Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    Autor článku:
    Foto:Reuters

    Ako sa vyvíjali módne prehliadky? Od skromných začiatkov v 19. storočí až po súčasné trblietavé prehliadky

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    ― Reklama ―

    Pivo ako štýlová inšpirácia. House of Guinness skúma odtiene čiernej a nenudí

    Prvú sériu fanúšikovia zhltli ako dobre načapovaný Guinness a už volajú po druhom kole. Na úspechu seriálu House of Guinness z produkcie Netflix sa do veľkej miery podieľa atraktívny vizuál. Tvorcovia sa nenechali chytiť do historickej pasce a na 19. storočie sa cielene pozerajú dnešnými očami. Prepojenie minulosti a súčasnosti v ich podaní funguje skvele.

    Retailboss hlási návrat k detailu. Brošne ako symbol dostupného luxusu

    Server Retailboss potvrdzuje, že brošne vstúpili do svojej renesancie s energiou, ktorá premieňa módny trh. Z doplnku, kedysi vnímaného ako odkaz na minulosť, sa stáva kľúčový symbol súčasného štýlu. Štatistiky ukazujú rast tržieb o viac než 200 percent za posledné tri mesiace. Tento skok vyjadruje hlbokú premenu vzťahu medzi módou a emóciou. Brošňa sa mení v tichý luxus, ktorý paradoxne rozpráva príbeh o maximalizme.

    Rijád privíta fashion week. Otvorí dvere aj svetovým módnym domom

    Hoci séria klasických týždňov módy sa skončila, nie všetky prehliadky sa skončili. Rijád od 16. októbra tiež privíta svoj vlastný týždeň módy. Až tretí ročník prehliadky prekročí svoje doterajšie hranice. Po prvýkrát sa na ňom zúčastnia aj svetové módne domy. Podujatie odštartuje špeciálna prehliadka Vivienne Westwood a do úspešného konca ho dovedie Stella McCartney.

    Shein mieri do Paríža. Plány na kamenný obchod vyvolali protesty

    Nedávne rozhodnutie fast fashion reťazca Shein otvoriť v Paríži svoj prvý kamenný obchod vyvolalo silné reakcie. Usídliť sa totiž hodlá v obchodnom dome BHV Marais z roku 1856. Niektoré značky preto v reakcii nákupné centrum opúšťajú, zatiaľ čo jeho zamestnanci usporiadali v piatok 10. októbra protest. Shein podľa nich poškodzuje meno francúzskeho módneho priemyslu.

    Po stopách ikon: Bochum Welt dokresľuje identitu Jil Sander

    Hudba dokáže rozšíriť priestor kolekcie rovnako presne ako čisto strihaný kabát. Bochum Welt prináša do módy zvuk, ktorý vytvára atmosféru a vizuálny rytmus. Spolupráca s Jil Sander ukazuje, že minimalizmus má svoju vlastnú akustickú podobu. Zvuk už nie je len sprievodným prvkom, ale stáva sa súčasťou identity značky. Vzniká nová rovina luxusu, ktorá pôsobí na zmysly zo všetkých strán.

    Oscar Isaac čerí vody internetu. Prekvapil elegantnou módnou otočkou

    Sociálne siete po nedávnom filmovom festivale v Benátkach zaplavili komentáre používateľov, ktorí si všimli nečakanú premenu. Prekvapil ich štýl herca Oscara Isaaca, ktorý stvárnil hlavnú postavu v očakávanom filme Frankenstein. Na červený koberec totiž priniesol perfektnú rovnováhu medzi žiadanou eleganciou a hravou uvoľnenosťou, posúvajúcu jeho look na vyššiu úroveň.

    Móda v kocke: Swarovski oslavuje 130 rokov a Polo Bar putuje do Londýna

    Aj keď sa séria svetových týždňov módy skončila, módnu scénu naďalej zaplavujú nové produkty. Fenty Skin vydáva svoju debutovú kolekciu na telo a Ralph Lauren mieri do Londýna. V roku 2028 tam plánuje otvoriť Polo Bar. Vivienne Westwood po prvýkrát otvorí Rijádsky týždeň módy a Swarovski oslavuje 130 rokov. Tom Ford vymenoval svoju prvú make-up umelkyňu, Lucy Bridge.

    Luxury Insights: Svetové butiky preslávených značiek berú dych dizajnom aj detailmi

    Svetová móda ukazuje, že predáva nielen kvalita, ale aj zážitok a vizuálny vnem. Butikové výklady už dávno neslúžia len na predaj. Transformujú sa na dychberúcu skúsenosť a stávajú sa exkluzívnym chrámom dizajnu. Zákazníkom sa tak otvárajú príbehy značky, spojené s konkrétnymi produktmi, zatiaľ čo ich obklopuje luxusná atmosféra jedinečného architektonického diela.

    Marc by Sofia kĺže po povrchu. Film je definovaný leskom, nie hĺbkou

    Režisérka Sofia Coppola rozvírila filmové vody, keď na tohtoročnom ročníku filmového festivalu v Benátkach odhalila svoj prvý dokument. Film s názvom Marc by Sofia venovala svojmu blízkemu priateľovi a slávnemu návrhárovi Marcovi Jacobsovi. Film síce zožal úspech, nečakajte od neho však hlboký vhľad za oponu. Ide skôr o trblietavý obraz módnej ikony.

    Matthieu Blazy mieri až ku hviezdam. Chanel vdýchol nový život

    Paríž sa včera stal svedkom posledného očakávaného debutu, ktorý okamžite vyšplhal na vrchol zoznamu uplynulých módnych premiér. Matthieu Blazy odhalil svoju víziu Chanel, ktorú módnemu domu vdýchol nový život. Ukázal značku v novom svetle, ktoré nikto nečakal, ale všetci ho milujú.

    Zbohom, diverzita! Plus size modelky nenápadne miznú z fashion sveta

    Plus size modeliek je na mólach rok od roku čoraz menej. Kritici špekulujú, že snaha o diverzitu v módnom svete možno nikdy nebola myslená úprimne. Smrteľnú ranu jej však nedávno zasadilo masívne rozšírenie lieku na chudnutie s názvom Ozempic. Prehlásiť svetové hnutie body positivity za neúspech by však bolo až príliš unáhlené.

    Jeseň patrí uhorkám. Sociálne siete získala pickle girl

    Beauty a fashion scénu v posledných sezónach ovládajú trendy inšpirované populárnym jedlom. Zatiaľ čo v lete slávili svoju popularitu sardinky, jeseň patrí kyslým uhorkám. Sociálne siete získala takzvaná pickle girl. Ide o estetiku, ktorá žiada nielen bezbrehú lásku k nakladanej zelenine, ale aj módne kúsky v zelených odtieňoch tejto trendy pochutiny.

    Balenciaga má novú tvár. Pierpaolo Piccioli odhalil svoj debut

    V sobotu večer sa v Paríži konala ďalšia očakávaná módna premiéra. Tentoraz sa predstavil návrhár Pierpaolo Piccioli, nový kreatívny riaditeľ značky Balenciaga. Návrhárov prvý počin si vyslúžil ovácie v stoji a niet divu. V kolekcii na nadchádzajúcu jar a leto umne spojil svoj vlastný rukopis plný textúr a výrazných farieb s tradíciou módneho domu.

    Ďalší trend na obzore. Harémové nohavice budú vládnuť budúcu jar

    Doterajšie prehliadky svetových týždňov módy prehovorili jasne. Harémové nohavice hodlajú definovať nadchádzajúcu jar i leto. Na módne móla dorazili v modernej podobe, pohrávajúcej sa s rôznorodými štýlmi a materiálmi. Ich kúzlo spočíva vo variabilite, perfektne ich doplní voľný sveter, nadčasová košeľa i vypasovaná kožená bunda. Stačí si vybrať, po čom váš šatník túži.

    Newyorská luxusná scéna víta nováčika. Ohromí reštaurácia Seahorse

    Luxusná gastronomická mapa New Yorku má dlho očakávaného nováčika. Úspešný reštauratér John McDonald otvoril po viac ako troch rokoch príprav reštauráciu Seahorse, nachádzajúcu sa na Union Square v čerstvo opravenom W Hotel. Hostí láka na minimalistické pokrmy plné rýb a morských plodov, ale aj premyslené drinky a dychberúci interiér.

    Žiť ako v rozprávke. Európske hrady a zámky ponúkajú luxusné ubytovanie pre náročných

    Stať sa kráľovnou alebo kráľom bolo túžbou mnohých detí. Hrad s veľkou bránou a rozsiahle zámocké sály evokujú bohatstvo a čarovný život. Našťastie, dospelí majú svoje možnosti. Vyberte sa na luxusnú dovolenku a vyskúšajte si, aké je to žiť na takomto zámku. Budete sa cítiť ako v rozprávke, a navyše o vás bude kráľovsky postarané.

    ― Reklama ―