Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sú šperky, ktoré zdobia. A potom sú tie, ktoré sú podpisom histórie šperkárskych domov. Cartier Hutton–Mdivani náhrdelník z jadeitu medzi ne rozhodne patrí. V roku 1933 ho Barbara Hutton, vtedy najbohatšia mladá žena Ameriky, dostala ako svadobný dar. Cartier vytvoril 27 perál a minimalistické zapínanie z rubínov, zlata a diamantov. Jemná, a pritom sebavedomá kombinácia, nesúca noblesu Číny, ale aj francúzsky pôvab.

    Jadeit, z ktorého je Cartier Hutton-Mdivani náhrdelník zložený, pochádza z Barmy. Jeho kvalita je natoľko výnimočná, že sa pôvodne špekulovalo o jeho spojení s čínskym cisárskym dvorom. Každá perla má intenzívnu zelenú farbu, hodvábny lesk a takmer zhodnú veľkosť. V módnom svete by najdrahší Cartier náhrdelník predstavoval ekvivalent haute couture kolekcie, v ktorej každý kus vznikol na mieru, a predsa ladí s ostatnými. Práve táto pomyselná súdržnosť zo šperku robí klenot.

    Cartier náhrdelník kedysi predal. Následne ho však kúpil späť

    V roku 2014 padol vo svete šperkov jeden z najhlasnejších rekordov, hoci celú scénu sprevádzal len klapot aukčného kladivka. Náhrdelník Hutton–Mdivani sa vtedy vydražil za 27,44 milióna dolárov. Pre Cartier išlo o historický moment. Žiadny iný šperk značky sa tejto čiastke nikdy nepriblížil. Získala ho samotná Cartier zbierka, čo potvrdzuje, že niektoré veci dávno prerástli hodnotu investície.

    Cena sa netýka len materiálov. Je to aj o symbolike. Hutton-Mdivani nie je šperk, ktorý si niekto zaobstará, aby oslnil. Je to šperk, ktorý sa stal mostom medzi dvoma kultúrami. Medzi európskym dekadentným luxusom a východným mysticizmom. Nosila ho žena, ktorá celý život hľadala rovnováhu medzi bohatstvom a šťastím. Barbara Huttonová alebo „chudobné bohaté dievča“, ako ju nazývala tlač, bola paradoxom doby a taký bol aj jej náhrdelník. Nádherná, ale nepokojná.

    Zdroj: Sotheby’s

    Diamant skutočne oslňuje, vrhá svetlo, určuje zásnuby, vládne rebríčkom. Ale jadeit? Ten nenosia tí, ktorí chcú byť videní. Nosia ho tí, ktorí chcú niečo cítiť. Tam, kde diamant fascinuje jasnosťou a leskom, jadeit priťahuje hĺbkou a duchom. Preto sa vo východnej kultúre považuje za kameň života, symbol múdrosti, šťastia a harmónie. Preto sa Hutton-Mdivani stal najdrahším klenotom Cartier v histórii. Nie pre jeho cenu, ale preto, že v sebe spája eleganciu Západu s duchovnou váhou Východu.

    Zdroje: Sotheby’s, The Jewellery Editor, Forbes, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Dvadsaťsedem perál, milióny dolárov. Poznáte najdrahší Cartier náhrdelník?

    ― Reklama ―

    Sú šperky, ktoré zdobia. A potom sú tie, ktoré sú podpisom histórie šperkárskych domov. Cartier Hutton–Mdivani náhrdelník z jadeitu medzi ne rozhodne patrí. V roku 1933 ho Barbara Hutton, vtedy najbohatšia mladá žena Ameriky, dostala ako svadobný dar. Cartier vytvoril 27 perál a minimalistické zapínanie z rubínov, zlata a diamantov. Jemná, a pritom sebavedomá kombinácia, nesúca noblesu Číny, ale aj francúzsky pôvab.

    Jadeit, z ktorého je Cartier Hutton-Mdivani náhrdelník zložený, pochádza z Barmy. Jeho kvalita je natoľko výnimočná, že sa pôvodne špekulovalo o jeho spojení s čínskym cisárskym dvorom. Každá perla má intenzívnu zelenú farbu, hodvábny lesk a takmer zhodnú veľkosť. V módnom svete by najdrahší Cartier náhrdelník predstavoval ekvivalent haute couture kolekcie, v ktorej každý kus vznikol na mieru, a predsa ladí s ostatnými. Práve táto pomyselná súdržnosť zo šperku robí klenot.

    Cartier náhrdelník kedysi predal. Následne ho však kúpil späť

    V roku 2014 padol vo svete šperkov jeden z najhlasnejších rekordov, hoci celú scénu sprevádzal len klapot aukčného kladivka. Náhrdelník Hutton–Mdivani sa vtedy vydražil za 27,44 milióna dolárov. Pre Cartier išlo o historický moment. Žiadny iný šperk značky sa tejto čiastke nikdy nepriblížil. Získala ho samotná Cartier zbierka, čo potvrdzuje, že niektoré veci dávno prerástli hodnotu investície.

    Cena sa netýka len materiálov. Je to aj o symbolike. Hutton-Mdivani nie je šperk, ktorý si niekto zaobstará, aby oslnil. Je to šperk, ktorý sa stal mostom medzi dvoma kultúrami. Medzi európskym dekadentným luxusom a východným mysticizmom. Nosila ho žena, ktorá celý život hľadala rovnováhu medzi bohatstvom a šťastím. Barbara Huttonová alebo „chudobné bohaté dievča“, ako ju nazývala tlač, bola paradoxom doby a taký bol aj jej náhrdelník. Nádherná, ale nepokojná.

    Zdroj: Sotheby’s

    Diamant skutočne oslňuje, vrhá svetlo, určuje zásnuby, vládne rebríčkom. Ale jadeit? Ten nenosia tí, ktorí chcú byť videní. Nosia ho tí, ktorí chcú niečo cítiť. Tam, kde diamant fascinuje jasnosťou a leskom, jadeit priťahuje hĺbkou a duchom. Preto sa vo východnej kultúre považuje za kameň života, symbol múdrosti, šťastia a harmónie. Preto sa Hutton-Mdivani stal najdrahším klenotom Cartier v histórii. Nie pre jeho cenu, ale preto, že v sebe spája eleganciu Západu s duchovnou váhou Východu.

    Zdroje: Sotheby’s, The Jewellery Editor, Forbes, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    New York opúšťa kožušinu. Po rozhodnutí CFDA kráča v šľapajach Londýna

    Kožušina má v New Yorku stopku. Teda aspoň na jeho vyhlásenom týždni módy. Asociácia organizujúca tamojší fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzný materiál oficiálne zakázala. Kopíruje tak rozhodnutie Londýna, ktorý od jeho využívania odstúpil už v roku 2023. Zostáva však otázkou, či bude metropolu nasledovať aj Paríž a Miláno.

    Kto obsadí voľné miesto vo Versace? Špekulácie naberajú na obrátkach

    Versace stojí na prahu ďalšej kapitoly. Po odchode Daria Vitaleho sa módny svet zameriava na tvorcov, ktorí dokážu kult ikonickej značky ďalej rozširovať a dať mu nový impulz. Pripravenosť niekoľkých výrazných osobností vytvára mimoriadne živý priestor pre strategické úvahy. Predstava nového vedenia kreatívneho smeru Versace rezonuje celým odvetvím. Módny dom otvára pole pre talenty, ktoré vedia pracovať s drámou, eleganciou a prítomnosťou okamihu.

    Chappell Roan skúša novú úlohu. Svoju tvár prepožičia MAC Cosmetics

    Popová hviezda Chappell Roan mení smer. Po tom, čo prehlásila, že svoju tvár neprepožičia žiadnej známej značke, prekvapila nečakaným oznámením. Stala sa totiž novou ambasádorkou MAC Cosmetics. Medzi dôvody, prečo zmenila názor, speváčka uviedla zdieľané hodnoty a dlhodobú podporu, ktorú spoločnosť venuje LGBTQI+ komunite už od svojho založenia v 80. rokoch.

    Po riad až do Dubaja? Martha Stewart pozýva do nových butikov

    Dubaj opäť potvrdzuje schopnosť priťahovať svetové ikony. Tentoraz víta ženu, ktorá premenila každodenný život na estetickú disciplínu. Martha Stewart otvorila svoje prvé samostatné obchody práve v tejto metropole. Ďaleko od amerických predmestí, kde jej značka vznikla. Do priestoru, kde sa luxus chápe ako životná taktika, prináša svet poctivo navrhnutého domova.

    Keď luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Povestný taliansky luxus sa rúca ako domček z kariet. Ranu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod’s, ktorá je známa svojimi koženými výrobkami. Podľa milánskeho súdu dochádzalo v továrňach jej čínskych dodávateľov k zneužívaniu pracovnej sily, pričom spoločnosť o tejto skutočnosti vedela. Taliansky gigant teraz čelí sankcii v podobe šesťmesačného zákazu akejkoľvek propagácie.

    Vystupovať, stanica Chanel. Show Métiers d’Art zažiarila v newyorskom metre

    Návrhár Matthieu Blazy odhalil svetu len svoju druhú kolekciu Chanel. S utorkovou show Métiers d’Art však iba potvrdil to, čo mnohí po jeho debute v Paríži už tušili. Že je dizajnérom na správnom mieste. Nedávno vymenovaný kreatívny riaditeľ predstavil najnovšiu show v podzemnej stanici newyorského metra. Skloubil tak underground veľkomesta s francúzskou eleganciou.

    Rozhovor: Od školských zošitov k Hermès. Úspech českej kaligrafky, ktorá očarila svet

    Kaligrafka Lucie Špatenková sa už na strednej škole zamilovala do krásne písaných zošitov. Po vysokej škole založila značku Ta usměvavá, s ktorou organizuje workshopy krasopísania, chodí na eventy skrášľovať rôznorodé produkty a písmom vylepšuje aj výrobky najdrahších luxusných značiek sveta. Okrem spolupráce so značkami Prada, Cartier či Hermès vedie tím kaligrafov, vychováva malú dcéru a rozširuje povedomie o krasopísme v Česku.

    A$AP Rocky a Puma menia svet sneakers. Speedcat Racing pozývajú na divokú jazdu

    A$AP Rocky je späť na módnej scéne. Tentokrát opäť spojil sily so športovou značkou Puma. Spoločne vytvorili sneakers s názvom napovedajúcim mnohé, teda Speedcat Racing. A$AP Rocky prichádza do sveta topánok so sexy divokým detailom. Teniska nádherne prepája motoristickú estetiku a osobný streetwearový štýl samotného legendárneho rapera.

    Generácia Z prepadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z bežných self-care pomocníkov sa v očiach generácie Z stáva špeciálny zberateľský predmet. Či už vďaka rozdielnym značkám, nespočetnému množstvu vôní meniacich sa s každou sezónou, alebo limitovaným edíciám, klasický peeling priťahuje v kúpeľni čím ďalej väčšiu pozornosť. Stal sa z neho drobný záblesk sveta luxusu, ktorý ponúka okamžité uspokojenie a komerciou podporený pocit sebalásky.

    Módny rok kulminuje. Koniec roka spečatilo odovzdávanie Fashion Awards

    Prvý decembrový pondelok bol predzvesťou rýchlo sa blížiaceho konca tohto roka. Začal sa slávnostným odovzdávaním módnych cien, ktoré tradične organizuje nadácia British Fashion Council. Svet módy náležite ocenil najväčšie ikony, ktoré definujú rok 2025, vrátane návrhárov ako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner a modelky Anok Yai.

    Dreaming Eli učí zvodnej sebaláske. Módny nováčik dobýva Londýn

    Dreaming Eli patrí k najvýraznejším novým hlasom londýnskej módnej scény. Značka dobyla London Fashion Week svojou kolekciou, ktorú pripravila pre jar 2026. Jej tvorba prepája jemnosť s drsnosťou, zraniteľnosť so silou a experiment s romantikou. Svojou jedinečnosťou si zaistila pozornosť módnych kritikov a stabilné miesto na svetoznámom týždni módy.

    Chanel oblieka rappera. Novým ambasádorom značky je A$AP Rocky

    Herečku Margaret Qualley a rappera A$AP Rockyho čaká hviezdna svadba. Aspoň v alternatívnom vesmíre Chanel. Módny dom odhalil krátke video z dielne režiséra Michela Gondryho, v ktorom slávneho hudobníka predstavuje ako svojho najnovšieho ambasádora. Zároveň sa jedná o teaser k chystanej show s názvom Métiers d’Art, ktorú v utorok 2. decembra privíta New York.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Obaja velikáni formujú budúcnosť luxusu

    LVMH aj Kering vstupujú do novej etapy rastu. Skupiny formujúce tvár globálneho luxusu posúvajú portfóliá smerom k budúcnosti. LVMH spolieha na čerstvé talenty a remeselnú zručnosť. Kering buduje investičnú jednotku, ktorá mapuje značky, technológie aj subkultúrne smery. Obaja giganti sledujú premenu zákazníka a reagujú s víziou presahujúcou hranice tradičného luxusu.

    Šaty už nestačia. Elie Saab pretvára sny na luxusné rezidencie z betónu a zlata

    Značka Elie Saab rozširuje svoj vycibrený estetický svet. Predstavila projekt Stellar by Elie Saab, prvý značkový rezidenčný komplex na ostrove Yas v Abú Dhabí. Týmto krokom nadväzuje na svoju globálnu expanziu do segmentu luxusných nehnuteľností. Stopy jej značky možno nájsť po celom svete, od Karibiku cez Maldivy až po švajčiarske Alpy, rovnako ako na nedávno uvedenej debutovej jachte Elie Saab.

    Maison Margiela prepisuje anonymnú DNA. Prispôsobuje sa ére virálov

    Hovorí sa, že starého psa novým kúskom nenaučíš. V móde, kde rýchlo sa meniaca dynamika môže zaskočiť aj najsilnejších hráčov, to však neplatí. Pravidlám hry sa musel podriadiť aj Maison Margiela. Zakladateľ značky vybudoval biznis model na myšlienke brandu bez mena. Kreatívny riaditeľ Glenn Martens ho ale pomaly pretvára. Uvádza ho do súčasnosti, kde víťazí relevancia a pozornosť.

    Čiapky, ktoré prelomia zimné prekliatie. Tú správnu už nedáte dole.

    Zimné obdobie opäť otvára otázku, prečo sa pletené čiapky často zdajú byť únavnejšie ako samotné mrazivé počasie. Mnohé tváre pod nimi strácajú svoje proporcie, líniu čeľuste a sebavedomý výraz. Móda však ponúka alternatívy, ktoré pracujú s architektúrou hlavy oveľa inteligentnejšie a dodávajú outfitu novú vertikálu. Štruktúra, história, elegancia a dramatický tvar dokážu premeniť obyčajné vrstvenie na skutočný styling. Niet divu, že módne domy vsádzajú na klobúky rámujúce tvár ako na šperk, nie ako na zimnú nevyhnutnosť.

    ― Reklama ―