Módny svet je neúprosný a neustále presúva svoju pozornosť z jedného trendu na ďalší. Snaha zaujať v ňom preto často dosahuje nové rozmery. Príkladom je nedávna kampaň American Eagle s herečkou Sydney Sweeney. Kvôli hre so slovami čelí reklama tvrdej kritike, ktorá za ňou vidí podporu eugeniky. Značka v pondelok zverejnila svoju prvú reakciu.
Značka American Eagle už viac ako týždeň čelí ostrej kritike. Médiá a používatelia sociálnych sietí analyzujú jej najnovšiu kampaň, v ktorej účinkuje herečka Sydney Sweeney. Spoločnosť v pondelok zverejnila svoju prvú odpoveď na ostré komentáre, ktoré ju obviňujú z podpory eugeniky. Dôvodom vlny odporu voči kontroverznej reklame je predovšetkým jej úderný slogan „Sydney Sweeney Has Great Jeans“.
Zobraziť príspevok na Instagrame
V preklade teda: „Sydney Sweeney má skvelé džínsy“. Slovo jeans znie ovšem v angličtine rovnako ako „genes“, teda gény, čím vytvára hru so slovami. Herečka prehlasuje i ďalšie slogany, napríklad: „Mám skvelé džínsy… a vy teraz môžete tiež.“ Inokedy zase v kampani hovorí: „Gény sú predávané z rodičov na deti a často určujú vlastnosti ako farbu vlasov, osobnosť alebo farbu očí. Moje džínsy sú modré.“




Zdroj: American Eagle
Je teda jasné, že značka slová „jeans“ a „genes“ zamieňa zámerne. Práve to je pre niektorých problém. Keďže má známa herečka blond vlasy, svetlú farbu pleti a modré oči, majú kritici kampane za to, že sa jedná o až príliš necitlivý odkaz na eugeniku a brutálny nacistický režim a s ním spojenú genocídu. Dvadsaťsedemročná herečka sa k vlne kritiky zatiaľ oficiálne nevyjadrila.
Značka American Eagle riskuje. Rozhodne však na seba pritiahla pozornosť
Zástupcovia American Eagle v pondelok na oficiálnom instagramovom účte prehlásili: „Kampaň je a vždy bola iba o džínsoch. (…) Budeme naďalej oslavovať, ako všetci nosia ich AE džínsy so sebavedomím, po svojom. Skvelé džínsy vyzerajú skvelo na všetkých.“ Americká spoločnosť vo svojich kampaniach dlhodobo podporuje diverzitu a rovnoprávnosť. Okrem toho je jej exekutívny riaditeľ žid.
Dá sa teda predpokladať, že značka nemala za cieľ podporovať nacistickú propagandu. Napriek tomu kritici reklamu odsudzujú ako necitlivú, a to predovšetkým v kontexte súčasnej politickej situácie. Marketingoví experti poukazujú na to, že značka zle prečítala svoju cieľovú skupinu, čo sú predovšetkým dospievajúci a generácia Z. Iným sa zase zdá, že internetová generácia nepochopí „srandu“.
Kampaň potom celkom jasne vychádza z inej kontroverznej reklamy, i keď inšpiráciu sama nepriznáva. Až príliš nápadne sa ovšem podobá kontroverznej kampani Calvin Klein s vtedy pätnásťročnou modelkou Brooke Shields z 80. rokov minulého storočia. Modelka v nej zaujíma podobné pózy a rovnako ako teraz Sydney Sweeney zamieňa slová „genes“ a „jeans“. American Eagle sa tak celkom iste podarilo, rovnako ako kedysi Calvinovi Kleinovi, pritiahnuť pozornosť nielen módneho sveta.
Zdroje: WWD, New York Post, Hollywood Reporter, Instagram, YouTube