Mal dvadsaťpäť rokov, pracoval z požičanej kancelárie a navrhoval oblečenie s presnosťou, ktorá pôsobila skôr ako plán než módna skica. Nicolas Ghesquière prevzal takmer zabudnutý dom Balenciaga a premenil ho na najprogresívnejšie laboratórium moderného luxusu. Zázemie skromné, ambície neobmedzené. Definoval novú epochu elegancie, v ktorej sa experiment stáva jazykom novej éry. S odstupom štvrťstoročia sa na jeho začiatok spomína ako na jeden z najdôležitejších momentov módy.
Príbeh návrhára Nicolasa Ghesquièra je príbehom o sústredenej vízii. Nešlo o výstrel do tmy, ale o tichú, analytickú prácu, ktorá premenila smer celej generácie návrhárov. Svojou prácou totiž nahodil latku naozaj vysoko. Z asistenta sa stal lídrom a z archívov vytvoril budúcnosť. Módny dom Balenciaga pod jeho rukami nadobudol tvar myšlienky. Každý detail niesol energiu skúmania, každá kolekcia mala jasný postoj.
Z tichého pomocníka kreatívnym riaditeľom. Nicolas Ghesquière začínal od nuly
Nicolas Ghesquière sa narodil v roku 1971 v Compiègne na severe Francúzska. Jeho detský svet vypĺňali encyklopédie, módne magazíny a skicáre. V detských rokoch si vytýčil jasný cieľ, teda stať sa návrhárom. V teen rokoch absolvoval stáž u Jeana Paula Gaultiera, ktorá ho naučila chápať, že tvorivá sloboda je tým najdôležitejším, čo dizajnérov delí od mainstreamovej konfekcie. Po krátkom období v Paríži spolupracoval aj so značkou Paco Rabanne, u ktorej si osvojil prácu s kovom, štruktúrou a telom ako architektúrou. Išlo vtedy ale len o krátku stáž.


Zdroj: Louis Vuitton, Profimedia | Nicolas Ghesquière, Jean Paul Gaultier
Dizajnérova cesta k módnemu domu Balenciaga viedla cez niekoľko menších projektov a pozícií, ktoré formovali jeho tvorbu. Pracoval na ready-to-wear kolekciách pre menšie značky, ktoré ho považovali za tichého, ale mimoriadne presného tvorcu. V roku 1995 sa stal asistentom u značky Balenciaga. Vtedy to bola spoločnosť bez vízie, s bohatou minulosťou, ale bez aktuálnej identity. O dva roky neskôr, vo veku len dvadsaťpäť rokov, bol však Nicolas Ghesquière vymenovaný za kreatívneho riaditeľa.
V tej dobe módny dom Balenciaga neznamenal svetový fenomén, ale pozabudnutý odkaz Cristóbala Balenciaga, génia haute couture, ktorý definoval 50. roky. Nicolas Ghesquière sa ovšem rozhodol, že tradíciu neobnoví, ale pretaví. Jeho prvé kolekcie preto pôsobili ako drobný experiment. Vsadil na čisté línie, netradičné strihy a často rovnako na dramatické proporcie. A meno Balenciaga sa razom začalo skloňovať v súvislosti s modernou inováciou, nie s minulosťou, ako do tej doby bolo zvykom.
Prelom milénia ako štartovacia rampa. Na konte má Le City bag aj archív Demny
Kolekcia jeseň/zima 2000 bola prelomová. Siluety obopínajúce telo, kabáty, nové poňatie ženskej sily. Ghesquière predvídal dobu, keď ženskosť prestane byť definovaná jemnosťou a stane sa priestorom kontroly, energie a myslenia. Jeho vizuálny jazyk bol precízny ako priemyselný dizajn, ale zároveň hlboko ľudský. Pod jeho rukami sa móda premenila na esej o budúcnosti. Jeho proroctvo sa neskôr potvrdilo, keďže Demna, návrhár, ktorý donedávna viedol Balenciagu, sa často spoliehal na jeho modely.
V ďalších sezónach vytváral Nicolas Ghesquière obrazy, ktoré zostávajú v módnej pamäti dodnes. Napríklad 3D výšivky inšpirované kvetinovou anatómiou, šaty tvarované z neoprénu alebo robotické kabáty, ktoré pôsobili ako brnenie do novej éry. Kolekcia jar 2003 priniesla ikonické bikers bundy a tašky Le City, ktoré sa ihneď predrali do každodenného luxusu. Mestského, funkčného a predsa emocionálneho.

Zdroj: Balenciaga | Taška Le City
Každý Ghesquièrov návrh mal intelektuálnu hĺbku. Pracoval s archívom Balenciaga ako s vedeckým materiálom. Analyzoval konštrukcie Cristóbala, skúmal vzťah medzi pohybom a látkou a pretváral ich do foriem, ktoré vtedy pôsobili ako objekty z inej dimenzie. Vytvoril tým estetiku, ktorá ovplyvnila celé prvé desaťročie 21. storočia. Od Rafa Simonsa po mladých návrhárov, ktorí len hľadali jazyk pre digitálny vek.
Po zúročení driny prešiel k Louis Vuitton. Tým však ikonické návrhy neskončili
Balenciaga pod vedením Ghesquièra prestala byť nostalgickým pojmom a stala sa obnoveným kultúrnym hráčom, ktorý definoval Paríž. Miestom, kde sa skúma vzťah medzi módou a technológiou, medzi telom a konštrukciou. Móda sa v tej dobe stávala intelektuálnou a teatrálnou disciplínou. Ghesquière vtlačil značke rytmus odvahy, ktorá ju definuje dodnes. V podstate nastavil kvality, ktoré definovali novú éru luxusu.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Keď návrhár v roku 2012 Balenciaga opustil, svet to vnímal ako koniec epochy. Značka prešla do rúk návrhára Demnu, ktorý jej DNA opäť pretavil do iného jazyka. Dystopického a ironického. Napriek tomu zostáva zreteľné, že štruktúra, ktorú Ghesquière vybudoval, tvorí základ aj dnešnej identity značky. Jeho odkaz žije v archíve aj v spôsobe, akým návrhári premýšľajú o proporciách, konštrukcii, budúcnosti tela.

Zdroj: Reuters | Louis Vuitton SS24
Po odchode z Balenciaga prevzal Ghesquière kreatívne vedenie Louis Vuitton. U značky zúročil všetky svoje skúsenosti. Spojil modernú architektúru odevu s tradíciou Louis Vuitton, zaviedol spoluprácu s umelcami, ako je Jeff Koons či Grace Coddington, a premenil značku v platformu súčasnej luxusnej estetiky. Jeho kolekcie predstavujú dialóg medzi minulosťou a svetom, ktorý neustále expanduje. Priestorovo, digitálne aj kultúrne. Niekedy sa dokonca stáva, že jeho tvorbe pre Louis Vuitton celkom nerozumieme, ale práve v tom spočíva „ono kúzlo“.

Zdroj: Reuters | Louis Vuitton Pre-Fall 2023
Dnes sa preto Nicolas Ghesquière radí medzi tvorcov, ktorí určujú tempo svetovej luxusnej módy. Jeho práca sa objavuje v múzeách aj v archívoch módnych zberateľov. Pôsobí pokojne, sústredene, bez okázalosti. Jeho sila spočíva v schopnosti vidieť veci skôr, než sa skutočne stanú. Z dvadsaťpäťročného neznámeho návrhára sa preto stal autor, ktorý nečakane určil vizuálny jazyk celej jednej éry.
Zdroje: WWD, L’OFFICIEL, Business of Fashion, Catwalk Yourself, Encyclopedia Britannica, YouTube, Instagram

