Americký Vogue uzatvára rok vizuálnym experimentom, ktorý strháva módny svet. Decembrové číslo s Timothée Chalametom malo byť poctou predstavivosti a technologickej spolupráci s NASA. Namiesto toho vyvolalo diskusiu o hraniciach vkusu, konceptu a autenticity. Fotografka Annie Leibovitz premenila herca na kozmickú siluetu, ktorá však vyzerá prekvapivo plocho. Internet reaguje s intenzitou, akú si Vogue svojou popularitou zaslúži. Avšak s nekompromisným pohľadom. Navyše ide o posledné číslo, ktoré vzniklo pod vedením odchádzajúcej Anny Wintour.
Galaktická scéna, Celine trenčkot, kvetinové džínsy a kožené čižmy. Vízia, ktorá mala stvrdiť pozíciu Vogue ako laboratória módnej mekky, sa premenila na estetický experiment bez presvedčivého výsledku. Timothée Chalamet, symbol súčasnej popularity, sa ocitol v priestore, ktorý pripomína skôr digitálnu koláž než módny sen. Kritika najnovšej obálky amerického magazínu Vogue je hlasná, úprimná a vypovedá mnohé o tom, ako číta súčasné publikum luxusný obraz.
Návrat do minulosti. Obálka s Timothée Chalamet pôsobí ako zastaraný plagát
Keď Vogue oznámil decembrové číslo s Timothée Chalamet, očakávania boli vysoké. Ide totiž o poslednú obálku, pod ktorou je ako šéfredaktorka podpísaná Anna Wintour. Jeden z najvplyvnejších módnych magazínov planéty, fotografka s aurou legendy a hollywoodska hviezda, ktorá dokáže predať i pokrčené sako. Kombinácia sľubujúca kúzlo. Lenže realita pristála niekde medzi Photoshopom a filtrom na TikToku.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Cover zachytáva známeho herca, ako „levituje“ uprostred galaktickej hmloviny, a to v rámci spolupráce s NASA. Výsledok však pripomína promo k low-cost sci-fi seriálu. Sýte farby, lacné svetelné efekty a Chalamet, ktorý v záplave galaxy vzoru, ktorý si obľúbili legíny a mikiny v roku 2013, stráca charizmu. Hoci Vogue chcel rozprávať príbeh o transcendencii a vesmíre, publikum číta skôr chaos a prehnanú štylizáciu s extrémne jednoduchou grafikou. Nie, že by inokedy podobná grafika bola zlá, ale v tomto prípade pôsobí vlastne neprofesionálne.
Sociálne siete majú jasno. Za všetko vraj môže legendárna fotografka Annie Leibovitz
Pod príspevkom s obálkou na Instagrame sa okamžite rozhorela módna búrka. „Kto to robil, stážista z NASA?“ píše jeden užívateľ. „Páči sa mi Timmy, ale toto je Photoshop z deväťdesiatok,“ komentuje ďalší. A zatiaľ čo Chalamet mlčí, Annie Leibovitz čelí ďalšej vlne kritiky po nedávnom neúspechu s Anne Hathaway. Internet má jasno. Vogue s Annie Leibovitz sa tentokrát vydali mimo obežnú dráhu. Nie je ničmenej možné fotografke odobrať relevanciu, za sebou má naozaj legendárne fotenie. V minulosti napríklad nafotila obálku Vogue ako poctu Karlovi Lagerfeldovi.

Zdroj: LGA – Annie Leibovitz
V jadre aféry sa však skrýva viac než len pár zlých filtrov. Ide o stret tradície a digitálnej kultúry. Bohužiaľ ale v tom najhoršom slova zmysle. Americký magazín Vogue si po dekádach precízneho vizuálneho rukopisu dovolil experiment, ktorý skôr než luxus pripomína pomyselný TikTok algoritmus. V ére, keď vizuál predáva postoj, sa i drobný prešľap mení v globálnu aféru. A tento zrejme nebol úplne drobný.
@holdensmith962 nemôžem #PopCulture #popculturenews #foryou #timotheechalamet #voguechallenge ♬ Chill Vibes – Tollan Kim
Napriek tomu má kozmická chyba svoje čaro. Ukazuje, že i módne impérium dokáže vyvolať virálnu reakciu a potvrdiť, že stále udáva tón. Chalamet je nechceným hrdinom internetového humoru, ale taktiež tvárou momentu, kedy Vogue siahol po absurdite. V dnešnej dobe je práve absurdno tá najúčinnejšia forma publicity. Podčiarknuté, spočítané, vizualizácia príšerná, mediálny dopad výborný. Usúďte sami, čo je v dnešnom svete viac?
Zdroje: Autorský text, People, Daily Mail, Daily Front Row, TikTok, Instagram

