Více

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri síce obliekala ženy do tylu, saténu a ikonických prvkov, jej skutočný prínos značke Dior však leží inde. V spôsobe, akým do prehliadok vtkala sociálne uvedomenie. V článku sa preto nepíše o čipke, ktorú použila na svojej poslednej prehliadke. Je o tom, ako módu ako jedna z mála premenila na feministický nástroj. A ako jej návrhy opakovane zdôrazňovali, že silueta nestačí. Treba aj silný postoj.

    Pred niekoľkými dňami Maria Grazia Chiuri oznámila svoj odchod z kreatívneho vedenia ženskej divízie značky Dior. Po deviatich rokoch sa rozlúčila s módnym domom, ktorý vizuálne premenila, ale aj ideologicky posunula do nového storočia. Jej odchod prichádza v čase, keď sa módny priemysel nanovo definuje a hľadá nové vzory (spomeňme si na súčasný kolotoč výmeny kreatívnych riaditeľov). Maria Grazia Chiuri však ponúka silnejší odkaz ako iní návrhári, zanechala stopu v kultúrnom povedomí a nastavila latku, v ktorej je móda prostriedkom boja za rovnosť.

    Ženskosť na prvom mieste. Maria Grazia Chiuri si obľúbila spoluprácu s ďalšími feministkami

    Keď sa Maria Grazia Chiuri v roku 2016 ujala vedenia značky Dior, jej debutová kolekcia bola prakticky nezabudnuteľná. Na mólo poslala modelky v bielych tričkách s nápisom „We Should All Be Feminists“. Bol to citát nigérijskej spisovateľky Chimamandy Ngozi Adichie. Dior, dom s históriou ženskej krásy, zrazu hovoril o ženskej sile. Tričko v cene približne 700 dolárov sa okamžite stalo symbolom hviezdneho aktivizmu. Nosili ho Jennifer Lawrence, Rihanna a Natalie Portman. Inšpirovalo aj ďalších návrhárov k vytvoreniu politicky zameraných kolekcií.

    Maria Grazia Chiuri tiež systematicky spolupracovala s umelcami a ženskými kolektívmi, aby posilnila hlas žien v móde. Pre prehliadku haute couture v roku 2020 vytvorila v spolupráci s umelkyňou Judy Chicago inštaláciu, ktorá vyzdvihovala ženskú spiritualitu a silu. Ďalšie kolekcie obsahovali odkazy na feministické ikony, ako je Carla Lonzi, ktorej citáty boli súčasťou výzdoby prehliadkových mól.

    Zdroj: Judy Chcicago

    Návrhárka však nepracovala s feminizmom ako s trendom. Namiesto toho vložila hĺbku a kontinuitu feministických myšlienok priamo do DNA svojich kolekcií. V roku 2018 napríklad nadviazala na virálne tričko s novým vyhlásením: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentoraz to bol citát historičky umenia Lindy Nochlin. Jej esej z roku 1971, ktorú návštevníci výstavy dostali vo forme tlačenej brožúry, pojednávala o štrukturálnych prekážkach, ktoré bránili ženám uspieť v umení. Maria Grazia Chiuri tým opäť dokázala, že feminizmus pre ňu nebol len populárnou ozdobou, ale stále aktuálnou výzvou na premýšľanie.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Fashionup.cz (@fashion_upcz)

    Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube

    Maria Grazia Chiuri neponúkla len eleganciu. Dior priniesla aktívny feminizmus

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri síce obliekala ženy do tylu, saténu a ikonických prvkov, jej skutočný prínos značke Dior však leží inde. V spôsobe, akým do prehliadok vtkala sociálne uvedomenie. V článku sa preto nepíše o čipke, ktorú použila na svojej poslednej prehliadke. Je o tom, ako módu ako jedna z mála premenila na feministický nástroj. A ako jej návrhy opakovane zdôrazňovali, že silueta nestačí. Treba aj silný postoj.

    Pred niekoľkými dňami Maria Grazia Chiuri oznámila svoj odchod z kreatívneho vedenia ženskej divízie značky Dior. Po deviatich rokoch sa rozlúčila s módnym domom, ktorý vizuálne premenila, ale aj ideologicky posunula do nového storočia. Jej odchod prichádza v čase, keď sa módny priemysel nanovo definuje a hľadá nové vzory (spomeňme si na súčasný kolotoč výmeny kreatívnych riaditeľov). Maria Grazia Chiuri však ponúka silnejší odkaz ako iní návrhári, zanechala stopu v kultúrnom povedomí a nastavila latku, v ktorej je móda prostriedkom boja za rovnosť.

    Ženskosť na prvom mieste. Maria Grazia Chiuri si obľúbila spoluprácu s ďalšími feministkami

    Keď sa Maria Grazia Chiuri v roku 2016 ujala vedenia značky Dior, jej debutová kolekcia bola prakticky nezabudnuteľná. Na mólo poslala modelky v bielych tričkách s nápisom „We Should All Be Feminists“. Bol to citát nigérijskej spisovateľky Chimamandy Ngozi Adichie. Dior, dom s históriou ženskej krásy, zrazu hovoril o ženskej sile. Tričko v cene približne 700 dolárov sa okamžite stalo symbolom hviezdneho aktivizmu. Nosili ho Jennifer Lawrence, Rihanna a Natalie Portman. Inšpirovalo aj ďalších návrhárov k vytvoreniu politicky zameraných kolekcií.

    Maria Grazia Chiuri tiež systematicky spolupracovala s umelcami a ženskými kolektívmi, aby posilnila hlas žien v móde. Pre prehliadku haute couture v roku 2020 vytvorila v spolupráci s umelkyňou Judy Chicago inštaláciu, ktorá vyzdvihovala ženskú spiritualitu a silu. Ďalšie kolekcie obsahovali odkazy na feministické ikony, ako je Carla Lonzi, ktorej citáty boli súčasťou výzdoby prehliadkových mól.

    Zdroj: Judy Chcicago

    Návrhárka však nepracovala s feminizmom ako s trendom. Namiesto toho vložila hĺbku a kontinuitu feministických myšlienok priamo do DNA svojich kolekcií. V roku 2018 napríklad nadviazala na virálne tričko s novým vyhlásením: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentoraz to bol citát historičky umenia Lindy Nochlin. Jej esej z roku 1971, ktorú návštevníci výstavy dostali vo forme tlačenej brožúry, pojednávala o štrukturálnych prekážkach, ktoré bránili ženám uspieť v umení. Maria Grazia Chiuri tým opäť dokázala, že feminizmus pre ňu nebol len populárnou ozdobou, ale stále aktuálnou výzvou na premýšľanie.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Fashionup.cz (@fashion_upcz)

    Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube

    ― Reklama ―

    Leto korunovalo plavky roka. Zažiaria asymetrické jednodielne kúsky

    Každé letné obdobie má svojich favoritov, definujúcich slnečnými lúčmi pretkané dni. Tohtoročným vládcom plážových trendov sa jednoznačne stávajú jednoduché, elegantné, ale napriek tomu zvodné plavky. Jedná sa o jednodielne asymetrické modely na jedno rameno. Nielen, že skvele vystihnú akúkoľvek postavu, predstavujú perfektnú nadčasovú voľbu.

    Bottega Veneta oslavuje novú kampaň. V čele stojí Tyler, The Creator a Dario Argento

    Módny dom Bottega Veneta predstavil nové tváre kampane "Craft is Our Language". Medzi hlavné mená tentoraz patrí raper Tyler, The Creator a kultový taliansky režisér Dario Argento. Ide o potvrdenie trendu, že luxusné módne domy oslovujú tvorcov z rôznych kútov kultúrneho sveta. Najmä rapová scéna má už roky nesporný vplyv na vnímanie štýlu, estetiky a hodnôt značky a Bottega Veneta nie je výnimkou.

    Paríž očakáva zmeny. Týždeň haute couture módy mení svoje obrysy

    Parížsky týždeň haute couture módy zažíva tento rok veľké zmeny. Dôvodom je zdanlivo nekončiaci kolotoč presúvajúcich sa kreatívnych riaditeľov najslávnejších módnych domov. Na očakávanej udalosti tak bude chýbať Dior, Jean Paul Gaultier a Valentino. Na druhej strane Glenn Martens bude debutovať pre Maison Margiela a Demna Gvasalia sa rozlúči s Balenciagou.

    Rozžhavia aj vydesia. Populárne knihy vám spríjemnia nejednu letnú dovolenku

    Obdobie letných dovoleniek sa rýchlo blíži a s ním aj očakávania nových dobrodružstiev. Či už ste fanúšikmi divokého poznávania, alebo naopak relaxu v bezpečnosti rezortu, ideálnym zdrojom oddychu sú knihy. Ak na vás v poličke práve žiadne nečakajú, inšpirujte sa aktuálne obľúbenými knižnými titulmi. Svoje si nájdu milovníci detektívok, románikov aj ľudských príbehov.

    Dior cruise kolekcia vzdala hold Rímu. Do návrhov votkala jeho históriu

    Kreatívna riaditeľka Dior Maria Grazia Chiuri sa s cruise kolekciou pre rok 2026 vrátila domov. Prehliadku totiž tentokrát odhalila vo svojom rodnom Ríme. Návrhy preto náležite vzdali hold jeho bohatej histórii. Zamerala sa ale aj na jeho stopu vo svete filmu. Výsledkom sa stala jedna z jej doteraz najvydarenejších šou, ktorá by však mohla byť aj jej posledná.

    Leto volá po zmene. Páni vynesú mini šortky aj pastelovo ružovú

    S blížiacimi sa letnými mesiacmi je čas aj na zmenu. Odložte kožené čižmy a prešívané bundy na dno svojich šatníkov. Vneste do svojich outfitov závan čerstvého vzduchu vďaka najnovším trendom. Pánskej móde by toto leto mali dominovať extra krátke šortky, jednofarebné looky a klasické tričká s nápismi. Na odvážlivcov čaká aj pastelovo ružová farba.

    TikTok priniesol ďalší trend. Propaguje „zázračné“ chodenie po tráve

    Výlet do lesa, kochanie sa upokojujúcou zeleňou a prechádzanie sa po trávnatej lúke patria medzi zvyky, ktoré sú odjakživa považované za prospešné. Zdá sa však, že populárna platforma TikTok v prirodzenom počínaní našla ďalší virálny trend. Jej používatelia totiž zdieľajú "zázračné" benefity takzvaného grounding alebo earthing, teda prepojenia sa s pôdou.

    Najhodnotnejšou luxusnou značkou je Porsche. Louis Vuitton tento rok predbehol Chanel

    Platforma Brand Finance každoročne zverejňuje rebríček najhodnotnejších luxusných a prémiových značiek. Tento rok v ňom už po ôsmykrát dominuje Porsche. V tesnom závese za ním však nasleduje módny dom Chanel, ktorý tentoraz o jedno miesto predstihol svojho konkurenta Louis Vuitton. Titul najsilnejšej luxusnej značky pre zmenu získala značka Dior.

    Objavte fotoknihu „Julie Bullard“. Ponúka poctu deväťdesiatkovému malomestu

    Julie Bullard mala kučeravé blond vlasy, voňala po laku na nechty a stála na prahu sna malej Nadie. Bola jej detskou opatrovateľkou a zároveň prvou ženou, ktorú fotografka Nadia Lee Cohen vnímala ako stelesnenie štýlu. Práve jej venovala svoju najnovšiu knihu "Julie Bullard". Ide o vizuálnu poctu deväťdesiatkam, estetike malomesta a idealizovaným spomienkam, ktoré nikdy neboli úplne skutočné.

    Oblieka Zendayu aj Kendall Jenner. Kto je Torishéju Dumi?

    Niektorým návrhárom trvá roky, kým si získajú pozornosť módnej scény. U iných, ako je Torishéju Dumi, je to otázka pár mesiacov. Talentovaná dizajnérka prvýkrát zaujala v roku 2023 na Parížskom fashion weeku. O niekoľko mesiacov neskôr obliekla herečku Zendayu a nedávno jej kreácia zažiarila na Met Gala, kde jej look predviedla modelka Kendall Jenner.

    Móda v kocke: Hermès má prvé slúchadlá a Burberry čerpá z kráľovskej rodiny

    Značka Hermès uvedie svoje prvé dizajnové slúchadlá. Módny dom Burberry zase vydal jarnú kampaň inšpirovanú kráľovskou rodinou, zatiaľ čo Rabanne zasadil letnú kolekciu do srdca Brazílie. Londýn víta najvyššie umiestnenú reštauráciu v Európe, a to z dielne kuchára Gordona Ramsayho. A Parížsky týždeň pánskej módy pozná svoj oficiálny kalendár.

    Brat summer je oficiálne na konci. Tohtoročné leto patrí Lorde

    Letné mesiace roku 2024 budú už navždy spojené s fenoménom brat summer. Trend z dielne speváčky Charli XCX však oficiálne skončil. Na jeho miesto toto leto nastúpi speváčka Lorde so svojím novým albumom Virgin. Rozruch na hudobnej scéne spôsobila už najnovšou piesňou What Was That. Ukazuje tak, že aj po štyroch rokoch má čo ponúknuť.

    Netflix má nového favorita. Seriál Vnútorné tajomstvá odkrýva temné zákutia privilégií

    Nový dánsky thriller Vnútorné tajomstvá ukazuje, že aj tento často ohraný žáner má stále čo ponúknuť. Od svojej premiéry v polovici mája dobýva rebríčky platformy Netflix a teší sa výnimočne pozitívnym hodnoteniam. Ponúka totiž nielen klasické napätie a zamotané pátranie po vrahovi, ale aj sociálny komentár, poukazujúci na kalné vody bohatstva a privilégií.

    Šťastie praje pripraveným. Domáca beauty príprava zaistí hladké leto

    Leto sa nezadržateľne blíži a s ním aj túžba cítiť sa skvele vo vlastnom tele. Či už ide o oblečenie, zdravo vyzerajúcu pokožku alebo výbavu kozmetickej taštičky, teraz je ideálny čas na prehodnotenie priorít. Beauty príprava v podobe drobných úkonov vám síce nezaberie veľa času, ale jednoducho zaistí, že sa v horúcich dňoch budete cítiť úplne skvele.

    Valentino Garavani a Giancarlo Giammetti prinášajú prvú výstavu. Vzdávajú hold červenej

    Nadácia návrhára Valentina Garavaniho a podnikateľa Giancarla Giammettiho funguje od roku 2016. Kreatívne duo však až teraz predstavuje svoju prvú výstavu, ktorá sa koná v novootvorenom centre PM23, ktoré sa nachádza kúsok od sídla spoločnosti Valentino v Ríme. Prvá výstava, ktorá bude otvorená 25. mája, bude venovaná červenej farbe, ktorá sa tak spája s módnym domom.

    Florence Pugh vzkriesila s Thunderbolts Marvel. Herečka búra hranice filmu

    Svet filmov z dielne Marvel zažíva v posledných rokoch nevítaný útlm. Filmy o populárnych superhrdinoch dlhodobo nedokázali získať vytúžené uznanie. Zdá sa však, že najnovší projekt štúdia, film Thunderbolts, by mohol štúdiu vrátiť zašlú slávu. Úspešná herečka Florence Pugh v ňom žiari a opäť dokazuje, že sa nebojí búrať vopred stanovené hranice.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―