Platforma Brand Finance každoročne zverejňuje rebríček najhodnotnejších luxusných a prémiových značiek. Tento rok v ňom už po ôsmykrát dominuje Porsche. V tesnom závese za ním však nasleduje módny dom Chanel, ktorý tentoraz o jedno miesto predstihol svojho konkurenta Louis Vuitton. Titul najsilnejšej luxusnej značky pre zmenu získala značka Dior.
Zdá sa, že luxusnému priemyslu sa darí napriek nepriaznivej ekonomickej situácii a pretrvávajúcim politickým konfliktom. Potvrdili to aj výsledky každoročného rebríčka platformy Brand Finance, ktorá hodnotí prémiové značky podľa ich hodnoty a „sily“ vypočítanej na základe špeciálneho indexu. Spoločná hodnota 50 najluxusnejších spoločností sveta totiž tentokrát dosiahla 317 miliárd dolárov.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Takmer polovicu rebríčka potom tvoria francúzske firmy, stojace za 154 miliardami dolárov, čiže 49 percentami výslednej sumy. Druhým najúspešnejším štátom je Taliansko, ktorého značky dosiahli hodnotu 57,6 miliardy dolárov. Dominantným odvetvím luxusného sektora tak naďalej zostáva móda. Prvé miesto rebríčka jej však nepatrí. Tomu kraľuje Porsche, a to už po ôsmy raz a napriek miernemu poklesu hodnoty.





Zdroj: Chanel
Hneď za ním však na druhom mieste vládne Chanel, ktorému sa tentokrát o jedno miesto podarilo predbehnúť Louis Vuitton. Hodnota značky sa totiž navýšila o 45 percent, jeho konkurencii však vzrástla o iba dve percentá. Dôvodov pre úspech Chanel je hneď niekoľko, napríklad posilnená dôvera a spokojnosť zákazníkov. Svoje však urobilo aj menovanie Matthieu Blazy za kreatívneho riaditeľa.
Módny dom Gucci zaznamenal prepad. Guerlain však zvládol comeback
Medzi ďalšie úspešné značky tohto roku patria Hermès alebo Rolex, ktorému sa podarilo posunúť o dve miesta a usadiť sa tak na piatej priečke. Po nej nasleduje Dior, Cartier a Ferrari. Obe posledné značky pritom zaznamenali významný rast. Naopak módny dom Gucci spadol o štyri percentá na deviate miesto. Dôvodom je najskôr jeho prechodné obdobie, očakávajúce nástup návrhára Demnu Gvasalia.

Zdroj: Brand Finance
Naopak značke Guerlain sa podarilo získať miesto v prvej desiatke prvýkrát od roku 2021. Ďalším dôležitým indikátorom platformy Brand Finance je „sila“ jednotlivých značiek, meraná podľa špeciálneho indexu. V tomto ohľade bola najúspešnejšia spoločnosť Dior, ktorá získala 93,5 bodov zo 100. Značky by sa potom podľa tvorcov rebríčka mali do budúcna pripraviť na transformáciu priemyslu.
Zdroje: The Fashion Network, Brand Finance, NSS Magazine, InstagramThe