Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Pri zrode brnenskej značky Zkomnaty stála láska k vintage a túžba po udržateľnej móde. Jej autorka Viviana Bordásová šije nadčasové kúsky, ktoré sa nebudete báť vziať do divadla ani na pizzu. Je presvedčená, že niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Talentovaná návrhárka svoj jedinečný prístup k móde ukazuje vo svojich kolekciách, ktoré sa pohybujú medzi štýlovou nadčasovou klasikou a hravými limitovanými edíciami.

    Čo vás viedlo k tomu, že ste začali tvoriť „s čistým svedomím“, ako píšete na webovej stránke Zkomnaty?

    Zameriavam sa na prírodné materiály a snažím sa, aby moja móda bola udržateľná. A ak šijeme z umelých látok, pochádzajú z Textile Mountain, veľkoobchodu s látkami z druhej ruky. Ale samozrejme, mám aj svoju stopu, vytváram nové veci. Ale „čisté svedomie“ pre mňa znamenalo, že nezamestnávam deti v Ázii a nekupujem látky z iných kontinentov.

    Spomínate si na nejaký prvý moment, keď ste si povedali, že chcete šiť ekologicky? Veľa výrobcov k tomuto poznaniu nikdy nedospelo.

    Od svojich 14 rokov nosím oblečenie z druhej ruky. Bavilo ma nachádzať poklady. Vždy som sa snažila fungovať udržateľne. Ale zase to neznamená, že pozorne sledujem českú scénu udržateľnej módy. Jednak si chcem pri tvorbe zachovať čistú hlavu, ale tiež si oblečenie buď sama vyrábam, alebo kupujem v second handoch. Je to tá najekologickejšia možnosť, ak nechcete chodiť nahá.

    Zdroj: Zkomnaty

    Pred založením Zkomnaty ste vlastnili obchod s vintage módou s názvom Retro Komnata. Ako ste preklenuli svoju lásku ku kúskom zo second handov k tomu, že ste ich začali sama rozpredávať?

    Jednoducho som zbožňovala vintage oblečenie. Vždy, keď som cestovala, urobila som si mapu sekáčov a všetky som navštívila. Po návrate z jednej cesty som si povedala, že to skúsim. Počas štúdia na vysokej škole som pracovala na čiastočný úväzok v obchode so spodnou bielizňou u kamarátky a to ma tiež podnietilo k niečomu podobnému. Úprimne povedané, bolo to celkom freestyle.

    Mala som na účte napríklad 20 tisíc korún a vlastnila obchod, ktorý som nemohla opustiť. Mala som ale veľké šťastie, že sa mi sen splnil a fungovalo to. Len som potom po piatich rokoch vyhorela a už to robiť nechcela. Dnes už to asi také jednoduché nie je, pretože som vtedy otvorila prvý obchod s vintage oblečením v Brne. Tá konkurencia bude iná.

    Ako ste sa teda dostali od Retro Komnaty k vytvoreniu Zkomnaty?

    S nápadom vytvoriť prvú minikolekciu som prišla, keď som videla, že je veľký dopyt po niektorých kúskoch zo secondhandu z môjho vintage obchodu, ale nemala som ich toľko. Napadlo mi, že šiť trochu viem, naučila ma to mama, tak prečo to neskúsiť. Zároveň som chcela vytvoriť univerzálne kúsky, ktoré by oblieklo viac typov postáv.

    Zdroj: Zkomnaty

    Sama som nikdy nemala postavu modelky, vždy som mala prsia, zadok a trochu užší pás. A bez elastických materiálov nie je také jednoduché obliecť takúto postavu. Chcela som však, aby moje zákazníčky po tomto kúsku siahli aj po niekoľkých rokoch. Vtedy, to bolo pred šiestimi rokmi, som vážila asi o 14 kíl viac a šaty, ktoré som vtedy ušila, mám stále. Takže misia splnená.

    Nechcem, aby nás oblečenie obmedzovalo. Inšpiruje ma moje okolie a fínska príroda

    Keby ste mali značku predstaviť niekomu, kto o nej nikdy nepočul, ako by ste ju prezentovali?

    Zameriavam sa na návrhy, ktoré sú nadčasové a udržateľné. Snažím sa skôr potláčať trendy. Nechcem, aby zákazníci mali oblečenie len na danú sezónu. Mám tiež univerzálnu veľkosť a snažím sa byť elegantná. Vytváram teda šaty, ktoré si môžete obliecť do divadla aj do práce. Chcem, aby ľudia siahali po pekných veciach, aj keď idú „len na pizzu“. Zároveň nechcem vytvárať luxusné šaty, v ktorých sa budete báť sedieť vonku. Niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Stále je to kus veci, slúžiacej na to, aby sme nechodili nahí. Nechcem, aby nás obmedzovalo.

    Zdroj: Zkomnaty

    Spomínali ste, že šiť vás naučila vaša mama. Aké boli pre vás začiatky, keď ste mali minimálne skúsenosti?

    Nechcite vidieť, čo som vtedy ušila, bolo to hrozné. Učím sa aj teraz a stále sú veci, na ktoré by som si netrúfla. Som však tak trochu samouk, a to takmer vo všetkom. Pri mojej prvej kolekcii mi teda pomáhala mama, aby boli kúsky kvalitné. Aj teraz mám občas imposter syndróm (jav, pri ktorom niekto pochybuje o svojich schopnostiach či talente, pozn. red.), pretože viem, že tú krajčírsku niekto napríklad aj vyštudoval. Ale viem, že to, čo šijem, viem dobre.

    Takže šitie šiat si organizujete úplne sama?

    Áno, všetko si robím sama a mám to tak rada. Ak niečo pokazím, môžem sa hnevať len na seba. Takisto mám tendenciu spriateliť sa so všetkými spolupracovníkmi. Je ešte ťažšie delegovať na nich prácu. Preto pracujem len s modelkami, aj keď sa s nimi vlastne kamarátim. Takže som rada, že môžem spojiť fotenie s tým, že sa s nimi vidím. Tretinu roka žijem vo Fínsku, takže keď som v Brne, nemám veľa času.

    Z Fínska teda riadite značku na diaľku?

    Mám vo Fínsku priateľa a jazdím tam už asi dva roky. Doteraz som si vždy vzala napríklad na 10 dní voľno. O to viac som potom musela pracovať po návrate. Teraz ma ale čaká novinka, konečne som si tam totiž zaobstarala šijacie stroje. Hromadím tam navyše už dlho secondhandové látky, ktoré chcem spracovať. Takže teraz budem môcť z Fínska aj pracovať.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte inšpiráciu?

    Návrhy väčšinou vznikajú tak, že potrebujem niečo na seba. Príkladom sú šaty, ktoré sú doteraz mojím najobľúbenejším návrhom, a to bez mlieka, bez cukru. Vytvorila som ich o polnoci v predvečer môjho „stretnutia“, 10 rokov po ukončení štúdia. Ušila som si klasické áčkové šaty s balónovými rukávmi. A po troch rokoch ich na e-shope stále nájdete. Inšpiráciu ale hľadám aj v tom, čo vidím okolo seba alebo čo robím.

    Minulý rok som napríklad chcela s kamarátkou vytvoriť zladené šaty na našu dovolenku v Taliansku. Inšpirovala ma látka od fínskej kamarátky, ktorá mala byt pokrytý vzormi a výraznými farbami. Inak veľa čerpám z fínskej prírody. Z nej vychádzajú aj moje dvoje najobľúbenejšie šaty z minulého roka. Jedny boli inšpirované polárnou žiarou a druhé morušou, ktorá rastie v Laponsku. Vyzerá ako oranžový oblak, a presne tak vyzerali aj šaty.

    Ktoré obľúbené šaty z ponuky Zkomnaty už dávno zvíťazili?

    Spomínaný strih bez mlieka, bez cukru je najobľúbenejší a je vo fľaškovo zelenej farbe. Potom prichádzajú na rad šaty, ktoré som navrhla na jeseň minulého roka, takzvané viazacie šaty so zaväzovaním. Aj tie som si ponechala, a to už nerobím so všetkými.

    Testujem aj vlastné plavky. Ale nechcem, aby to bol ďalší plast, ktorý vyhodíte

    Nie je ľahké vyrobiť kvalitné oblečenie. Čo všetko zahŕňa výroba jedného kusu?

    Najskôr sa mi musí páčiť látka. Ale o strihu sa rozhodujem až vtedy, keď ho dostanem do rúk. Musím si ho podržať, aby som vedela, čo je možné. Mám asi tri kostry a z tých vychádzam, pretože som si istá, že padnú takmer každému. Ušitý kus si buď nechám, alebo ho dám kamarátke. Vždy ho však potrebujem vidieť na niekom inom. Nikdy si nešijem kúsky dopredu, takže nemám zvyšky. Len si musím šaty nastrihnúť, aby som vedela, koľko ich z danej látky ušijem.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte nové látky?

    Mám asi päť rôznych dodávateľov. Všetky látky sú z Európskej únie a niektoré z Českej republiky, tie používam primárne. Potom odoberám od českej firmy Textile Mountain, čo je predajca deadstock látok, ktorý ich vykupuje ako zo zrušených tovární, tak od ľudí. Ale minulý rok som si niektoré látky kúpila sama. Napríklad mi zavolala jedna pani z Prahy, že našla na pôde po babičke role flanelu.

    Vo vašej ponuke nájdu ženy najmä šaty, ale aj topy, sukne či nohavice. Do akej ďalšej časti šatníka sa chcete pustiť?

    Jeden nový kúsok už mám, ale zatiaľ ho testujem. Sú to jednodielne plavky. Milujem plávanie. Už ich nosím aj do bazénu, ale nastáva mi istý konflikt. Vyrábala by som niečo, čo by nebolo z prírodného materiálu. A musím sa uistiť, že plavky vydržia aspoň tri roky. Aby to nebol len ďalší plast, ktorý po čase vyhodíte. Ďalším problémom je, že budem musieť riešiť veľkosť. Ale veľmi sa na ne teším.

    Ako premýšľate o tom, ako prilákať zákazníkov na českej módnej scéne? Najmä preto, že Česi možno nie sú zvyknutí priplácať si za udržateľnú módu.

    To bol asi môj najväčší strach, keď som značku zakladala. Aj keď v tom čase bolo moje oblečenie o polovicu lacnejšie, pretože som si netrúfala zdražiť svoju prácu. Obávala som sa, či sa tým dokážem sama uživiť. Pretože to nie je lacná záležitosť. Ale bola som prekvapená, že dopyt tu bol. To mi niečo hovorí o českej klientele. Že ak je niečo kvalitné a mohlo by to dlho vydržať, zaplatia za to.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by @zkomnaty

    A to nehovorím len o sebe, niečo podobné ako ja robí veľa značiek. Máme tendenciu prehadzovať si zákazníkov medzi sebou. Ale samozrejme, je ich čoraz viac, keďže mladá generácia je uvedomelá. Ale nepovedal by som, že sme na českej scéne konkurenti. Je to skôr tak, že ťaháme za jeden povraz. Som si takmer istá, že človek, ktorý má šaty odo mňa, má aj šaty od inej českej značky.

    Máš pocit, že česká scéna k tomu musela dospieť? Možno porovnaním toho, ako vyzeral trh, keď ste začínali?

    Vtedy som sa musela brániť ako blázon. Moje kamarátky ani nechceli nakupovať v sekáčoch. Ale myslím, že dnes je veľmi zriedkavé poznať niekoho, kto to robí. Trh sa odvtedy brutálne zmenil. Práve tam sa tá práca robí tak trochu za vás, pretože je tam to povedomie. A značky sa už nemusia toľko brániť.

    Zdroje: Instagram, Zkomnaty

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Niekedy berieme oblečenie až veľmi vážne. Chcem, aby ženy po mojich šatách siahli aj po rokoch, myslí si autorka Zkomnaty

    ― Reklama ―

    Pri zrode brnenskej značky Zkomnaty stála láska k vintage a túžba po udržateľnej móde. Jej autorka Viviana Bordásová šije nadčasové kúsky, ktoré sa nebudete báť vziať do divadla ani na pizzu. Je presvedčená, že niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Talentovaná návrhárka svoj jedinečný prístup k móde ukazuje vo svojich kolekciách, ktoré sa pohybujú medzi štýlovou nadčasovou klasikou a hravými limitovanými edíciami.

    Čo vás viedlo k tomu, že ste začali tvoriť „s čistým svedomím“, ako píšete na webovej stránke Zkomnaty?

    Zameriavam sa na prírodné materiály a snažím sa, aby moja móda bola udržateľná. A ak šijeme z umelých látok, pochádzajú z Textile Mountain, veľkoobchodu s látkami z druhej ruky. Ale samozrejme, mám aj svoju stopu, vytváram nové veci. Ale „čisté svedomie“ pre mňa znamenalo, že nezamestnávam deti v Ázii a nekupujem látky z iných kontinentov.

    Spomínate si na nejaký prvý moment, keď ste si povedali, že chcete šiť ekologicky? Veľa výrobcov k tomuto poznaniu nikdy nedospelo.

    Od svojich 14 rokov nosím oblečenie z druhej ruky. Bavilo ma nachádzať poklady. Vždy som sa snažila fungovať udržateľne. Ale zase to neznamená, že pozorne sledujem českú scénu udržateľnej módy. Jednak si chcem pri tvorbe zachovať čistú hlavu, ale tiež si oblečenie buď sama vyrábam, alebo kupujem v second handoch. Je to tá najekologickejšia možnosť, ak nechcete chodiť nahá.

    Zdroj: Zkomnaty

    Pred založením Zkomnaty ste vlastnili obchod s vintage módou s názvom Retro Komnata. Ako ste preklenuli svoju lásku ku kúskom zo second handov k tomu, že ste ich začali sama rozpredávať?

    Jednoducho som zbožňovala vintage oblečenie. Vždy, keď som cestovala, urobila som si mapu sekáčov a všetky som navštívila. Po návrate z jednej cesty som si povedala, že to skúsim. Počas štúdia na vysokej škole som pracovala na čiastočný úväzok v obchode so spodnou bielizňou u kamarátky a to ma tiež podnietilo k niečomu podobnému. Úprimne povedané, bolo to celkom freestyle.

    Mala som na účte napríklad 20 tisíc korún a vlastnila obchod, ktorý som nemohla opustiť. Mala som ale veľké šťastie, že sa mi sen splnil a fungovalo to. Len som potom po piatich rokoch vyhorela a už to robiť nechcela. Dnes už to asi také jednoduché nie je, pretože som vtedy otvorila prvý obchod s vintage oblečením v Brne. Tá konkurencia bude iná.

    Ako ste sa teda dostali od Retro Komnaty k vytvoreniu Zkomnaty?

    S nápadom vytvoriť prvú minikolekciu som prišla, keď som videla, že je veľký dopyt po niektorých kúskoch zo secondhandu z môjho vintage obchodu, ale nemala som ich toľko. Napadlo mi, že šiť trochu viem, naučila ma to mama, tak prečo to neskúsiť. Zároveň som chcela vytvoriť univerzálne kúsky, ktoré by oblieklo viac typov postáv.

    Zdroj: Zkomnaty

    Sama som nikdy nemala postavu modelky, vždy som mala prsia, zadok a trochu užší pás. A bez elastických materiálov nie je také jednoduché obliecť takúto postavu. Chcela som však, aby moje zákazníčky po tomto kúsku siahli aj po niekoľkých rokoch. Vtedy, to bolo pred šiestimi rokmi, som vážila asi o 14 kíl viac a šaty, ktoré som vtedy ušila, mám stále. Takže misia splnená.

    Nechcem, aby nás oblečenie obmedzovalo. Inšpiruje ma moje okolie a fínska príroda

    Keby ste mali značku predstaviť niekomu, kto o nej nikdy nepočul, ako by ste ju prezentovali?

    Zameriavam sa na návrhy, ktoré sú nadčasové a udržateľné. Snažím sa skôr potláčať trendy. Nechcem, aby zákazníci mali oblečenie len na danú sezónu. Mám tiež univerzálnu veľkosť a snažím sa byť elegantná. Vytváram teda šaty, ktoré si môžete obliecť do divadla aj do práce. Chcem, aby ľudia siahali po pekných veciach, aj keď idú „len na pizzu“. Zároveň nechcem vytvárať luxusné šaty, v ktorých sa budete báť sedieť vonku. Niekedy berieme oblečenie príliš vážne. Stále je to kus veci, slúžiacej na to, aby sme nechodili nahí. Nechcem, aby nás obmedzovalo.

    Zdroj: Zkomnaty

    Spomínali ste, že šiť vás naučila vaša mama. Aké boli pre vás začiatky, keď ste mali minimálne skúsenosti?

    Nechcite vidieť, čo som vtedy ušila, bolo to hrozné. Učím sa aj teraz a stále sú veci, na ktoré by som si netrúfla. Som však tak trochu samouk, a to takmer vo všetkom. Pri mojej prvej kolekcii mi teda pomáhala mama, aby boli kúsky kvalitné. Aj teraz mám občas imposter syndróm (jav, pri ktorom niekto pochybuje o svojich schopnostiach či talente, pozn. red.), pretože viem, že tú krajčírsku niekto napríklad aj vyštudoval. Ale viem, že to, čo šijem, viem dobre.

    Takže šitie šiat si organizujete úplne sama?

    Áno, všetko si robím sama a mám to tak rada. Ak niečo pokazím, môžem sa hnevať len na seba. Takisto mám tendenciu spriateliť sa so všetkými spolupracovníkmi. Je ešte ťažšie delegovať na nich prácu. Preto pracujem len s modelkami, aj keď sa s nimi vlastne kamarátim. Takže som rada, že môžem spojiť fotenie s tým, že sa s nimi vidím. Tretinu roka žijem vo Fínsku, takže keď som v Brne, nemám veľa času.

    Z Fínska teda riadite značku na diaľku?

    Mám vo Fínsku priateľa a jazdím tam už asi dva roky. Doteraz som si vždy vzala napríklad na 10 dní voľno. O to viac som potom musela pracovať po návrate. Teraz ma ale čaká novinka, konečne som si tam totiž zaobstarala šijacie stroje. Hromadím tam navyše už dlho secondhandové látky, ktoré chcem spracovať. Takže teraz budem môcť z Fínska aj pracovať.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte inšpiráciu?

    Návrhy väčšinou vznikajú tak, že potrebujem niečo na seba. Príkladom sú šaty, ktoré sú doteraz mojím najobľúbenejším návrhom, a to bez mlieka, bez cukru. Vytvorila som ich o polnoci v predvečer môjho „stretnutia“, 10 rokov po ukončení štúdia. Ušila som si klasické áčkové šaty s balónovými rukávmi. A po troch rokoch ich na e-shope stále nájdete. Inšpiráciu ale hľadám aj v tom, čo vidím okolo seba alebo čo robím.

    Minulý rok som napríklad chcela s kamarátkou vytvoriť zladené šaty na našu dovolenku v Taliansku. Inšpirovala ma látka od fínskej kamarátky, ktorá mala byt pokrytý vzormi a výraznými farbami. Inak veľa čerpám z fínskej prírody. Z nej vychádzajú aj moje dvoje najobľúbenejšie šaty z minulého roka. Jedny boli inšpirované polárnou žiarou a druhé morušou, ktorá rastie v Laponsku. Vyzerá ako oranžový oblak, a presne tak vyzerali aj šaty.

    Ktoré obľúbené šaty z ponuky Zkomnaty už dávno zvíťazili?

    Spomínaný strih bez mlieka, bez cukru je najobľúbenejší a je vo fľaškovo zelenej farbe. Potom prichádzajú na rad šaty, ktoré som navrhla na jeseň minulého roka, takzvané viazacie šaty so zaväzovaním. Aj tie som si ponechala, a to už nerobím so všetkými.

    Testujem aj vlastné plavky. Ale nechcem, aby to bol ďalší plast, ktorý vyhodíte

    Nie je ľahké vyrobiť kvalitné oblečenie. Čo všetko zahŕňa výroba jedného kusu?

    Najskôr sa mi musí páčiť látka. Ale o strihu sa rozhodujem až vtedy, keď ho dostanem do rúk. Musím si ho podržať, aby som vedela, čo je možné. Mám asi tri kostry a z tých vychádzam, pretože som si istá, že padnú takmer každému. Ušitý kus si buď nechám, alebo ho dám kamarátke. Vždy ho však potrebujem vidieť na niekom inom. Nikdy si nešijem kúsky dopredu, takže nemám zvyšky. Len si musím šaty nastrihnúť, aby som vedela, koľko ich z danej látky ušijem.

    Zdroj: Zkomnaty

    Ako hľadáte nové látky?

    Mám asi päť rôznych dodávateľov. Všetky látky sú z Európskej únie a niektoré z Českej republiky, tie používam primárne. Potom odoberám od českej firmy Textile Mountain, čo je predajca deadstock látok, ktorý ich vykupuje ako zo zrušených tovární, tak od ľudí. Ale minulý rok som si niektoré látky kúpila sama. Napríklad mi zavolala jedna pani z Prahy, že našla na pôde po babičke role flanelu.

    Vo vašej ponuke nájdu ženy najmä šaty, ale aj topy, sukne či nohavice. Do akej ďalšej časti šatníka sa chcete pustiť?

    Jeden nový kúsok už mám, ale zatiaľ ho testujem. Sú to jednodielne plavky. Milujem plávanie. Už ich nosím aj do bazénu, ale nastáva mi istý konflikt. Vyrábala by som niečo, čo by nebolo z prírodného materiálu. A musím sa uistiť, že plavky vydržia aspoň tri roky. Aby to nebol len ďalší plast, ktorý po čase vyhodíte. Ďalším problémom je, že budem musieť riešiť veľkosť. Ale veľmi sa na ne teším.

    Ako premýšľate o tom, ako prilákať zákazníkov na českej módnej scéne? Najmä preto, že Česi možno nie sú zvyknutí priplácať si za udržateľnú módu.

    To bol asi môj najväčší strach, keď som značku zakladala. Aj keď v tom čase bolo moje oblečenie o polovicu lacnejšie, pretože som si netrúfala zdražiť svoju prácu. Obávala som sa, či sa tým dokážem sama uživiť. Pretože to nie je lacná záležitosť. Ale bola som prekvapená, že dopyt tu bol. To mi niečo hovorí o českej klientele. Že ak je niečo kvalitné a mohlo by to dlho vydržať, zaplatia za to.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by @zkomnaty

    A to nehovorím len o sebe, niečo podobné ako ja robí veľa značiek. Máme tendenciu prehadzovať si zákazníkov medzi sebou. Ale samozrejme, je ich čoraz viac, keďže mladá generácia je uvedomelá. Ale nepovedal by som, že sme na českej scéne konkurenti. Je to skôr tak, že ťaháme za jeden povraz. Som si takmer istá, že človek, ktorý má šaty odo mňa, má aj šaty od inej českej značky.

    Máš pocit, že česká scéna k tomu musela dospieť? Možno porovnaním toho, ako vyzeral trh, keď ste začínali?

    Vtedy som sa musela brániť ako blázon. Moje kamarátky ani nechceli nakupovať v sekáčoch. Ale myslím, že dnes je veľmi zriedkavé poznať niekoho, kto to robí. Trh sa odvtedy brutálne zmenil. Práve tam sa tá práca robí tak trochu za vás, pretože je tam to povedomie. A značky sa už nemusia toľko brániť.

    Zdroje: Instagram, Zkomnaty

    ― Reklama ―

    Po stopách ikon: Nadia Lee Cohen udáva smer modernej „fotografii“

    Britská fotografka a umelkyňa Nadia Lee Cohen patrí k najvýraznejším vizuálnym hlasom súčasnosti. Narodila sa v Essexe, ale po štúdiách presídlila do Los Angeles, kde našla svoj ikonický rukopis. Jej práca sa vyznačuje sýtymi farbami, filmovou estetikou a atmosférou, ktorá osciluje medzi glamour a absurditou. Ak dnes niekto udáva tón toho, ako vyzerá vizuálny jazyk módy a popkultúry, je to práve Nadia Lee Cohen.

    Móda ako kronika. Jesenný MBPFW rozohral dialóg medzi minulosťou a súčasnosťou

    Začiatok septembra už tradične priniesol jesennú edíciu Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Počas troch nabitých dní sa v holešovickom klube SaSaZu predstavilo množstvo značiek a tvorcov, medzi ktorými boli nováčikovia, stálice aj tí, ktorí sa na scénu vrátili po niekoľkých sezónach. Z kolekcií vyžarovala odvážna práca s vlastnou aj cudzou identitou a ženskosťou, pričom mnohí návrhári sa rozhodli pretaviť historické odkazy do súčasných foriem.

    TikTok highlights: Výzva Great Lock In zachráni zvyšok vášho roka

    S rýchlo sa ochladzujúcim počasím prichádza známy pocit, ktorý tradične sprevádza koniec roka. Nastáva čas paniky z nedokončených projektov, nesplnených cieľov a neprečítaných kníh. Tento rok sa však do cesty nepríjemnostiam postavil trend s názvom Great Lock In. Používatelia TikTok ho využívajú na to, aby rok ukončili s vysnívanou hrdosťou.

    New York rozprúdil módny kolotoč. Týždeň módy je v plnom prúde

    September je jedným z najrušnejších mesiacov na módnej scéne. Kolotoč očakávaných týždňov módy sa začal minulý týždeň v New Yorku. Svoje kolekcie predstavili módne domy ako Calvin Klein, Prabal Gurung, Khaite, Anna Sui a Altuzarra. Spoločne reagovali na aktuálne politické udalosti, DNA vlastných návrhov či potreby modernej ženy.

    Pánska obuv sa pohráva s kontrastom. Paríž diktuje jesennú footwear

    Pánska obuv na Parížskom týždni módy pre jeseň a zimu 2025 pôsobila ako najpriamejší indikátor súčasných trendov. Z prehliadok i showroomov totiž vzišli modely, ktoré pracujú s jasnými kontrastmi. Môžeme sa tešiť na športový základ prevedený do luxusu, klasiku preformátovanú do experimentu alebo minimalistické tvary postavené proti maximalizmu.

    Gentle Monster skóruje. Perfektné kampane sú doplnené príkladným marketingom

    Gentle Monster je jednou zo značiek, ktoré zmenili spôsob, akým móda komunikuje so svojimi zákazníkmi. Kórejský výrobca okuliarov sa stal kultúrnym hráčom, ktorý dokáže spojiť architektúru, umenie a marketing do jedného dokonalého celku. Každá kolekcia pôsobí ako kapitola príbehu, ktorý sa odohráva v digitálnych kampaniach, ale aj vo fyzickom priestore.

    TikTok radí, ako zachrániť deň. Nový trend kladie dôraz na maličkosti

    Sociálna sieť TikTok prichádza s ďalším trendom, ktorý sľubuje pohodovejšie voľné dni. Koncept s názvom "Save the Day", teda "Zachráň deň" radí, ako prekonať hodiny naplnené iba prácou a nestratiť pri tom sám seba. Kľúčom k vyrovnanejšej nálade sú podľa neho malé aktivity, ktoré nás opäť "ukotvia". Môže to byť čítanie knihy, prechádzka alebo rozhovor s priateľom.

    Rosalía si obliekla Calvin Klein. Speváčka žiari v čerstvej kampani

    Módny dom Calvin Klein naverboval do svojej najnovšej kampane ďalšiu známu osobnosť. Jeho ikonickú spodnú bielizeň tentokrát v reklame pre tohtoročnú jeseň obliekla španielska speváčka Rosalía. Na fotografiách, o ktoré sa postarala fotografka Carlijn Jacobs, pózuje v kolekciách Icon Cotton Modal a Heritage Cotton, a to vo vani, baggy džínach aj s pytónom.

    Tokyo Fashion Week highlights. Týždeň módy sa niesol v novom duchu

    Uplynulý Tokyo Fashion Week pre sezónu jar/leto 2026 ukázal, že aj po viac ako 20 rokoch dokáže prekvapiť. Organizátori tento rok výrazne zredukovali počet prehliadok a znovu vsadili na fyzickú prítomnosť. Tým sa celá akcia sprehľadnila, zintenzívnila a získala väčší medzinárodný presah. V centre diania nestála iba estetika, ale aj na to, ako reagovať na skutočné japonské podnebie a ako vniesť do módy ľahkosť.

    Jacquemus pripíja s Veuve Clicquot. Spoločne vzdávajú hold silným ženám

    Francúzsky módny dom Jacquemus a výrobca luxusného šampanského Veuve Clicquot predstavujú poetickú spoluprácu. V jej srdci leží limitovaná edícia fľaše La Grande Dame 2018 vintage a skulpturálny chladiaci set. Značky spája nielen láska pre tradíciu a remeslo, ale aj úcta k silným ženám. Oboje podčiarkuje obľúbenosť žltej farby, ktorá symbolizuje radosť.

    M.A.C Cosmetics má novú tvár. Kozmetickú značku bude zastupovať Doja Cat

    Speváčka Doja Cat odhalila novú beauty spoluprácu. Na uplynulom odovzdávaní ocenení MTV Video Music Awards potvrdila, že sa stala novou globálnou ambasádorkou spoločnosti M.A.C Cosmetics. Na červenom koberci totiž predviedla svoj klasický červený rúž v odtieni Lady Danger. Prizerajúcich sa však prekvapila, keď si z neho s chuťou odhryzla.

    Po stopách módnych ikon: Ako Marc Jacobs stelesnil módnu iróniu

    Marc Jacobs patrí medzi najvplyvnejších tvorcov súčasnej módy. Od 80. rokov až po súčasné prehliadky dokáže každej kolekcii vtlačiť vlastný osobitý charakter, značnú iróniu a pestrú odvahu. Jeho rukopis stojí na nečakaných kontrastoch. Či už medzi ulicou a haute couture, alebo popovou kultúrou a tradíciou. Práve vďaka tomu sa stal ikonickým návrhárom, ktorý sa nebojí experimentovať s farebnou paletou aj materiálovou extravaganciou.

    Protest na Parížskej nie je na mieste. Móda za nespokojnosť mladých nemôže

    Skupina MayDay minulý týždeň v Parížskej ulici usporiadala protest proti luxusu. Jej členovia sa obliekli do bielych kukiel a tričiek tvoriacich nápis "useless". Odkazovali na to, že drahé oblečenie odvádza pozornosť od dôležitejších hodnôt. Argument však pôsobí prázdno, pretože pravá príčina tlaku na mladých ľudí pramení inde. V tomto kontexte pôsobia luxusné butiky skôr ako kulisa, než aby boli zdrojom problému.

    Na větrné hůrce čaká nová adaptácia. Prvé ukážky rozdeľujú internet

    Prvé útržky očakávanej novej adaptácie románu Na větrné hůrce vyvolali v divákoch rozporuplné reakcie. Režisérka Emerald Fennell totiž poňala film vo svojom klasickom štýle. Oproti predlohe má teda o dosť viac sexuálny ráz. Fanúšikov knihy pobúrili nielen odvážne zábery, ale aj kontroverzné obsadenie. To všetko podčiarkol soundtrack z dielne Charli XCX.

    Móda v kocke: Naomi Campbell tancuje v Pucci a Tilda Swinton má vlastnú výstavu

    Pucci naverboval supermodelku Naomi Campbell, ktorá roztancovala jeho jesennú kolekciu. Značka Boucheron si zase za svoju tvár zvolila herečku Daisy Edgar Jones. Eye Filmmuseum v Amsterdame chystá výstavu o Tilde Swinton a La Galerie Dior pre zmenu odhalí exhibíciu s Azzedine Alaïa Foundation. Stella McCartney potom spolupracuje s Jeffom Koonsom.

    Pánske must-haves na jeseň 2025. Vedie nadčasová klasika

    Páni, prichádza jeseň a s ňou aj čas posunúť svoje outfity na vyššiu úroveň. Tohtoročná sezóna prináša štýl, ktorý je uvoľnený, ale pritom premyslený až do posledného detailu. Do hry sa vracajú nadčasové ikonické kúsky v modernom poňatí, s ktorými zažiarite. Pripravili sme pre vás preto zoznam kľúčových jesenných must-haves, ktoré zaistia, že budete vyzerať sebavedome a trendy pri každej príležitosti.

    ― Reklama ―