Plus size modeliek je na mólach rok od roku čoraz menej. Kritici špekulujú, že snaha o diverzitu v módnom svete možno nikdy nebola myslená úprimne. Smrteľnú ranu jej však nedávno zasadilo masívne rozšírenie lieku na chudnutie s názvom Ozempic. Prehlásiť svetové hnutie body positivity za neúspech by však bolo až príliš unáhlené.
Módny priemysel si tento rok kladie zásadnú otázku. Kam sa podela diverzita? Najprv trocha štatistiky. V sezóne jar/leto 2020 bolo plus size modeliek na mólach 86, čo podľa webu Refinery29 tvorilo asi 2,8 percenta všetkých modeliek. V sezóne jar/leto 2025 to isté číslo kleslo na 0,8 percenta. Podobný úbytok zaznamenali aj stredné veľkosti, ktoré sa javili ako obľúbenejšia alternatíva k extrémnemu plus size.



Zdroj: Hermès
Pred štyrmi rokmi sa plus size modelky nezastavili. Teraz sú frustrované
Na zahraničných webových stránkach môžeme naraziť na články, v ktorých plus size modelky opisujú, ako za posledné dva roky zaznamenali rapídny pokles práce a tento rok už takmer žiadnu. Napríklad modelka a aktivistka Nyome Nicholas-Williams sa v roku 2021 nezastavila a fotila napríklad pre Adidas, H&M a Lululemon. Teraz však čoraz častejšie pracuje len ako ručná modelka a musí si hľadať prácu na čiastočný úväzok. „Som unavená z toho večného boja o to, aby existovalo oblečenie, ktoré nám sedí, a aby značky chceli vyrábať veci, ktoré môžeme nosiť,“ opísala svoju frustráciu pre The Guardian.
Na diverzitu už nie je tlak. Na zníženie nákladov však áno
Pravdou je, že záujem o plus size modelky medzi svetovými značkami výrazne klesol. Zasvätení hovoria o dominovom efekte, keď sa značky navzájom sledujú, či sú dostatočne inkluzívne a pozorné voči plus size modelkám. Akonáhle sa body positivity začala vzďaľovať, znamenalo to menší tlak na módne domy, čo malo za následok menšie zastúpenie výrazných proporcií na mólach.


Zdroj: Givenchy
Príčin odklonu od diverzity je viac a ich súhra formuje súčasný stav. S veľkou pravdepodobnosťou zohral úlohu ekonomický vplyv globálnej pandémie. Vyrábať väčšie oblečenie pre plus size modelky je pre značky často drahšie. Takže keď v dobe globálnej krízy, ale rovnako po nej, hľadali rôzne cesty, ako ušetriť príliš vysoké náklady, túto položku zo svojich výdavkov jednoducho škrtli.
Biela & chudá. Tradičný pohľad na ženské telo slávi comeback
Podstatné ale je, že značky vedia, že tak môžu učiniť a nebudú za to vystavené tlaku. Najmä v USA sa v posledných rokoch premenilo spoločenské klíma a snaha o diverzitu spadla do skupinky takzvaných woke tém, ktoré sú vo verejnej debate ovládanej konzervatívcami skôr zosmiešňované. Ideálom sa tak znovu stávajú biele a výrazne štíhle telá. Kto sa k inklúzii hlási príliš nahlas, riskuje, že bude označený za politicky korektného aktivistu. V takomto prostredí sa preto módnym značkám jednoducho vyplatí vrátiť k tradičnému ideálu krásy.
Plus size? Nové technológie to vraj nevedia a klienti nechcú
Výrečným dokladom posunu vo verejnej debate je prípad agentúry Seraphinne Vallora, ktorá sa zviditeľnila potom, čo vo Vogue tento rok v auguste vyšiel vizuál s jej AI modelkou. Zakladateľky firmy v následnej diskusii priznali, že ich Instagramu chýba rozmanitosť. Sledujúci podľa ich slov moc nereagujú na posty s modelkami odlišných tónov pleti. „Robíme biznis a používame obrázky, ktoré vyvolajú debatu a prinesú klientov,“ dodali. Ešte problematickejšie je ich ďalšie tvrdenie pre BBC, že technológia „nie je dostatočne pokročilá“ na vytváranie plus size modeliek.
Nostalgia deväťdesiatych rokov. S módou sa vrátila dramatická štíhlosť
Významný vplyv má aj estetický návrat do 90. a nultých rokov, kedy bolo trendy oblečenie, ktoré vyzeralo dobre výhradne na super štíhlych telách, napríklad low rise jeans. A potom je tu Ozempic, liek pôvodne vyrobený na liečbu diabetes, ktorý sa nedávno začal „off-label“ používať rovnako na chudnutie. Plus size modelky popisujú, že ich kolegyne mohli pravdepodobne práve vďaka nemu zhodiť niekoľko veľkostí. Nápadne schudla okrem iného ikona plus size modeliek Paloma Elsesser.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Na trón zasadol kráľ Ozempic. V jeho svete už nie je pre diverzitu miesto
Ozempic dorazil do módneho sveta naplno v roku 2023 a od tej doby v ňom kraľuje. Podstatou jeho účinku je zníženie chuti do jedla a dôsledkom teda rýchle chudnutie. Liek priniesol do sveta celebrít a modeliek cynickú otázku: Keď je chudnutie tak jednoduché a štíhly môže byť každý, prečo by mal byť vytváraný priestor pre nadmerné veľkosti? Ozempic neovplyvňuje len telá, ale aj vnímanie toho, čo je v móde považované za žiaduce. V jeho ére sa samotná existencia plus size modelky môže javiť ako zbytočný vzdor proti mainstreamom prijímanej norme.



Zdroj: Collina Strada, Christian Siriano
Výkyv, alebo trend? Uvidíme, čo sa so situáciou urobí generácia Z
Súčasný ústup od inklúzie a návrat k extrémnej štíhlosti môžeme považovať za skôr dočasný výkyv než trvalý trend. Vplyv konzervatívnej rétoriky a farmakologických „skratiek“ k chudnutiu síce na čas posilnil tradičný ideál tela, ale ešte je tu generácia Z. Tá vyrastá v inom kultúrnom nastavení, diverzita je pre ňu prirodzená a body positivity považuje za samozrejmosť, nie podvod, ako sa v médiách občas objavuje. Akonáhle sa Gen Z stane hlavnou nákupnou silou a získa väčší vplyv vnútri módneho priemyslu, môžeme čakať, že sa pravidlá hry opäť zmenia.
Zdroje: Guardian, BBC, Refinery 29, Dazed Digital, Instagram, YouTube