Značka David robí z obyčajnej ryby symbol statusu a testuje, kam až siaha ochota zákazníkov zaplatiť za čisté bielkoviny a vizuálne atraktívne balenie. Spoločnosť na trh okrem svojich proteínových tyčiniek nedávno uviedla aj mrazenú tresku za 55 dolárov. Zákazníci sú však stále pripravení si priplatiť. Prečo ich nezarazí ani prehnane vysoká cenovka?
Značka David, známa svojimi proteínovými tyčinkami v lesklých zlatých obaloch, sa rozhodla rozšíriť svoju pôsobnosť aj mimo protein bars a uviesť na trh nový produkt, teda surovú tresku. Cieľom je podporiť hlavné poslanie brandu, teda výrobu potravín s vysokým obsahom bielkovín a čo najnižším počtom kalórií.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Každé balenie „Pacific Cod“ obsahuje štyri filety z aljašského lovu s hmotnosťou 170 gramov, ktoré sú bez kostí, kože a rýchlo zmrazené. Cena je však prekvapivo vysoká, teda 55 dolárov za balenie. V prepočte stojí balenie zhruba 1 160 korún. V supermarketoch za rovnaké množstvo produktu zaplatia pritom zákazníci medzi 270 a 350 korunami, u viac prémiových variantov potom maximálne 450 korún.
Treska ako symbol prestíže. Prečo sme ochotní platiť za rybu majlant?
Jednou z odpovedí na otázku, prečo sú zákazníci schopní za mrazenú tresku utratiť toľko, je pojem „affordable affluence“. Ide o situáciu, keď si spotrebiteľ dopraje drahé produkty, napríklad zdravé či trendy potraviny, aby signalizoval vysoký spoločenský status, hoci nejde o skutočný luxus. Rozdielne sociálne vrstvy sa od seba odlišovali podľa výberu potravín už dávno v minulosti.


Zdroj: David Protein
Aj v súčasnosti sú niektoré potraviny vnímané ako prestížne a ich konzumácia vyjadruje socioekonomický status. Pre firmu, ktorá doteraz ponúkala sladké proteínové tyčinky s veľkým množstvom ingrediencií, ide o nečakaný krok. Podľa riaditeľa Petera Rahala je ale motivácia jasná. Zákazníci hľadajú jednoduché spôsoby, ako do jedálnička dostať kvalitné bielkoviny, čo nie je vždy jednoduché.
@davidproteinNaše odhodlanie venovať sa proteínom nás priviedlo na zvláštne miesto. Varená treska. Teraz ju predávame.
Zároveň je tento krok aj cestou, ako potešiť kritikov. Rahal tvrdí, že keď uvádzal proteínové tyčinky na trh, čelil kritike zo strany zástancov „prírodných potravín“. Ponúknuť rýbu ako čistý a jednozložkový zdroj bielkovín je riešením pre odporcov tyčiniek. Nutričné hodnoty produktov David sú veľmi podobné, či už ide o tyčinku, alebo rybu. Treska obsahuje 23 gramov bielkovín, žiadny cukor a 100 kalórií, zatiaľ čo proteínová tyčinka ukrýva 28 gramov bielkovín, 150 kalórií a žiadny cukor.
Zdroje: David Protein, Food and Wine, New York Post, Taylor & Francis, Instagram, TikTok