Čo sa stane, keď dvaja uhladení londýnski dizajnéri so záľubou vo futuristických modeloch dostanú za úlohu vytvoriť kostýmy filmovej zombie apokalypsy? Ak ste videli novinku od Dannyho Boyla 28 rokov potom, poznáte odpoveď. Vizuálne mimoriadne silný zážitok. A tiež návrat k Y2K estetike spôsobom, ktorý by ste práve nečakali.
Film nadväzuje na kultový film 28 dní potom popisujúci svet bezprostredne po vypuknutí nákazy meniacej ľudí na krvilačné (a mimoriadne rýchle) zombie. Film mal premiéru v roku 2002. A práve v tomto roku sa vývoj vo fiktívnom apokalyptickom svete zastavil. Pochopiteľne vrátane vývoja módneho priemyslu.
Od Beyoncé k apokalypse. Dizajnéri museli prepnúť na iné myslenie
Dizajn filmu po 28 rokoch je dielom výrazného dizajnérskeho a manželského páru Garetha Pugha a Carsona McColla. Ich štúdio Hard Shiny sídli v Londýne a má za sebou také úspechy ako napríklad kostýmy pre veľmi úspešné turné Beyoncé s názvom Renaissance z roku 2023. Spolupráca na kostýmoch a vizuálnej stránke postapokalyptického filmu predstavovala pre skúsených protagonistov týždňa módy obrovskú výzvu. V rozhovore pre Dazed Gareth Pugh spomína, že pri navrhovaní kostýmov museli úplne prehodnotiť svoj spôsob myslenia a naladiť sa na svet, v ktorom sa už viac ako dvadsať rokov neprodukuje žiadne nové oblečenie. Ak áno, tak je ručnej výroby.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Čo zostane z módy v rozbitom svete. Tvorcov inšpirovali staré fotografie aj prepperi
Na dizajnérov to kládlo mimoriadne nároky, pretože nesmeli pracovať s ničím, čo sa objavilo po roku 2002, zároveň bolo potrebné zapojiť fantáziu a vymyslieť, ako ľudia budú za daných podmienok s oblečením zaobchádzať. Tak, aby film vyzeral vierohodne. Návrat k Y2K estetike teda v ich ponímaní nevyzerá ako nostalgia po Paris Hilton a nízko posadených bokovkách, ale ako surový pohľad na to, čo z módy vtedajšej doby zostalo, keď svet prestal fungovať. Dizajnéri tak okrem svojich spomienok a dobových časopisov čerpali z vojnových fotiek, performance artu, príručiek pre prepperov, kníh o prírode aj krajinárskej fotografie.
Ako vyzerá Y2K 28 rokov potom? Márnivosť išla bokom
Ako nevyhnutné sa ukázali návštevy second handov, a to po celej Európe. Takto získané oblečenie návrhári ničili a upravovali, tvorili z neho úplne nové outfity. Napríklad postava Jamieho, jedného z preživších, nosí starú bundu londýnskych hasičov. Hlavná postava Spike zase batoh, ktorý nosil Gareth Pugh na strednej škole. Úplne najpodstatnejšia bola podľa návrhárov funkčnosť. „Márnivosť musela ísť bokom,“ vysvetlil v rozhovore pre Dazed Gareth Pugh. A dodal, že tvorenie kostýmov zo seconhandových kúskov v duchu postapo estetiky bola práca na úrovni haute couture.
Estetika až do špiku kostí. Najväčšou výzvou bol morbídny chrám
Najväčšou výzvou ale bol Bone Temple, mimoriadne esteticky pojatá stavba z ľudských kostí, ktorú jedna z postáv filmu 28 rokov potom pojala ako poctu všetkým obetiam zombie nákazy. Aj za jej návrhom stoja Gareth Pugh a Corson McColl. Režisérova predstava morbídneho chrámu bola opulentná a aby ju dizajnéri naplnili, museli Bone Temple skutočne vytvoriť, nie sa spoliehať na digitálne technológie. Dodávame, že práve zábery na chrám z ľudských ostatkov sú najviac pôsobivé a jednoznačne vyrážajú dych.

Zdroje: Dazed Digital, LA Times, Film Review Daily, Instagram, YouTube