Více

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    Foto:Reuters

    Ako sa vyvíjali módne prehliadky? Od skromných začiatkov v 19. storočí až po súčasné trblietavé prehliadky

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svet módy so svojimi očarujúcimi a trblietavými prehliadkami je javiskom, na ktorom sa prejavuje genialita návrhárov, ktorí šikovne spájajú tradíciu s inováciou. Súčasné módne prehliadky, ktoré obdivujú milióny divákov, však majú svoje korene v prekvapivo skromných a intímnych začiatkoch. Ich prvé vystúpenie tak možno vystopovať až do 19. storočia.

    Priekopnícky anglický módny návrhár Charles Frederick Worth prišiel s myšlienkou propagovať svoje výtvory. Koncom 19. storočia zaviedol novú koncepciu prezentácie módnych kreácií pomocou živých modelov namiesto statických figurín. Jeho odvážny krok nielenže oživil módnu scénu, ale položil aj základy moderných módnych prehliadok.

    Následne sa rýchlo rozšírili do svetových metropol, ako sú Paríž, Londýn a New York. Inovatívny spôsob prezentácie zmenil módny priemysel a umožnil návrhárom predviesť svoje výtvory živým a pútavým spôsobom, čím oslovil širšie publikum. Bol to začiatok éry, v ktorej sa módne prehliadky stali nevyhnutnou súčasťou sveta módy.

    Inovatívne prehliadky sa presunuli z Európy na druhý breh oceánu

    Práve inovácia, ktorú zaviedol Worth, inšpirovala rozvoj módnych prehliadok v USA. Keď si americkí maloobchodníci začali osvojovať túto myšlienku, bolo to začiatkom 20. storočia. Prvá zdokumentovaná americká módna prehliadka sa pravdepodobne uskutočnila v roku 1903. Mala sa konať v obchode bratov Ehrlichovcov v New Yorku.

    Ako záujem rástol, v roku 1910 začali veľké obchodné domy, ako napríklad Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, organizovať vlastné módne prehliadky. Tieto podujatia slúžili na predvádzanie odevov haute couture z Paríža alebo ich replík. Ich cieľom bolo ukázať vkus majiteľov a zatraktívniť ponúkané výrobky pre potenciálnych zákazníkov.

    Od roku 1918 začali módne domy stanovovať pravidelné termíny plánovaných módnych prehliadok. Spravidla sa konali v hoteloch alebo obchodných domoch dvakrát ročne. Nový harmonogram umožnil módnym domom efektívne plánovať a propagovať svoje kolekcie zahraničným kupujúcim.

    V 20. rokoch 20. storočia sa módne prehliadky začali organizovať v maloobchodných predajniach po celých Spojených štátoch. Často sa konali v divadlách, kde boli prezentované s príbehom. Boli tiež organizované na určitú tému. Takéto prehliadky v polovici storočia boli mimoriadne populárne a niekedy prilákali tisíce zákazníkov a zvedavých divákov.

    Modelky už neboli len figuríny. Divákom odhaľovali svoju osobnosť

    Ďalším míľnikom bol „New Look“, s ktorým návrhár Christian Dior zažiaril v roku 1947. Predstavoval revolučný odklon od vojnového asketizmu a odštartoval novú éru ženskosti a exkluzivity. V 60. rokoch sa charakter prehliadok začal ďalej rozvíjať. Vážne a formálne podujatia sa zmenili na pestré prehliadky, na ktorých mali modelky možnosť vyjadriť svoju jedinečnosť.

    Prehliadky sa postupne stávali avantgardnejšími a móla sa menili na produkcie s oslnivými svetelnými a zvukovými efektmi. V roku 1998 vytvoril návrhár Yves Saint Laurent ohromujúcu prehliadku na vypredanom štadióne, ktorú pred finále majstrovstiev sveta vo futbale sledovalo neuveriteľných 1,7 miliardy ľudí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V súčasnosti sa prehliadky dostali do štádia, keď ponúkajú ohromujúce predstavenia spájajúce umenie a komerciu. Návrhári ako Alexander McQueen a Karl Lagerfeld premenili svoje prehliadky na nezabudnuteľný zážitok. McQueen napríklad použil veterné tunely a tematické produkcie, zatiaľ čo Lagerfeld vytvoril prehliadky vo fiktívnych letiskových termináloch. Na prehliadkové mólo premenil aj Veľký čínsky múr.

    Módne prehliadky so svojimi skromnými začiatkami a dramatickým vývojom sa tak postupne stali neoddeliteľnou súčasťou sveta módy. Naďalej však odhaľujú nové hranice kreativity a inovácií. Navyše, ako ukazuje história a súčasnosť, módne prehliadky budú vždy odrážať ducha doby, v ktorej sa konajú.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    ― Reklama ―

    Móda v skratke: Kate Moss prevzala Zaru a London Fashion Week zakázal exotickú kožu

    Supermodelka Kate Moss sa cez víkend so špeciálnou kolekciou ujala módneho reťazca Zara. Manolo Blahnik zase s najnovším návrhom oslávil 30. výročie Mary Jane. Louis Vuitton vydal očakávanú kampaň s hviezdnymi tenistami. Zástupcovia Londýnskeho týždňa módy prekvapili zákazom exotickej kože a skupina PETA ocenila Stellu McCartney.

    Robustná štruktúra a nadmerná veľkosť pre všetkých. Nie je sveter ako sveter

    Zima 2024/25 prináša veľmi zaujímavú éru svetrov. Tie teraz priťahujú pozornosť na nevídanej úrovni. Pletené a háčkované modely tento rok dominovali takmer všetkým prehliadkam. Hoci je knitwear sám o sebe výrazný, aktuálna sezóna mu neobvykle dodáva na objeme, textúrach a hlavne nostalgiu.

    Odvrátená stránka konzumu. Nový dokument dáva Black Friday do kontextu

    Hoci Black Friday vznikol v Spojených štátoch amerických, pozná v súčasnosti koncept podporujúci bezhraničné nakupovanie celý svet. Nový dokument Buy Now! The Shopping Conspiracy sa snaží poukázať na nebezpečenstvo toho, čo podobný prístup, podporujúci neustálu spotrebu, spôsobuje a ako šikovne ho veľké spoločnosti využívajú vo svoj prospech.

    Móda vás nemusí stáť zdravie. Proti vlezlému chladu zakročia trendy čiapky

    Doplnky sú často jediným spôsobom, ako v mrazivej zime vyniknúť v záplave rovnako farebných kabátov. Čiapky tak nielenže posunú outfit na vyššiu úroveň, ale zároveň vás udržia v požadovanom teple. Aj keď k nim možno máte z pochopiteľných dôvodov odpor, oplatí sa inšpirovať trendovými kúskami na túto zimu.

    Svet módy zaplavili špičkové výstavy. Oslavujú návrhy, fotografie aj nákupné domy

    Na módnej scéne nie je núdza o kultúrne zážitky. Paríž aj New York vítajú výstavy venované rôznym aspektom luxusného priemyslu. Môžete sa tu dozvedieť viac o zlatých návrhoch z dielní medzinárodných návrhárov alebo o historických výtvoroch značky Dolce & Gabbana. Zaujme vás však aj práca fotografa Petra Lindbergha alebo vznik dnešných nákupných centier.

    Vianočné dobroty vylepší tematický riad. Investujte do luxusných stolových setov

    Vianočný stôl sa nezaobíde bez dokonale zladeného riadu. Či už organizujete večeru pre priateľov, servírujete chutné sladkosti alebo stolujete s rodinou, sviatočné obdobie si zaslúži špeciálne vybavenie. Kúzelnú atmosféru tak okrem výzdoby dotvoria vianočne ladené taniere a poháre, do ktorých sa oplatí investovať.

    Aj šedivé vlasy môžu vyzerať luxusne a moderne. Vyžaduje si to odhodlanie, sebadôveru a investíciu

    Priznané šediny sú veľmi extrémny vzhľad. Ich nositeľka totiž vždy riskuje, že ju okolie bude považovať za niekoho, kto sa rozhodol o seba nedbať. Aby sa predišlo takémuto dojmu, je potrebné venovať osobitnú pozornosť šedinám a doplňujúcemu make-upu.

    Módna scéna prepadla nečakanej ikone. Získala si ju babička zo Zambie

    Milovníci módy čerpajú inšpiráciu z neobvyklého zdroja. Ich srdcia si získala osemdesiatpäťročná babička zo Zambie. Stala sa virálnou ikonou Instagramu vo chvíli, keď jej vnučka zverejnila svoje luxusné oblečenie, odfotografované na pozadí africkej prírody. Pôvodne hravý experiment tak obom z nich zmenil život.

    Vysmejte sa decembrovému mrazu. Zachráni vás luxusná dovolenka

    Blížiace sa sviatky predstavujú ideálnu príležitosť pre vytúžený odpočinok. Aj keď za decembrovú dovolenku zaplatíte tým, že vynecháte "klasické" Vianoce, nebudete to ľutovať. Čakajú na vás zdanlivo nekonečné piesočnaté pláže, priezračné oceány a bohatá kultúra doplnená o nie menej robustnú kuchyňu.

    Provokácia a dráma presahujúca únosnú mieru. Alexander McQueen ako majster dávnej temnoty

    Alexander McQueen sa zapísal do histórie ako dizajnérsky majster. Jeho druhé meno by však mohlo byť provokatér. V 90. rokoch minulého storočia totiž vytvoril kolekcie, ktoré sa často pohybovali na hrane a dráždili tak publikum aj kritikov. Nezabudnuteľne však formovali estetiku prelomu tisícročia.

    Tohtoročné Vianoce vybočia z tradície. Červené pery vystriedajú trendy movie lips

    Vianočný make-up sa rovnako ako samotné sviatky drží nadčasových tradícií. Najnovší kozmetický trend však naznačuje, že táto sviatočná sezóna sa vymyká zaužívaným zvyklostiam. Na popularite totiž narastajú takzvané movie lips. Odrážať majú prirodzenú, ale ľahko ružovkastú farbu filmových hrdiniek z dobových filmov.

    Rozlúsknite každý cestovateľský oriešok. Ako urobiť z vášho kufra bezchybný doplnok

    Cestovná batožina je neoddeliteľnou súčasťou mnohých domácností. Luxusné značky ponúkajú zákazníkom nepreberné množstvo tvarov, materiálov a farieb. Kufor na kolieskach je pre mnohých cestovateľov nespochybniteľnou voľbou, ale výber toho správneho je často beh na dlhú trať. Dôležité by pre vás malo byť vnútorné usporiadanie, počet koliesok aj farba.

    Zima nemusí prevládať. Správna starostlivosť o pleť porazí mráz a suchú pokožku

    S pomalým poklesom teplôt sa zvyšuje riziko podráždenia pokožky. Tá sa musí vyrovnať nielen s chladom, ale aj s nedostatkom vlhkosti a suchým vzduchom, čo ešte umocňujú "záchranné" horúce kúpele. Správna starostlivosť o pleť založená na hydratácii a správnych účinných látkach však nad blížiacou sa zimou zvíťazí.

    Naučte sa správne vyberať šperky. Stačia základné kúsky v nadčasovej kvalite

    Šperky vedia rozžiariť každý outfit, aj keby mal byť úplne jednoduchý. Ženy si bez nich často pripadajú nahé a často tak siahajú po svojich favoritoch. Niet divu, kvalitné kúsky pozdvihnú look na novú úroveň a dodajú pocit vkusu aj luxusu. V šperkovnici pritom nemusíte mať viac ako pár kúskov, ktoré podčiarknu vašu snahu o dokonalý vzhľad.

    Tohtoročné Vianoce poznajú svojich favoritov. Farebným trendom dominuje luxusný blush pink

    Každé sviatky sprevádza nutná dávka klasickej tmavozelenej, červenej a bielej farby. Aj Vianoce však podliehajú krátkodobým trendom, a tak ich vždy ovládnu farebné trendy, diktujúce vzhľad darčekov, dekorácií či transparentov. Medzi tohtoročných favoritov patrí predovšetkým blush pink, teda jemne ružová, zvýrazňujúca luxus blížiacich sa sviatočných dní.

    Do módy sa vracia Boudoir look z 30. rokov minulého storočia. Do šatníka sa dostal v podobe korzetov a spodnej bielizne

    Trendy z prehliadok na túto jeseň a zimu, ako aj na nadchádzajúcu jar, mali spoločného menovateľa. Je ním takzvaný Boudoir look, vychádzajúci z módy 30. rokov minulého storočia. Zahŕňa moderné poňatie klasického korzetu, huňaté boa alebo kožušinový kabát, ako aj odhaľujúcu spodnú bielizeň, čím sa outfit dostáva na novú úroveň.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―