Více

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    Foto:Reuters

    Ako sa vyvíjali módne prehliadky? Od skromných začiatkov v 19. storočí až po súčasné trblietavé prehliadky

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    ― Reklama ―

    Jesenné svadby sú in. Doprajte si dekadentné farby a nebojte sa počasia

    Jesenné svadby majú svoje nezameniteľné čaro. Zatiaľ čo letné oslavy si zakladajú na ľahkosti a vzdušnosti, jesenné ponúkajú hlbšie tóny, bohatšie textúry a zatiaľ neopozeranú atmosféru. Byť hosťom na takejto svadbe však znamená spojiť slávnostnú náladu s premenlivým počasím a nájsť rovnováhu medzi pohodlím a želanou eleganciou. Umožňuje však aj luxusné detaily, ktoré by v lete pôsobili možno "príliš".

    Aleksandre Akhalkatsishvili dobýva svet módy. Nepoznáme sebavedomejší rukopis

    Z Tbilisi sa už pár rokov šíri nová vlna módy, ktorá má v sebe niečo surové, architektonické a zvodné. Jedným z jej najvýraznejších hlasov je návrhár Aleksandre Akhalkatsishvili, ktorý dokázal prepojiť dekonštruovaný minimalizmus so ženskou sebaistotou a svojím jedinečným gruzínskym akcentom. Jeho kolekcie sú ako dobre vyrozprávaný príbeh, každý model je kapitola, ale dohromady tvoria silný celok.

    Jesenné trendy konečne myslia na normálnu pleť. Vracia sa ale aj obávané concealer lips

    Či už ste milovníkom leta, alebo sa tešíte na jeseň, farebné obdobie je v móde dôležitým obdobím. Kozmetický priemysel však nezaostáva. Tohtoročné jesenné trendy už pomaly klopú na dvere a ponúkajú skutočne originálne portfólio make-up noviniek. Vyzerá to tak, že nás čaká návrat do minulosti, ako aj prekvapivé nové štýly líčenia.

    Pinterest predpovedá trendy jesene. Kraľuje im láska k second handom

    Platforma Pinterest odhalila report predpokladajúci trendy tohtoročnej jesene. Založený je predovšetkým na vyhľadávaní jej Gen Z užívateľov. Tí si zamilovali predovšetkým nakupovanie z druhej ruky a vintage kúsky. Na scénu sa však vracia tiež preppy štýl alebo móda 60. rokov. Obľubu našli rovnako v outfitoch inšpirovaných ich obľúbenými kofeínovými nápojmi.

    Zrodené z mora, poháňané svetlom. Iris van Herpen oživuje haute couture

    Keď Iris van Herpen otvorila svoju kolekciu Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookom, svet módy sa na chvíľu zastavil. Pred publikom sa vynorila modelka odetá do bioluminiscenčného zázraku tvoreného 125 miliónmi rias, ktoré reagujú na svetlo a teplotu. Výsledkom nie je iba odev, ale živý organizmus.

    Svet zrýchľuje, generácia Z spomaľuje. Ručné práce sú späť

    V dobe, keď sú naše dni preplnené notifikáciami a nekonečným skrolovaním, sa mladá generácia obracia k činnostiam pripomínajúcim dobu pred nástupom inteligentných technológií. Generácia Z si nachádza cestu k tvorivým koníčkom, ktoré nie sú len estetické, ale aj terapeutické. Jedná sa o širší kultúrny signál, že si ako spoločnosť začíname vážiť autenticitu a pokoj. Ručné práce do tohto modelu perfektne zapadajú.

    Páni, tento rok je trendom zažiariť. Je to aj vaša svadba

    Tradičné svadobné outfity už dávno nie sú "cool". Vďaka neustálemu boju za rodovú rovnoprávnosť sa dnes na svadbách rozhodne netočí všetko len okolo nevesty. Pánska svadobná móda sa rýchlo mení a naberá na odvahe. Moderné svadobné outfity pre mužov ponúka napríklad značka Tanner Fletcher. Trendu "It’s his wedding too" však v posledných týždňoch kraľuje profesionálny hráč NFL Kylen Granson a jeho biely plášť.

    Módny dom Pucci vstáva z mŕtvych. Vyhlasuje Pucci Girl Summer.

    Popkultúrne estetiky v posledných rokoch smelo ovládajú nielen naše instagramové feedy, ale aj životný štýl a šatník. V lete 2023 sme boli posadnutí Barbiecore, zatiaľ čo minulý rok sa niesol v znamení Brat Summer, pod taktovkou speváčky Charli XCX. Aký trend ale kraľuje tohtoročnému letu? No predsa štýl Pucci Girl Summer, ktorý si získal sympatie internetových it-girls ako Hailey Bieber alebo Alexandra Saint Mleux.

    Čítanie je opäť v móde. Interiérový trend diktuje nekonečnú zásobu kníh

    Čítanie je koníček, ktorý mnohí z nás s rozmachom moderných technológií opustili. Zdá sa však, že opäť prichádza do módy. Svet interiérového dizajnu totiž dobýva trend s názvom Bookshelf Wealth. Jeho esenciou je láska ku knihám, ktorá diktuje zaplnené police obľúbených príbehov a predmetov od podlahy po strop. Kľúčom k úspechu je však autenticita.

    Kim Kardashian ako kultúrna zbraň značky Balenciaga. Čo bude ďalej?

    Keď Kim Kardashian prvýkrát vstúpila na červený koberec v čiernom body značky Balenciaga, ktoré jej zakrývalo aj tvár, bolo jasné, že sa chystá veľký módny moment. Spojenie Kim a návrhára Demnu Gvasalia prerástlo bežné partnerstvo medzi celebritou a značkou. Ich vzťah sa stal kultúrnym fenoménom a zapísal sa do histórie rovnako ako Alexander McQueen a Kate Moss. Obaja redefinovali, čo znamená byť ikonou.

    Česko má jasno. Do boja o Oscara pošle dokument Ešte nie som, kým chcem byť

    Dokument režisérky Kláry Tasovskej Ešte nie som, kým chcem byť získal ďalšie uznanie. Česká filmová a televízna akadémia ho vyšle do boja o Oscara. Usilovať sa bude o výhru v kategórii medzinárodný celovečerný film. Film sleduje príbeh fotografky Libuše Jarcovjákovej a zachytáva underground 80. rokov v Československu aj útek do Západného Berlína.

    Spoločnosť Valentino čelí zmenám. Jacopo Venturini opúšťa pozíciu CEO značky

    Módny dom Valentino vo štvrtok oznámil nečakanú správu. Zverejnil totiž, že sa na základe obojstrannej dohody rozhodol prepustiť doterajšieho generálneho riaditeľa Jacopa Venturiniho. Príčinou odchodu sú osobné dôvody. Zatiaľ nie je jasné, kto na prázdne kreslo CEO teraz zasadne. Alessandro Michele však zostáva kreatívnym riaditeľom.

    Maskulinita má novú tvár. Zoznámte sa s fenoménom performative male

    Sociálne siete vytvorili ďalší pominuteľný trend. Tentokrát ho však rovnakým dychom samy kritizujú. Ide o novú formu maskulinity, ktorej však chýba akákoľvek autenticita. Nová pánska estetika namiesto toho usiluje o validáciu založenú na umelo, ale veľmi starostlivo vykonštruovanom vzhľade. Takzvaný performative male tak robí všetko pre to, aby zaujal.

    Wednesday opäť naservírovala Goth glamour. Jej štýl vykúzlia aj renomovaní návrhári

    Len máloktorý módny fenomén posledných rokov zasiahol kultúru tak silno ako Wednesday Addams. Keď prvá séria seriálu vtrhla na obrazovky, neostalo len pri desivo očarujúcej atmosfére. Z temnoty vystúpil aj nový štýlový archetyp. Goth glamour. S druhou sériou, ktorá teraz prichádza na Netflix, je jasné, že sa do neho ponoríme znovu. A možno ešte hlbšie.

    Európske letiská menia pravidlá. Sú roztomilé beauty miniatúry v ohrození?

    Éra jednej z najmenej obľúbených súčastí cestovania sa možno chýli ku koncu. Prelievanie šampónov do stomililitrových fľaštičiek a počítanie produktov tak, aby sa zmestili do plastového vrecka, by čoskoro mohlo byť minulosťou. Aký osud ale čaká všetky roztomilé miniatúry? Budú musieť kozmetické značky prehodnotiť marketingové stratégie?

    Trend tooth gems rozžiari každý úsmev. Má však jasné pravidlá

    Povedzte syr! Trend tooth gems, čiže kamienkov na zuby, je späť a doháňa Y2K estetiku k dokonalosti. História zubných šperkov ale siaha ďaleko za prelom milénia, zdobili sa nimi už Mayovia. Teraz sa ozdoby vracajú ako módny statement. Aplikácia je rýchla a bezbolestná, ale má pravidlá. Zle prilepený šperk môže spôsobiť viac škody ako parády.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―