Škodlivé dopady módneho priemyslu na životné prostredie nie sú žiadnym tajomstvom. Napriek tomu je jeden z najväčších problémov módnej scény často v tichosti odsunutý do pozadia. Práve naň upozornil report udržateľnej show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmujúcu krízu nadprodukcie, ktorá za sebou zanecháva hromady oblečenia, zaplavujúce preplnené skládky.
Najznámejšie módne značky už dávno pochopili, že ak si chcú udržať dôveru svojich zákazníkov, musia začať riešiť svoju environmentálnu stopu. Napriek tomu väčšina z nich nerobí dosť pre to, aby potlačila najväčší problém módneho priemyslu, teda nadprodukciu. Ako ukázal najnovší projekt udržateľnej recyklácie značky Chanel s názvom Nevold, spoločnosti sa namiesto toho zameriavajú na iné časti tejto problematiky.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Práve nadprodukcia je však prvotným koreňom, z ktorého pramenia ďalšie škodlivé vplyvy na životné prostredie. Upozornil na to rovnako najnovší report udržateľnej show Source Fashion s názvom Fashion’s Hidden Crisis. Odhalil napríklad, že aj keď svetový módny priemysel ročne vyprodukuje na 80 až 150 miliárd kusov oblečenia, 40 percent z tohto množstva sa nikdy nepodarí predať.

Zdroj: Pexels
Tieto kúsky preto končia na skládkach, v spaľovniach alebo v kontajneroch so zľavami, ale väčšina z nich sa aj tak nikdy nedostane do šatníka. Okrem toho sa v správe uvádza, že len percento módnych značiek aktívne pracuje na znížení objemu svojej výroby. Dokument preto ponúka aj niekoľko inovatívnych modelov, ktoré majú spoločnostiam pomôcť s týmto alarmujúcim problémom.
Módnym značkám nechýbajú alternatívy. Inovatívne modely odstránia nadprodukciu
„Značky môžu znížiť svoju výrobu bez toho, aby sa znížil ich zisk. V mnohých prípadoch sa naopak zvýšia marže a posilní sa dôvera zákazníkov,“ popísal report. Medzi možné riešenia patrí tzv. výroba na požiadanie, založená na výrobe len tých kusov, po ktorých je už dopyt. Ďalšou možnosťou je „circular design“, teda kúsky, ktoré sa dajú opraviť, znovu využiť či recyklovať.
„Report poukazuje na nepríjemnú pravdu ležiacu za úspechom mnohých značiek, teda že nadprodukcia je zabudovaná do ich modelov, predpokladajúcich, že množstvo je jediným kľúčom k zvýšeniu ziskov,“ okomentovala výsledky najnovšieho dokumentu riaditeľka sourcingu Source Fashion Suzanne Ellingham. Potvrdila tak, že módny priemysel musí čo najskôr urobiť zásadnú zmenu.
Zdroje: The Fashion Network, Fibre2Fashion, Source Fashion, Instagram, YouTube