Více

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    Foto:Reuters

    Ako sa vyvíjali módne prehliadky? Od skromných začiatkov v 19. storočí až po súčasné trblietavé prehliadky

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    ― Reklama ―

    Trendy možno, pravidlá určite. Družičky si tento rok vyberú aj v rámci etikety

    Výber svadobných šiat je jedným z najkrajších módnych momentov. Kúpa šiat pre družičky alebo svadobných hostí je však až na druhom mieste. Na rozdiel od nevesty sa nehovorí o onom wow efekte po prvom oblieknutí, čo môže výber správneho oblečenia ešte viac skomplikovať. Ak tento rok stojíte pred takýmto rozhodnutím, inšpirujte sa trendmi a nezabudnite na etiketu.

    Louis Vuitton založil kulinársku komunitu. Spája šéfkuchárov z celého sveta

    Luxusné značky sa už dávno nesústreďujú len na módu. Pre svojich zákazníkov vytvárajú komplexný zážitok plný exkluzívneho dizajnu, umenia a gastronómie. Najnovší projekt spoločnosti Louis Vuitton je toho dôkazom. Módny dom predstavil Kulinársku komunitu, jedinečnú medzinárodnú iniciatívu združujúcu šéfkuchárov pracujúcich pod jeho záštitou. 

    Bella Ramsey čelí kritike. Fanúšikovia odmietajú jej úlohu vo filme The Last of Us

    Filmy a seriály na motívy kníh, komiksov alebo hier vždy trochu riskujú. Fanúšikovia pôvodného obsahu môžu byť k adaptáciám veľmi kritickí. Príkladom je rastúca kritika herečky Belly Ramsey, ktorá stvárnila postavu Ellie v hre The Last of Us. Neskrýva sa však za vášnivou nespokojnosťou hlbší dôvod?

    Filmový festival v Cannes tento rok pritvrdil. Predstavil nový dress code

    Po uplynulom Met Gala prichádza na rad ďalšia dôležitá udalosť módneho sveta. V utorok odštartoval filmový festival v Cannes, na ktorý tradične upierajú zrak nielen filmoví, ale aj módni nadšenci. Tohtoročný 78. ročník však sprevádza nečakané zmeny. Organizátori akcie totiž oznámili nový dress code, zakazujúci okrem iného "nude dress" alebo dlhé vlečky.

    Vyzrela generácia Z na „brain rot“? Kľúčom k úspechu môže byť stará Nokia

    Už pár rokov rastie medzi generáciou Z túžba po odpojení sa od digitálneho sveta. Žiariace obrazovky, neustály prísun informácií a nikdy nekončiace "reelsky", to všetko vyvoláva v mladej generácii pocit takzvaného brain rot. Čím ďalej tým viac jej zástupcov sa preto obracia na jednoduché riešenie. Nablýskané modely iPhonov vymieňajú za klasické tlačidlové telefóny.

    Chanel odhalil cruise kolekciu v Lago di Como. Je poctou filmu a talianskemu remeslu

    Francúzsky módny dom Chanel je jednou z prvých luxusných značiek, ktoré tento rok predstavili svoje cruise kolekcie na rok 2026, pričom prázdninová línia bola odhalená v Taliansku na Lago di Como. Destinácia bola odkazom na tému samotnej línie, dielo režiséra Luchina Viscontiho. Jeho bývalá vila sa totiž nachádzala len kúsok od miesta konania. Chanel tak vzdal hold filmu a talianskemu remeslu.

    Seriál The Last of Us má novú hviezdu. Isabel Merced sa dostáva do centra pozornosti

    Nedávno vydaná druhá séria populárneho seriálu The Last of Us priniesla nielen šokujúci vývoj už aj tak vyostreného deja a hlboko emotívne chvíľky. Ponúkla aj množstvo nových postáv a vychádzajúcich hviezd. Patrí medzi ne aj charizmatická Isabela Merced, známa z filmov Let It Snow, Madame Web či Alien: Romulus. Teraz však jej kariéru čaká prelomový moment.

    Návrhárka, ktorá prepísala pravidlá módy. Donatella Versace oslávi 70 rokov

    Módna scéna chystá party. Blížia sa totiž narodeniny jednej z najvplyvnejších osobností v histórii módy. Donatella Versace oslávi v piatok 2. mája 70 rokov. Za svoju úctyhodnú kariéru dokázala nielen prepísať pravidlá módy, ale aj urobiť zo značky svojho brata celosvetový fenomén. Bojovala aj s depresiami a drogovou závislosťou.

    Krásy Európy na striebornom podnose. Objavte ich z pohodlia vlakového kupé

    Ľudí na cestovanie mnohokrát neláka len vytúžená destinácia, ale aj samotná cesta. Preto sa najkrajšie časti Európy často skrývajú za železničnými traťami vinúcimi sa okolo národných parkov, priezračných jazier alebo malebných kopcov. Vyberte si z ponuky slávnych vlakov, ktoré ponúkajú také úchvatné výhľady, že sa vám nebude chcieť vystúpiť.

    Prečo Chanel neprodukuje pánske kolekcie? Aj muži túžia po vlastnej sérii

    Hoci značka Chanel bola vždy postavená na ženskosti, jej DNA obsahuje aj odkaz na revolúciu. Gabrielle "Coco" Chanel sama borila normy. Obliekala ženy do nohavíc, uvoľnila korzety a dala svetu predstavu pohodlného, ale luxusného štýlu. Teraz, keď svet módy zažíva nevídaný rozmach gender fluidity, pôsobí Chanel prekvapivo zdržanlivo.

    Najdrahšia koža a kožušiny na svete. K niektorým budete potrebovať pas

    Na svete existuje luxus, ktorý prekračuje hranice bežného vkusu, a to doslova. Koža a kožušiny z najexkluzívnejších materiálov nemožno voľne prevážať bez špeciálnej dokumentácie. Či už ide o kožu aligátora z Mississippi, pštrosa z južnej Afriky, či vzácnu himalájsku koziu srsť, v módnom priemysle existujú materiály, pri ktorých zlatá karta nestačí.

    Chýbajúci kúsok k dokonalému vzhľadu. Luxusné pánske parfémy dokážu divy

    Pánske parfémy môžu byť ošemetnou kategóriou. Pokiaľ ich výber podceníte, môžete riskovať, že za sebou budete zanechávať ohromujúci závan lacných a prehnane sýtych tónov. Nič ale nie je horšie ako investícia do vône, ktorú ucítite len pár minút po použití. Inšpirujte sa preto u najslávnejších luxusných značiek, ktoré vedia, ako na kvalitné parfémy.

    Fashion scénu čaká udalosť roka. Met Gala vzdá tento rok hold pánskej móde

    Spolu s prebiehajúcou jarou sa blíži aj módna udalosť roka. Slávny galavečer Met Gala sa tradične koná v prvý májový pondelok a je jednou z najdôležitejších udalostí vo svete módy. Slúži na otvorenie špeciálnych výstav v Metropolitnom múzeu umenia, ale je aj stretnutím najznámejších celebrít. Tohtoročnou témou galavečera je pánska móda.

    Nielen šaty robia človeka. Naučte sa pod outfitmi voliť správny typ podprsenky

    Podprsenky už nie sú nevyhnutnou a otravnou súčasťou oblečenia. Nie každá žena sa ich rozhodne nosiť, ale ak ich nosí, zostáva večná otázka ich vhodnosti a variability. Nie každá spodná bielizeň sa totiž hodí pod ľubovoľný outfit. Niekedy je potrebné trochu viac premýšľať o rôznych strihoch a vybrať si ten, ktorý dá vyniknúť vášmu vzhľadu.

    Runway na Veľkom čínskom múre aj Fontáne di Trevi. Poznáte ikonické kolekcie Fendi?

    V histórii módy je len niekoľko momentov, ktoré sa nezmazateľne vryli do kolektívnej pamäti. Značka Fendi je nepochybne jedným z ich tvorcov. Jej prehliadky sú síce tradičnými prezentáciami konfekcie, ale zároveň sú veľkolepými predstaveniami, ktoré si ctia históriu a architektúru miest, kde sa konajú. Od barokových fontán až po starobylé pamiatky, Fendi premieňa ikonické miesta na najexkluzívnejšie prehliadkové móla na svete.

    Ralph Lauren vracia na scénu romantismus. Dal mu moderný nádych

    Moderný romantizmus prenikol do jesennej kolekcie značky Ralph Lauren. Svedčí o tom aj názov kolekcie The Modern Romantics (Moderná romantika), ktorá obsahovala nespočetné množstvo volánov, splývavých šiat dlhých až po zem, čipkovaných detailov a vypasovaných semišových kabátov. Známy návrhár opäť dokázal, že vie vytvoriť nezabudnuteľný zážitok.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―