Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Modeling je pre mnohých ľudí lákavý svet plný lesku, cestovania a tvárí na obálkach časopisov. Za blyštivými fotografiami sa ale často skrýva tvrdý biznis, v ktorom sa nováčikovia môžu ľahko popáliť. Než teda prikývnete na ponuku prvej agentúry, je dobré vedieť, čo je štandard, čo už je podozrivé a na aké detaily sa v zmluve zamerať. Správna príprava a informovanosť vám môžu ušetriť nielen peniaze, ale aj nervy a reputáciu.

    Začiatok kariéry v modelingu nie je len o tom, ako sa dostať pred fotoaparát. Je to vstup do odvetvia, v ktorom sa mieša umenie, obchod a tvrdé pravidlá zmluvných záväzkov. A práve tie môžu byť pre nováčikov kameňom úrazu. Najmä ak im nerozumiete alebo si ich jednoducho dostatočne nepreveríte. Preto je dôležité, aby ste si pred prvou spoluprácou s agentúrou ujasnili, čo od nej očakávate a čo môže očakávať ona od vás.

    Modeling je rozporuplný biznis. Neignorujte varovné signály

    Jedným z prvých varovných signálov v modelingu sú vstupné poplatky. Seriózne modelingové agentúry zarábajú na províziách zo skutočných rezervácií, nie z vyberania tisícov korún za registráciu alebo doplnenie portfólia. Ak od vás niekto žiada peniaze ešte predtým, ako začnete pracovať, je to dôvod k veľkej opatrnosti. Podobne platí aj ďalšie železné pravidlo. Nikdy neposielajte intímne fotografie ani nezačínajte spoluprácu bez osobného stretnutia v kancelárii agentúry.

    Zdroj: Profimedia

    Dôležitú rolu hrá tiež typ zmluvy. Môže ísť o jednorazovú dohodu na konkrétnu zákazku, exkluzívny kontrakt (kedy smiete pracovať len pre jednu agentúru), alebo „mother agency“ zmluvu, kedy vás domáca agentúra zastupuje aj v zahraničí a má podiel z provízie ďalších agentúr. Naopak neexkluzívne zmluvy umožňujú spolupracovať s viacerými subjektmi, čo je bežné v komerčnom modelingu. Každá varianta má svoje plusy i mínusy, preto je kľúčové vedieť, do čoho idete.

    Nebojte sa poradiť s právnikom. Rozsah práce musí byť pevne stanovený

    V zmluve by mal byť jasne stanovený rozsah práce, trvanie a podmienky ukončenia. Štandardom je záväzok na jeden až tri roky s možnosťou ukončenia v priebehu niekoľkých týždňov. Nezabudnite si overiť, kto vlastní práva na vaše fotografie a ako ich možno použiť. To platí aj pre reklamné kampane a sociálne siete. Dôležité sú aj doložky o dôvernosti a vymedzenie zodpovednosti oboch strán. Aj keď zmluva vyzerá profesionálne, vždy sa oplatí ukázať ju právnikovi.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by (@model.pros)

    Existujú aj typické „red flags“, ktoré by vás mali zaraziť. Patrí medzi ne prehnané provízie nad 25 percent, nátlak na okamžité podpísanie či sľuby, že vám agentúra zaistí prácu „na istotu“. Opatrní buďte u zmlúv, ktoré obsahujú dlhé záväzky bez možnosti ukončenia a u poplatkov skrytých v malom písme. Napríklad za povinné školenie alebo fotenie, ktoré budete musieť absolvovať iba u spoločností vybraných agentúrou. Tieto kontroverzné praktiky sú bežným spôsobom, ako vylákať peniaze od nováčikov.

    Výsledkom je, že modeling ponúka veľa príležitostí, ale aj nástrah. Ak poznáte varovné signály a viete, ako fungujú férové podmienky, môžete sa rozhodovať s väčšou istotou. Informovanosť vám dodá nielen sebadôveru, ale najmä istotu, vďaka ktorej budete mať svoju kariéru pevnejšie vo vlastných rukách.

    Zdroje: Backstage, Allure, My Model Reality, Model Scouts, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Nie je modeling ako modeling. Na čo si dať pozor pred vstupom do agentúry?

    ― Reklama ―

    Modeling je pre mnohých ľudí lákavý svet plný lesku, cestovania a tvárí na obálkach časopisov. Za blyštivými fotografiami sa ale často skrýva tvrdý biznis, v ktorom sa nováčikovia môžu ľahko popáliť. Než teda prikývnete na ponuku prvej agentúry, je dobré vedieť, čo je štandard, čo už je podozrivé a na aké detaily sa v zmluve zamerať. Správna príprava a informovanosť vám môžu ušetriť nielen peniaze, ale aj nervy a reputáciu.

    Začiatok kariéry v modelingu nie je len o tom, ako sa dostať pred fotoaparát. Je to vstup do odvetvia, v ktorom sa mieša umenie, obchod a tvrdé pravidlá zmluvných záväzkov. A práve tie môžu byť pre nováčikov kameňom úrazu. Najmä ak im nerozumiete alebo si ich jednoducho dostatočne nepreveríte. Preto je dôležité, aby ste si pred prvou spoluprácou s agentúrou ujasnili, čo od nej očakávate a čo môže očakávať ona od vás.

    Modeling je rozporuplný biznis. Neignorujte varovné signály

    Jedným z prvých varovných signálov v modelingu sú vstupné poplatky. Seriózne modelingové agentúry zarábajú na províziách zo skutočných rezervácií, nie z vyberania tisícov korún za registráciu alebo doplnenie portfólia. Ak od vás niekto žiada peniaze ešte predtým, ako začnete pracovať, je to dôvod k veľkej opatrnosti. Podobne platí aj ďalšie železné pravidlo. Nikdy neposielajte intímne fotografie ani nezačínajte spoluprácu bez osobného stretnutia v kancelárii agentúry.

    Zdroj: Profimedia

    Dôležitú rolu hrá tiež typ zmluvy. Môže ísť o jednorazovú dohodu na konkrétnu zákazku, exkluzívny kontrakt (kedy smiete pracovať len pre jednu agentúru), alebo „mother agency“ zmluvu, kedy vás domáca agentúra zastupuje aj v zahraničí a má podiel z provízie ďalších agentúr. Naopak neexkluzívne zmluvy umožňujú spolupracovať s viacerými subjektmi, čo je bežné v komerčnom modelingu. Každá varianta má svoje plusy i mínusy, preto je kľúčové vedieť, do čoho idete.

    Nebojte sa poradiť s právnikom. Rozsah práce musí byť pevne stanovený

    V zmluve by mal byť jasne stanovený rozsah práce, trvanie a podmienky ukončenia. Štandardom je záväzok na jeden až tri roky s možnosťou ukončenia v priebehu niekoľkých týždňov. Nezabudnite si overiť, kto vlastní práva na vaše fotografie a ako ich možno použiť. To platí aj pre reklamné kampane a sociálne siete. Dôležité sú aj doložky o dôvernosti a vymedzenie zodpovednosti oboch strán. Aj keď zmluva vyzerá profesionálne, vždy sa oplatí ukázať ju právnikovi.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by (@model.pros)

    Existujú aj typické „red flags“, ktoré by vás mali zaraziť. Patrí medzi ne prehnané provízie nad 25 percent, nátlak na okamžité podpísanie či sľuby, že vám agentúra zaistí prácu „na istotu“. Opatrní buďte u zmlúv, ktoré obsahujú dlhé záväzky bez možnosti ukončenia a u poplatkov skrytých v malom písme. Napríklad za povinné školenie alebo fotenie, ktoré budete musieť absolvovať iba u spoločností vybraných agentúrou. Tieto kontroverzné praktiky sú bežným spôsobom, ako vylákať peniaze od nováčikov.

    Výsledkom je, že modeling ponúka veľa príležitostí, ale aj nástrah. Ak poznáte varovné signály a viete, ako fungujú férové podmienky, môžete sa rozhodovať s väčšou istotou. Informovanosť vám dodá nielen sebadôveru, ale najmä istotu, vďaka ktorej budete mať svoju kariéru pevnejšie vo vlastných rukách.

    Zdroje: Backstage, Allure, My Model Reality, Model Scouts, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    New York opúšťa kožušinu. Po rozhodnutí CFDA kráča v šľapajach Londýna

    Kožušina má v New Yorku stopku. Teda aspoň na jeho vyhlásenom týždni módy. Asociácia organizujúca tamojší fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzný materiál oficiálne zakázala. Kopíruje tak rozhodnutie Londýna, ktorý od jeho využívania odstúpil už v roku 2023. Zostáva však otázkou, či bude metropolu nasledovať aj Paríž a Miláno.

    Kto obsadí voľné miesto vo Versace? Špekulácie naberajú na obrátkach

    Versace stojí na prahu ďalšej kapitoly. Po odchode Daria Vitaleho sa módny svet zameriava na tvorcov, ktorí dokážu kult ikonickej značky ďalej rozširovať a dať mu nový impulz. Pripravenosť niekoľkých výrazných osobností vytvára mimoriadne živý priestor pre strategické úvahy. Predstava nového vedenia kreatívneho smeru Versace rezonuje celým odvetvím. Módny dom otvára pole pre talenty, ktoré vedia pracovať s drámou, eleganciou a prítomnosťou okamihu.

    Chappell Roan skúša novú úlohu. Svoju tvár prepožičia MAC Cosmetics

    Popová hviezda Chappell Roan mení smer. Po tom, čo prehlásila, že svoju tvár neprepožičia žiadnej známej značke, prekvapila nečakaným oznámením. Stala sa totiž novou ambasádorkou MAC Cosmetics. Medzi dôvody, prečo zmenila názor, speváčka uviedla zdieľané hodnoty a dlhodobú podporu, ktorú spoločnosť venuje LGBTQI+ komunite už od svojho založenia v 80. rokoch.

    Po riad až do Dubaja? Martha Stewart pozýva do nových butikov

    Dubaj opäť potvrdzuje schopnosť priťahovať svetové ikony. Tentoraz víta ženu, ktorá premenila každodenný život na estetickú disciplínu. Martha Stewart otvorila svoje prvé samostatné obchody práve v tejto metropole. Ďaleko od amerických predmestí, kde jej značka vznikla. Do priestoru, kde sa luxus chápe ako životná taktika, prináša svet poctivo navrhnutého domova.

    Keď luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Povestný taliansky luxus sa rúca ako domček z kariet. Ranu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod’s, ktorá je známa svojimi koženými výrobkami. Podľa milánskeho súdu dochádzalo v továrňach jej čínskych dodávateľov k zneužívaniu pracovnej sily, pričom spoločnosť o tejto skutočnosti vedela. Taliansky gigant teraz čelí sankcii v podobe šesťmesačného zákazu akejkoľvek propagácie.

    Vystupovať, stanica Chanel. Show Métiers d’Art zažiarila v newyorskom metre

    Návrhár Matthieu Blazy odhalil svetu len svoju druhú kolekciu Chanel. S utorkovou show Métiers d’Art však iba potvrdil to, čo mnohí po jeho debute v Paríži už tušili. Že je dizajnérom na správnom mieste. Nedávno vymenovaný kreatívny riaditeľ predstavil najnovšiu show v podzemnej stanici newyorského metra. Skloubil tak underground veľkomesta s francúzskou eleganciou.

    Rozhovor: Od školských zošitov k Hermès. Úspech českej kaligrafky, ktorá očarila svet

    Kaligrafka Lucie Špatenková sa už na strednej škole zamilovala do krásne písaných zošitov. Po vysokej škole založila značku Ta usměvavá, s ktorou organizuje workshopy krasopísania, chodí na eventy skrášľovať rôznorodé produkty a písmom vylepšuje aj výrobky najdrahších luxusných značiek sveta. Okrem spolupráce so značkami Prada, Cartier či Hermès vedie tím kaligrafov, vychováva malú dcéru a rozširuje povedomie o krasopísme v Česku.

    A$AP Rocky a Puma menia svet sneakers. Speedcat Racing pozývajú na divokú jazdu

    A$AP Rocky je späť na módnej scéne. Tentokrát opäť spojil sily so športovou značkou Puma. Spoločne vytvorili sneakers s názvom napovedajúcim mnohé, teda Speedcat Racing. A$AP Rocky prichádza do sveta topánok so sexy divokým detailom. Teniska nádherne prepája motoristickú estetiku a osobný streetwearový štýl samotného legendárneho rapera.

    Generácia Z prepadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z bežných self-care pomocníkov sa v očiach generácie Z stáva špeciálny zberateľský predmet. Či už vďaka rozdielnym značkám, nespočetnému množstvu vôní meniacich sa s každou sezónou, alebo limitovaným edíciám, klasický peeling priťahuje v kúpeľni čím ďalej väčšiu pozornosť. Stal sa z neho drobný záblesk sveta luxusu, ktorý ponúka okamžité uspokojenie a komerciou podporený pocit sebalásky.

    Módny rok kulminuje. Koniec roka spečatilo odovzdávanie Fashion Awards

    Prvý decembrový pondelok bol predzvesťou rýchlo sa blížiaceho konca tohto roka. Začal sa slávnostným odovzdávaním módnych cien, ktoré tradične organizuje nadácia British Fashion Council. Svet módy náležite ocenil najväčšie ikony, ktoré definujú rok 2025, vrátane návrhárov ako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner a modelky Anok Yai.

    Dreaming Eli učí zvodnej sebaláske. Módny nováčik dobýva Londýn

    Dreaming Eli patrí k najvýraznejším novým hlasom londýnskej módnej scény. Značka dobyla London Fashion Week svojou kolekciou, ktorú pripravila pre jar 2026. Jej tvorba prepája jemnosť s drsnosťou, zraniteľnosť so silou a experiment s romantikou. Svojou jedinečnosťou si zaistila pozornosť módnych kritikov a stabilné miesto na svetoznámom týždni módy.

    Chanel oblieka rappera. Novým ambasádorom značky je A$AP Rocky

    Herečku Margaret Qualley a rappera A$AP Rockyho čaká hviezdna svadba. Aspoň v alternatívnom vesmíre Chanel. Módny dom odhalil krátke video z dielne režiséra Michela Gondryho, v ktorom slávneho hudobníka predstavuje ako svojho najnovšieho ambasádora. Zároveň sa jedná o teaser k chystanej show s názvom Métiers d’Art, ktorú v utorok 2. decembra privíta New York.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Obaja velikáni formujú budúcnosť luxusu

    LVMH aj Kering vstupujú do novej etapy rastu. Skupiny formujúce tvár globálneho luxusu posúvajú portfóliá smerom k budúcnosti. LVMH spolieha na čerstvé talenty a remeselnú zručnosť. Kering buduje investičnú jednotku, ktorá mapuje značky, technológie aj subkultúrne smery. Obaja giganti sledujú premenu zákazníka a reagujú s víziou presahujúcou hranice tradičného luxusu.

    Šaty už nestačia. Elie Saab pretvára sny na luxusné rezidencie z betónu a zlata

    Značka Elie Saab rozširuje svoj vycibrený estetický svet. Predstavila projekt Stellar by Elie Saab, prvý značkový rezidenčný komplex na ostrove Yas v Abú Dhabí. Týmto krokom nadväzuje na svoju globálnu expanziu do segmentu luxusných nehnuteľností. Stopy jej značky možno nájsť po celom svete, od Karibiku cez Maldivy až po švajčiarske Alpy, rovnako ako na nedávno uvedenej debutovej jachte Elie Saab.

    Maison Margiela prepisuje anonymnú DNA. Prispôsobuje sa ére virálov

    Hovorí sa, že starého psa novým kúskom nenaučíš. V móde, kde rýchlo sa meniaca dynamika môže zaskočiť aj najsilnejších hráčov, to však neplatí. Pravidlám hry sa musel podriadiť aj Maison Margiela. Zakladateľ značky vybudoval biznis model na myšlienke brandu bez mena. Kreatívny riaditeľ Glenn Martens ho ale pomaly pretvára. Uvádza ho do súčasnosti, kde víťazí relevancia a pozornosť.

    Čiapky, ktoré prelomia zimné prekliatie. Tú správnu už nedáte dole.

    Zimné obdobie opäť otvára otázku, prečo sa pletené čiapky často zdajú byť únavnejšie ako samotné mrazivé počasie. Mnohé tváre pod nimi strácajú svoje proporcie, líniu čeľuste a sebavedomý výraz. Móda však ponúka alternatívy, ktoré pracujú s architektúrou hlavy oveľa inteligentnejšie a dodávajú outfitu novú vertikálu. Štruktúra, história, elegancia a dramatický tvar dokážu premeniť obyčajné vrstvenie na skutočný styling. Niet divu, že módne domy vsádzajú na klobúky rámujúce tvár ako na šperk, nie ako na zimnú nevyhnutnosť.

    ― Reklama ―