romantizovať pohľad na návykové látky v období opiátovej krízy už nie je možné. Lenže heroín chic sa aj tak nenápadne vrátil na výslnie. Znovu sa chudne pomocou chémie, znovu sa cynicky vtipkuje, že slávne ženy majú v kabelke najlepšiu kamarátku striekačku. Len si do nej nedávajú heroín od dealera, ale liek na chudnutie od lekára. Vyzerá to, že rovnako ako kedysi heroín chic, aj Ozempic našu spoločnosť zásadne premení.

    Ozempic čaruje. Šaty na červených kobercoch rapídne menia svoju veľkosť

    Ženy, ktoré sa kedysi pýšili svojimi krivkami, teraz predvádzajú kostnaté siluety. Na prehliadkových mólach sa objavujú šaty menších veľkostí, než na aké sme boli zvyknutí, a na červenom koberci dominujú tváre, ktorých črty sú čoraz vypnutejšie. Kým éra Kim Kardashian a takzvaných BBL postáv stavala na plnosti bokov a zadku, dnes sa nám hviezdy zmenšujú pred očami. Ariana Grande sa topí v couture róbach, Kylie Jenner sa zmestí do úzkych strihov Miu Miu a Kim Kardashian výrazne schudla.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

    Americký trh už musí reagovať. Zmenšuje veľkosti oblečenia aj potravín

    Nejde len o modelky a herečky, k Ozempicu sa prihlásila aj športová hviezda Serena Williams, pre ktorú bolo po celú jej úctyhodnú tenisovú kariéru typické telo plné kriviek. Trend sa začal prelievať zo sveta celebrít medzi širšiu verejnosť. Značky hlásia, že budú musieť prehodnotiť, koľko kusov akej veľkosti budú vyrábať, pretože posun smerom k tým menším už je markantný. Aj potravinársky priemysel sa pomaly začína meniť, aby zodpovedal rastúcemu dopytu po menších baleniach.

    Je proteín chic zdravší trend? Bohužiaľ iba zdanlivo

    Zatiaľ čo u žien stojí dnešný ideál na čo najväčšej vychudnutosti, u mužov má Ozempic chic zrkadlovú podobu v takzvanom proteín chic trende. Na prehliadkach aj na TikToku sa presadzuje estetika krátkych šortiek, tielok a odhalených ramien, ktoré ukazujú, že po schudnutí je treba vyrysovať svaly. Zatiaľ čo u žien je symbolom éry prepadnutá tvár a úzky pás, pre mužov sa ním stali svaly zdôraznené suplementmi, proteínmi a sériami benchpressov. Oba smery majú jedno spoločné. Posadnutosť telom, ktoré je vnímané ako projekt na neustále zdokonaľovanie.

    Zdroj: ERL, GmbH, Willi Chavarria

    Cenu za Ozempic ešte nepoznáme. Okrem váhy zrejme mení aj náladu

    Vzhľadom k tomu, že sa ešte nevie, aké vedľajšie účinky môže mať dlhodobé užívanie Ozempicu, môžeme sa provokatívne spýtať, či sa za pár rokov nebudeme k súčasnému chudnúcemu trendu stavať podobne kriticky ako k heroín chic ére. Zatiaľ je isté, že liek na chudnutie pomohol vytlačiť body positivity trend a pomaly maže zo scény plus size modelky.

    Špekuluje sa, aký vplyv má na psychiku a opatrne sa tak začal vynorovať termín „Ozempic personality“, spájaný s depresívnym ladením a sploštenými emóciami. Veľmi pravdepodobne teraz sledujeme nielen premenu módnej estetiky, ale aj vznik novej generácie tiel a myslí, u ktorých sa len ukáže, akú vysokú cenu za Ozempic chic zaplatia.

    Zdroje: Forbes, Standard, Guardian, Show Studio, News House, Healthline, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.sk/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    Od heroínu k Ozempicu. Cesty, ako byť chic, sa menia, tlak na štíhlosť zostáva

    ― Reklama ―

    Ovisnuté lícne kosti, detsky útle ramená, špicaté kolená. Herečky a modelky to často maskujú, ale premena ich siluety v posledných rokoch jasne ukazuje, že žijeme v ére Ozempic chic. Môžeme si nahovárať, že tentoraz je za chudnutím medicína v podobe lieku potláčajúceho chuť do jedla. V skutočnosti sme esteticky, ale aj filozoficky oveľa bližšie zatracovanej ére heroín chic, než sme si možno ochotní pripustiť.

    Fenomén heroín chic sa objavil na začiatku 90. rokov ako kontrast k posadnutosti zdravím a fitness z 80. rokov. Po ére aerobiku propagujúcej Jane Fonda, Cindy Crawford plnej kriviek a nabušeného Arnolda Schwarzeneggera prišiel náhly obrat. Mólá a obálky magazínov ovládli telá vychudnuté, bledé, s kruhmi pod očami, evokujúce chorobu. Vtedajší vysnívaný look staval na krehkosti, dekadencii a provokácii. A zdá sa, že sa do podobnej éry vraciame a ďakovať za to môžeme lieku Ozempic.

    Doba temna. Estetiku heroín chic spätne považujeme za veľmi problematickú

    Prednou predstaviteľkou desivej éry bola supermodelka Kate Moss. Jej glamour sa opieral o obraz drogovej závislosti, ktorú tým nezdravo romantizoval. Aj preto je z dnešného pohľadu heroín chic považované za jedno z najtemnejších a najviac kritizovaných módnych období. Stačí si spomenúť, že vtedajší americký prezident Bill Clinton následne vyhlásil, že popularizácia heroín chic estetiky viedla k vyššiemu užívaniu heroínu v Spojených štátoch amerických.

    Zdroj: Calvin Klein

    Od 90. rokov došlo k obrovskému posunu vnímania závislosti a romantizovať pohľad na návykové látky v období opiátovej krízy už nie je možné. Lenže heroín chic sa aj tak nenápadne vrátil na výslnie. Znovu sa chudne pomocou chémie, znovu sa cynicky vtipkuje, že slávne ženy majú v kabelke najlepšiu kamarátku striekačku. Len si do nej nedávajú heroín od dealera, ale liek na chudnutie od lekára. Vyzerá to, že rovnako ako kedysi heroín chic, aj Ozempic našu spoločnosť zásadne premení.

    Ozempic čaruje. Šaty na červených kobercoch rapídne menia svoju veľkosť

    Ženy, ktoré sa kedysi pýšili svojimi krivkami, teraz predvádzajú kostnaté siluety. Na prehliadkových mólach sa objavujú šaty menších veľkostí, než na aké sme boli zvyknutí, a na červenom koberci dominujú tváre, ktorých črty sú čoraz vypnutejšie. Kým éra Kim Kardashian a takzvaných BBL postáv stavala na plnosti bokov a zadku, dnes sa nám hviezdy zmenšujú pred očami. Ariana Grande sa topí v couture róbach, Kylie Jenner sa zmestí do úzkych strihov Miu Miu a Kim Kardashian výrazne schudla.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

    Americký trh už musí reagovať. Zmenšuje veľkosti oblečenia aj potravín

    Nejde len o modelky a herečky, k Ozempicu sa prihlásila aj športová hviezda Serena Williams, pre ktorú bolo po celú jej úctyhodnú tenisovú kariéru typické telo plné kriviek. Trend sa začal prelievať zo sveta celebrít medzi širšiu verejnosť. Značky hlásia, že budú musieť prehodnotiť, koľko kusov akej veľkosti budú vyrábať, pretože posun smerom k tým menším už je markantný. Aj potravinársky priemysel sa pomaly začína meniť, aby zodpovedal rastúcemu dopytu po menších baleniach.

    Je proteín chic zdravší trend? Bohužiaľ iba zdanlivo

    Zatiaľ čo u žien stojí dnešný ideál na čo najväčšej vychudnutosti, u mužov má Ozempic chic zrkadlovú podobu v takzvanom proteín chic trende. Na prehliadkach aj na TikToku sa presadzuje estetika krátkych šortiek, tielok a odhalených ramien, ktoré ukazujú, že po schudnutí je treba vyrysovať svaly. Zatiaľ čo u žien je symbolom éry prepadnutá tvár a úzky pás, pre mužov sa ním stali svaly zdôraznené suplementmi, proteínmi a sériami benchpressov. Oba smery majú jedno spoločné. Posadnutosť telom, ktoré je vnímané ako projekt na neustále zdokonaľovanie.

    Zdroj: ERL, GmbH, Willi Chavarria

    Cenu za Ozempic ešte nepoznáme. Okrem váhy zrejme mení aj náladu

    Vzhľadom k tomu, že sa ešte nevie, aké vedľajšie účinky môže mať dlhodobé užívanie Ozempicu, môžeme sa provokatívne spýtať, či sa za pár rokov nebudeme k súčasnému chudnúcemu trendu stavať podobne kriticky ako k heroín chic ére. Zatiaľ je isté, že liek na chudnutie pomohol vytlačiť body positivity trend a pomaly maže zo scény plus size modelky.

    Špekuluje sa, aký vplyv má na psychiku a opatrne sa tak začal vynorovať termín „Ozempic personality“, spájaný s depresívnym ladením a sploštenými emóciami. Veľmi pravdepodobne teraz sledujeme nielen premenu módnej estetiky, ale aj vznik novej generácie tiel a myslí, u ktorých sa len ukáže, akú vysokú cenu za Ozempic chic zaplatia.

    Zdroje: Forbes, Standard, Guardian, Show Studio, News House, Healthline, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Loewe a On opäť spolupracujú. Prinášajú prvé spoločné tenisky Cloudsolo

    Španielsky módny dom Loewe a švajčiarska športová značka On opäť spojili svoje sily. Pre tohtoročnú jesennú a zimnú kolekciu pripravili svoje prvé spoločne navrhnuté tenisky s názvom Cloudsolo. Model spája jedinečný prístup k móde a pokročilú inováciu. Jeho cieľom je splniť moderné potreby pohodlia pri neustálom pohybe v rušných svetových veľkomestách.

    Balenciaga víta novú éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Keď Pierpaolo Piccioli prvýkrát vstúpil do parížskeho sídla Balenciagy, zostal v tichu, ktoré zvyčajne predchádza revolúcii. V archíve módneho domu strávil tri dni, v ktorých sa z histórie stala hmota a z pamäti textúra. Tam, medzi záhybmi taftu a zvlnenými siluetami, našiel novú odpoveď na otázku modernej elegancie. Jeho debut pre jar a leto 2026 otvára kapitolu, ktorá prepája čistotu formy s dizajnérskou ťažkosťou. Balenciaga sa mení na chrám, kde látka hovorí hlasom streetwear súčasnosti.

    TikTok Highlights: Tradičnej káve konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipov aj trikov na sociálnej sieti TikTok už pred pár rokmi objavili alternatívu tradičnej kávy s názvom mushroom coffee. Takzvaná hubová káva však v posledných mesiacoch narastá na popularite. Podľa jej zatvrdených fanúšikov totiž sľubuje prísun energie, avšak bez rizika úzkosti a s bonusom posilnenia imunity, zlepšenia pozornosti a zníženia zápalov.

    Fendi láka do nového kráľovstva v Miláne. Otvára brány Palazzo Fendi

    Luxusná móda, prvotriedne umenie a historická architektúra vytvárajú dychberúcu mozaiku s názvom Palazzo Fendi. Svetoznáma rímska značka otvára dvere nového kráľovstva v Miláne. Pri príležitosti nedávneho Milánskeho fashion weeku odhalila zrekonštruované priestory svojej vlajkovej pobočky v talianskom hlavnom meste módy. Ukrývajú nielen butik, ale aj exkluzívne reštaurácie a remeselný ateliér.

    Zbohom, diverzita! Plus size modelky nenápadne miznú z fashion sveta

    Plus size modeliek je na mólach rok od roku čoraz menej. Kritici špekulujú, že snaha o diverzitu v módnom svete možno nikdy nebola myslená úprimne. Smrteľnú ranu jej však nedávno zasadilo masívne rozšírenie lieku na chudnutie s názvom Ozempic. Prehlásiť svetové hnutie body positivity za neúspech by však bolo až príliš unáhlené.

    Jeseň patrí uhorkám. Sociálne siete získala pickle girl

    Beauty a fashion scénu v posledných sezónach ovládajú trendy inšpirované populárnym jedlom. Zatiaľ čo v lete slávili svoju popularitu sardinky, jeseň patrí kyslým uhorkám. Sociálne siete získala takzvaná pickle girl. Ide o estetiku, ktorá žiada nielen bezbrehú lásku k nakladanej zelenine, ale aj módne kúsky v zelených odtieňoch tejto trendy pochutiny.

    Balenciaga má novú tvár. Pierpaolo Piccioli odhalil svoj debut

    V sobotu večer sa v Paríži konala ďalšia očakávaná módna premiéra. Tentoraz sa predstavil návrhár Pierpaolo Piccioli, nový kreatívny riaditeľ značky Balenciaga. Návrhárov prvý počin si vyslúžil ovácie v stoji a niet divu. V kolekcii na nadchádzajúcu jar a leto umne spojil svoj vlastný rukopis plný textúr a výrazných farieb s tradíciou módneho domu.

    Ďalší trend na obzore. Harémové nohavice budú vládnuť budúcu jar

    Doterajšie prehliadky svetových týždňov módy prehovorili jasne. Harémové nohavice hodlajú definovať nadchádzajúcu jar i leto. Na módne móla dorazili v modernej podobe, pohrávajúcej sa s rôznorodými štýlmi a materiálmi. Ich kúzlo spočíva vo variabilite, perfektne ich doplní voľný sveter, nadčasová košeľa i vypasovaná kožená bunda. Stačí si vybrať, po čom váš šatník túži.

    Generácia Alpha má svoju skin care. Stojí za ňou poradca Rhode a trinásťročná slečna

    Generácia Alpha pomaly rastie. Dôkazom je trh, ktorý neúprosne začína cieliť na zákazníkov narodených v roku 2013 a neskôr. Skin care brandy nezaháľajú a už v októbri sa objaví čerstvý hráč. Yes Day vytvorila trinásťročná Coco Granderson a mieri vysoko. Niet divu, za vývojom produktov stojí externý poradca pre populárnu značku Rhode, založenú Hailey Bieber.

    Newyorská luxusná scéna víta nováčika. Ohromí reštaurácia Seahorse

    Luxusná gastronomická mapa New Yorku má dlho očakávaného nováčika. Úspešný reštauratér John McDonald otvoril po viac ako troch rokoch príprav reštauráciu Seahorse, nachádzajúcu sa na Union Square v čerstvo opravenom W Hotel. Hostí láka na minimalistické pokrmy plné rýb a morských plodov, ale aj premyslené drinky a dychberúci interiér.

    Žiť ako v rozprávke. Európske hrady a zámky ponúkajú luxusné ubytovanie pre náročných

    Stať sa kráľovnou alebo kráľom bolo túžbou mnohých detí. Hrad s veľkou bránou a rozsiahle zámocké sály evokujú bohatstvo a čarovný život. Našťastie, dospelí majú svoje možnosti. Vyberte sa na luxusnú dovolenku a vyskúšajte si, aké je to žiť na takomto zámku. Budete sa cítiť ako v rozprávke, a navyše o vás bude kráľovsky postarané.

    Pánske parfémy tejto sezóny vás prekvapia. Rozvoňajú citrusy aj luxusný koňak

    Jeseň okrem nových módnych inšpirácií prináša aj parfumové novinky a dlho očakávané twisty zabehnutých klasík. Nielen dámy, ale aj páni sa majú na čo tešiť. Tohtoročné vône sa držia drevitých a jantárových tónov, často ale s prekvapivým záverom. Či už ide o citrus alebo koňak, isté je, že si muži vyberú svojho favorita ako do kancelárie, tak na formálnu večeru.

    Lovkyne démonov a divákov. K-popový zázrak ovládol Netflix, hitparády aj módu

    K-pop: Lovkyne démonov je najsledovanejším filmom v histórii Netflixu. Animovaný film, ktorý na prvý pohľad cieli hlavne na deti a dospievajúcich, prekročil očakávania. Za tri mesiace od premiéry nazbieral cez 210 miliónov zhliadnutí a soundtrack sa stal globálnym hitom. Jeho úspech búra kultúrne a generačné hranice. Čo je na ňom teda také príťažlivé?

    Paríž ovládla móda. Na rad prišli značky Mugler, Schiaparelli a Rick Owens

    Týždeň módy v Paríži pokračuje a spolu s ním nastupujú na scénu kolekcie pre jar a leto 2026. Čerstvú víziu predstavil okrem iného nový kreatívny riaditeľ Mugler, Miguel Castro Freitas. Napriek tomu, že na seba pozornosť módneho sveta strhávajú hlavne očakávané debuty, úspešné kolekcie odhalili rovnako značky Schiaparelli a Rick Owens.

    Ferragamo ako óda na Harlem. Značka postavila kolekciu na Lole Todd

    Maximilian Davis vytvoril pre Ferragamo atmosféru, ktorá dýcha energiou jazzového veku a zároveň transformuje jeho vizuálny jazyk do moderny. V sále s mäkkým kobercom sa tak odohrávala scéna, kde sa lesk striedal s architektúrou strihov a svetlo kĺzalo po textúrach ako noty. Línia pôsobila ako rytmická báseň, pričom každý pohľad mal svoj vlastný verš. Bola to pripomienka toho, ako sa dá tradícia umne prepísať do nového príbehu.

    Dries Van Noten prepisuje leto. Nová kolekcia sa nesie na vlnách

    Paríž zažil okamih, keď sa móda pretavila do výbuchu farieb. Julian Klausner premenil prehliadku Dries Van Noten na dramatický obraz, ktorý evokoval energiu oceánu. Diváci nevnímali len šaty, kabáty či topy. Cítili módny rytmus, ktorý prúdil celou sálou. Každý tón hudby, každý krok modelky a každý strih odevu sa spojili do jedinej vizuálnej hry. Julian Klausner pre Dries Van Noten od začiatku pracoval s motívom vlny. Nebolo to dekoratívne gesto, ale kľúč k celej sezóne. Vlna ako symbol pohybu, premeny a intenzity. Inšpirácia pre jeho jarnú a letnú kolekciu sa premietla do materiálov, farieb a siluet, ktoré vyvolávali pocit plynulosti. Hostia sa ocitli v prostredí, ktoré pripomínalo javisko, kde sa móda stala dynamickým prúdom. A to doslova.

    ― Reklama ―